Om hopeloos van te worden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 12:01

Om even te introduceren: Afgelopen vrijdag had ik voor het eerst sinds een wedstrijd- (niet training) stop van enkele maanden weer wedstrijd. Ik keek hier enorm naar uit, aangezien we in de training al haast M2 klaar zijn, wilde ik graag mijn laatste winstpuntjes in de L1 pakken om volgend jaar te starten in de L2.
We hadden wedstrijd op een erg fijne accommodatie! Mijn wat kijkerige merrie voelde zich op haar gemak in de ring en aan het einde van de proef was ik behoorlijk tevreden! Ze liep fijn nageeflijk, was prettig voor het been en deed hard haar best! Uiteraard zaten er nog een paar foutjes in, die kon ik zelf prima herkennen en ga ik de komende tijd meenemen om te verbeteren. Ik schatte mijn punten rond de 190 in.

Tot mijn verbazing kreeg ik mijn protocollen terug met 175 en 171,5 punt. Tsja, geen drama natuurlijk, dan maar geen puntje. Die winstpunten vind ik hierin niet zo belangrijk. Nou had ik alleen samen met mijn trainer wat research gedaan, en daaruit bleek dat mijn punten vaker vreemd uiteen lopen. De ene keer rijd ik dik 200 punten, en dan soms ineens een uitglijer zoals deze?

Nu vroeg ik mij af, kan dit komen omdat ik op een tuigpaard rijd? -O-

Ik had wel vaker gehoord van stalgenoten en mensen om mij heen dat sommige juryleden 'discrimineren' als je niet op een 'standaard' paard rijdt. Maar ik had dit altijd maar afgedaan als een fabeltje, want als je een prima proef rijd, dan moet je toch gewoon je punten halen?

Mijn trainer had vervolgens wat dingen nagezocht over het betreffende jurylid wiens naam ik niet zal noemen, en hoewel ik het een vriendelijk persoon vond, kwam mijn trainer er achter dat deze persoon vaker uitspraken had gedaan van: "dit soort paarden hoort niet thuis op dressuurwedstrijden."

Nou ben ik toch wel een beetje met stomheid geslagen.


Zijn er onder de juryleden op Bokt ook mensen van mening dat een bepaald type paard niet op dressuurwedstrijden thuis hoort? Ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar de onderbouwing hiervan.

En als iemand tips heeft over hoe ik dergelijke teleurstellingen kan vermijden dan hoor ik het graag. ;(

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!


Josien_

Berichten: 8996
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:05

Je hoort de verhalen wel vaker. Ik ben er ook wel eens voor gewaarschuwd aangezien in met een stevige type pony tussen de paarden start, maar het nog nooit het idee gehad dat daar echt mijn punten op aangepast werden.
Ik denk dat iedereen wel eens een totaal ander gevoel heeft dan hoe de punten uiteindelijk uitpakken. Je weet meestal vantevoren niet wie de jury is dus ik zou je als ik jou was niet te druk over maken.
Gewoon lekker blijven rijden en je best doen. Als jullie nette proeven neerzetten dan komen die punten echt wel :) .

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:06

Ik denk dat niemand kan oordelen zonder beeldmateriaal van de proef. Misschien is dat een optie voor je om meer duidelijkheid te creëren.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 12:10

@Josien_, klopt! Ik vind het ook het belangrijkste om met een fijn gevoel af te stappen, zolang ik trotst ben op mijn paard zijn die punten ook net het belangrijkst, maar soms kan het wel teleurstellend zijn.

@Furrow, er is wel gefilmd door mijn vader, ik heb dat met een aantal paardengenoten en mijn trainer bekeken, en we zijn het er wel over eens dat dingen die juist eigenlijk fout waren (ik sprong per ongeluk een wissel tijdens mijn galopveruiming) amper waren afgestraft en dat oefeningen die keurig waren zwaar zijn afgestraft.
Ik kan de filmpjes zo gauw even niet uploaden, maar als jullie ze graag willen zal ik kijken of ik dat voor mekaar kan krijgen.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:12

Het kan voorkomen dat je een jury treft met een bepaalde voorkeur. Over het algemeen, als je gewoon vaak genoeg op wedstrijd bent dan zul je de ene keer een hele strenge jury treffen (waarbij ook de 'dressuurpaarden' geen winst scoren). De andere keer een Sinterklaas waarbij je zelfs nog twee winstpunten per proef rijdt als je achterstevoren op je paard zit.
Sommige jury's letten er erg op dat de figuren netjes op de letter gereden worden en dat je je paard vriendelijk voorstelt, dan staan plots de niet standaard dressuurpaarden bovenaan. Andere jury's zijn meer onder de indruk van voorbeengezwaai en dan staan deze paarden bovenaan.

