Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pikeurmiep
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-05-15

Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 14:55

Waar ik op stal sta zijn natuurlijk meerdere paarden. Zo staat daar dus een paard op stal waar 1x in de maand ongeveer wat mee gedaan wordt.de rest van de maand niks! Ze komen wel elke dag buiten hoor,maar de eigenaresse doet hooguit 1x in de maand een keer iets met het paard,en dan ook direct een uur lang ofzo of een buitenrit van een paar uur. Daarna word het paard weer op stal gezet en thats it!! Arm beest is dan helemaal kapot.vind het zo sneu!! Ik zei haar al een keer,waarom zoek je geen bijrijdster, nou nee dat kon niet want het paard is best wel moeilijk! Nou..ik heb het paard nog nooit een stap verkeerd zien zetten.
Ik vind het best wel dierenmishandeling. Of ligt dat aan mij?

Z1+2.


Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:01

Dat ze er een paar uur op uit trekt en dat het paard dan echt gesloopt terug komt, vind ik wel sneu.

Verder denk ik dat ie niks te kort komt met voldoende dagelijkse weidegang en vriendjes!
Valt niet onder de noemer dierenmishandeling..

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:04

Maar hoe weet je dat ze er maar zo weinig mee doet?

gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:06

Een paard dat niet dagelijks gereden wordt is naar mijn idee geen dierenmishandeling. Wanneer het buitenkomt, en verder goed onderhouden wordt zie ik geen probleem.
Wanneer er 1 x per maand intensief gereden wordt verdient dat wellicht geen schoonheidsprijs, maar om dat dierenmishandeling te noemen hmm.. ik denk dat er dan heel veel paarden veel slechter af zijn.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:14

Een buitenrit kan echt geen kwaad zolang er regelmatig gestapt wordt. En zolang jij niet meegaat kan jij niet zeggen hoelang ze welk tempo aanhoudt. Dan spreek je van veronderstellingen en die kunnen op het wereld wijde web wel eens meer schade aanrichten dan je zelf denkt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:20

Paard vindt het waarschijnlijk prima zo! Die zit niet op een bijrijdster te wachten.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:24

Niks sielughs aan hoor. Paard vindt het wel best dat hij elke dag lekker buiten komt en het zal hem worst wezen dat zijn eigenaresse er één keer per maand op gaat zitten. Een buitenrit kan weinig kwaad hoor. Dat is minder hard werk dan dat hij in één keer hoge dressuur moet verrichten in de bak. En hoe constateer jij dan dat het paard 'kapot' is na een buitenrit? Omdat hij wat bezweet is? Zou er verder niet druk om maken en niet mee bemoeien. Zoveel paarden worden weinig of niet bereden. Dan vinden ze alleen maar best hoor :7

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:31

Een paard dat 1x per maand bereden word maar wel elke dag buiten komt heeft het honderd keer beter dan een paard dat elke dag bereden word, en maar een keer per week buiten komt.
Het paard maakt het waarschijnlijk niks uit, al zal hij inderdaad wel moe zijn na een lange buitenrit aangezien hij de conditie van een aardappel heeft.
Mijn merrie zou er in elk geval voor tekenen :D

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:36

Ik vind het echt liggen aan de karakter van het paard. Hier twee voorbeelden die zich zichtbaar vervelen als ze twee dagen stil staan, met dagelijkse weidegang en een poetsbeurt. Zou je die fulltime op de wei zetten ben ik ervan overtuigd dat het inderdaad zielig is.

Ben sowieso van mening dat elk paard uitdaging moet hebben. We hebben in NL gewoon niet de ruimte om een paard gelukkig te laten zijn met enkel wei. Totaal geen mentale uitdaging lijkt me voor geen enkel dier goed. Echter kan de een er beter mee overweg dan de ander.

Helaas TS is het niet jouw paard, en heb je er weinig over te zeggen. Het aankaarten heb je al geprobeerd, meer kun je denk ik niet doen..

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:40

daar kan ik me dus ook rot aan ergeren.de hele maand niet naar het paard omkijken en dan een buitenrit van 3 uur gaan maken.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:45

dit is weer typisch een 1-kants verhaal.

hoe wordt het paard gehouden?

vroeger kon dat hier prima dat ik maanden niet op een paard reed en dan plots een meerdere-uren-buitenrit deed.
op het gemak,niets ergs aan.
paarden staan anders gewoon in kudde,en ik ben 300% zeker dat zij er niet vanaf zien dat er niets mee gedaan wordt.

1x werken in de maand hoeft toch ook helemaal niet erg te zijn,alles hangt af van wat je doet,hoe je het doet en hoe de rest van het leven vh dier eruit ziet.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:50

Mijn 24 jarige shet gaat ook maar 1 keer per maand voor de wagen voor een ritje. Staat voor de rest buiten in de kudde. Bijrijders heb ik geen zin meer in. Komen drie keer poetsen en zodra de temperatuur daald zie je ze niet meer. Pony wordt er echt niet minder van. Mijn andere pony moet nu ook even inleveren. Dior studie, stage en mijn full time baan staat het rijden even op een laag pitje. Staat ook lekker in de kudde. Zal hem niet boeien.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Es_ther

Berichten: 18706
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:55

Maar wat ik mij afvraag; hoe weet je dat er de hele maand niks mee wordt gedaan?
Ik kreeg van een stel meiden ook een keer zo'n beschuldiging.
Ik ben er 4 keer in de week te vinden (woon niet meer in de buurt van de paarden), staan 24/7 buiten, er wordt gemest en gevoerd als ik er niet ben en ze missen me echt niet :+.

Maar zij kwamen altijd rond 15.15 langs en zagen mij dan soms.
Ja, ik zit ook op school en kom wel eens voor of na schooltijd.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:57

Een vriendin van mij werd door mijn vorige staleigenaresse er ook van beschuldigd dat ze er nooit was. Maar ze was er wel bijna elke dag, maar de eigenaresse was er dan gewoon niet :+

dus..inderdaad, hoe weet je 100% zeker dat ze er maar 1x per maand is? Of heb je het gevraagd aan haar?

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:02

een paard maar 1 keer per maand rijden en dan heel intensief, is niet goed voor het beestje.

De spieren nemen in 2 weken normaliter al behoorlijk af ( netzo als de conditie in zijn geheel ) dus is niet eerlijk tegenover het paardje.

Maar komt de eigenaresse echt maar 1 x per maand?

~Riding is the best solution to any problem~

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:11

Dan zijn de paarden in de opfok ook allemaal sneu?

Zolang het paard verder z'n beweging krijgt en z'n eten zal het paard er niet zo mee zitten. Het enige wat niet fijn zou kunnen zijn als het paard inderdaad niet veel loopt en op buitenrit flink moet gaan. Op zich zou het voor een gezond paard niet zo'n probleem moeten zijn dat je er 2 uur mee gaat stappen en af en toe een draf/galop.

Verder kan het natuurlijk ook zijn dat je elkaar gewoon misloopt. Ik zie de ander pensionklanten hier ook niet altijd. Soms zie ik ze 3 of 4 dagen achter elkaar en dan 2 weken niet.

Verder is het ook lastig om het paard een stap verkeerd zien zetten onder het zadel als de eigenaar ook maar 1x in de maand wat doet en dan ook nog weleens een paar uur de bossen in trekt.

Dus nee ik zie het niet als dierenmishandeling dat ligt echt aan jou.
De beste zorg? Misschien niet. Maar zoveel mensen en zoveel meningen. Ik denk zelfs dat dit paard nog weleens een fijner leven kan hebben dan heel veel andere paarden in Nederland.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 09-10-17 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:14

Dat paard vindt het vast niet erg dat hij niks hoeft te doen.

