Om hopeloos van te worden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:26

Mijn paard is gewoon een kwpn'er (wel springgefokt) en dus geen uitzondering in de dressuurring. Ik heb dan ook niet echt ervaring met afrekenen op type paard.
Maar ik kom ook wel eens jury's tegen die me meer of minder liggen. Als het een wat meer klassieke jury is die vooral let op of het paard correct gereden wordt en hoe netjes (op de letter, door de hoeken) je rijdt, dan scoor ik altijd goed. Willen ze een paard zien met spectaculaire bewegingen of een plaatje met erg veel uitstraling, dan scoor ik minder. Dat is gewoon zo. Dat wil niet zeggen dat de ene jury goed zit en de ander fout, ze zoeken alleen allebei net wat anders. En de tweede jury heeft ergens ook gelijk, het mag bij mij allemaal best wat minder braaf. Ik vind de uitdaging er dan in zitten om ook bij de jury's die mij minder liggen of bekend staan als streng m'n punten te rijden. Ik ben trotser op 185 punten als de jury erg streng was en ik een van de weinige combinaties met winst ben, dan als ik 190 punten heb bij een "sinterklaas".
Ik waardeer het altijd als een jury 2'en maar ook 8'en durft te geven. Als je voor nette onderdelen zessen krijgt en voor fouten vijfen dan is dat lastig compenseren. Dan heb ik liever een jury die fouten streng afstraft maar nette onderdelen ook durft te belonen. Mijn ervaring is dat jongere juryleden (die dus recenter de opleiding hebben gedaan) vaak wat gedurfder punten. Dus inderdaad zowel die tweeën als die achten.
Zo heb ik laatst met een 4 -2 gewoon nog ruim winst kunnen rijden, omdat de rest wél goed was :)

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*


Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:38

Ik heb het wel eens andersom gehad...

Ik heb dus wel een leuk zwart dressuurpaard wat leuk kan bewegen en een mooie kop heeft, maar 9 van de 10 keer onuitstaanbaar vervelend is op ander terrein.

Laatst was ik op een wedstrijd, beetje rommelige locatie; wat die van mij dood eng vond. Ik kwam de baan écht niet rond, kreeg een heuse rodeo om m’n oren. Ik had besloten wat er ook gebeurde door te rijden, omdat ik inmiddels bijna iedere proef daarvoor had afgegroet (ze gaat of héél fijn of is niet te rijden) en mevrouw het ‘spelletje’ inmiddels begon te begrijpen.

Na mijn 2e proef kon ik wel huilen, mede ruiters probeerde mij nog een beetje op te vrolijken door mij te complimenteren dat ik zo rustig bleef verder rijden.

Doordat de mede ruiters zo aardig waren ben ik blijven wachten op de prijsuitreiking, was ook best gezellig. Tot mijn grote verbazing was ik 2 x eerste met 10 en 18 punten los van nr. 2 8)7 van de 13 deelnemers.

Dan kan je ook door de grond zakken hoor...

Ik rijd voornamelijk ‘op gevoel’ en kan er meer van genieten als ik fijn heb gereden en m’n punten vallen lager uit dan gedacht, dan andersom. Ik ben nog nooit zo ‘niet blij’ geweest met gereden winstpunten. Ik ben daar dan ook nooit meer wezen starten... zij jureert daar wel vaker en op die manier wil ik niet mijn punten bij elkaar rijden :o

En andersom heb ik het ook wel eens meegemaakt. Ze was vorig jaar nog niet vaak meegeweest en bokte me er bij het losrijden bijna vanaf. De jury had dit gezien en ik had toen op m’n protocol staan of ik een goed testament had := had ook nog nooit zulke lage punten gereden, terwijl ze braaf was in de proef. Zal ook wel een afstammings voorkeur geweest zijn Haha.

TS; je hebt een hartstikke leuk paard en laat je vooral niet op je kop zitten door een jury!!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:19

Ik geef eerlijk toe dat ik altijd de kriebels krijg van dit soort topics :=
Schijnbaar liet je iets niet zien wat de jury graag wou zien en daar zijn je punten naar. Accepteer dat gewoon en train door. De ene jury ziet het liefst een voorwaarts dier, de ander een meer flegmatiek dier. Wie weet waren je figuren net wat minder of heeft je paard gangen waar de jury weinig punten in kwijt kon. Het verhaal van Sanned dus hierboven dus eigenlijk.

Ikzelf rijd met Tinkers in de dressuur sport, maar ben van mening dat als je je paard zo goed voor elkaar hebt, een jury niet om je heen kan. En dat is eigenlijk ook altijd gewoon zo.
Ik ga niet bij lage punten zitten zeggen dat de jury niet van Tinkers houd, dan zal er ook wel iets geweest zijn dat we de punten niet kregen.

Uiteraard zal het ene jurylid hoger punten dan de ander, en blijft het een mensensport qua jureren waarbij er door elke jury op andere dingen gelet wordt.

Als het deze keer niet lukt, wie weet de volgende keer beter.
Gebeurt het vaker dat je zulke rare verschillen krijgt? Dan zou ik het toch echt bij je eigen rijden gaan zoeken :j
Ook jury’s zijn vrijwilligers die daar hun vrije dagen voor opofferen en daar moeten we zuinig op zijn ipv als het een keer niet bevalt dit gelijk negatief afgeven

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:38

ach ik herken dit die uiteenlopende punten, maar ik heb wel een gewoon 'dressuur' paard. het is maar net waar de jury het meest op focust. ik bedoel, zaterdag had ik een wedstrijd die voor mijn gevoel echt slecht was, en daar had ik 198,5 punten voor, terwijl ik de dag erna, zelfde proef, maar 176,5 liep, terwijl de figuren beter gereden waren zonder grove fouten, alleen het paard was moe en daarom dus minder impuls. en dan dus toch een groot verschil van 22 punten. ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was

ik denk dat het gewoon echt heel wisselend is per jury wat ze willen zien in het rijden.

~Riding is the best solution to any problem~

valori
Berichten: 467
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:48

Hier ook kriebels van mensen die denken dat ze geen punten krijgen omdat ze een tuigpaard, fries springpaard, een vos en noem maar op hebben.
Ik zie ook genoeg pikzwarte dressuurpaarden vol bling bling zonder winstpunt naar huis gaan. Iedereen wordt weleens teleurgesteld bij een dressuurwedstrijd. Niet zeuren gewoon doorgaan. Ik mis toch vaker zelfreflectie bij veel ruiters dan juryleden die het bij het verkeerde eind hebben.

te koop: 2 oudere zadels VZH zadel JC 18" en Kieffer Bavaria 18"

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:02

Sizzle schreef:
Zolang mensen onbewust een positief gevoel krijgen over iemand als ze een warm kopje vasthouden (met koffie bijvoorbeeld)

Oh chips, wéér een punt dat we op ons voorbereidingslijstje erbij moeten zetten: warme koffie/chocomel voor jury meenemen :9k

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:07

Lijkt of dit soort topics steeds meer voorkomt. Is het niet net als in de voetbal dat ouders het niet eens zijn dat hun kind niet in de selectie is opgenomen, terwijl hij toch zo goed is? Bij dit soort topics krijg ik ook een beetje het gevoel. Wellicht heb jij het gevoel dat het heel goedging, maar viel het toch wat tegen. Ik geloof niet dat zo dat juryleden je massaal afrekenen om het soort paard dat je rijdt. Ken ook iemand die start met een fjord en een tinker en die scoren heel goed, terwijl dat ook geen alledaagse dressuurpaarden zijn.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 19:55

Tja, toch wel jammer dat mensen meteen roepen dat ik niet in staat ben tot zelfreflectie en boos ben omdat ik m'n punten niet heb gereden.
Ik ben helemaal geen fanatiek wedstrijdruiter, ik doe dit voor de lol en als ik nooit een punt haal dan is dat ook prima.