Tegenwoordig zijn er zoveel jury's en elke wedstrijd heb je toch weer een ander jurylid dat het gewoon een kwestie wordt van 'schouders ophalen en thuis lekker doortrainen tot de volgende wedstrijd'.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:15

Ik heb een vrouw op Facebook die dressuur rijd met een fries. En ja ze wordt ook benadeeld als ze tussen de "normale" paarden rijdt. Zo is er óók een jurylid die haar gezegd had dat hij tegen friezen is. Wil je via pb het bewijs wel tonen hoor. :)

Een andere vriendin van mij die óók met een fries rijdt is zelfs eens door de jury stil gezet omdat ze het tuig wilden nakijken want "het paard liep zo raar", gewoon een hogere knie-actie.

Bij dressuur kom je sneller in "oneerlijkheid" terecht. Om die reden ga ik de jumping in met mijn jonge paard. Bij jumping is het simpel wat puntentelling betreft.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 17-12-17 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:15

Ik denk dat bewust soms onbewust er altijd geoordeeld wordt, dat doen wij mensen dagelijks en ik denk dat een jury sport als dressuur niet anders is helaas.
Wel weet ik dat mijn vriendin met een paard met meer tuiger uitstraling vaker goede/hogere punten rijdt dan ik met mijn “gewone” KWPN.
En eerlijk zou ik gewoon vragen aan de desbetreffende jury wat ze graag zou zien dat je verbeterd zodat je de volgende keer hogere punten haalt

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:18

Wat je ook nog kunt doen (als het vaker voor komt) is naar de wat kleinere wedstrijden gaan. Wat je hier in de regio nog wel ziet is dat op de wat grotere wedstrijden er meer dressuurpaarden verschijnen terwijl op de wat kleinere wedstrijden er eigenlijk vanalles mee rijdt, van koudbloed tot fjord tot tuiger tot dressuurbloed.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:27

Heel herkenbaar. Zie enorme verschillen bij stalgenoten. Het type ‘dressuurpaard’ heeft vaak ongeveer dezelfde hoeveelheid punten, met af en toe een uitschieter. Terwijl bij de ruiters met een koudbloed vaak óf hele hoge óf hele lage punten worden gegeven. In beide gevallen meegemaakt dat de betreffende ruiter daardoor flink verbaast was. Enorm hoge punten bij een matige proef (waarvan we wisten dat twee juryleden in de koudbloed wereld zaten). En lage punten bij een goede proef (dressuurgerelateerde juryleden).

:+

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:29

Het is nou eenmaal een jurysport. Dat kun je beter maar gewoon accepteren.
Ik heb omgekeerd met schrijven ook meegemaakt dat iemand met een talentvol paard afgerekend werd op: het paard kan veel meer dan getoond wordt.
Als je een andere keer te hoge punten krijgt omdat de jury tuigpaardenfokker is ga je ook niet klagen denk ik.
Er zijn ook tuigers die het tot GP geschopt hebben, dus gewoon doorgaan ;)

Electra63

Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:31

Wij hebben hier een jury in de regio, die juist haflingers, tinkers, Friezen, bonten enz. hoger punt dan de dressuurgefokte paarden.

De ene jury hecht meer aan netjes gereden figuren en bijv. ontspanning, de ander punt ieder onderdeel al hoger als de kwaliteit (gangen) van het paard bovengemiddeld zijn.
Sommigen straffen een fout af met een 1 of 2, de ander met een 3 of 4.
Blijft altijd moeilijk om te vergelijken.
Filmen en je proef doornemen met protocol ernaast samen met je instructeur.
Je punten zijn niet echt slecht, Misschien een 6-jes jury en dan wat foutjes afgestraft met een 4 of 5?
Ik neem aan, dat er wel wat bijgeschreven is op je protocol?

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:31

Sizzle schreef:
Het is nou eenmaal een jurysport. Dat kun je beter masr gewoon accepteren.
Ik heb omgekeerd met schrijven ook meegemaakt dat iemand met een talentvol paard afgerekend werd op: het paard kan veel meer dan getoond wordt.
Er zijn ook tuigers die het tot GP geschopt hebben, dus gewoon doorgaan ;)

_/-\o_ helemaal mee eens

En hier in de omgeving worden de koudbloed cc’sen door de zelfde jury’s gedaan dus dat zou geen verschil moeten/mogen geven. Soms rij je ook gewoon een betere proef

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:31


Leef en laat leven.