Ook niet zo netjes om dit over een ander op internet te plaatsen.

wyoming

Berichten: 2497
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:16

Weet je zeker dat ze maar 1x per maand komt/rijdt?
Mijn paard is met pensioen, staat zomers dag en nacht buiten. Ik ga er eigenlijk iedere dag wel heen, zo niet vraag ik iemand anders of ze even willen kijken bij haar. Ik denk dat mijn stalgenoten ook denken dat ik de hele zomer bijna niet geweest ben, aangezien ik bijna nooit iemand tegen kom. Straks als ze weer op stal staat 's nachts zie ik weer regelmatig stalgenoten omdat ik dan op andere tijden kom.

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3

AmyJamess

Berichten: 2116
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:18

Dan ben ik ook een dierenbeul :Y)
Ik rij ook niet dagelijks en daar doe ik haar ook geen plezier mee om elke dag te rijden. Soms word ze ook maar 1 keer in de maand gereden. Meestal word ze maar 1 of 2 keer in de week gereden en dan is het ook maar een beetje hobbelen en niet intensief rijden.
Verder staat ze over dag lekker op wei te genieten, vind ze veel leuker dan werken in de bak :Y)

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:22

Es_ther schreef:
Maar wat ik mij afvraag; hoe weet je dat er de hele maand niks mee wordt gedaan?
Ik kreeg van een stel meiden ook een keer zo'n beschuldiging.
Ik ben er 4 keer in de week te vinden (woon niet meer in de buurt van de paarden), staan 24/7 buiten, er wordt gemest en gevoerd als ik er niet ben en ze missen me echt niet :+.

Maar zij kwamen altijd rond 15.15 langs en zagen mij dan soms.
Ja, ik zit ook op school en kom wel eens voor of na schooltijd.


Oh dit heb ik ook al 100 keer te horen gekregen, terwijl ik er dus minimaal 5 keer per week ben. Alleen ik heb iets wat een kantoorbaan heet en dus is het niet mogelijk om voor 18:00 uur op stal te zijn, wat me logisch lijkt. En dan zien bepaalde mensen mij nooit die wel overdag komen, net zoals dat ik hun niet zie.. :') Maar om nou meteen verhalen rond te slingeren dat ik nooit kom vind ik ook een beetje voorbarig!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:34

knooopje schreef:
daar kan ik me dus ook rot aan ergeren.de hele maand niet naar het paard omkijken en dan een buitenrit van 3 uur gaan maken.

Wie zegt dat die 3 uur niet alleen gestapt wordt en misschien hier en daar een drafje/galopje? Niet iedereen gallopeert de hele buitenrit hoor.

Echt, leven en laten leven mensen. Ik ben zelf 6(soms 7 of meerdere keren per dag) dagen per week bij mijn paard en hij krijgt meer dan genoeg beweging, maar hij is echt niet gelukkiger dan het pensioenpaard van mijn vriend waar geen hol mee gedaan wordt(1x per week een borstel erover en elke dag een aai over de bol), of al die andere paarden waarvan de eigenaar eens per maand of nog minder komt kijken.

Maak je niet zo druk, als dat beest genoeg te eten krijgt en verder elke dag buiten komt issie hartsikke blij. Dan gaat hij niet dood van een buitenrit.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:44

Rijden en poetsen is niet voor het paard maar voor de mens.
Weidegang, voer en vriendjes zijn voor de paarden alles wat ze nodig hebben.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Sneu voor het paard? Of ligt het aan mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:59

Dat je ze niet zoet wil niet zeggen dat ze nooit komen. Ik kwam altijd rond etenstijd en dan was er ook niemand op stal. De meeste mensen zag ik dus ook alleen maar in de weekenden. Ze konden wel zien dat ik was geweest omdat ik zelf uitmeste maar we zagen elkaar weinig. Misschien komt de eigenaresse ook wel op tijden dat jij er niet bent.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:32

Azmay schreef:
Rijden en poetsen is niet voor het paard maar voor de mens.
Weidegang, voer en vriendjes zijn voor de paarden alles wat ze nodig hebben.


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

MS_eventing

Berichten: 1187
Geregistreerd: 24-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:23

Azmay schreef:
Rijden en poetsen is niet voor het paard maar voor de mens.
Weidegang, voer en vriendjes zijn voor de paarden alles wat ze nodig hebben.


Precies dit _/-\o_


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers