Hoe werken de selecties precies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Hoe werken de selecties precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 10:51

Hoooi, gewoon een nieuwsgierige vraag. B-)

Ik kwam er laatst (heel slim) achter dat het selecteren voor het regiokampioenschap in iedere regio anders werkt.

Bijvoorbeeld: bij ons in Limburg moet je verplicht 2 / 3 selectiewedstrijden rijden (hangt er vanaf hoeveel er georganiseerd worden in de kring).
Wanneer je 1e wordt krijg je 1 punt, 2e 2 punten etc. (dus het gereden percentage of WP heeft er niets mee te maken.) Wanneer je meer dan het verplichte aantal wedstrijden rijdt, tellen de twee/drie best gereden wedstrijden. Dus word je 1e en 3e, dan heb je 4 punten.
Op deze manier wordt een klassement op gesteld en daarna wordt er een verdeelsleutel op gemaakt. (vooral in het indoorseizoen is deze best pittig)
Uiteindelijk mogen bijvoorbeeld de 1e 5 of 10 personen uit een bepaalde kring mee doen. Het hangt er vanaf hoeveel starts er in je kring zijn geweest tegenover de twee andere kringen.

Maaaar ik heb dus gelezen dat het in Noord-Holland heel anders werkt, namelijk dat je óf 3 keer een bepaald percentage gereden moet hebben, óf 1 keer een hoger percentage. Iedereen mag (zoals ik gelezen heb) naar de regiokampioenschappen wanneer je aan deze eisen voldoet.

Nu vraag ik me af: zijn er nog meer verschillende selectieprocedures?

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Hoe werken de selecties precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:55

Haha ik lees mee! Ben benieuwd hoe t in Gelderland zit :j

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 11:00

MerleSimone schreef:
Haha ik lees mee! Ben benieuwd hoe t in Gelderland zit :j


Ik heb je verdeelsleutel wel al gevonden!
Hoe de selectieprocedure gaat kan ik niet vinden.


Afbeelding

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:06

Het klopt inderdaad er binnen de regio's verschillende selectieprocedures zijn. De ene regio heeft meerdere kringen (zo heeft Zuid-Holland er ook 3), maar Utrecht bijvoorbeeld weer helemaal niet.
Er wordt hard gewerkt om binnen de kringen uniformiteit hierover te krijgen wat betreft het aantal selectiewedstrijden en de algehele procedure.
Het aantal afvaardigingen van het kringkampioenschap naar de regio toe, heeft inderdaad te maken met de grote van de kring (aantal startpashouders in een bepaalde rubriek).

De afvaardiging van de regio naar het NK wordt door Ermelo vastgelegd. Als het goed is komt deze verdeelsleutel vandaag online voor alle regio's.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:08

In zuid Holland heb je bij ons in de kring (geen idee of de andere kringen ook een finalewedstrijd hebben) eerst selectie wedstrijden, vanuit de selectiewedstrijden wordt een klassement opgemaakt en de beste X aantal deelnemers moeten dan finale rijden (waarbij de stand weer op nul gaat), uit deze finale mag dan ongeveer de beste helft naar de regiokampioenschap.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 11:17

Padoertje schreef:
Het klopt inderdaad er binnen de regio's verschillende selectieprocedures zijn. De ene regio heeft meerdere kringen (zo heeft Zuid-Holland er ook 3), maar Utrecht bijvoorbeeld weer helemaal niet.
Er wordt hard gewerkt om binnen de kringen uniformiteit hierover te krijgen wat betreft het aantal selectiewedstrijden en de algehele procedure.
Het aantal afvaardigingen van het kringkampioenschap naar de regio toe, heeft inderdaad te maken met de grote van de kring (aantal startpashouders in een bepaalde rubriek).

De afvaardiging van de regio naar het NK wordt door Ermelo vastgelegd. Als het goed is komt deze verdeelsleutel vandaag online voor alle regio's.


Dat er geen uniformiteit is vind ik niet erg hoor, het is vooral dat ik benieuwd ben hoe het bij iedere regio gaat. :)

cobiie schreef:
In zuid Holland heb je bij ons in de kring (geen idee of de andere kringen ook een finalewedstrijd hebben) eerst selectie wedstrijden, vanuit de selectiewedstrijden wordt een klassement opgemaakt en de beste X aantal deelnemers moeten dan finale rijden (waarbij de stand weer op nul gaat), uit deze finale mag dan ongeveer de beste helft naar de regiokampioenschap.


Hee weer een nieuwe! Die finale kende ik nog niet.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe werken de selecties precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:21

Ik start in Brabant en dan heb je ook zo’n klassement met punten etc. Volgens mij heeft het vooral te maken met de hoeveelheid combinaties die meedoen. Ik las ook dat Noord Holland geen max aantal starts heeft voor de regio. Dat zou hier bijvoorbeeld echt niet werken.

Het is inderdaad wel interessant dat het per provincie zo verschilt. :)

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:30

In Noord Holland moet je of één keer minimaal 66% (198 punten) rijden, of drie keer minimaal 62% (186 punten) op de selectiewedstrijden. Als je aan een van die eisen voldoet mag je meedoen aan de regio. Daar is inderdaad geen maximaal aantal starts. Er zijn in totaal vijf selectiewedstrijden over de hele regio verspreid.

Dat is wel pas sinds dit jaar zo. Hiervoor hadden wij ook kringkampioenschappen. We hebben vier kringen in Noord Holland, je had dan per kring één kringkampioenschap en dan werd met een verdeelsleutel bepaald hoeveel mensen er uit elke kring naar het regiokampioenschap mochten. Daar zijn ze vanaf gestapt omdat je dan als ruiter maar één kans had en als je dan net die datum niet kon dan kon je dus niet meedoen.
Laatst bijgewerkt door Sanned op 15-12-17 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:33

Binnen Overijssel is ook veel verschil tussen kringen. Ik rijd in Reggedal, daar hebben ze 1 selectiewedstrijd. Buiten word er gemiddeld over 2 proeven en wie het minst aantal punten heeft is kringkampioen. Binnen was altijd 1 proef met 2 jury's, maar misschien dit jaar niet omdat we nu 2 proeven kunnen rijden. Daar heb ik nog niks over gehoord.

In Kring Salland rijden ze 3 selectiewedstrijden, waarvan je er 1 mag laten vallen. Kring moet je rijden. Volgens mij werken ze hier ook nog steeds met plaatsingspunten en degene met de minste punten is kampioen.

Merk wel dat er steeds minder animo voor is, vooral voor die 3 wedstrijden + 1 kring. Als je ze dan allemaal gereden hebt met dressuur ben je al bijna automatisch door.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Hoe werken de selecties precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 11:38

Wij hebben wel een kringkampioenschap maar dat wil eigenlijk niets zeggen. Dat is gewoon een normale wedstrijd, niet eens een selectie. Dus bij sommige regio's telt het kringkampioenschap echt mee voor de selecties dus? Is dat kringkampioenschap hetzelfde als de finale?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoe werken de selecties precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:01

Wij menners hebben alleen een districts kampioenschap indoor. 1 wedstrijd en dat is het. Geen selectie om naar Ermelo te mogen.

Zomers in district West hebben we 1 districts kampioenschap, kan je je vrij voor inschrijven. En aan de hand van de verdeelsleutel mag je door.
In andere districten schijnen er wel selectie wedstrijden voor het districts kampioenschap te zijn.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:08

borstnoot schreef:
Wij hebben wel een kringkampioenschap maar dat wil eigenlijk niets zeggen. Dat is gewoon een normale wedstrijd, niet eens een selectie. Dus bij sommige regio's telt het kringkampioenschap echt mee voor de selecties dus? Is dat kringkampioenschap hetzelfde als de finale?


