Verkeerde galop in proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Verkeerde galop in proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 20:36

Hoi allemaal,

Mijn naam is Desiree Kruijt, samen met mijn pony Bink rij ik wedstrijden in de B.
Wij zijn er een tijdje uit geweest. Ik heb nog twee winstpunten voor de L nodig.
Soms springt mijn pony verkeerd aan in de linker galop. Misschien door mijn spanning en verkeerde hulpen?
Afgelopen proef heb ik geprobeerd te corrigeren wel drie keer maar telkens verkeerd.
Daarna heb ik de E-B-E volte ingezet in de verkeerde galop want ik kreeg het niet voor elkaar.

Nu zou je kunnen zeggen geen wedstrijden rijden tot het goed gaat, maar juist de ervaring en de kilometers maken zijn ook goed.
Nu zou ik graag antwoord willen van de jury leden hier op bokt, wat is jullie advies om te doen? Zonder dat het al te veel punten kost? Extra volte rijden of toch door blijven proberen ook op de E-B-E volte?

Bedankt voor jullie advies!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Desiree op 25-11-17 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Verkeerde galop in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:42

Ik ben geen jury. Maar het lijkt me nooit goed om in de verkeerde galop door te rijden. Dan denkt je pony dat zijn reactie op de hulpen goed is. Dus toch weer terug naar draf. En opnieuw aan gelopperen. En ondertussen wel de gewenste figuur rijden. Punten kost het je altijd.Dan maar zorgen voor een goed leermoment voor je pony.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:43

Geen jury maar als je extra volte rijd krijg je sowieso -2

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:46

Gesteld dat het jouw spanning is, heeft 'kilometers maken' wel zin.

Heb je een idee wat je vanuit zenuwen of wat dan ook fout doet...?

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Verkeerde galop in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:51

Als al de andere onderdelen okay zijn, dan maakt een 3 of 4 voor de verkeerde galop niet zoveel uit. Lekker starten en leren en gewoon proberen.

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Verkeerde galop in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:55

Ik zou zelf terug nemen en opnieuw aanspringen.

Verder zou ik in b blijven tot dit wel goed gaat is toch echt een basis begin en heeeeel veel thuis oefenen.

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 21:08

Janneke2 schreef:
Gesteld dat het jouw spanning is, heeft 'kilometers maken' wel zin.

Heb je een idee wat je vanuit zenuwen of wat dan ook fout doet...?


Ik vergeet dan te rijden, maar voor beide is kilometers maken goed.
Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker ik zelf ook met ze zenuwen om ga.
Maar het is meer een vraag als het gebeurd wat ik het beste kan doen :)

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 21:09

_Zoe schreef:
Geen jury maar als je extra volte rijd krijg je sowieso -2


Ja maar als ik de E-B-E rij, in verkeerde galop krijg je daar ook een 2

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 21:10

janouk schreef:
Als al de andere onderdelen okay zijn, dan maakt een 3 of 4 voor de verkeerde galop niet zoveel uit. Lekker starten en leren en gewoon proberen.


Ik kreeg inderdaad een 4 voor het aanspringen, maar omdat ik de volte in de verkeerde galop heb ingezet kreeg ik daar een 2 voor helaas.
Inderdaad het starten en samen leren is zo fijn!

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:11

Veel thuis oefenen , en verlopig in de B blijven tot je goed kan aangalopperen misschien ook een paar keer hc starten? Dan is je spanning er misschien helemaal vanaf en kan je toch ervaring op doen

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 21:11

StalNollie schreef:
Ik zou zelf terug nemen en opnieuw aanspringen.

Verder zou ik in b blijven tot dit wel goed gaat is toch echt een basis begin en heeeeel veel thuis oefenen.


Ook als je het al drie keer geprobeerd heb? Ik ga inderdaad zeker geen L starten als dit nog niet onder controle is :)

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 21:12

charysaS schreef:
Veel thuis oefenen , en verlopig in de B blijven tot je goed kan aangalopperen misschien ook een paar keer hc starten? Dan is je spanning er misschien helemaal vanaf en kan je toch ervaring op doen


Ik heb een paar weken geleden in Woubrugge gestart, twee dagen achter elkaar.
En moet zeggen, de zondag ging stukken beter als de zaterdag! Al heeft hij in vier proeven maar 1 keer verkeerd aangesprongen en kon ik er zelf ook hard om lachen, want ja het moest een keer gebeuren.

Maar ik vraag mij gewoon af aan de jury leden hier hoe hun het liefste zien dat je het oplost.

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:15

Snapt je pony de hulpen niet of vind hij die kant gewoon lastig?
Mijn pony vind het rechtsom moeilijk. Als ik dan moet aanspringen werkt het om dat zo diep mogelijk in de hoek te doen zodat de stelling het grootste is. Geen idee of dit voor jouw pony ook werkt, maar bij die van mij wel. :)

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:17

_Desiree schreef:
_Zoe schreef:
Geen jury maar als je extra volte rijd krijg je sowieso -2


Ja maar als ik de E-B-E rij, in verkeerde galop krijg je daar ook een 2


Ja maar je eerste cijfer blijft sowieso staan en dan krijg je nog extra -2 omdat je zomaar extra lijnen rijd.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:17

Setteli hier op bokt is jurylid, misschien kan je haar een PB doen..

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Verkeerde galop in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:22

Thuis gaat het dus wel altijd goed? En alleen in proef een probleem?

Vroeger met Sjolvir had ik het probleem ook met de rechter galop, ik nam dan terug reed volte en sprong dan overnieuw aan dus corrigeerde. En ja, die volte koste me -2, maar ging mij erom dat ze 1 het in proef wel goed deed en in geode galop krijg je in ieder geval normale punten voor de volgende galop onderdelen, doorgaan in verkeerde galop levert automatisch daar dikke onvoldoendes op.

Lees dat je soms 3 x moet overdoen, neem jij terug en volgt de route naar het volgende onderdeel, of rij je bewust volte? Want met die volte maak je het jezelf wel makkelijker en dus grotere kans dat hij dan wel goed zit.

(Bij ons was het probleem de leskinderen, als er week vakantie was geweest sprong ze keurig aan, pony lessen weer in en dan zat ze weer links... is uiteraard ook goed gekomen en we zijn Z2 stargerechtigd geworden ooit, dus ach... foutje in het begin kan, gewoon oplossen)

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 21:28

Sjolvir schreef:
Thuis gaat het dus wel altijd goed? En alleen in proef een probleem?

Vroeger met Sjolvir had ik het probleem ook met de rechter galop, ik nam dan terug reed volte en sprong dan overnieuw aan dus corrigeerde. En ja, die volte koste me -2, maar ging mij erom dat ze 1 het in proef wel goed deed en in geode galop krijg je in ieder geval normale punten voor de volgende galop onderdelen, doorgaan in verkeerde galop levert automatisch daar dikke onvoldoendes op.

Lees dat je soms 3 x moet overdoen, neem jij terug en volgt de route naar het volgende onderdeel, of rij je bewust volte? Want met die volte maak je het jezelf wel makkelijker en dus grotere kans dat hij dan wel goed zit.

(Bij ons was het probleem de leskinderen, als er week vakantie was geweest sprong ze keurig aan, pony lessen weer in en dan zat ze weer links... is uiteraard ook goed gekomen en we zijn Z2 stargerechtigd geworden ooit, dus ach... foutje in het begin kan, gewoon oplossen)


Ik moest op de volte tussen x-c arbeids galop links aanspringen en drie keer geprobeerd te corrigeren maar lukte niet. Toen heb ik de volte bij E-B-E gedaan in de verkeerde galop en dat was dan ook een 2 :(
Thuis gaat het vaak goed, soms niet.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Verkeerde galop in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:42

In elk geval de juiste 'route' volgen, dus op de EB volte gewoon doorgaan met opnieuw aanspringen.

Een extra volte zou ik niet snel doen, dat is altijd -2, en bij een 3 of 4 blijft er dan bijna niks over

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:49

Een extra volte is -2, die komt dan bovenop je oefening die ook al lager gepunt gaat worden.

Ikzelf ben jurylid in Belgiƫ tem L bij lrv. Ikzelf zie heel graag dat je blijft corrigeren. Het geeft aan dat jij als ruiter doorhebt dat je fout zit en dat je moeite wil doen om je fout te herstellen. Die 3 wordt dan misschien een 4, snap je? Zelfde met halthouden. Staat je paard scheef, zet 'm recht of probeer het op zijn minst.

Iemand die fout aanspringt en niet herstelt beoordeel ik als zijnde "ruiter snapt het niet/ziet het niet". Voor iets basis als galop verwacht ik zelfs in de B dat je als ruiter het verschil kent. Dat je paard het nog niet altijd onder de knie heeft, kan gebeuren. Dat je dat als ruiter niet merkt...

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:51

Nooit! doorgaan in de verkeerde galop. Zelfs niet als je al 3 keer geprobeerd hebt. Altijd terug nemen en opnieuw proberen. Juist op zo'n grote volte is het handig om hem in de juiste galop te krijgen. En neem er dan ook je 'tijd' voor, niet gehaast weer aan proberen te springen als je weet dat het het moeilijk punt is. Neem hem terug, ontspan jezelf, geef de goede hulpen en vaak springen ze dan correct aan.

Ik zie 10x liever iemand in de ring die blijft proberen, dan iemand die maar doorgaloppeert in de verkeerde galop en zich 'overgeeft', uiteraard krijgt de 2e van mij ook een lager cijfer. Het is niet erg dat er een fout ontstaat, maar corrigeer het.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 21:56

Seventeen schreef:
Nooit! doorgaan in de verkeerde galop. Zelfs niet als je al 3 keer geprobeerd hebt. Altijd terug nemen en opnieuw proberen. Juist op zo'n grote volte is het handig om hem in de juiste galop te krijgen. En neem er dan ook je 'tijd' voor, niet gehaast weer aan proberen te springen als je weet dat het het moeilijk punt is. Neem hem terug, ontspan jezelf, geef de goede hulpen en vaak springen ze dan correct aan.

Ik zie 10x liever iemand in de ring die blijft proberen, dan iemand die maar doorgaloppeert in de verkeerde galop en zich 'overgeeft', uiteraard krijgt de 2e van mij ook een lager cijfer. Het is niet erg dat er een fout ontstaat, maar corrigeer het.


Eens. Een jury wil altijd zien dat je het corrigeert. Dus meteen terugnemen en opnieuw aanspringen. Eventueel de volte gebruiken om hem weer goed te laten aanspringen. Nooit stug door blijven rijden in de verkeerde galop.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Verkeerde galop in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:03

Maar kan je dan niet uitgesloten worden? Vooral omdat het dan na drie keer weer fout gaat, is dat dan niet de derde vergissing?

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Verkeerde galop in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:07

Zolang je de lijn blijft volgen niet. Gewoon opnieuw doen, als het na 10x nog niet gelukt is ben je vanzelf uit je lijn, heb je je best gedaan. Verkeerd doorrijden is sowieso een 2, opnieuw blijven proberen ook maar als het lukt ga je sowieso omhoog.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:22

Een jury ziet het liefst dat je op je lijn blijft en zo veel als mogelijk blijft corrigeren naar de juiste galop.
Een poging tot corrigeren wordt zeker meer gewaardeerd dan niks doen of een extra volte rijden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 01:07

Je mag 2x een parcoursfout maken, dus 2x een volte maken of je misrijden. De eerste keer is -2, de tweede keer -4 en derde keer is uitsluiting. In Belgiƫ iig.

Dus nog steeds beter gewoon je lijnen rijden en proberen corrigeren. Uiteindelijk levert je dat minder "minpunten" op dan extra lijnen rijden of niet proberen corrigeren.