Winstpuntenregeling B springen (KNHS)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odilekk

Berichten: 488
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Midden in Overijssel

Winstpuntenregeling B springen (KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 21:41

Ik ben erg benieuwd wat jullie van de huidige winstpuntenregeling van het B springen vinden. Voor de mensen die niet weten wat de huidige regeling is, zal ik het even op een rijtje zetten:
2 winstpunten:
- Foutloos én minimaal 75 stijlpunten
1 winstpunt:
- Foutloos en tussen de 60 en 75 stijlpunten
- Maximaal 4 strafpunten en minimaal 75 stijlpunten
In alle andere gevallen krijg je dus geen winstpunt.

Door deze regeling is het voor mij erg lastig om winstpunten te halen in het B springen. Mijn pony wil namelijk nog regelmatig zijn benen iets laten hangen, waardoor we die 4 strafpunten (te) vaak halen. Naar mijn idee geven de juryleden geen stijlpunten aan de hand van deze regeling, aangezien er naar mijn weten vrijwel nooit meer dan 75 punten worden gegeven. Qua hoe wij het parcours rondrijden, is het absoluut vertrouwd en zouden wij opzich zo de L in kunnen (wat ik aan het eind van het seizoen ook graag eens zou willen). Ik vond zelf altijd, dat als iemand niet 10x foutloos kon zijn in de B, hij/zij ook helemaal niks te zoeken had in de L, maar mijn pony gaat juist alleen maar beter springen, hoe hoger het wordt.

In alle klassen is het nog mogelijk om met 4 strafpunten een winstpunt te halen, alleen in de B is het (praktisch) niet mogelijk.

Inmiddels heb ik na een volledig indoor seizoen nog maar 5 winstpunten in het springen..

Ben benieuwd wat jullie mening over de winstpuntregeling is!

LiesAnna
Berichten: 40
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Winstpuntenregeling B springen (KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:59

Mijn dochter loopt tegen hetzelfde probleem aan en komt de B ook niet door, terwijl hoger beter gaat. Ze is zomer 2016 begonnen met B-springen en nu B+1. Van mij mogen ze het wel weer afschaffen.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:03

Niet mee eens, hier worden regelmatig boven de 75 punten uitgedeeld en dan is 1 balkje toch nog goed voor 1 winstpunt.
Vandaag was in de D-B bijvoorbeeld de 1e prijs voor 88 punten, 2e prijs had er 81 en de rest weet ik niet meer.
Mij is opgevallen dat vooral de rustig in het rond gaande combinatie meer stijlpunten krijgt dan een erg op de hindernis trekkende combinatie. En een 10- jarig ruitertje op een D pony scoort beter dan een 17- jarige ruiter op diezelfde pony (wordt denk ik knapper gevonden).

odilekk

Berichten: 488
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Midden in Overijssel

Re: Winstpuntenregeling B springen (KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 22:24

@LiesAnna, fijn om te horen dat ik niet de enigste ben die tegen dit probleem aanloopt! Wat mij betreft mogen ze het inderdaad wel weer afschaffen.

@Wijsje, dat kan misschien aan de kring liggen. Vraag me regelmatig af waarop ze de stijlpunten baseren. Ik als lange meid (waardoor ik ook ouder lijk) van 15 op een E pony, stuur mijn pony het parcours rustig en gecontroleerd door, gedurende het hele parcours in de juiste aanleuning en juiste galop en krijg een 6,5/7 voor de wijze van rijden. Een 10-jarig meisje op een super brave D-pony (pony doet meer dan het kind), heeft gedurende het hele parcours haar pony met het hoofd in de lucht lopen, pony versnelt duidelijk in tempo, regelmatig verkeerde galop en af en toe ook in draf op de hindernissen aanrijden en krijgt een 7,5/8 voor de wijze van rijden.
Bij ons in de kring wordt nauwelijks boven de 75 gegeven (alleen bij kinderen, waarvan de ouders de jury kennen).

Free2

Berichten: 1383
Geregistreerd: 14-10-10

Re: Winstpuntenregeling B springen (KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:30

Hier was vorig jaar ook een heel topic over. Wat mij betreft is het ook een erg strenge regeling. Ik heb er inmiddels geen last meer van ivm (helaas moeten) stoppen met de sport.

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Winstpuntenregeling B springen (KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:36

Ik rij dan wel bij de paarden maar ben het hier niet helemaal mee eens. Zelf rij ik ook regelmatig boven de 70/75. En ik vind het alleen maar prima dat de doorstroom niet zo rap meer gaat naar het L. Snap inderdaad wel dat het vervelend is als je paard zijn voeten niet altijd even alert op tilt maar hier loop je dan ook in het L tegenaan...

odilekk

Berichten: 488
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Midden in Overijssel

Re: Winstpuntenregeling B springen (KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 22:39

@Free2, ik zal wel even zoeken naar dat topic, bedankt!

@paljaslaura, dit kan natuurlijk per regio verschillen. Zoals ik in de OP al zei, gaat mijn pony juist beter springen als het hoger wordt, en hij kan de L ook zeker wel aan. En zo'n mega probleem is het ook niet als ik in de L regelmatig één balkje eraf spring, dan kan ik alsnog winstpunten halen en doorstromen naar de M.

acbrink
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:46

Ik kan niet begrijpen dat je in de B foutloos kunt zijn en dan nog niet eens 1 winspunt krijgt. Mijn paard is vaak foutloos, het geeft misschien niet altijd het mooiste beeld omdat hij wat op de sprongen trekt maar dat is slechts 2 of 3 m voor afzet... voor de rest galopeerd hij in een net tempo het parcour rond mijn arabiertje is niet de grootste en start B bij de paarden en ik ben zelf niet erg klein dus dat geeft ook een vertekend beeld denk ik maar ik presteer vaak genoeg dat ik voor stijl 55 punten heb en verder een foutloos parcour heb gereden... ik vind dat tog niet kunnen ik vind dat je tenminste een winspunt moet krijgen als je foutloos bent

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Winstpuntenregeling B springen (KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:53

Welkom acbrink! Je hebt een relatief oud topic gebruikt voor je opmerking, ik weet niet of er nog veel reacties op komen. Maar ik moet zeggen... Als je geen 60 stijlpunten kunt halen verdien je in mijn ogen ook echt geen winstpunt of je nou foutloos bent of niet. Juryleden geven niet snel meer dan 75, maar boven de 60 is echt te doen. Gewoon blijven trainen in de les, punten komen dan vanzelf.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Winstpuntenregeling B springen (KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 06:44

Lager dan 55 komt hier in de omtrek bijna nooit voor. Geloof niet dat ik dat ooit gehoord heb zelfs!
Het gaat ook niet alleen om hoe je paardje rond galoppeert. Het is een totaalbeeld: ga jij mee in de sprong met hand en zit, verlichte zit, zit je je paard niet in de weg tijdens het springen, spring je in het midden, kijk je vast naar de volgende hindernis, land je in de goede galop en zit je voor de hindernis in de juiste galop, geeft alles een vriendelijk beeld of wordt er gerukt en geplukt?
Met goede instructie moet het toch lukken om boven die 55 te komen!

Geesje1
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-10-17

Re: Winstpuntenregeling B springen (KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:41

Goede regeling, krijg je geen winstpunten gewoon goed blijven oefenen

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Winstpuntenregeling B springen (KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:46

Ik zie ook niet vaak mensen onder de 60. Laatst een meisje gezien met 52.5 maar dat was dan ook meer dan terecht. Gewoon lekker door blijven oefenen dan kom je er wel.

odilekk

Berichten: 488
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Midden in Overijssel

Re: Winstpuntenregeling B springen (KNHS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 00:03

Onder de 60 punten wordt bijna nooit gegeven hier in de buurt. Wanneer het wordt gegeven kan ik me er altijd wel in vinden. (bij 52,5 kan ik me eigenlijk niet eens voorstellen hoe dat eruit gezien heeft...)
Inmiddels heb ik zelf gelukkig de 10 winstpunten in de B gehaald. Nu kunnen we dus (eindelijk) L starten :)