Hier telt het kringkampioenschap mee als gewone selectiewedstrijd. Alleen wordt er dan ook een kringkampioen uitgereikt en krijg je te horen of je naar de regio mag of niet.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Hoe werken de selecties precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:30

Maar ze zijn vanuit de KNHS ook bezig om de NK's te moderniseren. Dus misschien geen indoor NK's meer, maar alleen outdoor en dan op een ander moment (juli) Daar hebben wij laatst een presentatie over gehad vanuit de regio. Was nog een grove opzet en iedereen kon zijn ideeën erop los laten, nog in de brainstorm fase zit het.

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:19

borstnoot schreef:
Dat er geen uniformiteit is vind ik niet erg hoor, het is vooral dat ik benieuwd ben hoe het bij iedere regio gaat. :)

cobiie schreef:
In zuid Holland heb je bij ons in de kring (geen idee of de andere kringen ook een finalewedstrijd hebben) eerst selectie wedstrijden, vanuit de selectiewedstrijden wordt een klassement opgemaakt en de beste X aantal deelnemers moeten dan finale rijden (waarbij de stand weer op nul gaat), uit deze finale mag dan ongeveer de beste helft naar de regiokampioenschap.


Hee weer een nieuwe! Die finale kende ik nog niet.


Klopt, alle drie de Kringen van ZH houden hun eigen kringfinale. Daarvan wordt een afvaardiging gestuurd naar het regiokampioenschap. Dat stond in mijn eerdere bericht niet zo duidelijk.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:20

Bij ons, in Brabant, rijden wij nu 5 selectiewedstrijden, de beste 3 tellen. Degene met de minste plaatsingspunten mogen naar de regio. De beste per klasse is ook meteen kringkampioen, hier hangt een extra prijs aan vast. Vanuit de regio wordt een verdeelsleutel geplaatst met een afvaardiging per kring naar rato van het aantal starts.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:23

In Friesland zijn er nog 3 kringen.
Maar de selectie gaat niet via de kring maar regionaal, zodat de besten van de provincie doorgaan naar FK (en NK).
Er zijn 2 wedstrijden per klasse.
Het gaat met plaatsingspunten, dus als je 1e wedstrijd heel goed ging hoeft de 2e niet perse meer.

Raar eigenlijk dat het zo verschillend is!

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:25

Daantjuh88 schreef:
Maar ze zijn vanuit de KNHS ook bezig om de NK's te moderniseren. Dus misschien geen indoor NK's meer, maar alleen outdoor en dan op een ander moment (juli) Daar hebben wij laatst een presentatie over gehad vanuit de regio. Was nog een grove opzet en iedereen kon zijn ideeën erop los laten, nog in de brainstorm fase zit het.


Dat zou fijn zijn wat eerder in de zomer :j

Hier zit je altijd met selecties in de vakantie + het NK valt vaak in t water in september.
Ik ben voor, haha!

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:25

Daantjuh88 schreef:
Maar ze zijn vanuit de KNHS ook bezig om de NK's te moderniseren. Dus misschien geen indoor NK's meer, maar alleen outdoor en dan op een ander moment (juli) Daar hebben wij laatst een presentatie over gehad vanuit de regio. Was nog een grove opzet en iedereen kon zijn ideeën erop los laten, nog in de brainstorm fase zit het.

Pfoe, dat hoop ik toch niet ....

Het verschilt enorm per provincie hoe alles geregeld is, slechte zaak wat mij betreft.
Ik kom zelf uit voor Utrecht, daar hebben ze nu helemaal een aparte selectie variatie bedacht.
Geen speciale selectiewedstrijden meer, maar alle wedstrijden in een bepaalde periode in de prov. utrecht tellen mee. Jan. worden dan de geselecteerden bekend gemaakt. Totaal geen idee waar je staat, aangezien een tussenstand niet vermeldt wordt. Nee, slechte zaak ... wat mij betreft mogen ze weer terug naar het oude. X aantal selectiewedstrijden en dan jezelf selecteren voor de kampioenschappen. Kringen heeft alleen zin als de provincie daar groot genoeg voor is, maar overall zou ik graag zien dat alles gelijk getrokken wordt.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Hoe werken de selecties precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 14:41

Wow Marietje, dat is wel erg apart, ook niet zo fijn lijkt me nee... :n

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:59

Nee, ik denk ook echt dat dit straks op de kampioenschappen wel terug te zien gaat zijn in het niveau.
Echt elke wedstrijd telt mee, hoe klein ook. Dan kun je wel zeggen maakt niet uit, het blijven dezelfde jury's die beoordelen, maar ik vind wel dat je snel het idee krijgt van "in het land der blinden is eenoog koning"

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:10

borstnoot schreef:
MerleSimone schreef:
Haha ik lees mee! Ben benieuwd hoe t in Gelderland zit :j


Ik heb je verdeelsleutel wel al gevonden!
Hoe de selectieprocedure gaat kan ik niet vinden.


[ [url=m/VU6Tav.png]Afbeelding[/url] ]


In Gelderland werkt het ongeveer hetzelfde als in Limburg. Iniedergeval in mijn regio. Je rijdt meestal 3 selectiewedstrijden waarvan de beste 2 tellen. Hier worden dan weer punten aangehangen waardoor je een plaatsing krijgt. En dan krijg je die verdeelsleutel, hoeveel uit welke kring in welk niveau naar de regio’s mogen. Je mag wel alleen naar de regio’s als je minimaal 60% heb gehaald voor ten minste 1 van de kringwedstrijden (dacht ik). Maar dat is het probleem vaak niet. Omdat je als kringkampioen of top 3/5 van de kring vaak wel een score hebt gehaalt waarbij je ook minstens een winstpunt hebt gehaalt.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:52

Nibbit schreef:
Daantjuh88 schreef:
Maar ze zijn vanuit de KNHS ook bezig om de NK's te moderniseren. Dus misschien geen indoor NK's meer, maar alleen outdoor en dan op een ander moment (juli) Daar hebben wij laatst een presentatie over gehad vanuit de regio. Was nog een grove opzet en iedereen kon zijn ideeën erop los laten, nog in de brainstorm fase zit het.


Dat zou fijn zijn wat eerder in de zomer :j

Hier zit je altijd met selecties in de vakantie + het NK valt vaak in t water in september.
Ik ben voor, haha!


Voor degene die het leuk vinden, presentatie staat online op: http://knhsregiooverijssel.nl/admin/app ... eiding.pdf

ivy_power89

Berichten: 5856
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Hoe werken de selecties precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:52

Ik rijd ook voor de regio utrecht en vind de nieuwe procedure aan de ene kant heel prettig maar aan de andere kant zeer onduidelijk. Geen tussenstand en geen idee hoeveel er nu daadwerkelijk naar de kampioenschappen mogen....
Toch zit je niet aan een verplichte selectie vast en heb je dus veel meer kans dan enkel op die speciale selectie dagen

lisat7
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-12-17

Re: Hoe werken de selecties precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:53

Er zijn 3 selectie wedstrijden waarvan je er 1 mag laten vallen en als laatste de kring, die telt zwaarder mee. Een epaald aantal (staat vaak vermeld hoeveel per klasse) mogen door naar de kampioenschappen.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 11:08

lisat7 schreef:
Er zijn 3 selectie wedstrijden waarvan je er 1 mag laten vallen en als laatste de kring, die telt zwaarder mee. Een epaald aantal (staat vaak vermeld hoeveel per klasse) mogen door naar de kampioenschappen.


Misschien moet je de OP even lezen. ;)
In welke provincie is dit?