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:34

Er zijn 100 van zulke topics:
- jury houdt niet van schimmels
- jury houdt niet van ponies
- jury houdt niet van friezen
- jury houdt niet van bonte paarden
- erc etc etc

Zolang er Friezen, Tuigers, E-ponies etc in de (sub) top lopen zul je moeten concluderen dat je gewoon nog door moet oefenen.
Ik kende ook iemand die met een net aan e-maat tinkertje subtop gestart heeft.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:36

Ik heb een aantal appaloosa's waar ik fanatiek wedstrijden mee heb gereden en vooral mijn merrie met een ouderwetse bouw daar kreeg ik de punten echt niet cadeau!
Met mijn appaloosa hengst die met veel swung beweegt had ik regelmatig uitschieters twee kanten op, het gemiddelde zat voor mijn gevoel vaak erg hoog, maar de protocollen kwamen regelmatig met verrassende punten terug, jurys vonden hem soms geweldig en soms leken we niks goed te kunnen doen.
Ik heb ook een zwartje met een leuk koppie tot in het Z2 gereden en daar heb ik dat nooit mee gehad, punten waren eigenlijk altijd gelijk met wat ik zelf dacht en vaak wat hoger.
Maar ja, juryleden zijn ook gewoon mensen met hun eigen voorkeuren en ondanks dat ik denk dat de meesten netjes objectief proberen te jureren, kan de één bij een proef wat hem aanspreekt het idee hebben dat bijvoorbeeld de aanleuning en het aan de hulpen zijn veel beter voor elkaar is dan bij een beeld wat de jury niet aanspreekt.

En soms tref je zo'n jurylid die opmerkingen maakt als; wat doe je hier? Gooi daar alsjeblieft een western zadel op.. (zal bij jou dus zijn; zet dat dier alsjeblieft in het tuig ;) )

Wil je dit soort dingen echt voorkomen dan zit er maar één ding op, verkopen en een aansprekend dressuurpaard kopen en netjes voorstellen.
Zelf heb ik er juist een sport van gemaakt om bij de juryleden waarvan ik wist dat ze mijn proeven liever geen punt gaven zo goed te rijden dat als ik geen punten kreeg alle omstanders vol verbazing zaten te kijken hoe dat mogelijk was. :D
Zo zijn ze allemaal heel netjes in het Z uitgekomen!

Sometimes you win en sometimes you learn.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:38

Heb je al eens een gesprekje aangeknoopt met een jurylid? Na je proef dan natuurlijk :)

Ik heb door de jaren heen best veel geschreven bij de lagere klassen en eigenlijk weinig van de zogenaamde vooroordelen tegenover rassen gemerkt. Je krijgt de punten voor de oefening die je op dat moment toont en natuurlijk hebben ruiters met een gemakkelijk gebouwd paard het daarin makkelijker. Het is aan jou om je paard zo voor te stellen dat ze niet om je heen kunnen.
Mijn ervaring is dat men heel hard roept dat de punten niet kloppen maar vaak een ander beeld van hun rit hebben dan wat er in het juryhokje wordt gezien. Dus knoop dat gesprek eens aan en kijk waar je kan verbeteren.
Als die jury dan zegt dat je een karrenpaard hebt, dan pas is dat vooroordeel bevestigd.

"Een draver, is gaver" :D

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:43

Ach, heb het wel gehad hoor dat ik verhaal ging halen en de jury met een vies gezicht zei: oja die schimmel, dat is gewoon niet goed genoeg.
Maar ook omgekeerd waar mijn punten echt wel te hoog waren: ohhhh jij hebt zo‘n prachtige schimmel.

Take it or leave it. je kan altijd nog gaan springen ;)

Josien_

Berichten: 8996
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:01

Sizzle schreef:
Ach, heb het wel gehad hoor dat ik verhaal ging halen en de jury met een vies gezicht zei: oja die schimmel, dat is gewoon niet goed genoeg.
Maar ook omgekeerd waar mijn punten echt wel te hoog waren: ohhhh jij hebt zo‘n prachtige schimmel.

Take it or leave it. je kan altijd nog gaan springen ;)


En zelfs bij springen ben je afhankelijk van een jury voor winstpunten :D

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:08

ik ben zelf jurylid en geloof mij, je wordt over het algemeen niet beoordeeld op het type paard. Er zullen heus juryleden zijn die dat wel doen, maar die zul je sporadisch tegen komen.

Maar dat neemt niet weg dat jouw stalgenoot, die perfect op haar mooie KWPN'er zit, veel laat zien en veel potentie heeft, hoger zal scoren dan als jij op een paard zit die voor een 6je loopt en je haalt er ook niets meer uit dan dat.

Maar goed, zonder filmpjes kan niemand er wat van zeggen.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 13:20

@Apple, stoppen zit er bij mij ook niet in hoor. Het verwonderd me alleen wel een beetje dat dergelijke 'bevooroordeelde' juryleden (en daarmee bedoel ik niet specifiek het jurylid wat mij jureerde) nog jury mogen blijven? Maar volgens mij bestaat er niet een register waarin wordt bijgehouden welke uitspraken juryleden doen. Dat is natuurlijk ook niet te doen. Wij kachelen gewoon lekker door. :) Op onze eigen vereniging, waar meer tuigers onder het zadel lopen, is het me nog niet eerder gebeurd dat ik voor mijn gevoel onterecht lage punten kreeg.

@Art_Ificious, ik kreeg ook wel vaak als commentaar 'mag dieper'. Ik begrijp dit op zich wel, ze loopt vrij hoog voor de lage klassen, maar ik weet ook dat ik mijn paard 'dieper' krijg door haar te forceren, en ze nu wat hoger op een ontspannen manier loopt, gewoon omdat ze zo gebouwd is dat opwaarts lopen makkelijker voor haar is. Halsstrekken doet ze overigens prima hoor.

@Alice13, klopt helemaal! Die van mij heeft ook enorm veel uitstraling en daar krijg ik vaak van omstanders veel lof voor.

@miramii, vice versa vind ik het natuurlijk net zo slecht! Ik ken ook zat mensen met een 'gewoon' dressuurpaardje die lage punten krijgen omdat hun paard niet erg indrukwekkend is, en mijn showtuiger dan een eerste prijs steelt. Vind ik net zo goed niet eerlijk, er moet naar de oefeningen worden gekeken.

@Sizzle, ik geef niet op hoor :P . Ben zelf veel te trots op mijn paard! Springen gaan we hopelijk ook binnenkort op wedstrijdniveau doen. *D

@Electra63, er stond gelukkig wel veel op het protocol ja. Maar inderdaad zoals je aangeeft, fouten kreeg ik een 5 voor (had wat mij betreft lager gemogen) en figuren waar 'netjes' bij staat, krijgen een 6. Tjsa. Dan kom je er niet, met 5jes en 6jes. Ik neem na wedstrijden altijd de filmpjes en protocollen door met mijn trainer.

@SparklingApp,verkopen en met een dressuurpaard beginnen gaat hem niet worden. Ik ben helaas (verdoemd) om helemaal verliefd te zijn op tuigpaarden, ik vind ze zo prachtig! De vraag is alleen 'waarom doen juryleden dat?' en, 'wordt hier niet iets aan gedaan door het KNHS?'. Ik had veel gelezen over bijscholingen, maar haalt dat dan daadwerkelijk wat uit? Het betreft in dit geval niet alleen bevooroordeelt zijn, maar eveneens het geven van consequent lage punten. (Een correcte proef die alleen maar 5jes en 6jes krijgt bijvoorbeeld).

@RianneH, had ik er graag willen doen! Helaas moest de jury na mij nog een aantal klasses jureren met de ponies, dus was de gelegenheid er niet. Af en toe krijg je na een proef de kans om met een jurylid te praten en dat geeft wel altijd veel inzicht vind ik.

@Tulandro, nou durf ik wel te zeggen dat ik niet een duf of sloom paard heb die weinig laat zien. Ze doet alles met enorm veel overtuiging en showt enorm veel. Ik ga kijken of ik de filmpjes op het internet kan krijgen. Edit: Ik geloof overigens ook niet dat alle juryleden zo zijn. Het verwonderde me juist dat het erop leek dat ze er überhaupt zijn!

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:22

Over een jaar genomen horen de punten redelijk te kloppen (tenzij je bijv sinterklaasjury's achterna reist), de ene keer krijg je een punt die je mogelijk niet verdient had en de andere keer krijg je geen punt terwijl je die mogelijk wel verdient had.

Vind het altijd mooi dat deze vraag gesteld wordt over de lagere punten en niet of de hoge uitschieters wel kloppen. :+

[o]

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:26

Zolang mensen onbewust een positief gevoel krijgen over iemand als ze een warm kopje vasthouden (met koffie bijvoorbeeld) kun je er niet vanuit gaan dat mensen in staat zijn alles totaal neutraal te beoordelen.
Er is altijd een bepaalde bias, zelfs al doe je je best om dat niet te hebben. Dat kan een vlekkeloze verzorging zijn, maar ook het ras, een afstamming, een glimlachende ruiter etc.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-17 13:29

@cobiie, afgelopen zomer reed ik 203 punten, dat was wel een beetje overdreven vond ik zelf. :P Maar ik kon moeilijk naar die jury toelopen, op het raampje kloppen en vragen of ik minder punten mocht omdat dit niet realistisch was.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:30

Kan ook nog zo zijn dat als de vorige ruiter een hele rare proef heeft neergezet dat dan jouw proefje als een verademing wordt gezien :-)
Of dat de jury eigenlijk al 3 uur in een veel te koud juryhok zit en jij net de allerlaatste bent.

etc.etc.etc.

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Om hopeloos van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:32

Precies, je moet het gewoon over een jaar zien. En als je realistisch genoeg bent, moet het dan ongeveer kloppen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers