[HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:18

Oh als ik sb/travers doe en recht zet, dan stel ik ook helemaal recht idd.

Met appuyeren doe ik dan sb vasthouden.

Maar, ik merk dat onze lengtebuiging echt wel heeeeel veel beter moet dus voor nu ben ik al heel blij als het op een hele langezijde een paar passen goed is. Zeker rechtsom. Als dat beter gaat, dan ga ik dat ook meenemen om slechts een paar passen, rechtuit en weer paar passen.

Maar nu ik veel bewuster ben van mijn binnenbeen en het effect ervan, kom ik al veel beter voorbereid de hoeken uit. En kan dus beter inzetten.

Voel me echt beetje dom, dat ik dat nu eigenlijk pas doorheb.

Fijn dat je er nu een goed gevoel bijhebt! Ik heb eens gekeken, is idd wel heel anders, maar wel een toffe nieuwe uitdaging!

Thanx voor de succeswensen!

Vrees dat ik mn proef uit mn hoofd moet gaan rijden, heb nog geen lezer. Naja, mn kur kan ik ook uit mn hoofd, dus why not.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:11

Ik schakel ook heel veel tijdens de zijgangen en rijd ook regelmatig overgang terug of een kleine volte.
Lb blijft bij ons ook een punt van aandacht. Mijn paard krijgt snel spanning en dat gaat soms ten koste vd lb.

Wij zijn gisteren ook weer op wedstrijd geweest vd 1e keer sinds 4 maanden weer door tijdsgebrek.
Dat was vanuit mijn kant toch wel weer ff wennen hoe stom ook.
Daardoor zelf paar stomme dure fouten gemaakt en een vliegende wissel ipv eenvoudige wissel gereden. Ondanks de terechte dikke onvoldoendes toch nog 2 winstpunten gereden. (2 proeven dus 1 wp per proef) en stond 3e prijs maar de laatste deelnemer reed me net voorbij dus was net buiten de prijzen. Jammer maar zelf ook teveel dure fouten gemaakt.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:49

Ik stel de mijne in het schakelen juist niet recht want die wil in het oprijden zichzelf al recht maken. Maar dat verschilt dus per paard wat effectief is. Ik schakel dus in de schouderbinnenwaarts, travers of appuyement zowel naar voren als terug. Doel is dan juist behoud van juiste lengtebuiging en een meer gedragen zijwaartse oefening.

Tamarant jammer van de fouten. Maar er moeten toch ook veel goede stukken ingezeten hebben als je dan nog winst overhoud.

Michelle77 voel je vooral niet dom. Die dingen sluipen er gewoon in. Alleen maar goed dat je je er nu weer bewust van bent.

Droversrun balen dat je ziek was. Gelukkig weer fit nu. Verstandige keus om een binnenbak op te zoeken. Het wordt hier momenteel al aardig wit -O- .
Spannend dat je mee doet aan die wedstrijd! Kan me voorstellen dat dat even wennen is en anders dan wat je gewend bent. Gewoon proberen!

Brittollie jammer dat de punten niet overeen kwamen met gevoel. In ieder geval fijn dat er thuis wel progressie inzit.

Ik heb afgelopen weekend selectie voor NK meegereden in het ZZ zwaar. Kwam toevallig zo uit omdat het lekker dichtbij was. Rijdt daar toch een heel ander kaliber ruiters mee dus ik vond het best spannend. Uiteindelijk als 8e geeindigd met 62,2% met alleen maar profs boven me. Daar was ik dus eigenlijk wel heel blij mee. Ga dit weekend nog 1x op pad en dan zal het weer een hele poos duren voor we weer in de ring verschijnen.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:09

Jammer van de fouten Tamara maar wel fijn dat je nog twee puntjes hebt gereden :)

Oh gaaf Nikkie, wel stoer dat je het gewoon gedaan hebt. Wel leuk om te weten waar je dan ongeveer staat tussen zulke namen toch? Gaat het rijden nog wel goed met je zwangerschap?

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:25

Ja dit was inderdaad een mooi meetpunt. Er zit zeker nog veel ruimte voor verbetering in maar dat heeft gewoon tijd nodig dus daar kan het komende half jaar mooi aan gewerkt worden. Het rijden gaat opzich nog prima. Ik merk alleen dat een uur lang intensief rijden met doorzitten niet altijd meer lukt. Vandaar ook geen wedstrijden meer nu. Ik heb iemand die elk moment in kan vliegen om hem over te nemen en de instructeurs gaan m ipv les rijden. Ik blijf lekker hobbelen op mijn eigen tempo zolang dat gaat en zodra het minder wordt geef ik m door. Ben ook wel nieuwsgierig wat er nog uitkomt als Theo er straks op gaat.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:46

Wat goed zeg Nikki! Fijn dat alles startklaar staat voor als het niet meer lukt.

