[HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:27

Van rechts naar links gaat inmiddels vrij simpel, andere kant behoeft nog enige aandacht. De ene keer gaat het aardig, andere keer is waardeloos.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:37

Toch fijn dat er wel vooruitgang inzit dan. Weet je in ieder geval dat je het niet voor niks doet.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:50

Het aanleren vd vliegende wissels gaan hier al best goed. Maar ik heb nu wel soms het probleem dat ze niet wacht op mijn hulp en de vliegende wissel al zelf gaat springen. (Ooit meerdere achter elkaar)

Ik wissel heel veel af in contragalop en gewone galop en ik schakel ook veel en maak veel onverwachte overgangen.
Ik oefen de wissels ook niet te vaak (ooit 2 x per week en ooit week of langer niet /ivm wedstrijd z1)
Maar hebben jullie nog meer tips?
Hoe vaak oefenden jullie de changementen tijdens het aanleren en hadden jullie ook soms problemen met contragalop /eenvoudige wissel hierdoor?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:44

tamaramt schreef:
Het aanleren vd vliegende wissels gaan hier al best goed. Maar ik heb nu wel soms het probleem dat ze niet wacht op mijn hulp en de vliegende wissel al zelf gaat springen. (Ooit meerdere achter elkaar)

Ik wissel heel veel af in contragalop en gewone galop en ik schakel ook veel en maak veel onverwachte overgangen.
Ik oefen de wissels ook niet te vaak (ooit 2 x per week en ooit week of langer niet /ivm wedstrijd z1)
Maar hebben jullie nog meer tips?
Hoe vaak oefenden jullie de changementen tijdens het aanleren en hadden jullie ook soms problemen met contragalop /eenvoudige wissel hierdoor?


Dit is een fase waar iedereen doorheen gaat, geen stress dus. Het is vooral belangrijk dat je consequent bent. Niet boos worden, maar gewoon rustig terugnemen naar de stap en weer contra aangalopperen. En dat net zo lang tot ze wel op je hulp wacht. De wissels niet oefenen zorgt er niet voor dat ze dit niet meer doen. Juist regelmatig oefenen zodat ze leren dat ze niet uit zichzelf mogen springen maar moeten wachten. Dit afwisselen met eenvoudige wissels en door in contragalop en gewoon terug naar draf. Ik oefen ze meestal 3 x per wk een aantal keer en anderhalve wk voor een Z1 wedstrijd oefen ik alleen nog maar contragalop.
Succes!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:31

Gewoon veel oefenen dan gaan ze vanzelf snappen wanneer het wel en niet mag.

Anoniem

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:27

Ik had afgelopen weekend al mijn wissels goed! Gaat steeds wat beter.

Had in de 2e proef toch een mierenn**ker zitten...
4 voor halthouden: niet op A
4 voor achterwaarts: slepend
4 voor middenstap: neusje er uit.
4 voor halsstrekken: neusje er uit.
4 voor wissel: niet op C...

Ik had mijn proeven laten filmen. En hij heeft me wel erg naar beneden gepunt. Wie geeft er nu een 4 als je vierkant met de billen op A staat en daarna alles behalve slepend keurig 4 passen terug gaat.

Bij uitgestrekte stap en halsstrekken loopt ie perfect aan de loodlijn en de wissel was 2 meter voor C maar goed gesprongen.

Kreeg nog een 2 voor een appuyement dat zeer verdiend was omdat hij naar draf ging op AC lijn ivm stuurfout.

Hield nog 195.5 over met een 1e plek. Maar wat een pipo zat er.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:52

Bedankt vd tips! Dan zat ik toch goed met mijn gevoel en ga ik idd gewoon door zoals ik nu doe.
Ik straf het ook nooit af maar pak ze idd terug in stap en weer terug naar de contragalop.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:24

Ik oefen ze ook regelmatig. Probeer wel een beetje variatie te houden in wanneer en waar ik ze spring. De lijnen uit de proef rij ik niet te vaak en ik doe veel wacht oefeningen.

We hebben inmiddels de punten voor het zz licht maar we hobbelen nog even wat door voor we over gaan. Afgelopen week is ie behandeld door de osteopaat en nu zwabberen we alle kanten op behalve de goede dus dat zal nog even tijd nodig hebben.

Dat zijn idd wel pittige punten vec. Wie zat er? Op zulke momenten toch fijn als je dan even de proef kunt terug kijken. Toch proficiat met je prijs!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:42

Lekker motiverend zo’n jury.
Ik heb afgelopen weekend twee dagen gestart in het ZZL. Op zondag vielen de punten wat tegen maar op maandag vielen ze heel erg mee. Zondag was super vlak gejureerd want ik had behoorlijk pieken en dalen in de proef maar dat zag je op de protocollen echt niet terug. In die proeven had ik 61.85% en 62.14% en had ik eigenlijk de eerste wel rond de 65% verwacht.
Maandag wat korter losgereden maar wel strenger op de geslotenheid en toen gingen de proeven gelijk een stuk beter. Deze jury ging heel makkelijk naar een 8 waardoor de punten voor mijn gevoel misschien wat te hoog waren. Had daar 68.42% en 70.28%.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:06

Nette punten Katja! En ook wel tof dat het anders losrijden meteen resultaat oplevert.
Ik vind sowieso sinds de invoering van de halve punten dat er snel verschillen ontstaan. Ik heb de laatste paar wedstrijden steeds 2 jury's gehad met best wat verschil en dat zat bij mij vooral in het feit dat de ene jury wel halve punten gaf en de andere niet. Verder vind ik het zelf altijd wel prettig als een jury een 8 en een 4 of 3 durft te geven. Dan weet je in ieder geval waar je werkpunten liggen.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:42

Op dit moment is het gewoon nog zoeken hoe ik het beste alles kan doen op wedstrijd. Hij is zo anders dan de andere twee die ik start.
En hij was de tweede dag ook makkelijker omdat hij alles de dag ervoor al gedaan had. Dit waren pas zijn 5e en 6e wedstrijd dus het is allemaal nog even spannend voor hem.

Anoniem

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:45

Ik kan er ergens wel om lachen als iemand punt zoals afgelopen weekend. Dan zit diegene toch ook niet met plezier te punten?

Fijn Katja dat het anders losrijden zoveel opleverde.

Voor mij voorlopig ook nog geen ZZL, punten heeft hij al een tijdje maar ik heb pas een paar keer gestart in het Z2 en vind wat meer basis belangrijk.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:16

Iemand goede tips om de wissels wat kleiner te laten springen?.wissels beide kanten gaan nu goed. Van rechtergalop naar linkergalop is zo goed als bevestigd. Andersom duirt het ooit 2 keer voordat ze die goed springt maar er zit al veel verbetering in. Ze wacht nu ook met omspringen op mijn hulp. Dus contragalop en eenvoudige wissels gaan ook weer goed.
Alleen soms springt ze de wissel heel groot. Springt echt de lucht in. De keer erop springt ze ze kleiner.
Ik probeer veel te schakelen van tevoren en goed van achteruit te rijden en aan het been.
Ik activeer het achterbeen zo goed mogelijk en probeer de hulp zo klein mogelijk te geven.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:58

Hmm ik heb zo geen tips om kleiner te springen. Ik moet juist werken aan een iets groter en meer van de grond gesprongen wissel. Overigens moet ik daarvoor hetzelfde doen als dat jij omschrijft.

Hoe gaat het verder met iedereen? Nog mensen gestart? Wij mogen aankomend weekend nog een keer.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:07

Meestal wordt het vanzelf gewoner en gaan ze minder hoog en groot springen. Als je minder activeert is de wissel dan nog zuiver? Want dan kun je proberen om het in ieder geval iets flauwer te rijden.

Ik heb over anderhalve week weer een wedstrijdje staan. Morgen een proefgerichte training en dan de zondag erop weer de ring in. Ben benieuwd hoe het gaat volgens mij is de wissel naar links stuk maar ik weet het niet helemaal zeker. Dat is het nadeel van zonder spiegels alleen trainen.
Daarna heb ik nog een wedstrijd staan en de regio en dan hoop ik hem in september zover te hebben dat hij Lichte Tour kan lopen. De series zijn nog wat wiebelig maar verder loopt hij er aardig doorheen moet alleen nog wat meer op het achterbeen komen zeker op vreemd terrein.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:58

Dat gaat dan toch best lekker katja! Jullie zijn nog niet zo lang een combi toch? Miss keer camera neerzetten zodat je wissel zelf even kunt bekijken. Of een stalgenoot. Ik vind het toch wel prettig als er af en toe iemand mee kijkt maar dat komt voornamelijk omdat ik zelf nog geen ervaring heb op dit niveau en niet zo goed weet hoe alles precies moet voelen.

Gister fijne les gehad. Werkpirouet begint ook ergens op te lijken. Meerdere wissels op de diagonaal lukt ook alleen als hij moet beginnen met de wissel van contra naar contra zoals het in het zz licht in de proef zit raakt ie af en toe nog wat in de knoop met welk been waar moet. :+
We rijden de kampioenschappen nog in het Z2 en hopelijk daarna de overstap naar het zz licht.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:44

Hij staat bij de eigenaar aan huis en ik ben daar in de ochtend alleen dus helaas geen ogen om even te vragen. In de binnenbak hebben we wel spiegels naar dat is heel erg klein dus ook niet ideaal.
Vandaag een proefgerichte training gehad en die naar links is inderdaad stuk dus daar moet ik even mee aan de slag. Komt wel weer goed maar het is even puzzelen.
Het gaat best heel snel want begin dit jaar ging ik op hoop van zegen een Z2 proef in dus ik ben super trots op hem. Drafgedeelte gaat super goed op het moment en galop gaat steeds beter dus het komt wel.

Sommige paarden vinden die diagonaal zoals hij in het ZZL zit inderdaad nogal verwarrend. Bij die paarden werkt het vaak wel goed als je ze ook regelmatig langs de lange zijde naar contra laat springen dan wordt dat toch een beetje gewoner voor ze.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:21

Vraagje. In proef 29 staat a afwenden, 3 zig zag appuyementen (5-10-5) links beginnen. Worden daar passen mee bedoelt? Ging ik eigenlijk van ui, maar iemand zei dat er meters werd bedoelt zoals met bijv wijken.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:37

Het zijn meters gelukkig. Passen zou het wel een heel stuk ingewikkelder maken.
(ik heb nog regelmatig nachtmerries van de zigzag in de GP waarin het wel galopsprongen zijn)

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:15

O gelukkig. Ik zat al moeilijk te doen met tellen.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:09

Gisteren mijn debuut gehad. Voor mijn gevoel ging het heel slecht, maar ik had 192. zig zag appuyement een 7, daar was ik verbaast over. De wissels bij c een 4 en 3, die sprong hij net voor de letter. Was al blij dat hij ze normaal sprong.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:57

Een goede wissel die iets te vroeg is zou geen dikke onvoldoende moeten opleveren.
Mooi begin voor de eerste keer. Wanneer start je weer?

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:33

Valt niet tegen toch lithya. Jammer dat de wissel wat vroeg was maar als ie goed was zou ik me daar niet te veel zorgen over maken. Dat komt vanzelf wel als je wat meer routine in de proefjes hebt. Nu weet je in ieder geval waar je staat en kun je weer verder.

Wij hebben ons vorig weekend geplaatst voor het nk in het z2 tijdens de brabantse kampioenschappen. Wordt na de vakantie nog even flink aan de bak. We hadden ook gesprongen. Daar helaas 15e met 14 prijzen. Maar goed je kan niet alles hebben natuurlijk. Ik was iig trots op mijn paard!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:04

Super knap! Gefeliciteerd!!

Wij hebben dit weekend regio. Ik heb vanmorgen het ZZL gewonnen en moet morgen de kür rijden. Helaas telt alleen de kür mee voor de einduitslag, ik hoop dat hij een beetje braaf is hij heeft nog nooit met muziek gelopen.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:51

Gefeliciteerd nikkietjuh en Katja. Dat voordeel heb ik dan wel weer mijn broer zit in een band die veel hier bij huid oefend. Paarden zijn hier echt muziekmarkt. Zelfs drum doet ze niets meer.

Volgende keer start ik 1proef, zodat ik mij iets meer op die proef kan concentreren. Ben benieuwt hoe het dan gaat. Die wissels snap ik bij hem ook niets van. Met springen kan hij ze heel netjes en normaal, zelfs met losrijden. Met dressuur grijp ik liever de manen omdat hij de kont zo hoog op gooit.