Mag ik nog B starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-17 16:54

Hallo allemaal,

Ik wil graag een jong paard B starten volgend jaar. Echter heb ik al een pony Z1 gestart met winst en een paard.

Mag ik dan nog B starten?

Groetjes Anne


c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:56

Als het paard nog niks boven de B gereden heeft wel

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:01

https://www.knhs.nl/media/11234/bijlage ... n-2017.pdf


Als ik het goed begrijp is TS 1x Z1 bij de pony's en 1x Z1 bij de paarden.

2x Z1 bij de paarden is minimaal L1 starten, ook met een ongeklassificeerd paard.
2x Z1 bij de pony's is ook een paard minimaal L1 starten (tabel pagina 3).

Dan lijkt het mij logisch dat bij 1x Z1 pony + 1x Z1 paard ook minimaal L1 gestart moet worden. Voor de zekerheid een mailtje of telefoontje naar de KNHS?

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:37

Als je 2x Z1 bent geweest ongeacht pony of paard mag je geen B meer starten.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:38

2x Z betekent geen B meer, maakt niet uit of dat pony of paard is

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:01

Het mag volgens mij idd niet. Maar als je perse B wil starten omdat je zelf vindt dat l1 nog niet gaat kan je altijd HC inschrijven in de B

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:55

SuperZodiaX schreef:
Het mag volgens mij idd niet. Maar als je perse B wil starten omdat je zelf vindt dat l1 nog niet gaat kan je altijd HC inschrijven in de B



Nee, ook dit mag niet. Zoals bovenstaande al zeggen mag je geen B meer starten. Dus ook nog HC.

Niet persoonlijk voor TS maar als je 2 dieren naar het Z hebt gereden dan mag je er toch wel vanuit gaan dat zelfs een L1 eigelijk nog te simpel is. Groen paard of niet.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:02

DiscoDipp schreef:
SuperZodiaX schreef:
Het mag volgens mij idd niet. Maar als je perse B wil starten omdat je zelf vindt dat l1 nog niet gaat kan je altijd HC inschrijven in de B



Nee, ook dit mag niet. Zoals bovenstaande al zeggen mag je geen B meer starten. Dus ook nog HC.

Niet persoonlijk voor TS maar als je 2 dieren naar het Z hebt gereden dan mag je er toch wel vanuit gaan dat zelfs een L1 eigelijk nog te simpel is. Groen paard of niet.


Wellicht waren dat zeer ervaren leermeesters welke TS naar het Z geholpen hebben. Zelf opleiden van een groen paard is natuurlijk wel anders dan meeliften op een ervaren leermeester.
Maar verder ben ik het met je eens hoor. B en L1 verschillen nauwelijks van elkaar.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:30

DiscoDipp schreef:
SuperZodiaX schreef:
Het mag volgens mij idd niet. Maar als je perse B wil starten omdat je zelf vindt dat l1 nog niet gaat kan je altijd HC inschrijven in de B



Nee, ook dit mag niet. Zoals bovenstaande al zeggen mag je geen B meer starten. Dus ook nog HC.

Niet persoonlijk voor TS maar als je 2 dieren naar het Z hebt gereden dan mag je er toch wel vanuit gaan dat zelfs een L1 eigelijk nog te simpel is. Groen paard of niet.

Sorry hoor maar dit vind ik wel onzin. Toevallig ken ik ts en ik zit met het zelfde " probleem ". ik zou graag mijn jonge paard b willen starten voor ervaring maar dit mag ik niet meer. Voor jongepaardencompetitie moeten ze vaak speciaal bewegen en die heb ik ook niet. En l1 mag dan vanaf april. Om een 4 jarige meteen L2 te laten lopen vind ik ook nogal zwaar zeker voor de 1e wedstrijd.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:43

Dan wacht je toch tot april? Snap daar het probleem niet van. En je kunt net zo als ons gewoon op 'vreemd' terrein gaan oefenen.

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 11:48

Volgens mij mag je altijd HC een klasse lager starten als dat je volgens je kwalificaties normaal mag starten. Je mag dacht ik niet HC een klasse hoger starten als dat je startgerechtigd ben. Lijkt me dat de KNHS hier in de dressuur geen andere regels hanteert als in het springen en sgw.
Laatst bijgewerkt door oji op 15-10-17 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:08

Uit het wedstrijdreglement dressuur 2017:
Artikel 109 – Rubrieken al dan niet voor promotie en hors concours starten
1. Indien een wedstrijdorganisatie met instemming van de jury een combinatie gelegenheid wenst te
geven om hors concours (buiten mededinging) te starten, mag dat worden toegestaan, met
inachtneming van de navolgende bepalingen:
a. Hors concours (buiten mededinging) starten is toegestaan in de klasse waarin men reglementair
startgerechtigd is, in een lagere klasse of in één klasse hoger, dit laatste na toestemming van de
jury op grond van de gereden proef in de eigen klasse. Indien de combinatie zowel voor klassering
als hors concours wil starten, dan dient de proef voor klassering als eerste te worden verreden.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-17 13:18

Bedankt voor de reacties. Ik heb beide paarden zelf opgeleid tm Z maar dit paard is nog erg groen dus een rondje B voor de ervaring zou leuk geweest zijn :) denk dat ik hem wat langer thuis rij.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 13:21

Je kan hem toch wat onderlinge wedstrijden rijden?
En ik heb dat verzoek ook wel eens gedaan bij een gewone reguliere wedstrijd of ik mijn jonge paard zonder startpas een paar keer mocht starten voor de ervaring.
En dat mocht voor betaling van uiteraard het inschrijfgeld op diverse plekken. Natuurlijk had je dan geen kans op prijzen of winstpunten, maar daar gaat het dan ook niet om. :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 13:25

Je kunt dispensatie aanvragen toch? Moet je schriftelijk aan de knhs vragen dacht ik.

nicole_floor

Berichten: 3232
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 13:38

Ja kan idd proberen om dispensatie aan te vragen. Meisje van mijn vereniging zat met het zelfde probleem en haar is het geluk om dispensatie te krijgen.

Floor V. Silverlea Spiderman: Eindstand M spr, L1 dress & B SGW
Colet V. Hemmingway: B+0 dress, B+13 L startgerechtigd spr. B+0 SGW

'schoentje'

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 17:10

Je kunt ook gewoon een paar keer B HC starten voor de ervaring.

Mark en Cézanne (Mistral x Bernstein), Dressuur L2 + 13, Springen B + 8, SGW B+11

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 17:28

Is de klasse BB niet speciaal voor dit soort zaken uitgevonden?
(ik weet (uit ervaring, geen startkaart) dat de BB wel héél simpel is, maar als het vooral om de ervaring gaat kan dat toch?)

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-17 20:26

Ik dacht meer zo van als ik niet HC hoef te starten kan ik net zo goed voor de punten mee rijden, maar ik denk dat ik haar een paar x B HC mee neem voor de ervaring :) bedankt allemaal!

@nessinator, bb is alleen stap en draf, dat is wel erg laag gegrepen :D wel fijn voor angstige of onzekere ruiters die galopperen nog niet zo prettig vinden!

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:39

Amiigo schreef:
Ik dacht meer zo van als ik niet HC hoef te starten kan ik net zo goed voor de punten mee rijden, maar ik denk dat ik haar een paar x B HC mee neem voor de ervaring :) bedankt allemaal!

@nessinator, bb is alleen stap en draf, dat is wel erg laag gegrepen :D wel fijn voor angstige of onzekere ruiters die galopperen nog niet zo prettig vinden!


Bb heeft gewoon galop. Aanspringen in de hoek, half rondje en weer in draf beide kanten op. Enige wat bb niet heeft wat de B wel heeft is halsstrekken in draf, gangen verruimen in draf en stap.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:31

BB heeft zeker galop! Ik denk dat je in de war bent met de oude B-A/B proeven, daar zat inderdaad geen galop in. Maar lees het even na op de site van de KNHS, deze proeven zijn speciaal ontwikkeld voor mensen in jouw situatie, TS!

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:45

Oefendressuur is wellicht een optie.
Heb ik toen ook gedaan.. Vond ik erg fijn voor een jong dier, zeker omdat je dan meer tijd heb om te wennen.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:01

Gewoon lekker HC meenemen.Ik moet ook in het L2 beginnen.
Start meestal eerst ff oefen of onderling, maar daar willen ze nog wel eens royaal punten.
Als ik daar veilig aan de grond en in het zadel blijf dan start ik soms nog een x HC L1.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:12

Amiigo schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik heb beide paarden zelf opgeleid tm Z maar dit paard is nog erg groen dus een rondje B voor de ervaring zou leuk geweest zijn :) denk dat ik hem wat langer thuis rij.



Rondje oefendressuur een optie?

Snap je helemaal hoor. vind het ook erg fijn om het puppy spul eerst lekker in de B te starten. Zijn toch een hoop indrukken die ze opdoen.

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Mag ik nog B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:28

Volgens mij kun je wel dispensatie aanvragen, maar dat is altijd zo'n gedoe. Ik heb zelf ook Z gereden met een pony en vaak gaan paarden bij mij weg als ze M1 / M2 zijn. Reden hiervan is dat ik zelf vaak jonge paarden heb en het gewoon fijn vindt om B te starten met jonkies, mag je nog niet iets vaker slingeren en is het allemaal nog iets simpeler.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers