Subtop - Wie nog meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:02

Dat was waar ik in Amerika reed ook. Wedstrijden super duur en dan hadden wij nog wel het geluk dat het bedrijf waar ik zat wedstrijden organiseerde en er vrij veel in de buurt was. Maar het niveau was zo anders. Daar moesten de paarden vooral heel braaf hun kunstjes doen en werd er nauwelijks gekeken naar gedragenheid. Het paard waar ik PSG mee ben gestart zou ik hier niet eens Z2 gereden hebben.

Hebben jullie nog wedstrijdplannen? Ik ga zaterdag starten, eerst Co inter2 en dan de andere in de GP. Vind het wel spannend want er zit een krap uurtje tussen en ik hoop dat ik voldoende in staat ben om in die tijd maar focus naar de volgende proef te leggen en goed los te rijden. Nou ja, we gaan het zien.

Rijd jij eigenlijk nog Suzanne?

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:14

Nee, ik rijd al jaren niet meer. In 2013 de Wynton merrie moeten laten inslapen en dat was de laatste waarmee ik het zou proberen had ik me voorgenomen. En daar heb ik me aan gehouden. Dus daarna nooit meer gereden. Ik ben sinds enkele jaren ook gestopt met jureren. Ik kon gewoon niet meer achter de sport staan zoals ik die ooit kende. Rare reglementswijzigingen, slecht opleidings en bijscholingsbeleid voor juryleden en sowieso slecht selectiebeleid. Dus ook mee gestopt.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:28

Hier komende maand focus op de 4 jarige met wedstrijden. In December waarschijnlijk weer met Zorro ZZ-Zwaar.

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:42

Apart dat dat zo kan verschillen per land.
Vind het ook nog altijd vreemd dat we in Nederland vanaf het M1 al niet meer met zweep mogen rijden en in een heleboel (buur)landen mag je t/m (nationaal) grand prix met een zweep rijden.

Gaaf zo'n clinic van Rien! Lijkt me erg leerzaam

Ik ga zaterdag weer op wedstrijd, daarna even een paar weken doortrainen. Merk wel dat nu ik mijn paard wat vaker meegenomen heb laatste tijd, hij echt veel relaxter is.
Vandaag ook meegenomen naar ander terrein voor de les, hij was super braaf en heel relaxt. En dat terwijl we in de mist in de buitenbak langs de weg moesten rijden. Is ook wel eens anders geweest, wijsheid komt met de jaren zullen we maar denken ;)

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:34

Suzanne F. schreef:
Nee, ik rijd al jaren niet meer. In 2013 de Wynton merrie moeten laten inslapen en dat was de laatste waarmee ik het zou proberen had ik me voorgenomen. En daar heb ik me aan gehouden. Dus daarna nooit meer gereden. Ik ben sinds enkele jaren ook gestopt met jureren. Ik kon gewoon niet meer achter de sport staan zoals ik die ooit kende. Rare reglementswijzigingen, slecht opleidings en bijscholingsbeleid voor juryleden en sowieso slecht selectiebeleid. Dus ook mee gestopt.


Echt zo jammer, je was toch altijd fanatiek genoeg en beschikt over genoeg kennis en ervaring.
Waar jij door gestopt ben, is voor mij een reden om er nooit aan te beginnen.

haasje20
Berichten: 500
Geregistreerd: 29-05-08

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:55

Ik heb net even alles weer bijgelezen, want ik liep een beetje achter ;-)

Leuk zo'n clinic. Wij hadden vorige week een proefgerichte clinic georganiseerd op stal van een subtop jury, was erg leuk. Nu na 3 weken opbouwen kan ik gelukkig weer prima paardrijden en blijft de enkel redelijk dun. Ga december denk ik weer op wedstrijd, nog 1 punt te halen in het zz-zwaar!

Bizar dat het niveau in Amerika zo anders is. Ik zag laatst iemand die ik ken grand-prix rijden in zuid-afrika maar volgens mij is het daar ook wel anders vergeleken met hier.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:06

Thanks Suzanne en Peetje! Ben er ook super blij mee :) Ik ben nu wel benieuwd naar een foto van die van jou Suzanne!

Suzanne ik snap wel dat de lol er vanaf gaat met de stomme regels en kijk op dressuur op dit moment :(

@liquorice succes dit weekend :)

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:16

Liquorice schreef:
Apart dat dat zo kan verschillen per land.
Vind het ook nog altijd vreemd dat we in Nederland vanaf het M1 al niet meer met zweep mogen rijden en in een heleboel (buur)landen mag je t/m (nationaal) grand prix met een zweep rijden.


Zweep mag hier inderdaad ook in alle nationale rubrieken. Qua bitten en hulpteugels is ook veel meer toegestaan. Ik zie namelijk wel vaker ruiters met slof losrijden...

Mijn jonge merrie loopt voor hier eigenlijk ook al op Z niveau, maar volgens de Nederlandse klassering is ze misschien net M1 waardig. Zolang ze de trucjes maar snappen zitten ze hier al op dat niveau. Dat je de achterhand sterker moet trainen geloven de meeste niet zo in volgensmij :')

Succes Katja & Liqourice!

Ik heb vorig weekend een koprol met mijn jonge merrie gemaakt (soms raken de benen in de knoop :+ ), dus ik heb de paramedics moeten beloven om een weekje niet te rijden. Heb mijn Samshield ook terug naar de fabriek gestuurd om te laten testen sinds dat ik toch wel een redelijke klap op mijn hoofd maakte. Hoop dat hij nog veilig is, want ik wilde mijn spaargeld eigenlijk aan een nieuw paar laarzen uitgeven :o

We zouden eigenlijk zondag een oefenwedstrijd starten, maar ik heb me afgemeld om gewoon lekker een weekendje rustig aan te doen.
We mogen sowieso op zaterdag onze puppy gaan ophalen, dus dan gaan we lekker samen naar stal knuffelen <3

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:48

Ik heb vroeger altijd met heel veel plezier gereden en later ook met veel plezier gejureerd. Ik was een van de jongste juryleden die IZ mochten jureren. Maar door alle dingen die je meemaakt vergaat je het plezier gewoon en als je dan ook niet meer achter het beleid van de KNHS kan staan dan moet je afscheid nemen. De bond zelf zou veel strenger voor de juryleden moeten zijn. Strengere selectie en examinering en gewoon de mogelijkheid om juryleden uit hun bevoegdheid te halen als ze niet meer door de testen komen. Maar er moet ook meer bescherming van juryleden komen vanuit de ruiters/rijverenigingen. Je bent net aangeschoten wild als jurylid op wedstrijd. Heb al zoveel meegemaakt in die jaren waardoor het plezier je echt vergaat hoor. Natuurlijk ben ik ook vaak heel enthousiast en blij thuis gekomen en dat was waar je het voor deed. Maar uiteindelijk overwon het negatieve; hele dagen weg op een plastic klapstoeltje te bibberen met pijn overal en dan nog een bak ellende over je heen krijgen. Daar gaat je vrije dag dan, en als het je dan nog plezier geeft is het prima, maar niet op deze manier.
En toen de wijzigingen kwamen van ZZL bij de basis, niet meer hoeven groeten en mogen rijden in roze, vond ik dat ik daar gewoon niet meer in hoorde.
Ik word soms nog wel gevraagd om filmpjes van dressuurproeven te beoordelen en dat vind ik ook leuk om te doen. Want dat zijn mensen die open staan voor feedback en zich willen verbeteren, die kritisch kijken en willen laten kijken naar hun prestatie, enthousiaste en gemotiveerde mensen. Dus dat doe ik nog graag.

Het rijden mis ik soms nog wel maar het verdriet en alle zorgen mis ik niet. En de kosten ook niet. ;)

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:13

Ik vind het enorm knap dat je zo realistisch redeneert en voor jezelf kiest!

Ik snap het wel hoor. Ik ben natuurlijk nog jong, maar ivm een autoimmuun ziekte zal mijn rijcarriere niet eeuwig duren. Ik heb altijd gedacht dat zodra die tijd komt ik mij meer op het coachen & jureren zal gaan focussen, maar nu weet ik het ook niet meer…
Vooral hier in Canada kunnen ze een goede jury niet altijd waarderen, ze hebben liever alles tussen de 5-7 dan dat de jury een 3 en een 9 durft te geven...

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 16:08

Had het nog nergens op fb of bokt neergezet, maar vandaag PSG gestart. 60,74%. Wilde een oefen rondje nadat ik de punten in het ZZZ had.
Dus dik tevreden, leuk commentaar van de jury en nu weten we waar we verder aan gaan werken.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 16:10

Jij gaat hard!

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 16:41

mirjamalvaro schreef:
Jij gaat hard!


Nou pas in 2019 weer hoor, nu lekker springen om de 2 weken met mijn jonkie.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:33

Nice! :D

De ggk dekhengst is helaas niet door de vet. keuring gekomen. De tweede op een rij... Voor onze vriendin natuurlijk ontzettend vervelend, maar het zou misschien ook mijn FEI paard worden.
Helaas mogen ze in Canada geen sperma importeren vanuit Amerika, dus zou het erg voordelig zijn als er hier een KWPN hengst zou staan voor het 2019 dekseizoen. Toch begint onze Canadese vriendin langzaamaan wat hoop te verliezen.
Misschien vindt ze nog een andere die interessant is, maar wss zal ze nu even moeten wachten -O-

Als iemand nog een hengst te koop weet te staan zou ik graag een PB ontvangen.
Haar merrielijnen zijn voornamelijk DeNiro, Jazz, Tango, en Spielberg.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:45

_Snow_White schreef:
Nice! :D

De ggk dekhengst is helaas niet door de vet. keuring gekomen. De tweede op een rij... Voor onze vriendin natuurlijk ontzettend vervelend, maar het zou misschien ook mijn FEI paard worden.
Helaas mogen ze in Canada geen sperma importeren vanuit Amerika, dus zou het erg voordelig zijn als er hier een KWPN hengst zou staan voor het 2019 dekseizoen. Toch begint onze Canadese vriendin langzaamaan wat hoop te verliezen.
Misschien vindt ze nog een andere die interessant is, maar wss zal ze nu even moeten wachten -O-

Als iemand nog een hengst te koop weet te staan zou ik graag een PB ontvangen.
Haar merrielijnen zijn voornamelijk DeNiro, Jazz, Tango, en Spielberg.


Weet wel een hengst, wel KWPN maar niet goedgekeurd. Zal je wel pb doen. Is rx goedgekeurd.

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:05

Gave foto's Josje! Jij hebt zo'n leuke merrie!

Gefeliciteerd Suikermeisje!
Ik zat bij jouw rubriek te schrijven vanmiddag, bij de jury van H.

Wat zonde snow white! Zijn dat goedgekeurde Kwpn hengsten die niet door de keuring komen? Dat krijgen de fokkers hier in Nederland vast niet te horen voor ze zo'n hengst gebruiken.

Ik heb vanmorgen ook gestart, net wat te kort losgereden (volgens mij startte de jury ook erg vroeg met de rubriek ;)) 1e proef net niet helemaal lekker gereden, dikke fout in de series doordat ik te snel was met mijn hulp was.
2e proef zaten echt teveel fouten in.
1e proef toch weer een winstpunt, wel weer veel juryverschil, maar heb nu mijn punten voor de PSG binnen.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:07

Werd er zo streng gejureerd vanmorgen? Zag de punten op de lijst en was weinig winst gereden.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:09

Het zijn inderdaad Nederlands ggk hengsten. De medische afwijkingen zullen voor de sport geen gevolgen hebben, meer ivm de vruchtbaarheid.

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:13

suikermeisje schreef:
Werd er zo streng gejureerd vanmorgen? Zag de punten op de lijst en was weinig winst gereden.


Er zat vooral vaak veel juryverschil volgens mij, ik had bijna 7% verschil. Heb de lijst verder niet meer bekeken moet ik eerlijk zeggen. Maar werd niet heel ruim gepunt.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:28

Suzanne nou dat klinkt inderdaad meer dan logisch dat je er mee gestopt ben! Als je ook ziet hoe sommige juryleden af en toe worden afgebrand op FB >;) Veel mensen vergeten het dat juryleden vrijwilligers zijn met een hart voor de sport..

Wauw suikermeisje super goed! *\o/*
En gefeliciteerd liqourice met je startbewijs voor de PSG :D

Ik heb gisteren getraind! Zo blij dat ik weer lekker aan de slag kan, heeft zeker 6 maanden geduurd :( Over twee weken ga ik weer een keer lessen. Ben vooral nu zelf bezig met de dingen die beter moeten. Gisteren sinds een halfjaar weer een piroutte gereden zoals in de proef gevraagd wordt. Gaat niet vlekkeloos maar wat ben ik toch blij dat ze zich weer goed voelt :o Ik heb een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=uZSXfam ... e=youtu.be tips mogen natuurlijk altijd :P Ik weet zelf ook wat er allemaal nog beter kan en moet maar voor zo'n lange tijd het niet gedaan te hebben ben ik nu super tevreden!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:25

Lekker dat je weer aan de slag bent, ziet er voor de eerste keer toch prima uit?

Zaterdag wat minder succesvol gestart. Beter gezegd met Co ging het niet zo goed. Hij voelde met losrijden al niet fijn en ik zat zo enorm te prutsen dat het arme beest echt niet meer wist was hij moest doen en ik op een gegeven moment ook niet meer dus maar afgegroet. Dat heb ik nog nooit gedaan met hem maar het is niet anders.
Mezelf daarna wel herpakt en in de GP best fijn gereden. De zigzag verprutste ik nog iets meer dan anders en ik had een foutje in de eners maar verder wel netjes en tevreden. Bijna 63% en ook nog een tweede prijs.

Gisteren Jonnekee ook nog in actie gezien want ik was met mijn juf mee om te schrijven.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:10

Nu ik dat filmpje zie, hoe groot moet de pirouette nou officieel zijn. Kan dat nergens terug vinden.

He wat jammer dat het zo verkeerd uitpakte Katja.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:46

mirjamalvaro schreef:
Nu ik dat filmpje zie, hoe groot moet de pirouette nou officieel zijn. Kan dat nergens terug vinden.

He wat jammer dat het zo verkeerd uitpakte Katja.


In de ZZL mag het nog een grote zijn met een straal van maximaal 3 meter. In de ZZZ moet deze al kleiner zijn. Het streven is een pirouette met een straal ongeveer gelijk aan de lengte van het paard.

Het zuiver doorspringen met de juiste lengtebuiging in de juiste verzameling is belangrijker dan de grootte. Dat word je dan wel iets vergeven.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:03

Ok thanks voor antwoord, mijn pirou zijn nog niet zo best ben ik bang :=
Maar dan weet ik weer waar ik naartoe moet werken.

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 23:11

Katja schreef:
Lekker dat je weer aan de slag bent, ziet er voor de eerste keer toch prima uit?

Zaterdag wat minder succesvol gestart. Beter gezegd met Co ging het niet zo goed. Hij voelde met losrijden al niet fijn en ik zat zo enorm te prutsen dat het arme beest echt niet meer wist was hij moest doen en ik op een gegeven moment ook niet meer dus maar afgegroet. Dat heb ik nog nooit gedaan met hem maar het is niet anders.
Mezelf daarna wel herpakt en in de GP best fijn gereden. De zigzag verprutste ik nog iets meer dan anders en ik had een foutje in de eners maar verder wel netjes en tevreden. Bijna 63% en ook nog een tweede prijs.

Gisteren Jonnekee ook nog in actie gezien want ik was met mijn juf mee om te schrijven.


Heb je net herkent terwijl ik je toch wel eens tegen ben gekomen op wedstrijd :Y)
Haha helaas niet goed genoeg maar hij is iig net geexplodeerd zoals 3 weken geleden waardoor ik ook afgegroet heb. Hij blijft moeite houden in de passage en hoe ik het op moet lossen weet ik nog niet.

Iedereen die wel punten gereden heeft gefeliciteerd, door drukte zit ik meer in de meeleesstand op dit moment :+