Subtop - Wie nog meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:23

jury's die onzeker zijn over hun scores?
dan moeten ze terug op scholing want dan klopt er iets niet.
Zeker in de subtop horen zulke jury's niet in hun hokje te zitten. dat kan toch niet?

Ik ga niet naar Beuningen dat is echt uit de richting geloof ik.

Ik start dit jaar nog een paar keer redelijk in de buurt( tot max 100 km hier vandaan dus).
Ben dr een beetje klaar mee om elke keer voor amper 60% vrij te moeten nemen en een tank brandstof te moeten verrijden.Moet mn kinderen ergens achterlaten of zitten een poos alleen thuis,mn man is zelfstandige dus kan door de week zeker al niet mee.

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock


Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:38

Nou, als iemand nog een een groom nodig heeft. Lijkt me leuk om te helpen en mee te gaan.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:54

Ik hoop volgende week weer van het erf te mogen en dan moet ik eerst weer eens flink lessen voor ik op pad ga. Hopelijk kan ik dan nog voor het einde van het jaar mijn GP debuut hebben.
peetje82 schreef:
jury's die onzeker zijn over hun scores?
dan moeten ze terug op scholing want dan klopt er iets niet.
Zeker in de subtop horen zulke jury's niet in hun hokje te zitten. dat kan toch niet?
Waarom zou dat niet kunnen? Lijkt me heel menselijk en vooral ook gezond om met enige regelmaat te twijfelen aan je eigen kunnen dat houdt je scherp. En je bent natuurlijk ook afhankelijk van je collega’s, als die heel hoog zitten heb jij het al snel gedaan.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:38

Katja schreef:
Er wordt door juryleden wel degelijk overlegd als er grote verschillen zijn. Ik heb dit op iedere wedstrijd gezien waar ik geschreven heb en in de regel houdt de organisatie protocollen met veel verschillen ook apart om ervoor te zorgen dat ze even kunnen overleggen.
En natuurlijk zijn er wel eens juryleden waar je minder bij scoort, die heb ik ook. Net zo goed als dat iedereen juryleden heeft waar je vaak een puntje teveel van krijgt alleen daar hoor je vaak niemand over.

Als jullie tegenvallende punten hebben ga je dan wel naar de jury toe om te vragen waarom dat is? Ik vind vaak dat je meer leert van een gesprek dan van je protocol. En juryleden lichten graag toe waarom je punten misschien wat lager zijn dan je verwacht had.

Ik denk dat we moeten uitkijken met het te streng aanpakken van afwijkende scores. Je maakt daarmee juryleden onzeker (en geloof me ik heb bij genoeg juryleden geschreven die super onzeker zijn over hun scores) en loopt het risico dat ze juist heel behoudend gaan punten.
Die mensen zijn allemaal gek genoeg om hun vrije tijd op te offeren voor een paar tientjes of zelfs vrij te nemen daarvoor. Ze zijn er echt niet op uit om ons een slechte dag te geven ;)

Ik kan het alleen maar met je eens zijn!

Ik schrijf heel veel bij Subtop, en juist het eerste wat de juryleden doen is kijken of en hoe de verschillen liggen. En dan vaak ook bespreken. Dus echt wel dat ze daarmee bezig zijn! Maar heel vaak blijkt het over de gehele linie niet zo veel te verschillen, maar als een jury op elk punt bijv. 0.5 afwijkt (extreem voorbeeld), kom je al snel op een heel groot verschil. En anders: ga naar de juryleden toe!

Verder, met schrijven merk je ook echt HEEL erg het verschil tussen de posities. Je zien hele andere dingen weer heel anders. Dat had ik zelf ook niet verwacht. Dus tip: ga schrijven!

Als je echt iemand hebt die volgens jou je altijd slecht beoordeelt, vraag raad, ga eens bij die jury schrijven, des noods check de mogelijkheden voor een les. If you can't beat them, join them :-P. Je kunt er alleen maar van leren en juryleden zitten er echt niet om mensen af te kraken! Die willen ook graag goede proeven zien.

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:47

als juryleden kunnen onderbouwen waarom ze bepaalde punten geven hoeven ze niet onzeker te zijn.

Ik had afgelopen weekend een misser in mn 3-ers. mn 3e wissel sprong ze een pas na mn hulp al de rest was goed; bij de ene jury een 5, de ander geeft een 3 want 2e,3e,en 4e wissel waren niet goed aan de hulp. achterwaarts gaan ; meer diagonaalsgewijs staat er dan, nou je gaat of wel of niet diagonaalsgewijs achterwaarts.
Zo heb ik plenty voorbeelden te noemen, zulke dingen verwacht je niet meer op dt niveau maar t lijkt soms nog erger als op t regionale.

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:05

Nou zo zwart/wit is het allemaal niet. Juryleden kunnen over het algemeen heel goed onderbouwen waarom ze punten geven maar er zijn genoeg mensen die slecht tegen kritiek kunnen en dan toch verhaal gaan halen en lang niet altijd op een prettige manier. Vorig jaar heb ik nog bij een vriendin van me gestaan die gejureerd had en voor alles werd uitgemaakt wat mooi en lelijk is omdat ze 10!! punten verschil had met de andere jury.

Verschil in punten kan voor een gedeelte komen door de plek waarop de jury zit dat kan ik me bijvoorbeeld met zo'n diagonaal met een serie goed voorstellen dat je daar wel een andere blik hebt.
En meer diagonaalsgewijs kan ook betekenen dat sommige passen wel goed diagonaal waren maar niet allemaal.

Maar goed, misschien moeten we gewoon tot de conclusie komen dat we het niet eens gaan worden. Ik vind dat er in de regel behoorlijk goed en positief gepunt wordt en kan me bijna altijd vinden in het commentaar en als dat niet zo is dan vraag ik het gewoon aan de jury.

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 08:29

die serie was naar de M toe, dus zowel de C als H jury hadden prima zicht hoor.

Ik ga nooit verhaal halen, rij 30 jaar wedstrijd ik ken inmiddels al mn pappenheimers wel hoor, zowel juryleden als deelnemende combinaties.

Fijn dat er bij jou wel positief gepunt wordt, bij mij dus niet net zoals bij vele andere zoals te lezen in het artikel.

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:06

Verhaal halen klinkt nogal negatief je kunt toch gewoon om uitleg vragen. Ongeacht hoe lang je wedstrijden rijdt moet je jezelf toch blijven ontwikkelen omdat de sport blijft veranderen.

Als zoveel juryleden negatief zijn over je proeven dan overschat je misschien in hoeverre het voldoet aan de huidige norm.

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:02

ik zeg toch niet dat zoveel jury's negatief zijn over mijn proeven? het gebeurt met enige regelmaat bij ook zoveel andere subtop combinaties anders zou deze reactie ook niet via artikel van hoefslag komen.

heb zelf al gezien dat als mensen netjes "verhaal" gaat halen het vaak als "aanval" gezien wordt.

Ik weet voor mezelf heel goed en mn omstanders ook hoe een goede proef eruit hoort te zien,maar ook hoe deze gepunt moeten worden.
Dus ik onderschat/overschat helemaal niks wat betreft mn eigen rijden mocht je deze indruk hebben. Ik ben erg kritisch op mezelf; net als mijn instructie ( die in totaal dik in de 20 paarden GP hebben gehad en nog aan de lopende band GP paarden opleiden)

voor veel mensen zal het artikel heel bekend in de oren klinken, voor andere totaal niet en dat is voor de laatste groep heel gelukkig!

verder moet je de balans opmaken, soms krijg je teveel punten en soms te weinig. zou gewoon fijn zijn mochten de punten eens kloppen met het beeld en of gevoel!

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:05

Je merkt dat bekende namen op een of andere manier zich meer fouten kunnen permiteren en dat kan wel eens steken.

Verder ben ik over het algemeen tevreden over jurering en wordt er gepunt naar kwaliteit van de proef, ik heb tot nu toe ervaring met één jury die ik dermate ondoorzichtig partijdig vind, dat ik daar niet meer bij wil rijden...

Dat moet niet kunnen, we zijn niet allemaal (semi)profs die de tijd en het geld hebben alle clinics en bekende instructeurs af te gaan om zo het netwerk uit te breiden.
Sommige mensen proberen er gewoon te komen door hard werken, met een niet zo bekende instructeur en een 'normale baan' van 40 uur per week.

Kan me best voorstellen dat het gruwelijk steekt als je een bekende ruiter met een 'te klasseren paard' door de baan ziet gaan. Bij elkaar getrapt en getrokken voor de gelegenheid, met de nodige missers en dat deze vervolgens met 65% of meer in de prijzen naar huis gaan.

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis


Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:27

stitchlover schreef:
Je merkt dat bekende namen op een of andere manier zich meer fouten kunnen permiteren en dat kan wel eens steken.

Verder ben ik over het algemeen tevreden over jurering en wordt er gepunt naar kwaliteit van de proef, ik heb tot nu toe ervaring met één jury die ik dermate ondoorzichtig partijdig vind, dat ik daar niet meer bij wil rijden...

Dat moet niet kunnen, we zijn niet allemaal (semi)profs die de tijd en het geld hebben alle clinics en bekende instructeurs af te gaan om zo het netwerk uit te breiden.
Sommige mensen proberen er gewoon te komen door hard werken, met een niet zo bekende instructeur en een 'normale baan' van 40 uur per week.

Kan me best voorstellen dat het gruwelijk steekt als je een bekende ruiter met een 'te klasseren paard' door de baan ziet gaan. Bij elkaar getrapt en getrokken voor de gelegenheid, met de nodige missers en dat deze vervolgens met 65% of meer in de prijzen naar huis gaan.



Jup, nogal.... :(:)

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:23

Toch wel een beetje 'trotse paardenmama momentje' hier hoor....
Het kwartje voor de eners is gevallen. Hij springt er nu met gemak 7 tot 10 achter elkaar, zomaar vanuit het niets. Hij vind het ook duidelijk leuk om te doen nu hij snapt wat de bedoeling is, heerlijk. *\o/*

Hoe gaat het bij de rest?

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:28

Fijn als ze de eners snappen! Bij mijn vorige paard (die nu met pensioen op de wei staat te genieten) viel ook ineens het kwartje en dan is het echt leuk. Hij kon ook gemakkelijk eners afwisselen met om de 2 en omgekeerd. Echt leuk als je die controle hebt. Mijn huidige merrie zitten we aan de 2ers voorlopig. Komend jaar focussen op lichte tour en hopelijk eens internationaal starten ook. Dat is de droom in elk geval!

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:22

Ohhh jullie maken mij jaloers! Bij wie mag ik komen kijken hoe het écht moet? Hihi!
Wat een gaaf gevoel moet dat zijn, als de kwartjes vallen!
Volg jullie nog steeds en benieuwd naar uitslagen, wedstrijd avonturen en trainingsfoto's!

Hebben jullie een strak wedstrijdschema om jullie doel te kunnen behalen. Of is het 'go with the flow'?
Hoe fanatiek zijn jullie?

Vooral blijven posten hoor!

Take a smile :)

suikermeisje

Berichten: 8342
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:28

Wat gaaf die eners! Dat gaat bij ons als newbe’s nog wel even duren.

Ik train zo’n 4x per week nu. Sinds een week ons eigen huis dus afgelopen week niet hele veel getraind.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:59

eners....zucht haha! ben er nog niet echt mee bezig maar soms spring ik er een paar, niet meer dan 4 a 5 hoor want heb maar 20 40 dus heb soms wat ruimte tekort als ik ze wil laten wachten.

Maar wat gaaf dat ze ineens lukken zeg; super!

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock

Jonnekee
Berichten: 751
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:35

Aah wat fijn als ze de eners eenmaal door hebben, die van mij word er heet van en ik raak de kluts kwjt dus hou het nog wel even bij 2ers

Vandaag in Beuningen gestart en weer een winstpunt erbij in de PSG met 2 dure fouten, wisselde te snel na de pirouette dus gecorrigeerd maar weg contra galop en mn serie om de 4 ging de mist in, hij werd wat fanatiek en is me dan voor

Maar mssn de volgende x Inter 1? := <<)

Vikkie, Corland x Aram, Grand-Prix! *\o/*

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:25

Goed gedaan!! Ik vind de Inter proef veel fijner als de PSG proef!

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:54

Ik probeer wel wat mijn wedstrijden te plannen maar indien de moment zelf het echt niet uitkomt dan pas ik wel mijn wedstrijdplanning aan. Voorlopig wil ik nu eerst weer een beetje thuis doortrainen en ik plan om in januari eerst weer eens een oefenwedstrijd te starten en dan in februari terug eens officieel.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:59

Gewoon een keer starten. Ik vind het een veel leukere proef om te rijden. En je hoeft geen serie om de 4 meer ;)

Ik vind eners echt een drama. Degene waarmee ik inter2 start is nooit heel makkelijk met de wissels geweest en daardoor zijn ze niet heel simpel. Mijn eigen paard mist nog wat geslotenheid erin dus die kan er maximaal 5.
Dacht eigenlijk dat ik er zelf gewoon een enorme kneus in was maar op mijn werk hebben we een nieuw paard en daar rijd ik ze wel zo mee dus dat geeft weer wat vertrouwen.

Als er de komende dagen geen paarden meer ziek worden mogen we vanaf zaterdag weer van het terrein af dus ik heb voor december maaar wat wedstrijden ingeschreven.

Wedstrijden plan ik wel redelijk zorgvuldig. Probeer rekening te houden met wanneer ze naar de smid gaan en de frequentie is een beetje afhankelijk van het doel.
In principe doe ik een periode trainen, periode starten en dan een korte pauze voor ze. Dan weer trainen enzovoort.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:26

Only2Bianca schreef:
Ohhh jullie maken mij jaloers! Bij wie mag ik komen kijken hoe het écht moet? Hihi!
Wat een gaaf gevoel moet dat zijn, als de kwartjes vallen!
Volg jullie nog steeds en benieuwd naar uitslagen, wedstrijd avonturen en trainingsfoto's!

Hebben jullie een strak wedstrijdschema om jullie doel te kunnen behalen. Of is het 'go with the flow'?
Hoe fanatiek zijn jullie?

Vooral blijven posten hoor!


Kom maar langs hoor :')

De stalhond moest ook even trainenxD
Afbeelding

Eners zijn hier echt ons sterke punt straks met het oog op de toekomst. Hij pakt ze zo ontzettend makkelijk en fijn! 20 achter elkaar in een bak van 40x18? Geen probleem baasje, doen we gewoon toch even :j

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Subtop - Wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:13

dat is wl heel makkelijk.
Mijne doet dan passage/piaffe echt heel makkelijk.
zo zie je maar ze zijn allemaal anders

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:37

peetje82 schreef:
dat is wl heel makkelijk.
Mijne doet dan passage/piaffe echt heel makkelijk.
zo zie je maar ze zijn allemaal anders


Dat vindt de mijne dan weer wat moeilijker...Passasge wil ondertussen wel aardig piaffe is nog wat onzeker.

Ja is mooi om te zien^^

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:10

Only2Bianca schreef:
Ohhh jullie maken mij jaloers! Bij wie mag ik komen kijken hoe het écht moet? Hihi!
Wat een gaaf gevoel moet dat zijn, als de kwartjes vallen!
Volg jullie nog steeds en benieuwd naar uitslagen, wedstrijd avonturen en trainingsfoto's!

Hebben jullie een strak wedstrijdschema om jullie doel te kunnen behalen. Of is het 'go with the flow'?
Hoe fanatiek zijn jullie?

Vooral blijven posten hoor!


Ja dat is inderdaad erg gaaf! Je mag ook zeker een keer komen kijken! Zit wel in Brabant tegen de Belgische grens :P

Ik heb geen wedstrijdschema, ben ivm met werk ook afhankelijk van de weekend wedstrijden, dus ik ga/kan maximaal 1x per maand weg. Ik vind het ook fijner om te trainen en af en toe een wedstrijd mee te pakken aangezien je niet meer eerst 10 wp moet rijden! Hier is het dus meer go with the flow.

Heb nog wel een leuke foto trouwens van onze eerste PSG wedstrijd afgelopen augustus.

Afbeelding

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:13

Mocht iemand in NHolland een tribune hebben... Graag! :o (Sinasappelkistje mag ook- Haha...)
Zal niet praten alleen maar braaf zitten en ademloos toekijken _/-\o_
Heel leuk om te lezen jullie topic - mooie foto stitchlover!

Take a smile :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovemyhorse1, Rijsa en 38 bezoekers