Ik vroeg in mijn OP bewust om meningen van mensen die wél ervaring hebben met bevooroordeeld juryleden, ik dacht zelf namelijk altijd dat die niet bestonden.

Ik baseer mijn gedachte dat mijn jurylid mogelijk bevoordeeld was niet op het feit dat ik voor mijn gevoel een fijne proef had en de punten daarmee niet overeen kwamen, maar op het feit dat we hebben rondgevraagd en er achter zijn gekomen dat dit jurylid dit altijd bij bepaalde paarden doet.

Daarom denk ik dat dit een bevooroordeeld jurylid is. Niet omdat ik lage punten heb gereden, dat is slechts een bijkomstigheid.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:09

DreamGuide schreef:
Tja, toch wel jammer dat mensen meteen roepen dat ik niet in staat ben tot zelfreflectie en boos ben omdat ik m'n punten niet heb gereden.
Ik ben helemaal geen fanatiek wedstrijdruiter, ik doe dit voor de lol en als ik nooit een punt haal dan is dat ook prima.

Ik vroeg in mijn OP bewust om meningen van mensen die wél ervaring hebben met bevooroordeeld juryleden, ik dacht zelf namelijk altijd dat die niet bestonden.

Ik baseer mijn gedachte dat mijn jurylid mogelijk bevoordeeld was niet op het feit dat ik voor mijn gevoel een fijne proef had en de punten daarmee niet overeen kwamen, maar op het feit dat we hebben rondgevraagd en er achter zijn gekomen dat dit jurylid dit altijd bij bepaalde paarden doet.

Daarom denk ik dat dit een bevooroordeeld jurylid is. Niet omdat ik lage punten heb gereden, dat is slechts een bijkomstigheid.




Het kan natuurlijk zo zijn dat dit het geval is. Maar ik zou er niet teveel mn nek over breken als ik jou was. Tuurlijk is het even een teleurstelling, maar om die jury nou te gaan vermijden is ook geen manier van doen. Gewoon lekker je wedstrijdjes blijven rijden, en als je het goed doet kom je er vanzelf wel

~Riding is the best solution to any problem~

Ladygiroc

Berichten: 5076
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:23

Mensen kunnen zeggen dat het niet gebeurd maar het gebeurd wel degelijk. En nee.. het hoort inderdaad niet. Heb zelf eens gestart met mijn fries en alle friezen die door die jury waren beoordeeld hadden geen winst. Ik heb me er nooit druk om gemaakt en altijd de fout bij mijzelf gezocht omdat ik ook van mening was dat het een fabeltje was. Tot ik terug op stal kwam en mijn stalgenootje zei dat friezen voor de kar hoorde, zij had geschreven bij die jury. :Y)
Aan de andere kant maak je ook wel eens mee dat je via via hoort dat je een strenge jury hebt en dan dik winst rijdt.
Het is en blijft een jurysport..

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:42

Ik vind het geen gek topic om eens te vragen hoe andere ruiters dit soort dingen ervaren.
En stoer dat je een filmpje hebt geplaatst, ik heb het niet gezien, maar er zijn veel mensen die het niet meer durven door de hoeveelheid negativiteit hier onder elkaar, dat is jammer vind ik.

Nou zijn er heel veel leuke en goede juryleden, maar er zijn ook echte azijnpissers bij en ik heb weleens met een jury gesproken waar ik de punten en plaatsing niet van begreep, waarvan ik er achter kwam dat ze zelf weinig ervaring had in de wedstrijdsport, niet in de paarden werkzaam was en voor de lol een jurycursus had gedaan en af en toe wat jureerde.
Op dat moment besefte ik gewoon dat het zeer aardige mens gewoon geen geoefend oog had om te beoordelen, ze deed haar best, maar op 1 lijn zouden we niet komen te zitten.
Mijn instructeur zei ook, pak je laatste 10 protocollen, gooi de hoogste en de laagste er uit en kijk of bij de overgebleven 8 er vaker dezelfde dingen naar voren komen, als je daar hard aan gaat werken dan verbeter je je prestaties, je moet niet bij elk protocol aan je training gaan twijfelen, dan blijf je niet genoeg bij je eigen plan.

