[HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:22

absque_dubio schreef:
SuperZodiaX ik heb zulke verhalen meer gehoord. Paard met veel kwaliteit maar de wissels willen gewoon niet lukken (ook niet bij andere ruiters). Wat lijkt me dát verdrietig zeg. :(:) Kan heel goed begrijpen dat je plezier dan kwijt raakt.. Ik was hier dus ook echt mega bang voor. Ben je met de andere twee wel al begonnen met de wissels? Lijkt me dat jij bij die twee dan ook enorm bang bent dat het niet wilt lukken.


Met de jonge merrie wel al even aangezeten, pakt het heel makkelijk en snel op gelukkig. Ik heb zelf dus idd momenteel wel een soort wisseltrauma :( ik oefen dit soort dingetjes dus ook alleen maar onder begeleiding in mn les. Veel te bamg dat ik iets fout doe haha..

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:58

Heel begrijpelijk.. Maar in die 3 jaar dat je bezig bent, is er dus wel progressie! Dus ik zou nog zeker de hoop niet doorgeven. Lekker een tijd thuis blijven trainen en de jonkies meer mee op wedstrijd? Als de wissel naar links sinds een maand of drie echt mooi gaat, wie weet valt het kwartje straks ook voor de wissel naar rechts. :(:)

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:02

absque_dubio schreef:
Heel begrijpelijk.. Maar in die 3 jaar dat je bezig bent, is er dus wel progressie! Dus ik zou nog zeker de hoop niet doorgeven. Lekker een tijd thuis blijven trainen en de jonkies meer mee op wedstrijd? Als de wissel naar links sinds een maand of drie echt mooi gaat, wie weet valt het kwartje straks ook voor de wissel naar rechts. :(:)


Ja dat ben ik nu ook aan het doen, mag de opvolging mee. En ik hobby wel verder met hem, begin piaffe en passage zit er ook al op en hij springt de wissels tot om de 2, maar die naar rechts pfff hahaha.. even de druk eraf maar en de lol samen weer terug vinden.
Al moet ik daarbij weer zeggen dat ik het wel lastig vind om geen wedstrijddoel in je training te hebben. Maar dat zal even wennen zijn.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:10

Gaaf zeg, dat je met de piaffe en passage al mooi wat kan knutselen. Tegen de tijd dat hij besluit om de wissel naar rechts wel te doen kan je zo in sneltrein verder!
Ik kan dat ook niet nee, thuis trainen zonder wedstrijddoel. :o Dan is mijn motivatie en discipline ver te zoeken.

Die van mij is het veulen net afgespeend, en weer drachtig van de volgende. Hoef ik mooi in die koude winter niet door te trainen en kunnen we even pauze houden. Dan kan ik na het veulen weer vol goede moed verder. Werkt voor mij heel fijn. :)

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:15

Als ze de ene kant op goed gaan dan zou ik gewoon lekker starten als de rest wel goed gaat. Die paar onvoldoendes zijn dan nog wel goed te maken.

Het paard waar ik GP mee rijdt heeft het heel lang volgehouden om na te springen. Kostte me wel veel punten op wedstrijd maar ik ben maar stug doorgegaan. Nu scoort hij hij juist goed op zijn wissels stom genoeg.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:40

Droversrun succes alvast voor je wedstrijd. Ben je lang niet weggeweest?

AD inderdaad zorgen dat je z.s.m. zonder al te veel gedoe naar de andere galop komt. Desnoods een volte rijden. Zodat je in ieder geval de overige oefeningen correct kunt rijden. Een 0-1 krijg je niet zo snel. in het begin wel paar x gehad dat ik niet om kwam in de wissel van contra naar contra dan later alsnog wissel gesprongen kreeg daar gewoon een 3 of 4 voor. Dat kun je dan nog wel compenseren met een paar 7ens.

Superzodiak dat lijkt me echt zwaar frustrerend. Maar net wat katja zegt als al het andere wel goed gaat en je kunt gewoon zonder spanning gewisseld komen zou je toch nog wel een fijne proef moeten kunnen rijden toch? Wel fijn dat je nog andere paarden hebt waar je dan wel mee verder komt. Niet aan jezelf twijfelen de ene doet het nu eenmaal makkelijker dan de andere.

Wij hebben vanavond weer les. Maar eens kijken of we een zzlicht proefje door kunnen rijden.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 09:52

SZ dat is echt balen, 3 jaar is wel heel erg lang. Dan snap ik dat je er op een gegeven moment toch wel een soort van klaar mee bent... Hopelijk pakt je andere paardje het beter op en gaat deze het alsnog ook goed doen :).

Dankjewel Nikkie, nee ik ben al zeker een jaar niet meer op wedstrijd geweest ivm haar dracht. Nu is het veulen afgespeend en gaan we weer op pad.
Ja zeker gevallentje explosief AB, maar dat is ze altijd wel geweest :+ Soms heel fijn maar soms ook wat lastig.

Leuk Nikkie, heb je al een gedachte over wanneer je ZZlicht wilt rijden?

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:08

Ohh dat is inderdaad wel een hele tijd! Is ze opnieuw gedekt of nu weer tijd om te rijden? Explosie gevaar is niet altijd fijn maar toch heb ik er liever 1 die van zichzelf een extra turbo heeft dan 1 die je altijd aan moet zwengelen. Dat is echt vermoeiend.
Ik ga sowieso begin oktober want dan starten de selecties weer. Daarvoor moet ik nog even bekijken.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:20

Nee gelukkig niet opnieuw gedekt dus we kunnen weer eventjes door :) Zeker hoor heb ik ook, veel fijner werken. Een vriendin van mij vergelijkt mijn merrie altijd met haar porsche, die heeft ook zo'n turbo knop zegt ze dan :+

Oh spannend! heb je dan niet zo iets dat je eerst een paar gewone wedstrijden wilt rijden voordat je selecties gaat rijden of heb je zoiets dat komt wel goed?

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:29

Ah dan kun je nu inderdaad lekker door! Verschil is dat die porsche niet vanzelf de knop indrukt denk ik :')
Normaal gezien doe ik dat ook altijd maar het kwam nu allemaal even anders uit met hek NK en dan daarna nog osteo behandeling. Het op wedstrijd gaan is voor commaar geen issue en ik heb thuis een fijne 20 x 60 baan dus als ik het proefje thuis een paar keer doorrij en dat gaat goed lukt dat op wedstrijd ook wel denk ik. En anders hebben we meteen het wegstreep resultaat te pakken :+

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:36

Ja jullie hebben gelijk, als verder alles goed gaat moet ik miss in het zz licht wel aan een puntje kunnen komen. Miss ga ik deze winter weer starten, dan is hij altijd wat frisser. Hij is er dus zo eentje die je soms aan moet zwengelen dus in de zomer in de volle zon kom ik 2 proeven niet door, dan denkt hij echt dat hij dood gaat haha..
Maar wie weet deze winter!

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:47

Katja en nikkietjuh, jullie zeggen eigenlijk beide hetzelfde, gewoon starten als alles naast de wissels goed gaat. Terwijl het mij juist tegenhoudt om te starten omdat die wissels nog niet goed genoeg gaan. Dilemma. :=

Katja, heel leuk om te lezen dat het zo enorm kan veranderen. Van slechte wissels naar hele goede wissels.

nikkietjuh hele goede tip om desnoods maar een volte in te zetten. Mijn pony kan mega goed/snel met een draf/stap-pasje ertussen weer naar de andere galop. Dus mijn theorie was om dat te gebruiken mocht de wissel niet gaan. 'Fijn' om te horen dat je dan toch nog wel snel een 3-4 krijgt voor een mislukte wissel.
Echt heel gaaf dat je ZZLicht gaat rijden, en zelfs de selecties meedoet!

droversrun, ga je Jonne eigenlijk nog een keer dekken?

Lesjuf was erg tevreden gister. We gaan zo hard vooruit. Wissels gaan nog, ehm, heel wisselend. :+ Vorige week dacht ik dat links naar rechts onze moeilijke kant was, gister sprong ze die heel netjes in één keer. Vervolgens hadden we een paar mislukte wissels nodig om rechts naar links goed te krijgen. }:0 Lesjuf en ik zijn beide wel van mening dat pony het eigenlijk al wel heel makkelijk oppakt (in 2 weken) en denken dat ze straks heel makkelijk en fijn wissels gaat springen. Grote opluchting. Nu moet ik het zelf vooral nog leren, want ik zit zelf ook echt nog te prutsen omdat ik zo graag wil dat de wissel goed gaat en daardoor soms even de rest van het rijden vergeet op dat moment. Dat was ook de reden dat ze van de week zo hard ging na de wissel, dat is nu eigenlijk ook over.. Dat lag dus voornamelijk aan mijn stress-gehalte.
De rest van het rijden gaat echt werkelijk top. Dus ik zit echt in dubio of en zoja wanneer ik nog Z1 ga starten, en of/wanneer ik Z2 ga starten. Misschien van de week even een aantal keer de lijnen van het Z2 rijden waar de wissels in zitten, kijken hoe we dat oppakken als de lijnen wat gewoner worden.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:38

Ik heb mezelf voorgenomen dat als ze de wissels in principe springt, ik Z2 ga starten. Ik vind het niet erg als ze het nog niet vlekkeloos doet, als ze het in principe maar kan en doet op mijn hulp. De rest volgt wel denk ik dan en zorgen voor voldoende compensatie.

Ik zou op basis van alleen jouw wissels wel Z2 gaan starten AB. Ik weet natuurlijk niet hoe de andere oefeningen gaan maar ik vond het filmpje op je FB er echt al heel goed uitzien met de wissels in ieder geval.

Haha ja dat klopt inderdaad Nikkie :') ik druk die knop ook wel zelf in maar de reactie is elke keer zo verschillend :+ Ik weet nog niet zeker of ik Jonne weer laat dekken, sowieso ga ik daar zelf niet over maar mn stiefvader. Beetje afhankelijk hoe de toekomst loopt en hoe het rijden blijft gaan voor mij en voor Jonne denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:42

nikkietjuh schreef:
Droversrun succes alvast voor je wedstrijd. Ben je lang niet weggeweest?

AD inderdaad zorgen dat je z.s.m. zonder al te veel gedoe naar de andere galop komt. Desnoods een volte rijden. Zodat je in ieder geval de overige oefeningen correct kunt rijden. Een 0-1 krijg je niet zo snel. in het begin wel paar x gehad dat ik niet om kwam in de wissel van contra naar contra dan later alsnog wissel gesprongen kreeg daar gewoon een 3 of 4 voor. Dat kun je dan nog wel compenseren met een paar 7ens.

Superzodiak dat lijkt me echt zwaar frustrerend. Maar net wat katja zegt als al het andere wel goed gaat en je kunt gewoon zonder spanning gewisseld komen zou je toch nog wel een fijne proef moeten kunnen rijden toch? Wel fijn dat je nog andere paarden hebt waar je dan wel mee verder komt. Niet aan jezelf twijfelen de ene doet het nu eenmaal makkelijker dan de andere.

Wij hebben vanavond weer les. Maar eens kijken of we een zzlicht proefje door kunnen rijden.


Dan heb je wel geluk gehad. Ik heb met regelmaat een 1 gekregen omdat het niet op de juiste plek was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:46

absque_dubio schreef:
Katja en nikkietjuh, jullie zeggen eigenlijk beide hetzelfde, gewoon starten als alles naast de wissels goed gaat. Terwijl het mij juist tegenhoudt om te starten omdat die wissels nog niet goed genoeg gaan. Dilemma. :=

Katja, heel leuk om te lezen dat het zo enorm kan veranderen. Van slechte wissels naar hele goede wissels.

nikkietjuh hele goede tip om desnoods maar een volte in te zetten. Mijn pony kan mega goed/snel met een draf/stap-pasje ertussen weer naar de andere galop. Dus mijn theorie was om dat te gebruiken mocht de wissel niet gaan. 'Fijn' om te horen dat je dan toch nog wel snel een 3-4 krijgt voor een mislukte wissel.
Echt heel gaaf dat je ZZLicht gaat rijden, en zelfs de selecties meedoet!

droversrun, ga je Jonne eigenlijk nog een keer dekken?

Lesjuf was erg tevreden gister. We gaan zo hard vooruit. Wissels gaan nog, ehm, heel wisselend. :+ Vorige week dacht ik dat links naar rechts onze moeilijke kant was, gister sprong ze die heel netjes in één keer. Vervolgens hadden we een paar mislukte wissels nodig om rechts naar links goed te krijgen. }:0 Lesjuf en ik zijn beide wel van mening dat pony het eigenlijk al wel heel makkelijk oppakt (in 2 weken) en denken dat ze straks heel makkelijk en fijn wissels gaat springen. Grote opluchting. Nu moet ik het zelf vooral nog leren, want ik zit zelf ook echt nog te prutsen omdat ik zo graag wil dat de wissel goed gaat en daardoor soms even de rest van het rijden vergeet op dat moment. Dat was ook de reden dat ze van de week zo hard ging na de wissel, dat is nu eigenlijk ook over.. Dat lag dus voornamelijk aan mijn stress-gehalte.
De rest van het rijden gaat echt werkelijk top. Dus ik zit echt in dubio of en zoja wanneer ik nog Z1 ga starten, en of/wanneer ik Z2 ga starten. Misschien van de week even een aantal keer de lijnen van het Z2 rijden waar de wissels in zitten, kijken hoe we dat oppakken als de lijnen wat gewoner worden.


Ik vind dat geen goed advies om een volte te rijden. De jury beoordeeld de eerste oefening (een wissel die niet gesprongen is) en je krijgt daarna ook nog een -2.

Ik kan begrijpen als je het doet als leerproces maar het druk wel enorm je punten. Ikzelf zou dan als jury een 1 geven en een -2.
Dan kun je beter via draf naar de andere galop. Dan heb je ook een diepe onvoldoende maar in ieder geval geen -2.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:49

Ik ga straks even bijlezen, is aardig wat gekletst!

Darco doet de wissels redelijk tot goed (vooral afhankelijk van hoe ik het doe haha) tellen vind ik erg lastig, doe het vnl op gevoel merk ik... Tellen met springen kon ik ook al nooit

Anoniem

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:52

Het duurt gewoon een tijd voordat ze bevestigt zijn. Ik heb vooral de ervaring dat soms wat laten rusten ook een geen gek idee is.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:24

AD kleine nuancering over gewoon gaan ook al zijn de wissels niet goed. Er zit natuurlijk wel een verschil in wat er niet goed gaat. In het geval van superzodiak kun je de wissel rijden zonder spanning en op de juiste plek waardoor het je proef niet verstoord. Het wordt een ander verhaal als je paard gaat rennen bokken of wat dan ook. Dat verstoord je proef en krijg je waarschijnlijk onderin ook terug. In dit geval zou ik dus niet zo snel zeggen gewoon gaan.

Vec dat ligt er wel aan hoe snel je om kunt komen. Als je bijv. uit de uitgestrekte galop op diagonaal niet omkomt en dan in de hoek door de draf of stap moet corrigeren en meteen appuyeren denk ik dat je er meer aan hebt om de rust event terug te brengen en dan de opvolgende oefeningen wel goed te rijden. In de slangevolte of gewoon op de langezijde waar niet meteen een oefening volgt zou ik dat dan weer niet doen want dan heb je wel tijd genoeg om te corrigeren. Dus in dat opzicht ben ik het wel met je eens dat dat onnodig punten drukken is. Maar goed er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar rome gaan.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:45

He verdorie....

Mijn bericht ineens weg.

@nikki, osteo is altijd fijn!

@Droversrun sluit me aan bij je mening over die wissel van contra naar contra. Darco wordt daar ook onrustig van.

@AD, ik weet nog niet wat ik ga doen als een wissel niet lukt. Gewoon nog even proberen en anders een eenvoudige wissel oid. Inderdaad geen volte ofzo rijden, want dan krijg je er ook nog -2 overheen. Wat leuk, lekker bezig met veulentjes! Altijd wel spannend, maar vind het altijd zo zonde als je ook actief wil sporten.
Wat gaat het goed bij jou dan qua wissels! Gewoon lekker de ring ingaan. Kunt ook 1e proef Z1 en 2e proef Z2 doen?

Een tip mbt de lijnen oefenen, kies bijvoorbeeld 1 stukje om je op te richten. Wij hebben bijv geen 20*60 baan. En ik richt mij dan of op de travers en de volte daarna, of de volte en van daaruit appuyeren.
Dus bijv nu voor Z2 het appuyeren (een klein stukje) en dan na 10 meter op de hoefslag de wissel, of alleen het appuyeren.



Zo, ik ben bij :D
Kleine ligt lekker te tukken. Vanmiddag heb ik eindelijk weer les, eerste keer sinds zijn blessure (zou vorige week al zijn, maar toen stond hij ineens met flinke koorts na zijn enting, waar hij wel een paar dagen last van heeft gehad)
Normaal les ik een uur, nu max een half uurtje. Vooral even kijken waar we staan. Het voelt namelijk echt superfijn, hij swingt echt onder me. Tenminste, zo voelt het. Nu even afwachten of de juf dat ook vindt haha

@ZD, wat ontzettend frustrerend inderdaad! Hoe zijn je andere onderdelen? Zie je het niet zitten om gewoon te rijden/starten en die wissel die niet gaat gewoon in te calculeren? Als de rest gewoon goed is en je kunt er toch van genieten... Maar ik kan me je wisseltrauma wel indenken.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:14

droversrun de wissels op het filmpje waren dus maar zo-zo, we kunnen ze netter. Maar was al klaar met trainen en snel nog even wat wissels om te filmen. :+
Ik ben benieuwd of en wanneer Jonne nog eens gedekt wordt. Maar hopelijk voorlopig niet en kan jij nog lekker actief in de sport bezig met haar!

vec, daar heb je ook weer gelijk in. Volte krijg je ook weer -2. Dan kan je eigenlijk toch beter even over naar draf of stap en dan weer in de juiste galop aanspringen. Maar begrijp de volte juist wel weer in de proef bij de wissel bij K en dan A afwenden om te appuyeren.

Michelle77 spring je nog steeds? :)
Flexibel starten had ik ook in gedachten ja. :j 1 proef Z1 en daarna 1 proef Z2, misschien dat ik dat eens probeer.
Wij hebben ook geen 20*60 bak. Ik oefen de Z proeven gewoon in een 20*40 bak, gaat prima. Proeven in stukjes hakken om te oefenen vind ik ook altijd fijn.
Leuk dat je vanmiddag weer les hebt, ben benieuwd of hij dan weer zo lekker swingt. Heerlijk gevoel is dat he. :D
Vorig jaar een dekking gewonnen en de pony gedekt, daarna in september/oktober is ze geblesseerd geraakt. Tot april dit jaar heeft ze dan ook boxrust gehad en 2x per dag stappen aan de hand. April is het veulen geboren en vanaf mei moesten we letterlijk vanaf 0 weer opbouwen. Omdat ik niet wist hoe haar been het zou houden, haar wel bewust nogmaals gedekt. Nu is het september en ze heeft nog nooit zo goed gelopen als nu. Ze is eind maart weer uitgerekend, en ik weet nog niet of ik dan weer dek of een jaar oversla. Tot nu toe gaat het boven verwachting goed dat sport en fokken tegelijk. En ik vind het zelf wel lekker om straks december-april wat rustiger aan te doen. Helemaal omdat we nu (omdat er geen blessure is) langer rustig door kunnen rijden, verwacht ik haar volgend jaar na het veulen weer binnen korte tijd fijn in training te hebben.

nikkietjuh ik snap wat je bedoelt. Met een crossend/bokkend paard wat heftig wordt met een wissel en wat enige tijd duurt om weer normaal terug te kunnen krijgen snap ik dat Z2 starten niet verstandig is.

Pas nog wat foto's gemaakt van mijn 2 jarige, die wordt echt heeel leuk. <3
(foto's even in een linkje):

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5C25437E

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5C33A6DF

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:45

Misschien dat juf wel even wil filmen.

Wat leuk, zoiets winnen!

Ik springen? Vroegah wel, maar nooit officieel. Wil het met Darco wel een keer gaan doen vd winter.

Zo ik ben trots op mijzelf. De 3 jarige hengst vd eigenaren staat sinds kort thuis. Haal ik Darco naar binnen, gaat hij in zijn wei helemaal over de zeik. Niemand thuis ... oliebol.

Paarden over de zeik naar binnen halen is niet mijn ding.
Een totaal vreemd paard naar binnen halen is niet mijn ding.
Een 3 jarige naar binnen halen is niet mijn ding.
Een hengst is niet mijn ding...

Maar hij kwam meteen tot stilstand bij het hek en liep braaf mee.

Anoniem

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:19

Je zou inderdaad een volte kunnen rijden omdat je anders niet bij de volgende oefening uitkomt maar dit is eigenlijk alleen bij de wissel op de diagonaal waarna direct het app komt.

Maar ik zou nooit een volte rijden om een wissel opnieuw te rijden.

Leuk dat er weer wat leven in het topic is.

Vandaag niks gereden alleen les gegeven. Ook weleens lekker. Morgen weer een rondje simpel.
Alles zit er eigenlijk wel op, beetje onderhoudswerk de komende weken

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:01

Leuk dat er opeens weer zoveel actie in het topic is. Ik denk dat het ook heel persoonlijk is of je wel of niet start als je wissels nog niet helemaal goed zijn.
Ik heb lesklanten die ik echt niet laat starten als dingen nog niet perfect zijn omdat ze dan alleen maar onzeker worden en zeker van mislukte wissels kun je heel onzeker worden.
Zelf heb ik het echt nodig om af en toe boven mijn kunnen te starten daarmee motiveer ik mezelf om dingen echt weer beter te trainen en daardoor ga ik veel sneller vooruit dan dat ik zelf maar een beetje thuis blijf oefenen.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:17

Bij mij scheelt het erg. Ik ga rustig een kerr starten als het nog niet in orde is, maar dan bewust met een ander doel.

Toen ik Darco net reed, was het vooral om elkaar ook te leren kennen. Gewoon proberen.

Z1 waren we vorig jaar echt nog niet aan toe (hebben wel een puntje gereden, was okk echt een onverwacht prima proef). Nu zat er tijdsdruk achter omdat ik dit per se wilde voordat mijn buik in de weg ging zitten (en met het vorige paard ik altijd spijt heb gehad dat ik niet doorgezet heb en Z gestart ben)

Maar 'normaal' neem ik geen genoegen met nét een puntje. 65% is toch eigenlijk wel mijn minimale doel (wanneer ik weet dat dit kán)
In het Z heb ik dat best heel snel gehaald met hem. Onze 3e wedstrijd op een selectie zelfs.
Als ik nu Z2 ga starten zou ik enorm blij zijn met een puntje. Nu is het echt kilometers maken en vertrouwd raken met de oefeningen. Dan kan ik de punten veel makkelijker relativeren dan wanneer ik weet dat het goed genoeg is voor 65%.

Vandaag les gereden. Ging erg fijn! We zijn weer op de goede weg. Beide kanten ook een prima wissel gereden.

Over 6 weken in principe Z2 starten, moet gaan lukken. Dat we iig enigszins de proef doorkomen. Over 3 weken nog 1x Z1, op de Herfstmeeting voor verenigingen in onze kring.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:57

Eens vec ik bedoelde ook niet een volte om je wissel opnieuw te doen.

AD grappig ik vind fokken en sport dus niet zo fijn samen gaan. 1 van der merries die ik rij wordt ook elk jaar gedekt. Elke keer als ik het idee heb dat het weer ergens op begint te lijken begint ze uit te dijen en moet ik alweer concessies gaan doen. Maar het zal natuurlijk ook per paard verschillem.

Katja wel herkenbaar wat je zegt. Soms heltp het om jezelf een beetje uit te dagen.

Michelle geflipte jonge hengsten zijn nooit fijn :+ Gaat vast goedkomen jullie z2 debuut. Je hebt nog even om te oefenen.

Gister een zzlicht proefje doorgereden. Ik vond het galop deel toch wel pittig. Komt snel achter elkaar en veeeel wissels. En die kwart pirouette op de hoefslag is ook niet echt mijn ding. De halve op de korte diagonaal vind ik makkelijker door te rijden. We oefenen nog maar even door :+