Bedankt voor jullie tips, ga er mee aan de slag.

Helaas vandaag even niet door de sneeuw en bij pure pech kapotte veewagen. Dus kan ook niet een binnenbak opzoeken. Gister had hij okk vrij en morgen kan ikzelf niet...

Naja is niet anders, had toch niet de illusieet de regio mega punten te gaan rijden haha dus we zjen het wel.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:47

Balen Michelle. Hier was met de wagen op pad ook niet echt een optie. De wegen gingen nog wel maar kon niet fatsoenlijk laden en lossen. Gelukkig heb ik bij mijn eigen paard gewoon een binnenbak op stal waar ik altijd in kan. De rest noodgedwongen ook vrij. Helaas niks aan te doen.

Anoniem

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:02

Heel veel mensen zullen voorlopig even onthand zijn.

Vind het vooral onhandig dat ze niet in de wei kunnen. Verwacht dat de sneeuw er nog wel even ligt.

BrittOllie

Berichten: 2286
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:41

Wij zetten de paarden wel gewoon in de wei en in de paddocks :) Ze vinden de sneeuw ook prachtig.

Rijden lukt mij nu ook al week niet.. bak was echt te hard. En nu... wit. Ik mag eigenlijk niet met de trailer rijden, en mijn ouders zijn doordeweeks ook de hele dag met de auto’s weg, dus naar de binnenbak gaat ook even niet. Hopelijk dit weekend een keertje :) Kan wel in de bak stappen, maar daar houdt het ook mee op. Ondertussen wordt paard wel steeds wat drukker en ongeduldiger..

Maar... we kunnen wel weer sleeën met de pony :Y)

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:59

Ja het is echt even rot die ellendige kou en sneeuw. Ik ken echt geen een iemand met paarden die dit weer leuk vindt haha :+

Hopelijk is het van het weekend weer weg, dan geven ze weer wat dooi op.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:21

En ijzel helaas.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:42

Zo, de regio zit erop en ben oprecht tevreden.

Instructie vond mn proef best redelijk en ik had iets meer dan 62%.
Helaas hiermt wel 14e en ena laatste hahaha

Maar de punten lagen echt dicht bij elkaar. De nummer 8, net geplaatst voor de kür had 16 punten meer (maar natuurlijk over 2 juryleden) dus per jury geen enorm verschil.
De nr 12 en 13 hadden 2 puntjes meer, nummer 11 4,5 en nummer 10 6 punten.
(Klinkt nog best wat, maar waren natuurlijk 2 juryleden)

Je hebt er niets aan, ben gewoon onderaan geëindigd, maar het voelt toch anders dan dat er echt een mega gat zat (ja, met de top 5/6 wel hoor!)

Voor nu, was dit gewoon reëel. Heb echt heel hard gewerkt aan de buiging en dat staat er maar 1x op, mijn wissels gaan steeds beter in de proef en ik krikg steeds meer feeling.

Doel was iig winstpuntje te rijden, meer buiging in zijn lijf en goed bij elkaar houden. Dat is gelukt, dus mag dan niet klagen!

Nu gewoon weer verder trainen en wat wedstrijden plannen om meer kilometers te maken zodat we straks in het outdoor seizoen kunnen gaan knallen.

Over 2 weken iig weer bij Tonnie lessen, dus dat is ook wel fijn.

BrittOllie

Berichten: 2286
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:11

Netjes Michelle! :) Je hebt je doel van de 60%+ behaald, en je mocht er toch maar meerijden hè

Kan iedereen de training weer oppakken nu de sneeuw weg is? ;)

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:20

Dat is toch geen slechte uitslag Michelle. Je hebt alle doelen behaald. Nu gewoon lekker verder trainen en focus op de wedstrijden die komen gaan.

Britt bij de merrie is de sneeuw wel weg maar heb ik een zwembad terug gekregen :') Maar goed daar kan ik in ieder geval nog doorheen spetteren.