Sometimes you win en sometimes you learn.

lisat7
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:15

Type paard maakt bij de ene jury wel uit en bij de ander niet. Reed met mijn ZZ springpony ook wel is voor de fun dressuur in de M1 kwam over de hekjes naar binnen gesprongen omdat de springbaan aan de andere kant van de baan lag en dat leek hem veel interessanter :D
De jury wist het al een springpony... Ze zei als je er maar schik hebt en op de bortjes blijft rijden.... En heb goed in de prijzen kunnen rijden bij haar!
In tegenstelling tot andere jury's... die willen het niet zien en straffen direct op alles af omdat ze hem niet een ideale dressuurpony vinden.

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:43

Tja
Mijn pony wordt door mijn vooruitrijdster in het Z2 uitgebracht tussen de paarden.
Rijd er zelf ( overjarig en talentloos) in het M1 mee..

En in de afgelopen twee jaar misschien 1 x het gevoel gehad dat het jurylid een pony tussen de paarden mogelijk niet zag zitten. Punten vielen ons toen fors tegen. Toevallig recent weer bij hetzelfde jurylid gestart, pony inmiddels meer bevestigd op dit niveau, en wat nu het leuke was: dat was ook op het protocol terug te zien. Nog steeds wat aan de strenge kant gepunt... máár: jurylid deed dat consequent bij iedereen én nu terug kijkend op de eerdere proef, dan toch concluderend dat hij destijds echt wel gelijk had. Niet omdat we met een pony starten... maar het onbevestigd zijn van hetgene waar wij toen al heel trots op waren ( vliegende wissels) leverde het resultaat.

Dus tja...
Ik herken het dus eigenlijk niet zo..


Iedereen een Connemara!!


.

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 00:29

Ik heb ook met een tuigpaard gereden tussen de dressuur KWPN'ers en heb daar eerlijk gezegd nooit nadeel van ondervonden. Ik heb ook met een wat eenvoudigere KWPN'er tussen de dressuurcracks gereden en daar ondervond ik wel nadeel mee. Deed dat dier keurig technisch zijn proef gewoon echt heel goed, binnen zijn mogelijkheden, had je wel een wp maar voor het oranje lint deed je nooit mee. En ja... ik begreep het wel, want zo'n swingende hoogbenig donker ding is gewoon erg mooi omte zien en uitstraling en klasse dat punt toch hoger...

Ik heb het altijd zo gehad dat als ik over een jaar tevreden was, dan was het OK en dat was altijd zo. Je hebt ook juryleden waarbij je er achterstevoren op kunt zitten en nog een goed punt haalt of dik in de prijzen (tenminste dat was bij mij altijd zo) en anderen doe je nog zo je best, het wordt nooit wat. Vaak heb je een bepaalde stijl met rijden (met lef, of juist braaf) die al dan niet bij zo'n jurylid wordt gewaardeerd. Mijn advies; train technisch gezien gewoon goed en kijk hoe ver je kunt komen met jouw paard, dat kan heel ver want ieder gezond paard kan mi in Z komen of wie weet zelfs nog wel verder als je je paard maar goed voor elkaar hebt.

Dus gewoon lekker doorgaan en laat ze maar zien wat je in je mars hebt!

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 00:39

Ik wordt door dit soort situaties, alleen maar fanatieker om t tegendeel te bewijzen!


Jester_

Berichten: 12257
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 00:40

Tja en ik klaag regelmatig dat mijn punten te hoog zijn. Ja ik heb een gaaf paard en we zijn een mooie combi, maar als hij in het m2 aangeloppeert met de middendraf en je krijgt dan een 6 met erbij: jammer dan denk ik huh. En als ik dan zeg ja me punten zijn alweer veel te hoog hoor je enkel iedereen maar zeggen ach zeur niet zo is toch lekker! Maar ik ga niet op concour voor enkel hoge punten, ik wil ze verdienen :P

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mellamoshan, VWestra en 47 bezoekers