bixieproef op/afstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

bixieproef op/afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 16:29

Ik ben informatie aan het opzoeken over de bixiewedstrijden omdat onze dochter 6 jaar is en ik eens wou zien wat het precies inhoudt zo'n proef.
Nu staat er aan het einde van de proef dat ze moeten afstappen en vervolgens weer opstappen.
Is het niet raar dat de knhs opstappen zonder krukje stimuleert?
Waarom laten ze de ruiter/amazone de ring niet met pony aan de hand verlaten?
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Mag de ruiter/amazone geholpen worden met opstappen? Onze dochter komt er zonder krukje vanaf de grond niet op.


smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: bixieproef op/afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:32

Het idee is de vaardigheid te testen. Zelfstandig en netjes opstappen hoort daarbij. Dus netjes teugels vast blijven houden e.d.
Volgens mij als de pony te hoog is mag er wel een voetje gegeven worden.

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Re: bixieproef op/afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:33

ik zie vaak dat de voorlezer een krukje naast zich heeft en zodra er is afgestapt het krukje komt brengen

StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: bixieproef op/afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:38

Krukje mag geloof ik wel hoor. Heb het weleens gezien

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: bixieproef op/afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:41

Tja, het blijft wel een vaardigheid. Die krukjes allemaal goed en wel, maar gewoon kunnen op- en afstappen moet je toch nog kunnen. (niet overal heb je een krukje of kan je ff een voetje krijgen)
(en een beetje gymnastiek kan bij de meeste ruiters/amazones ook geen kwaad)

L'embarras du choix

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: bixieproef op/afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 16:54

tuurlijk moet je zonder kunnen opstappen mocht het echt nodig zijn. Maar om de rug te sparen is het gewoon beter met een krukje op te stappen. En het gaat om jonge/kleine kinderen. Mijn dochter kan echt niet haar been zo hoog krijgen als de stijgbeugel.

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: bixieproef op/afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:02

Ik zie bij de bixie proeven regelmatig een krukje te voorschijn getoverd worden.
Ik jureer alleen bixie bij oefendressuur, maar let altijd op het netjes vasthouden van de teugels bij het opstappen. En zelfstandig de rechtervoet in de beugel doen (zonder je handen te gebruiken).

Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: bixieproef op/afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:04

Er mag gewoon een krukje gebruikt worden. Het gaat erom dat het kind zelf kan opstappen. Als dit met behulp van een krukje is, is dat prima.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:06

sjanien schreef:
tuurlijk moet je zonder kunnen opstappen mocht het echt nodig zijn. Maar om de rug te sparen is het gewoon beter met een krukje op te stappen. En het gaat om jonge/kleine kinderen. Mijn dochter kan echt niet haar been zo hoog krijgen als de stijgbeugel.

Als klein urkje wist ik op hogere paarden te komen dan nu als volwassen. Kinderen zijn flexibel, lenig en handig. Tot e pony moeten ze makkelijk op kunnen komen gok ik zo. Zeker met 6 jaar.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: bixieproef op/afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 17:16

lijkt me niet helemaal reeel. Een kind van ongeveer 1.10 die op een E pony moet klimmen van 1,48?

Ik ga eerst met haar binnenkort maar eens bij een bixie wedstrijd kijken, kijken hoe het allemaal gaat en of ze het zelf ook wil gaan doen. En dan nemen we gewoon een krukje mee als ze wedstrijdjes wil gaan rijden

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:18

Krukje mag gewoon. Ik heb zo'n opklapkrukje bij me :-) Ze letten vooral op het netjes vasthouden van de teugels en laatst zag ik op het protocol dat je rechterhand de voorkant van het zadel vast moet houden, niet de achterkant. Daar wordt dus ook op gelet :-)

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:23

Dat een kind van 6 makkelijk op een e pony kan komen zonder krukje ben ik het zeker niet mee eens. Ik vind het ook een raar onderdeel eigenlijk, wij nemen gewoon een krukje mee sowieso beter voor de pony maar mijn nichtje komt er ook niet op zonder krukje ondanks dat ze wel lenig is ze komt gewoon niet bij de stijgbeugel..

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 17:24

oh dat is een goeie zal daar eens opletten hoe ze dat eigenlijk doet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers