Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Theeglas

Berichten: 2543
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 09:41

Dag allemaal,

Allereerst excuses als ik dit topic verkeerd heb geplaatst. Ik wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen.

Over een paar maandjes zal mijn neefje (8 jaar), onder mijn begeleiding, beginnen met wedstrijden en bij veel ponywedstrijden zie ik dat er prijzengeld wordt gegeven, ipv een medaille of bekertje. Prima natuurlijk. Maar ik vraag mij af wat jullie met jullie kind hebben afgesproken over het prijzengeld.

Zelf neig ik ernaar om af te spreken dat hij dat in zijn spaarpot mag stoppen. Hij spaart altijd goed voor grote wensen (BMX-fiets bijvoorbeeld). Maar het voelt een beetje oneerlijk tegenover zijn jongere zusjes.

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!


Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:43

Dat is natuurlijk gewoon voor hem, of hij er nou snoep mee koopt of spaart. Anders gaat de lol er wel snel vanaf hoor. Zijn zusjes zullen misschien ook wel eens gaan sporten of iets anders, leg dit gewoon uit.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 14-05-17 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:44

Ik zou zeggen, een aparte spaarpot die niet open kan en die op het einde van het jaar of wedstrijdseizoen word open gemaakt?

Maar denk dat het gewoon beter is om hem zelf te laten kiezen, beslissen.

Hoezo oneerlijk tegenover zijn zusjes?
Dat het prijzengeld is ipv een beker of lintje kan hij toch niets aan doen?

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:46

Voor in zijn spaarpot of spreek af dat er gespaard gaat worden voor spullen voor de pony (dekjes ed).

Ken iemand die zette dat geld opzij en zo spaarde het kind zelf voor een grotere pony.

[o]

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:46

Het lijkt me dat het winnen, de vruchten daarvan plukken en daar ook trots op mogen zijn, hele goede lessen zijn voor een kind in NL anno 2017.
Ga daar aub niet te Calivinistisch en te nivellerend mee om. Dat was in 1970 de norm, vandaag niet meer. Leer ze maar dat het ergens hard voor werken en daarvoor beloond worden, goed is. Dat mag het jongere zusje ook wel zien.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6625
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:53

Wie betaalt het inschrijfgeld?

Mijn ouders betalen mijn inschrijfgeld. Als ik een prijs win dan betaal ik het inschrijfgeld van de winnende proef aan mijn ouders terug en het overige is dan voor mij. Dus als het 10 euro inschrijfgeld is per proef en ik win 20 euro in de eerste proef, dan sta ik 10 euro af aan mijn ouders en de andere 10 euro is dan voor mij.

Dat werkt voor ons goed en eerlijk. Ik weet echter ook niet zo goed om wat voor bedragen het gaat bij de pony's.

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:53

Ik zou het idd stoppen in benodigdheden voor de pony. Hij betaalt (denk ik) het inschrijfgeld ed niet zelf toch.

Edit: wat NadjaNadja zegt lijkt me bijv een goed systeem.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:54

Indd. Ik denk dat het zusje er van leert dat als je goed je best doet, je daar voor wordt beloond.

Be your best self

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:55

Prijzengeld terug in de pony pot stoppen? Dus als hij wat wint, dan gast het geld in een spaarpot waaruit leuke dingen voor de pony gekocht mogen worden.
Zo mag hij het zelf gewonnen geld wel besteden, maar leert ondertussen ook dat paardrijden niet gratis is en je voor leuke extra's moet sparen.

Toen ik wat ouder was (15+) had ik de afspraak dat prijzengeld terug ging als benzinegeld. Startgeld betaalde ik wel zelf. Vond ik toen ook niet meer dan normaal, maar voor een 8 jarige misschien nog wat weinig tot de verbeelding sprekend.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:55

Waarom is het oneerlijk naar zijn zusjes? Hij rijd die wedstrijden toch? Dat prijzengeld heeft hij dan ook eerlijk verdient en ik zou bijvb afspreken om na aftrek van het inschrijfgeld voor de proef, de helft ervan in de spaarpot te doen en de andere helft mag hij dan direct iets leuks of lekkers voor kopen. Of alsnog in zijn spaarpot doen natuurlijk maar dat mag hij dan helemaal zelf weten. Het is zijn verdienste en daar is niks oneerlijks aan naar ziin zusjes toe.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:58

Wij spaarden hier het geld altijd op en kochten er dan iets leuks van voor de pony of een dekje of legden het bij een nieuwe paardrijbroek.
Mijn dochter vond het geld altijd minder belangrijk dan de winst en het lintje :D :D :D

karlli

Berichten: 2386
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:58

Hier geen zusje, maar oudere zus. Mijn broertje heeft vroeger met zijn sport zeer regelmatig geldprijzen gewonnen en die gewoon zelf mogen houden en besteden aan waar hij maar zin in had. Bijna ltijd ging het rechtstreeks in de spaarpot voor een nieuw spel oid. Heb het nooi als oneerlijk ervaren hoor, hij was er goed in en kreeg nog wat leuks mee ook :)
Laatst bijgewerkt door karlli op 14-05-17 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Theeglas

Berichten: 2543
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 09:59

Verschillende ideeën over.

Zijn moeder en ik zullen het startgeld betalen. Het prijzengeld is vaak lager dan het inschrijfgeld, dus dat hoeft hij zeker niet terug te betalen.
En ik ben het ook met jullie eens dat het van hem is, maar ik wil ergens ook voorkomen dat het misschien starten om het geld wordt. En ik wil dat hij lekker rijdt, omdat hij het leuk vindt om te starten en te winnen, maar dat het niet uitmaakt wat hij wint. Maar misschien valt dat in praktijk allemaal wel mee.

Theeglas

Berichten: 2543
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 10:00

karlli schreef:
HIer geen zusje, maar oudere zus. MIjn broertje heeft vroeger met zijn sport zeer regelmatig geldprijzen gewonnen en die gewoon zelf mogen houden en besteden aan waar hij maar zin in had. Bijna ltijd ging het rechtstreeks in de spaarpot voor een nieuw spel oid. Heb het nooi als oneerlijk ervaren hoor, hij was er goed in en kreeg nog wat leuks mee ook :)


Goed om eens van de andere kant te horen. Dank je wel.

Dan laat ik het hem gewoon lekker sparen en dan kan hij er wat moois van kopen. Of dat paardgerelateerd is, maakt voor mij niet zoveel uit.

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:00

Ik zou als jij het inschrijfgeld betaald eerst dat er af doen, dan de helft in de spaarpot en de andere helft mag hij meteen iets mee gaan doen.

Theeglas

Berichten: 2543
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 10:02

Ihashe schreef:
Ik zou als jij het inschrijfgeld betaald eerst dat er af doen, dan de helft in de spaarpot en de andere helft mag hij meteen iets mee gaan doen.


Dat gaat niet op, omdat het inschrijfgeld meestal hoger is dan het prijzengeld. We betalen bijvoorbeeld 8 euro per proef/parcours en de 1e prijs krijgt 6 euro. :Y)

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:03

Theeglas schreef:
Ihashe schreef:
Ik zou als jij het inschrijfgeld betaald eerst dat er af doen, dan de helft in de spaarpot en de andere helft mag hij meteen iets mee gaan doen.


Dat gaat niet op, omdat het inschrijfgeld meestal hoger is dan het prijzengeld. We betalen bijvoorbeeld 8 euro per proef/parcours en de 1e prijs krijgt 6 euro. :Y)


O, dan zou ik inderdaad alles aan hem geven.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:08

Mijn ouders betaalden altijd het inschrijfgeld en ik mocht het prijzengeld houden. Was een echte boost voor mij om flink mijn best te doen :D !

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:09

Leuk onderwerp.
Het is ook een stukje opvoeding wat je mee kan geven nu qua jaloezie. Ik ben wel voor een stukje compensatie. Je steekt veel tijd in iemand die paardrijd. Gaat dag mee op concour, wat toch een uitje is.
Vergeet de anderen dan niet. Neem die mee naar het pretpark of de dierentuin etc.

Dat vind ik een eerlijkere oplossing dan eventueel prijzengeld in laten leveren.
Ook iets waar wij nu hier tegen aan lopen nu mijn zusje is gestopt. Voornamelijk tijd, dan pas het geld.


Peetje99

Berichten: 93
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:10

Hangt ook af van de financiële situatie van de ouders. Als die het allemaal makkelijk kunnen betalen en dan zou ik het hem lekker laten sparen En anders mee betalen aan de sport.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:12

Zelf gebruik ik een wedstrijdvarken spaarpot. Daar gaat al het geld in en daar koop ik een keer per jaar iets leuk voor ( dit jaar hoofdstel van gekocht).

Redford
Berichten: 148
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:24

Hier ook een dochter die paardrijd en een zoon die voetbalt. Hij heeft er wel eens moeite mee dat hij geen geld krijgt als hij gewonnen heeft ;)
Leg hem dan ook uit dat bij paardrijden je ook betaald om mee te doen, dus dat je dan ook een geldprijs kunt winnen. Hij heeft gelukkig nog niet door dat het dus meer geld kost dan zijn hobby ;)
Vorig jaar werd hij kampioen met z'n team toen mocht hij van mij wel iets kopen.
M'n dochter mag het geld gewoon houden, meestal koopt ze er iets voor haar sleich verzameling voor..

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:38

En alles in een spaarpot.En aan het eind van het jaar de helft voor hem en de andere helft voor de pony.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:44

Als hij een dekje zou winnen zou hij het mogen houden, zou hij een tientje winnen dan niet?
Eigenlijk een vreemde gedachte als je het zo bekijkt :)
Dus lekker zijn spaarpot in.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Lauren186
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-04-17

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:49

Ik vind ook het pony-potje een goed idee, daarmee leert hij ook investeren in zichzelf/zijn pony en dat daarvoor gespaart moet worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16 en 38 bezoekers