Wedstrijd licenties (België)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jupinkle

Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, België

Wedstrijd licenties (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 22:52

Hey! :wave:

Ik kan eindelijk wedstrijden gaan rijden *\o/* Jeeeej!
Alleen die licenties, ik snap er niets van...

Na enig opzoekwerk heb ik wel al enkele dingen uitgevonden:
- Je kan maar 3x starten met een daglicentie
- In de winter (vanaf 1 oktober) kan je zonder licentie starten
- Een licentie geld voor een jaar
- Een licentie dient elk jaar voor februari hernieuwd/verhoogd te worden

Ik vind het echt een knoeiboel :(
Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...

Even kort de situatie schetsen:
Ik zou mij graag aansluiten bij de YR (young riders), aangezien ik in deze leeftijdscategorie zit.
Ik heb vroeger als 'klein meisje' wel af en toe een paar subprovenciale wedstrijdjes gereden, maar dat was maar heel af en toe. Ook zonder licentie dus. Graag ga ik nu intensief wedstrijden rijden, waarvoor ik nu dus ook een licentie nodig zal hebben. Inschrijven via Equibel gaat blijkbaar niet zonder licentie.

Een paar vraagjes:
- Is het in de winter echt zonder licentie?
- Hoe kan je een licentie aanvragen?
- Moet ik misschien een ander soort licentie nemen?
- Kan je met een dressuurlicentie ook springen?

Het zou dus natuurlijk geen goed idee zijn om nu nog een licentie te kopen voor een heel jaar als ik deze in februari al terug moet vernieuwen...
Hierdoor kan ik misschien best beginnen met oefenwedstrijden. Ik sta ook te popelen om te beginnen!
Ik heb zo al wat liggen speuren, maar ik vind er dus geen.
Dus als iemand oefenwedstrijden dressuur weet in (of omgeving) provincie Antwerpen, mag je dat laten weten ;)

Als jullie nog andere tips of dergelijke hebben mag je ze zeker achterlaten. Graag zelfs! :)

Alvast bedankt!
Als ik iets vergeten ben, tik je me maar op de vingers!

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:57

Je moet sowieso aangesloten zijn bij een club. Normaal gezien heb je al een verzekering? Bij die club kunnen ze je helpen om de goede licentie uit te kiezen.

Zo ging het toch bij mij. En in het winterseizoen heb je echt geen licentie nodig ;)

Mijn club heeft alles geregeld voor mij en anders moet je even bellen naar de organisatie waarvoor je wilt rijden. In mijn geval Kempische Regionale.

Succes!

Jupinkle

Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Wedstrijd licenties (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 13:48

Dankje!

Ik sta met mijn paarden bij mensen thuis. Dus dan kan ik best in de buurt nog een club uitkiezen en vragen of ik bij hun in de club mag.

Alleen vraag ik mij dan of hoe je in het winterseizoen kan inschrijven. Want als je op Equibel wil inschrijven moet je met je licentienummer inloggen, maar die heb ik dus niet...

Met mijn verzekering moet ik ook nog even zien hoe dat zit, want dat is al een aantal jaar geleden. De verzekeringen snap ik wel al beter :D

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Wedstrijd licenties (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 13:51

In de winter is het vaak via ers.galop.be of via de sites van stallen zelf :) Ik schrijf in de winter bijna altijd via de stallen zelf in. Mocht je nog andere gerichtte vragen hebben, stuur gerust een PBtje! Ik heb ook veel moeite gehad met licenties want het is een enorm gepuzzel haha.

De VLP is trouwens ook heel behulpzaam via mail :)

Jupinkle

Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Wedstrijd licenties (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 19:25

Bedankt voor de info Laurievc!
Heb inderdaad ondertussen de VLP gemaild. Nog even wachten op een antwoord.
Moest er me nog iets te binnen schieten... :)

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 19:52

Het officiële (VLP) seizoen loopt van 15 maart tot 15 oktober, voor officiële wedstrijden in die periode heb je dus een licentie (of een daglicentie) nodig.
Voor wedstrijden buiten dit seizoen (half oktober t.e.m. half maart dus) mogen clubs/maneges/... op "eigen houtje" wedstrijden organiseren, deze zijn meestal niet via Equibel zelf maar via de sites van de betreffende stal zelf (of vaak ook via fb enz)

Als je nog niet eerder een licentie hebt gehad, dan moet je zo'n blad invullen (aanvraag licentie) en laten afstempelen door een club bij jou in de buurt. Sommige clubs doen dit enkel als je je bij hen lid maakt (en dus lidgeld betaalt) maar ik heb het ook wel eens geregeld door gewoon aan een (privé) pensionstal (geen manege) te vragen om af te stempelen. Belangrijk is dat ze competitieve licenties mogen uitschrijven, niet elk club mag dat maar de meeste mogen dat. Dit kan je checken op de sites van VLP bij de clubs.

Je hebt een heel handig overzicht om te kijken welke licentie je nodig hebt en hoeveel die kosten: http://www.vlp.be/lidmaatschap/Tarieven ... ning-2013/

Als je van plan bent om gewoon provinciale wedstrijden te rijden (KR, HROV, WVUR, HGVBB, ...) volstaat een 02 licentie voor de laagste proeven en heb je een 03 licentie nodig voor de andere proeven.
Je kan met een dressuurlicentie (D02 of D03 bv) springen en andersom kan ook (met een J02 of J03 kan je dressuren) Alleen het cijfertje achter de letter telt dus om te checken of je de juiste licentie hebt.
YR of Young Riders zijn alleen (inter)nationale wedstrijden dus die licentie heb je denk ik niet nodig :')
Je neemt gewoon een licentie die geldt voor "ALLEN" op subprovinciaal (02) of provinciaal (03) niveau.
Ben je -16j dan kan je inschrijven voor de pony proeven, ben je +16j dan kan je dat niet meer, maar dit heeft niks te maken met je licentie.

Eens je licentie is aangevraagd en toegekend, krijg je een login voor equibel. Als je het jaar nadien terug wedstrijden wil rijden, moet je je licentie vernieuwen via equibel en niet meer zo'n blad invullen.
(en dus doen voor februari, anders betaal je meer) Een licentie betalen voor dit jaar als er niet zoveel wedstrijden meer zijn die je kan rijden is dus een beetje zonde. Eens je een competitieve licentie hebt mag je ook geen oefenwedstrijden meer rijden tot half oktober, tenzij er geen klassement of prijzen zijn, dan mag het wel.

Even een belangrijk puntje: een competitieve licentie kan je alleen aanvragen als je een B-brevet hebt gehaald, ik hoop dat je daar aan gedacht hebt? :)

Mocht je nog vragen hebben, mag je me altijd sturen!

Jupinkle

Berichten: 302
Geregistreerd: 12-06-15
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Wedstrijd licenties (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 20:53

Wauw, dankjewel voor alle info!
We zijn inderdaad nog niet zo getalenteerd om internationale wedstrijden te rijden :D
Dat van het B-brevet weet ik ook al.
Het wordt allemaal in 1 keer een pak duidelijker!

Thanks iedereen!