Paard of pony voor 12 jarige op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Paard of pony voor 12 jarige op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 16:40

Tips en ervaringen gevraagd, wij willen er binnenkort een paardje bijkopen. Het is de bedoeling dat dit een paardje wordt voor mijn 12 jarige dochter maar ook mijn man wil graag gaan rijden. Mijn man is echter 1.90 lang en heeft dus ook een aardig paard nodig om het toonbaar te maken....mijn dochter wil echter graag de wedstrijden in met het paardje, maar als we een paard kopen zal zij ook tussen de paarden en dan ook veel volwassenen moeten starten als ik het goed begrepen heb. Wat zouden jullie doen of hebben jullie gedaan.... we kunnnen ook gaan voor een forse e pony....tinker bijvoorbeeld zodat de breedte van het paard de lengte van mijn man compenseert.....of toch een paard en valt het wel mee met kids tussen de paarden.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard of pony voor 12 jarige op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:45

Tja dat kan een lastige combinatie zijn. Wat is precies de ambitie van haar en je man? Wil ze gaan knallen op de wedstrijden of gaat het om nu en dan een b klasse? En wil je man ook wedstrijden rijden?

Als het mogelijk is zou ik gaan voor een leuke d of e pony voor je dochter waar ze ook in de dressuur makkelijk mee weg komt en voor je man een groter paard eigenlijk.

En natuurlijk, met alle paarden, ook een flink brede tinker, kan je prima dressuur wedstrijden rijden. Maar het is wel een pak lastiger en kost echt meer energie dan hetzelfde wedstrijdje lopen met een pony dat daarvoor een makkelijkere bouw heeft.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:50

Wat is het postuur van je man en wat is zijn ervaring? Ik zou gaan kijken voor een wat kleiner paard wat braaf genoeg is zodat je dochter er lekker mee aan de gang kan en waar je man ook mee kan rijden.
Voor het plaatje is een groot paard mooier maar als je man goed in evenwicht zit kan dat prima op een paard van +/- 1.65

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:52

1.90 versus 12 jarige, hoe groot is je dochter? Voor haar natuurlijk wel zo leuk als ze maat paard/pony heft die ze zelf helemaal kan poetsen en zadelen etc. Man van 1.90 weegt doorgaans ook wel wat, ik ben 1.87 maar weeg stuk minder dan gemiddelde man van die lengte. En wat zijn de rijcapaciteiten van beiden?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard of pony voor 12 jarige op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 16:58

Ik zou vanwege je man niet gaan voor een kleiner paard dan 1.60. En houdt qua gewicht de richtlijn aan dat het paard 6x het gewicht van je man moet wegen (gewicht man moet maximaal 17% van het paard zijn) omdat het zadel, kleding, etc. ook meegerekend moet worden. Dus geen smal paardje.

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 17:04

Bedankt voor jullie reacties....mijn man heeft geen ambities wat rijden betreft....hij wil het gewoon graag leren en af en toe eens rijden....mijn dochter is 160 nu dus groot genoeg om ieder paard zelf te zadelen en verzorgen....ze rijd nu op een fors manege en rijdt f proefjes op de manegepaarden, we hebben nu een tinker, hier rijden we nog niet op hij is drie en een half plus hij is niet erg werkwillig is gebleken , niet echt ideaal op wedstrijd...dus de tink wordt mijn eigen paardje en voor de dochter een geschikter paardje erbij....mijn man heeft trouwens een wielrennerspostuur zoals ik het noem hij is erg lang maar weegt minder dan 65 kilo....

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 17:08

janedoe12 schreef:
Bedankt voor jullie reacties....mijn man heeft geen ambities wat rijden betreft....hij wil het gewoon graag leren en af en toe eens rijden....mijn dochter is 160 nu dus groot genoeg om ieder paard zelf te zadelen en verzorgen....ze rijd nu op een fors manege en rijdt f proefjes op de manegepaarden, we hebben nu een tinker, hier rijden we nog niet op hij is drie en een half plus hij is niet erg werkwillig is gebleken , niet echt ideaal op wedstrijd...dus de tink wordt mijn eigen paardje en voor de dochter een geschikter paardje erbij....mijn man heeft trouwens een wielrennerspostuur zoals ik het noem hij is erg lang maar weegt minder dan 65 kilo....

Fnrs moet dat zijn natuurlijk, ze rijd f5 nu.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard of pony voor 12 jarige op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:15

Oh, dat is weer handig dat je man weinig weegt! Kan hij rijden?
Tja, je jonge Tink moet gewoon nog veel leren en daar ook de tijd voor krijgen. Eentje die al veel meer kan zou dan best er bij kunnen, kunnen ze ook nog lekker samen te paard op stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:24

Tinker is niet bepaald het prototype wedstrijdpony/paard Al zullen de Tinkerliefhebbers nu wel weer van zich laten horen :D : ze hebben nou eenmaal niet zoveel aanleg voor springen en dressuur. Overweeg dan een lieve, forse connemara ofzo.

Al denk ik dat je wensen sowieso bijzonder lastig te verwezenlijken zijn in 1 paard.

Wil je man niet gaan mennen? :P

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:25

Tussen paarden starten kan inprincipe prima! Sommige jury's zijn iets strenger miss en je hebt geen pony sfeer. Maar het kan.

Anoniem

Re: Paard of pony voor 12 jarige op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:28

Pfff, als 12 jarige met een Tinker tussen de paarden starten. Dan sta je bij voorbaat al met 3-0 achter. -O- Het gaat natuurlijk om het plezier en niet om het winnen, maar hoeveel lol heb je dan nog?

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:32

safina schreef:
Pfff, als 12 jarige met een Tinker tussen de paarden starten. Dan sta je bij voorbaat al met 3-0 achter. -O- Het gaat natuurlijk om het plezier en niet om het winnen, maar hoeveel lol heb je dan nog?

Als 12 jarige mag je met een tinker tussen de pony's...

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:33

safina schreef:
Pfff, als 12 jarige met een Tinker tussen de paarden starten. Dan sta je bij voorbaat al met 3-0 achter. -O- Het gaat natuurlijk om het plezier en niet om het winnen, maar hoeveel lol heb je dan nog?


Volgens mij zegt ts juist dat ze voor haar 12 jarige dochter een ander paardje gaan zoeken omdat de Tinker niet geschikt is...

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:35

safina schreef:
Pfff, als 12 jarige met een Tinker tussen de paarden starten. Dan sta je bij voorbaat al met 3-0 achter. -O- Het gaat natuurlijk om het plezier en niet om het winnen, maar hoeveel lol heb je dan nog?


Als Tinkie gewoon maat pony is, dan is het starten bij de pony's en 3-0 achter sta je alleen als je paard / pony niet netjes voor stelt, rij je je Tinker of welk paard dan ook netjes de baan door krijg je echt je punten wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:35

CathyTBP schreef:
safina schreef:
Pfff, als 12 jarige met een Tinker tussen de paarden starten. Dan sta je bij voorbaat al met 3-0 achter. -O- Het gaat natuurlijk om het plezier en niet om het winnen, maar hoeveel lol heb je dan nog?


Volgens mij zegt ts juist dat ze voor haar 12 jarige dochter een ander paardje gaan zoeken omdat de Tinker niet geschikt is...


Verstandig.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Paard of pony voor 12 jarige op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:38

Wat voor wedstrijden? Als het bijv. om dressuur gaat, zou je ook kunnen kijken naar een fries. Zitten leuke exemplaren tussen waar zowel kinderen als volwassenen mee uit de voeten kunnen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:50

CathyTBP schreef:
Volgens mij zegt ts juist dat ze voor haar 12 jarige dochter een ander paardje gaan zoeken omdat de Tinker niet geschikt is...

Dat andere paard zou ook een (meer ervaren) Tinker kunnen zijn. Zolang die onder de 1,57 is mag dochter ermee bij de pony's starten.

Voor man is dat wel vrij klein. 1,90 en 65 kg is type "röntgenfoto niet nodig, gaat u maar even voor het raam staan". Waarschijnlijk vrij lange benen, dan is een wat breder paard (b.v. Gelders type) van ca 1,70 wel mooier. En dressuurmatig rijdt dat ook fijner, voor buitenritten is dat wat minder van belang.

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 18:30

Ingrid_92 schreef:
Wat voor wedstrijden? Als het bijv. om dressuur gaat, zou je ook kunnen kijken naar een fries. Zitten leuke exemplaren tussen waar zowel kinderen als volwassenen mee uit de voeten kunnen.

Daar zaten we zelf ook aan te denken ja... Maar dan start ze dus tussen de paarden, daar is de sfeer vaak meer competitief dan bij de pony's, weet niet of ze daar gelukkig van wordt. Of we moeten een kleintje kunnen vinden die vrij fors is...

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 18:33

Sjolvir schreef:
Oh, dat is weer handig dat je man weinig weegt! Kan hij rijden?
Tja, je jonge Tink moet gewoon nog veel leren en daar ook de tijd voor krijgen. Eentje die al veel meer kan zou dan best er bij kunnen, kunnen ze ook nog lekker samen te paard op stap.

Nee hij kan niet rijden, hij wil het graag leren aangezien wij hier dagelijks mee bezig zijn en hij het ook wel leuk begint te vinden.... Het zal misschien om 1 keer per week gaan....

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Paard of pony voor 12 jarige op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:39

Zou gewoon een pony voor je dochter kopen. Een combi voor je man van 1.90 wordt bijzonder lastig en als 12-jarige direct met een E moeten starten tussen 16-17-jarigen is ook niet leuk. Zou voor je dochter een leuke brave D kopen met al wedstrijdervaring. Als je man weinig ambitie heeft, zou hij een leuk bijrijdpaard kunnen zoeken alvorens hij verder zijn stappen zet in de paardenwereld?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:43

Mazida schreef:
Zou gewoon een pony voor je dochter kopen. Een combi voor je man van 1.90 wordt bijzonder lastig en als 12-jarige direct met een E moeten starten tussen 16-17-jarigen is ook niet leuk. Zou voor je dochter een leuke brave D kopen met al wedstrijdervaring. Als je man weinig ambitie heeft, zou hij een leuk bijrijdpaard kunnen zoeken alvorens hij verder zijn stappen zet in de paardenwereld?

Dit, maar als je man maar af en toe wil rijden, en nog moet leren rijden, kan hij dan niet beter naar een manege gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:39

Dacht ik ook: koop een leuke pony voor haar en laat hem eerst maar lekker lessen op de manege. En als hij het een beetje onder de knie heeft zijn we een paar jaar verder. Kan ie mooi op je Tinker....

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 19:49

safina schreef:
Dacht ik ook: koop een leuke pony voor haar en laat hem eerst maar lekker lessen op de manege. En als hij het een beetje onder de knie heeft zijn we een paar jaar verder. Kan ie mooi op je Tinker....

De tinker gaat niet groot genoeg worden. Die is nu 135. Wat lessen zijn zeker een goed idee... En dat zal ook wel gebeuren.... Nadeel van een leuke pony is dat die over een paar jaar te klein zal zijn en wij zijn niet zo goed in afscheid nemen... Maar het zal idd de beste keuze zijn...

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:54

Ik moet zeggen ik ben 13 en rijd tussen de paarden op wedstrijd en ik heb totaal geen last van achterstand hebben op andere mensen of extreem competieve mensen tussen me.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Paard of pony voor 12 jarige op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:12

Omdat je man zo licht is vooral af en toe wil rijden zou ik voor een grote, stevige E-pony gaan. Niet perse een tinker/haf achtig type, maar gewoon een niet al te smal type. Je dochter kan nog heel wat jaren bij de pony's rijden en dat is toch vaak gezelliger met leeftijdsgenoten. Ook is een groter paard gelijk wel heel groot. En ik denk dat je man ook best op een grote E pony moet passen.

Maar misschien eens gewoon verschillende soorten en maten paarden uitproberen. Misschien loop je dan vanzelf tegen een paard of pony aan die goed bij jullie past.