[HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:21

Ikzelf probeer wel L klaar te zijn voor ik wil gaan starten. Vrijwel alles is wel bevestigd alleen de galop vind ze nog moeilijk om daarin goed te ontspannen en is vaak nog wat rommelig, verder zitten alle figuren ed er wel goed in :j

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:58

Ik doe ook mee! Wet nog niet of ik ook echt aan starten toe kom, dit hangt van meer dingen af dan alleen het paard (auto die trailer kan trekken, trailer, paard dat in de trailer wil :+)
maar als alles mee zit hoop ik toch wel volgend jaar een paar keer (B)B te kunnen starten! Ik wil eigenlijk mijn paard L1-klaar hebben voordat ik start, maar ik ben ook nog niet eens B-klaar nu :+
Mijne is trouwens 4 en 1m50 gemeten vorig jaar. Hangt erom of hij een (nederlandse) pony blijft, maar dat maakt voor mij niet uit want ik ben toch volwassen.
En verder lees ik graag mee hoe jullie je debuut ervaren!

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:37

Leuke pony Loveskiara, welke afstamming? Echt een typisch New Forest koppie zit erop haha.

Ik had vanmorgen weer les, pony was nog niet helemaal wakker en niet vooruit te branden. Heel bijzonder voor zo'n sensibel ding :+ Uiteindelijk echt een goede les gehad, ze begint zo goed te lopen! Bizar gewoon. De galop wordt nu steeds meer een nette ontspannen galop, goed aanspringen en relaxed. We gaan vanaf januari 1x in de maand ongeveer wedstrijdjes meepakken voor de ervaring en dan komen die puntjes vanzelf wel een keer.

Wij trainen trouwens wel richting L/M niveau, veel zijgangen en moeilijkere oefeningen. We zijn een jaar lang bezig geweest met de basis en die zit er nu vrij netjes in. Aanleuning moet nog constanter, maar is zeker niet slecht. Schouderbinnenwaarts, wijken, renvers, veel voltes/buiging, rechtrichten, schijnovergangen, progressieve overgangen etc. Ze denkt heel vaak mee en gaat het dan gauw saai vinden, ook al voert ze het niet correct uit dan :') Ze heeft dus enorme uitdaging nodig, dat maakt haar wakker en actiever. Gehoorzaamheid wordt steeds beter, al blijft dat soms wel een dingetje hoor haha.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:03

Oh, heb jij ook zo'n meedenker GA? :')
Ik moet ook echt niet te vaak een proefje oefenen want anders kent ze hem. Of soms hoef ik maar aan galop te denken en ze zit er al in :Y) .

Tsja, op welk niveau train je. Geen idee, we nemen ook schouder voor, achterwaarts en dat soort ongein mee. Maar tegelijkertijd werken we ook nog keihard aan de basis.

hiddedeheer
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:25

8-) 8-) 8-) 8-)

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:34

Leuk om al die knappe paarden en pony's te zien en te horen waar iedereen aan werkt!

Mijn tuiger is net wel/net niet paard (maar ook nog maar 3,5 dus wordt uiteindelijk wel een klein paardje). Ik hoop in het buitenseizoen te kunnen starten. Nu vooral bezig met de basis en meerdere oefeningen achter elkaar rijden.
Pakken wijken, achterwaarts, gebroken lijn 5 meter in galop al wel spelenderwijs mee. Ik hoop hem inderdaad ook L klaar te hebben voor we daadwerkelijk starten. Wijken is lastig; hij loopt nog vaak door mijn binnenbeen heen (ook nog in de basis), maar vertoont flink vluchtgedrag voor een zweep. Ben hem nu eerst rustig op de volte aan het leren wijken voor mijn binnenbeen, waarbij ik soms mijn zweepje gebruik achter mijn been en hem dan probeer aan te leren dat hij daar niet voor hoeft weg te rennen, maar dat simpel opzij gaan al het juiste antwoord is.
Blijft leuk, jonkies opvoeden, haha! Mocht iemand nog een gouden tip hebben ;)

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:22

Vandaag Canto weer getraind samen met mijn dochter prive les en ik moet zeggen ze liep wel goed ik ga echt voor mijn lol naar de wedstrijden en zie wel waar ik uit komt Dochter rijdt wel fanatiek en is L1 maar het is geweldig leuk om dit samen met haar te doen

Bokker13579
Berichten: 1882
Geregistreerd: 21-05-13

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:15

Ik heb mij voor 14/1 ingeschreven voor nog een B proef, die maand daarna heb ik het regiokampioenschap en dan wil ik daarna graag L gaan proberen! Als de punten dat ook toelaten natuurlijk

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:29

Ik ga ook meepraten(:

Weet nog niet zeker óf ik ga starten... maar zit er wel over na te denken om met m'n bijrijdpaardje te gaan starten.
Haar eigenaar zei toen ik begon met bijrijden ook dat het mocht, echter heb ik het toen elke keer afgewimpeld... maar... waarom niet?

Ik weet niet of ik foto's mag plaatsen, en om eerlijk te zijn wil ik dat misschien ook helemaal niet.
Maar voor het idee, het gaat om een friese merrie van ongeveer 1.59, ik zelf ben 1.83 maar slank, dus het plaatje ziet er niet eens zo gek uit(:

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:51

ik meld mezelf ook weer, wij blijven voorlopig nog lekker in de B. Zolang we nog niet elke x winst rijden blijven we lekker safe B starten.
wel wil ik mijn b springdebuut maken en dit jaar hoop ik L starten

ik start met Diva, mijn 9 jarige kwpn merrie van Zürich
Afbeelding

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:59

Lekker jasje Sanne 96 :D!

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:07

Saar88 schreef:
Lekker jasje Sanne 96 :D!


Ik heb ook nog een 'net' donkerblauw jasje. Deze is eigenlijk voor het springen, maar ik vind hem zo leuk

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:10

Ghostattack schreef:
Leuke pony Loveskiara, welke afstamming? Echt een typisch New Forest koppie zit erop haha.


Oosterbroek François x Linde's Rob zit er achter :P Maar de fokkers hebben niks vastgelegd bij het stamboek, dus officieel geen papier, maar wel alles bekend. Dekking ook. Wilde het papierwerk eerst allemaal afgerond hebben, maar vind het nu niet meer zo belangrijk eigenlijk. Hij is ruin, wat kan ik er verder mee? Tja.. Geen idee, hij gaat er niet beter door lopen :))

Hier neem ik ook wijken, schouder binnenwaarts en tempowisselingen en overgangen mee. Tenminste als hij weer gereden wordt :P
Vandaag is hij wel weer gereden, maar door een stalgenootje. Ging eigenlijk heel erg goed, vond het stalgenootje normaal erg streng rijden, maar viel best mee bij die van mij. Heb de laatste keren met haar lessen niet meer meegekeken, dus daar zal ze ook goed aan gewerkt hebben zelf.
Maar scheef dat hij is momenteel, dus wordt tijd dat we wat kunnen werken := Stalgenootje is wel bereid hem bij te rijden. Moet nog even nadenken of ik dat doe, want ze zal niet altijd kunnen wanneer ik wel kan en dan moet ik haar alleen durven te laten met hem. Pony is super braaf, daar niet van, maar moet dan aardig de grens opzoeken met mijn vertrouwen in andere mensen. Eerste keren blijf ik er sowieso nog bij, dan moeten we echt nog tijden en dagen afspreken dat we beiden kunnen. Maar daarna is het waarschijnlijk makkelijker als ze niet op mij hoeft te wachten.
Maar het zou voor hem wel beter zijn zo lang ik zelf nog niet de tijd heb door het werken en het longeren nog niet gaat door een 'slechte' bodem in de paddock waar we in mogen longeren. Het is zo snel glad in die paddock dat ik het gewoon echt niet aandurf := In de rijbak mag niet gelongeerd worden helaas.

Dus ja, nog even nachtje over slapen. Momenteel zie ik meer voordelen dan nadelen ivm het niet kunnen longeren. Maar dat stukje vertrouwen hebben in de medemens is zo'n lastige drempel voor mij. Maar dat weet het stalgenootje ook en heeft ook open gelaten van kijk maar, denk er over, ik hoor het wel.

Hananass

Berichten: 91
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:57

Leuk jasje Sanne96, prima voor de dressuur toch :D Staat in ieder geval goed bij je witte paard (weet ik dat ook gelijk voor de toekomst :P ). Ik rijd ook met een roze jasje en gewoon in de M2, heel handig op grote concoursen :o

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:14

Roze jasje is super gaaf inderdaad! Foto's Hananass :D

Het klinkt alsof de meesten van jullie al een stukje verder zijn dan ik. Heb geen haast, maar het begint wel te kriebelen. Voorlopig eerst eens wat meer op twee teugels lopen, een keer op ander terrein oefenen..

Grappig trouwens dat vrijwel iedereen met jonge paarden wijken, schouder binnen/buiten etc. al meepakt. Staat hier ook op de planning ivm rechtrichten en eenzijdige beenhulpen aanleren :).

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:24

Saar88 schreef:
Roze jasje is super gaaf inderdaad! Foto's Hananass :D

Het klinkt alsof de meesten van jullie al een stukje verder zijn dan ik. Heb geen haast, maar het begint wel te kriebelen. Voorlopig eerst eens wat meer op twee teugels lopen, een keer op ander terrein oefenen..

Grappig trouwens dat vrijwel iedereen met jonge paarden wijken, schouder binnen/buiten etc. al meepakt. Staat hier ook op de planning ivm rechtrichten en eenzijdige beenhulpen aanleren :).

Nee hoor :D ik moet nog beleren _O-

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:43

Ik ben ook echt nog niet ver hoor! Wel al op andere locatie geweest, maar dat komt omdat ik niet thuis les heb. Is ook niet echt een big deal voor haar. Ze is juist fijner op verplaatsing.

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:33

Ik zou graag wijken en schouderbinnenwaarts maar het knopje is nog niet om :') wijken wordt steeds beter maar om met schouderbinnenwaarts echt zijn achterhand op de hoefslag te houden en niet een volte te draaien is me nog niet gelukt tot nu

Imaginaerum
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:48

Saar88 schreef:
Roze jasje is super gaaf inderdaad! Foto's Hananass :D

Het klinkt alsof de meesten van jullie al een stukje verder zijn dan ik. Heb geen haast, maar het begint wel te kriebelen. Voorlopig eerst eens wat meer op twee teugels lopen, een keer op ander terrein oefenen..

Grappig trouwens dat vrijwel iedereen met jonge paarden wijken, schouder binnen/buiten etc. al meepakt. Staat hier ook op de planning ivm rechtrichten en eenzijdige beenhulpen aanleren :).


No worries, wij zijn ook nog niet zover hoor. :D De basis moet ik er echt nog beter in krijgen bij mijn merrie.
Ik pak heel soms voor de lol wel wat wijken mee, maar dat is nog echt niet voldoende. Schouderbinnenwaarts en travers zijn we nog helemaal niet mee bezig. Heeft allemaal tijd nodig en dat is niet erg. :) Ik vind het leuk dat ik al deze leerprocessen met mijn paard kan doorlopen (aangekocht als driejarige).

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:42

Stiekem voel ik me nu een beetje beter hahaha :o !

Die van mij heb ik ook aangekocht als drie jarige, en ik vind het ook zo gaaf om al zijn eerste keren mee te maken! Laatst in het bos bijvoorbeeld, kon ik voor het eerst schakelen in galop. Helemaal in mijn nopjes weer! Eerder snapte hij galop, maar zodra ik iets inhield viel hij in draf; te weinig kracht en hij snapte het ook niet goed. Dat soort kleine dingetjes kan ik echt enorm van genieten <3

Daar staat tegenover dat we het heeeeel rustig aan doen. Met name vanwege zijn grootte wil ik niets overhaasten. Toen ik hem kocht had hij de kracht niet om op een volte te galopperen, de korte zijde van de bak haalde hij niet eens :')
Maar ik zie in mijn omgeving zoveel driejarigen die al volop in de sport lopen, met 4,5 jaar in het M, dat soort toestanden. En dan ga ik wel eens aan mezelf twijfelen..

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:45

Hier soms ook twijfels hoe andere de paarden zo snel in de sport kunnen uitbrengen, maar zo lang ik een goed gevoel er aan over hou dat ze echt los door dr lijf loopt enz dan is het voor mij goed. Volgens mij heb jij dat ook wel saar88 of niet

Imaginaerum
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:53

Bekend gevoel! :)
Het hoeft van mij niet allemaal zo rap te gaan. Ze is nu 6 en nog maar B dressuur en B springen.
Ik heb tussendoor een kind gekregen (tijdens zwangerschap niet gereden) en druk met studie/stage/werk, dus het gaat niet zo vlug en dat vind ik niet erg. Ik houd haar graag vitaal, niet versleten op haar 15e ofzo. :P

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:13

We rijden toch denk ik ook allemaal (in dit topic) voor ons plezier, en niet om ons brood te verdienen. Dus waarom haast hebben? :)

Ik herken het gevoel wel. Ik heb mijn paard bijna 3 jaar, had toen ik haar kocht toch wel gedacht dat ik dan wel richting het Z zou zijn..
Bleek mijn paard toch een stukje lastiger te zijn dan gedacht haha. En nu denk ik tja, voor wie moet ik dan al Z rijden? Ik doe het voor m'n eigen plezier niet voor die van een ander.

Ik ben ook veel bezig met wijken en schoudervoor/schouderbinnewaarts. Maar dat is echt puur zodat ze wat meer gaat buigen in haar lijf!

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:14

Ik ben ook echt nog lang niet zo ver, Scout is net drie maanden onder het zadel. Maar schakelen binnen de gangen en wat wisselen in hoofd hals houding lukt wel al :).

Wijken kan ik nog geen wijken noemen. Van de week net n keer n pasje opzij geduwd, 1 pasje Ja haha.. Overigens oefen ik dat soort dingen van buiten naar binnen ipv andersom. Tip van m'n instructrice. Paarden, met name jonge paarden hebben de neiging om over de buitenschouder weg te lopen richting de bakrand, dat is nou net niet wat je wil. Dus oefen het van buiten naar binnen, in het begin een stuk lastiger, maar je paard wordt er ook echt rechter van.

Hebben jullie al meer paarden gestart en dan wel verder dan de B?

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:23

Hier nemen we vanalles spelenderwijs mee maar ook nog lang niet perfect hoor! Mijn merrie is 11 en ik rijd haar al sinds haar vierde, niet zelf zadelmak gemaakt maar wel dressuur matig alles geleerd.
En ook heel rustig dus, voorheen alleen wat onderlinge wedstrijdjes. Dus maak je vooral geen zorgen over het rustig aan doen, het gaat om de lol toch :D!