Ik heb afgelopen weekend mijn laatste wedstrijd gereden. 1e proef heerlijk kunnen rijden. Alles viel op zijn plek en had hem een stuk scherper dan normaal. We kwamen dan ook op 65% en hadden een 2e prijs. 2e proef waren we beide leeg en heb ik er te weinig aan gereden waardoor we te veel stomme fouten kregen. Hier terecht geen winst maar als nog 59.5% vond ik nog niks tegen vallen met 2x een 1. :+ . Al met al een mooie afsluiter.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:53

Ik had hier met de jonge merrie afgelopen weekend wedstrijd. Thuis voor aan het bereiden op de z2. Mevrouw was thuis al piet paniek voordat we weggingen en helaas ging het op wedstrijd niet veel beter. Erg druk in de losrijbak, en omdat ze bang is voor andere paarden is dat echt een uitdaging. Ik kon daardoor niet de spanning af laten vloeien en was meer bezig anderen te ontwijken. Ze was te heet en te gestresst. Dit uitte zich in taktfouten in de uitgestrekte gangen, eenvoudige wissels die de mist in gingen, narrig op mn been en soms uithalen, en een hele mooie wissel in het terugrijden voor mn uitgestrekte galop haha..
2e proef was ook niet veel beter. Punten vielen me nog alles mee 201.5 en 202. Wel leuk commentaar over dat ze het een goed paard vonden.
Erg jammer want het laatste half jaar ging het steeds beter op wedstrijd met steeds minder spanning, nu weer echt even een stap terug :(
Over 2 weken volgende poging, hopelijk dan weer wat relaxter kunnen rijden.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:56

Wow, netjes zeg!

Zeker een heel mooie afsluiting, met de merrie toch ook al afgesloten op zo'n manier? Knap hoor.

Nu wat rustiger aan gaan doen en lekker gaan voorbereiden op de kleine.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:09

Leuk Michelle, fijn dat je indrdaad je doel hebt behaald :)!

Goed gedaan michelle, dat oet een heerlijke afsluiting zijn geweest op de kleine teleurstelling na ;)

Hier konden we gelukkig al blijven rijden na onze verhuizing, maar nu kunnen we ook weer longeren. Dat was met de sneeuw helaas niet mogelijk. Maar ik zag dat ze voor vannacht/morgen ook weer sneeuw opgaven :(

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 06:27

Ik kom even binnen vallen :D

Bij proef 28 rij je deze lijn:

24. E-L-F van hand veranderen eenvoudige wissel
25. A Afwenden, D-I middendraf
26. I Verzamdelde draf, G halthouden en groeten

In het Z1 stond altijd A afwenden daarna verzamelde draf, maar dat staat hier dus niet. Ik neem aan dat dat dus dan de bedoeling is of zie ik iets verkeerd :')

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:01

Jester_ schreef:
Ik kom even binnen vallen :D

Bij proef 28 rij je deze lijn:

24. E-L-F van hand veranderen eenvoudige wissel
25. A Afwenden, D-I middendraf
26. I Verzamdelde draf, G halthouden en groeten

In het Z1 stond altijd A afwenden daarna verzamelde draf, maar dat staat hier dus niet. Ik neem aan dat dat dus dan de bedoeling is of zie ik iets verkeerd :')


Ja dat is wel raar dat het er niet bij staat he? Je moet dus bij de D naar draf en dan gelijk middendraf. Bij het Z1 is het A afwenden en gelijk naar draf. Net even iets strakker op elkaar dus.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:59

Ja apart. Daar staat idd d ook middendraf maar als ik met mijn paard de hoek omga in galop en dan draf ga zit ik sowieso op de D. Maargoed dus de lijn is niet heel anders dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 08:21

Jester_ schreef:
Ja apart. Daar staat idd d ook middendraf maar als ik met mijn paard de hoek omga in galop en dan draf ga zit ik sowieso op de D. Maargoed dus de lijn is niet heel anders dankjewel!


Precies. Ze hebben het gewoon onduidelijk beschreven.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:50

Er zit wel degelijk een verschil in. In het Z1 maak je een overgang van galop naar verzamelde draf en daarna een overgang naar middendraf. Die hierboven staat maak je een overgang van galop naar middendraf.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:10

Zo rijd ik m ook inderdaad.

Anoniem

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:35

Ik zit vaak bij de C en als jury wordt je niet geleerd hier een heel groot verschil in te maken.
Er wordt zelfs verteld dat het van belang is dat je duidelijk gemarkeerde overgangen ziet.

BrittOllie

Berichten: 2286
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:10

vec schreef:
Ik zit vaak bij de C en als jury wordt je niet geleerd hier een heel groot verschil in te maken.
Er wordt zelfs verteld dat het van belang is dat je duidelijk gemarkeerde overgangen ziet.

Heb je nog meer Z2 proef tips als jury? Ik ben wel benieuwd naar waar jullie geleerd wordt op te letten per oefening.
Ik zie daar wel eens artikelen over voorbij komen, door de ogen van de jury etc., maar dat is niet echt oefening specifiek.

Waar ligt bijv. het omslagpunt van een 5 naar een 6 bij een vliegende wissel?