Subtop - Wie nog meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:06

Vraagje voor de mensen hier.

Ik zat me te oriënteren voor de zz-zwaar wedstrijden.
Ik zag bij opmerkingen staan dat de definitieve starttijden op wedstrijddag bij secretariaat bekend worden gemaakt en dat je een uur voor aanvang er moet zijn.
Maar hoe weet je dan hoe laat je er ongeveer moet zijn? Zie je dan wel gewoon een startlijst die nog wat kan veranderen en dat je daarom er echt minimaal een uur van te voren moet zijn?
Hoe werkt dit en wie kan me helpen :P?

En hoe zorgen jullie ervoor dat je de proeven uit je hoofd geleerd krijgt?

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:06

suikermeisje schreef:
Vraagje voor de mensen hier.

Ik zat me te oriënteren voor de zz-zwaar wedstrijden.
Ik zag bij opmerkingen staan dat de definitieve starttijden op wedstrijddag bij secretariaat bekend worden gemaakt en dat je een uur voor aanvang er moet zijn.
Maar hoe weet je dan hoe laat je er ongeveer moet zijn? Zie je dan wel gewoon een startlijst die nog wat kan veranderen en dat je daarom er echt minimaal een uur van te voren moet zijn?
Hoe werkt dit en wie kan me helpen :P?

En hoe zorgen jullie ervoor dat je de proeven uit je hoofd geleerd krijgt?


Nou, de grap is dat de KNHS haar eigen regels niet naleefd. In de regelementen staat dat de definitieve startlijst en daarmee dus je eigen starttijd 24 uur van te voren op zijn laatst uitgegeven moet worden. Stel dat je zaterdags om 12.00 moet starten, maar ze doen vrijdag avond een mail de deur uit met starttijden veranderd dan heeft de organisatie gewoon pechxD Jij mag ten alle tijden op jouw eigen tijd starten, uitloop voorbehouden. Al vallen er 5 combinaties voor jou uit dan nog mag jij op jouw eigen tijd starten. Iets wat een hoop mensen niet weten en organisaties & juryleden nogal eens misbruik van maken...

En wat betreft het leren van de proef. Neem een A4tje en zet de bakletters erop uit, oefenen maar^^ Of als je wat interactiever wil zijn ren je de proef met blaadje in de hand rond in de tuin net zo lang dat je het kent. Pfoeh wat heb ik me wel eens suf gerend :')

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 07:49

Thanks! Haha geniaal! Rondjes rennen door de bak dus. Denk wel dat dat het beste is bij mij. Ga ik zelf de wissels ook maar oefenen :')

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:17

Wat bij mij heel goed helpt is de proef thuis rijden en laten filmen en dat filmpje meermaals terugkijken. Qua starttijden publiceren en naleven werkt het niet anders dan bij basissport wedstrijden.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:48

Zaterdag weer een flinke training achter de rug gehad :D Heb er nu nog spierpijn van, maar het gedeelte 'geef maar teugels als ze los en ontspannen is' is nu wel gelukt :D Vind het altijd nog spannend om de teugels voor een groot deel los te gooien als ze lekker ontspant en laag loopt (wat in de reining wel gewenst is).. daar komt dan toch mn dressuurstukje weer omhoog :Y)


Afbeelding


Daarna kregen we een telefoontje.. mn oma lag in het ziekenhuis, alles was er al afgehaald alleen nog morfine en zuurstof ter ondersteuning.. Dus vriendlief gebeld (wat lastig was want zn telefoon was kapot) maar ik had hem via via toch binnen 10 minuutjes aan de lijn. Grace verzorgd en daarna door naar het ziekenhuis om afscheid te nemen.

Eenmaal thuis wat gegeten, vriend naar scouting gestuurd (want dat wilde die stiekem wel graag). En toen kregen we een telefoontje.. Oma overleden. Pijnlijk, maar hoe ze er bij lag was ze er niet meer uit gekomen en zo'n leven wilde ze niet.

Toen gister zelf nog naar t ziekenhuis geweest :Y) Kon niet meer lopen van de pijn in mn buik, giga blaasontsteking dus gelijk antibiotica in zo'n zakje (eerder in Duitsland gehad, daar vertaalden ze het als 'carpet bombing') :Y)

En nu weer helemaal top fit (op het slappe na van al t gedoe vannacht), dus weer lekker met de paardjes aan de slag voor werk zo *\o/*

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:59

stitchlover schreef:
Wat bij mij heel goed helpt is de proef thuis rijden en laten filmen en dat filmpje meermaals terugkijken. Qua starttijden publiceren en naleven werkt het niet anders dan bij basissport wedstrijden.

Je kunt ook op youtube kijken of er proeven op staan van anderen en die bekijken. Zo heb ik de kunst afgekeken van anderen en een goed gereden proef is altijd fijn om naar te kijken.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:15

Pipodipo schreef:
stitchlover schreef:
Wat bij mij heel goed helpt is de proef thuis rijden en laten filmen en dat filmpje meermaals terugkijken. Qua starttijden publiceren en naleven werkt het niet anders dan bij basissport wedstrijden.

Je kunt ook op youtube kijken of er proeven op staan van anderen en die bekijken. Zo heb ik de kunst afgekeken van anderen en een goed gereden proef is altijd fijn om naar te kijken.


Deed ik bij eerdere proeven ook al inderdaad! Thuis oefenen gaat niet met een 20 x 40 bak.

_Lotte_
Berichten: 6600
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:25

Gave foto xxwienekexx! Gecondoleerd met je oma :(

Ik heb het geluk dat ik mijn proeven meestal wel weet na ze 1x te lezen haha.

Nog mensen gestart afgelopen weekend? Ik was naar de Peelbergen geweest en had 2x winst in het ZZ-Z :D

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:45

Gecondoleerd wieneke!

Ik spreek wel eens mijn proeven met de dictafoon app in op mijn iPhone. Als ik dan wat langer in de auto zit draai ik die af. Of als ik savond in bed lig. Op gegeven moment kan ik ze mee praten en uit mijn hoofd.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:51

Gecondoleerd wieneke. Erg verdrietig altijd. Sterkte.

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:25

Gecondoleerd Wieneke en veel sterkte.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:53

Gecondoleerd en veel sterkte toegewenst Y;(

Ik moet even mijn trotsheid uiten hoor; zo blij hiermee!

Afbeelding

Het is nog allemaal heel groen. De passen mogen meer op richting de plaats en de aanleuning wil nog wel eens slingeren :') Maar heeelll langzaam maar zeker komt het kwartje van de piaffe aan het rollen:D

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 00:44

Gecondoleerd heel veel sterkte!

Gaaf Ankimo!
Hoe laten jullie paard aanpiafferen vanuit stap ? Wij zijn er ook een beetje mee aan het spelen maar meneer vind het allemaal iets te leuk, ik doe het vanuit heel klein stappen maar laat hem nog niet helemaal op de plek, hij vind het heel lastig om klein te blijven het liefst maakt tie er een soort smijtmijnbenenmaardelucht in piaffe achtig iets van maar als tie een paar passen goed doet voelt dat heel gaaf, linksachter mag er nog meer onder maar we denken dat als tie het echt door krijgt dat tie een hele mooie techniek heeft straks in de piaffe en passage als hij niet in de overdrijf stand gaat :Y)

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 01:18

Gaaf Ankimo!

Jonneke, bij ons deden ze veel aan de hand. Eerst zonder ruiter, dan pas met ruiter.

Vooral niet óp de kont tikken. Dan krijg je niet de juiste vorm. Zie je vaak met paarden die omhoog "springen" ipv gaan zitten.

Met mijn Spanjaard deden wij verzameld stappen. Stemhulp en iemand ernaast. Hij haalde een tijdje uit. Dan werd hij iets Schouderbinnen gezet. Nu doet hij het super. Vanaf passage naar Piaf wilt hij erg graag. Wordt super fanatiek en echt een bolletje op de plek. Maar loopt zich ook nog af en toe vast in de piaffe. De beweging zelf is correct. Maar kruipt af en toe iets achter mijn been met eruit rijden. Ook al gaat dat ook veeeel beter. En met name: veel belonen!

Eigenlijk, met jou verhaal. Piaf voorwaarts houden, en dan telkens beetje vertragen tót vlak voor hij in elkaar stort, dan weer beetje voorwaarts. En herhalen, elke keer beetje extra.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:15

Sterkte Wieneke!

Gaaf hoor Ankimo!
Hier nog aan het proberen om het kwartje te laten vallen voor de piaffe.
Passage gaat wel, maar paardlief werkt zichzelf graag in een soort slowmotion.
Van achter moet hij echt nog een stuk vlugger worden, van nature zit dat er niet echt in dus dat is een aardige uitdaging. Dragen van achter zit er wel in trouwens.

Tips zijn daarom altijd welkom!

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:50

stitchlover schreef:
Sterkte Wieneke!

Gaaf hoor Ankimo!
Hier nog aan het proberen om het kwartje te laten vallen voor de piaffe.
Passage gaat wel, maar paardlief werkt zichzelf graag in een soort slowmotion.
Van achter moet hij echt nog een stuk vlugger worden, van nature zit dat er niet echt in dus dat is een aardige uitdaging. Dragen van achter zit er wel in trouwens.

Tips zijn daarom altijd welkom!


Dankjullie^^

Daar loop ik dus ook tegen aan. Mijne is niet de vlugste persé in de benen met de spectaculairste bewegingen maar hij kan wel echt gigantisch mooi zitten en sluiten! Hij blijft dan vaak bij piaffe in een super slomo met grote passen, raar beest. Maar dat komt vanzelf wel. Wat ik veel doe is via een soort passageachtig iets richting piaffe rijden zodat je wel de draftact er sws goed in hebt en hierin mini mini temo wisselingen maken om hem iets vlugger te houden. Wat Duijfje eigenlijk zegt^^

Overigens rijd ik lang niet altijd met een zweepje erbij (zo’n 1 op de 10 keer ofzo) omdat dat bij hem zó averechts werkt helaas:/ Hij zet dan alleen maar de onderhals erop, rug weg en rennen maar haha

Verder Veel oefenen en geduld en uitgebreid de tijd nemen, ze leren het vaak helaas niet in een dag :')

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:21

Dujfje
We doen dus verzameld stappen en dan klik ik een x zodat hij weet dat de piaffe eraan komt, stap is zijn slechte gang maar door het aanpiafferen wil hij wel beter stappen ipv een laterale spaanse pas achtig iets (niks tegen spanjaarden hoor ;) ) nadeel is wel dat ik niet meer kan klikken in de stap voor bijv. Het doorstappen want hij begint al :Y)

Zweep heb ik er niet meer bij de mijn krooo ook erg achter het been misschien komt dat door het lange hengst zijn is oo zn 12e gecastreerd en het heb me bloed zweet en tranen gekost om hem aan het been te krijgen :j

Rammen naar mn been doet hij ook zo nu en dan helemaal als hij niet helemaal weet waar hij met die energie heen moet die ik erin rij in dat verzamelde of hij hupsen maar klinkt stom maar daar beloon ik hem voor want ik krijg wel reactie

De mijne vind het ook lastig om vlug te blijven en linksachter moet ermee bij maar het begin is er

Het is dat ik geen filmpjes meer op bokt zet anders had ik wel een filmpje van een soort van piaffe :+

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 02:03

Die van mij stapt niet lateraal dus no problem. Maar dat is niet perse een Spaans iets :')

Hm.. ik maak wel verschil in Klikken = verzamelen, eerst beenhulp natuurlijk en anders help ik heb een beetje met stem.

Maar voor eruit, of meer voorwaarts doe ik ander geluidje als hij niet meteen op been reageerd. Die van mij kan dat goed uit elkaar houden. Klik = verzamel. Zoen achtig iets = voorwaarts.

Maar dus alleen als extra. Zo kan ik goed spelen in de passage met hem. Wil ik meer verzameling, eerst natuurlijk zit/been ect en als ondersteuning klik. Te veel, andere been hulpt andere ondersteuning.

Maar als hij wel die energie heeft dan hoef je alleen maar te begeleiden toch? Ik vind het juist fijn als die van mij meer aan is, dan is het zitten en genieten.

Of als hij het vanuit stap lastig vind. Vanuit draf/passage/ door sluiten?? Of is dat geen optie?

Ik heb wel leuk piaf filmpje, maar volgens mij kan ik die niet zo snel en makkelijk plaatsten.

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:55

Hij vind het allemaal maar mooi dat hij het af en toe door elkaar haalt dat maakt ook niet uit geef hem er niet voor op zn donder want ik denk dat hij het gewoon eff moet gaan snappen

Msschien ook ga ik ook een geluidje bedenken voor het eruit rijden om hem te helpen

Vik die kan nogal overdrijven als hij er echt aan is iet met gooi mn benen richting mn neus maar gelukkig heeft hij daarbij ook een erg sterk achterbeen misschien omdat het een spring gefokte is, ze staan er op wedstrijd geregeld raar te kijken dat het een springer is :Y)

We blijven gewoon door trainen en ik denk dat het wel goed komt alleen die eners dat vind ik zelf erg lastig gaat zo rete snel :')

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:32

Bedankt allemaal voor de lieve reacties! :)

Ankimo wat een giga knap paard heb je daar zeg :D Ben nu wel benieuwd, wat is t er voor eentje kwa bloedlijnen?

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:22

xxwienekexx schreef:
Bedankt allemaal voor de lieve reacties! :)

Ankimo wat een giga knap paard heb je daar zeg :D Ben nu wel benieuwd, wat is t er voor eentje kwa bloedlijnen?


Dankje :D :D Hij is een Rubioso N x Contango :j

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:25

Wat ik mij afvraag hoe zien jullie trainingsschema's eruit. Hoe hard hebben jullie moeten werken om daar te komen.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:31

kitobeer schreef:
Wat ik mij afvraag hoe zien jullie trainingsschema's eruit. Hoe hard hebben jullie moeten werken om daar te komen.


Misschien heb ik hierover nog niet zoveel te zeggen. Ik moet nog ZZ-zwaar gaan starten. Dit gaat in december gebeuren.

Mijn schema past zich aan waar mijn paard moeite mee heeft. Vandaag gefocussed op pirouettes. Morgen of maandag weer drafgedeeltes. Ik rij 4x per week. Mijn vriend rijdt er ook nog 2x per week op. Hij heeft b-niveau dus is lekker rustig werken voor ‘t paard.
Andere paard (voor een eigenaar) wat ik rij gaat nu Z2 in. Die rijd ik 3x per week.. enkele x 4x maar dat is incl wedstrijd dan.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:44

kitobeer schreef:
Wat ik mij afvraag hoe zien jullie trainingsschema's eruit. Hoe hard hebben jullie moeten werken om daar te komen.


In mijn geval was mijn paard Z2+3 en ik kwam van de manege paarden en pony’s met 13 jaar. In 9 maanden waren wij Z2 met winstpunten :')

Toen kwam er een blessure en opbouw periode later van iets meer dan een jaar en werden we ZZ-licht en vervolgens ZZ-zwaar +1 weer in 1 jaar. Helaas liep meneer weer een blessure op en heeft hij een jaar stil gestaan. Opgepakt en hebben we in 2 maanden de ZZ-zwaar, PSG en Inter 1 doorgeredenxD

Nu hard aan het trainen om te kijken of piaffe en passage Inter 2/GP waardig worden om door te gaan. Maar we zien wel, lukt het is het hardstikke leuk. Lukt het niet is het nét zo leuk^^

Mijn gemiddelde trainjngs frequentie wisselt nogal door school. Maar gemiddeld is dat zo’n 3-4 keer in de week serieus 30-60 minuten. De rest is lekker bos, langs de weg, balkjes, zonder zadel, los in de ton, wandelen of fietsen:)

Wat ik train is ook periode/dag afhankelijk. Maar ik probeer zo om de 2 trainingen piaffe/passage mee te pakken en ook zo’n 2x in de week wedstrijdtraining mee te pakken, dus echt alle oefeningen of een reeks ervan meepakken.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:49

Idd 2x per week stukken van de proeven. Vandaag alleen specifieke dingen geoefend.
Lengte van mijn training is thuis 45 minuten incl. loswerken en uitstappen. Dus 30min bezig met buiging (deel vh loswerken ook) en andere oefeningen.
1x per twee weken heb ik les. Dan rijd ik 60minuten en met uitstappen zo’n 70 minuten.