Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:14

Grappig dat dat als straffen op wordt gevat. En dat als een kind zijn winst aan de pony mag geven hij ook bij verlies geld aan de pony zou moeten geven omdat het anders niet logisch zou zijn.

Ik zie het juist zo dat de pony het kind in staat heeft gesteld om iets extra's te winnen wat hij zonder die pony niet had kunnen winnen. Dat extra's kan dus prima teruggaan naar het onderhoud van de pony. Dat staat los van dat het kind bij verlies ook zou moeten dokken. Ik zou zeggen, met dank aan de pony dus ook als dank aan de pony & zijn onderhoud geschonken.

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:16

Hier werd het prijzengeld opgespaard. En alleen uitgegeven aan paardgerelateerde spullen.
Harnachement, cap, rijkleding etc.

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:32

xyzutu2 schreef:
Grappig dat dat als straffen op wordt gevat. En dat als een kind zijn winst aan de pony mag geven hij ook bij verlies geld aan de pony zou moeten geven omdat het anders niet logisch zou zijn.

Ik zie het juist zo dat de pony het kind in staat heeft gesteld om iets extra's te winnen wat hij zonder die pony niet had kunnen winnen. Dat extra's kan dus prima teruggaan naar het onderhoud van de pony. Dat staat los van dat het kind bij verlies ook zou moeten dokken. Ik zou zeggen, met dank aan de pony dus ook als dank aan de pony & zijn onderhoud geschonken.
Gelukkig is mijn post dan ook opgesplitst in twee delen, namelijk: 'kind wint niets en betaalt niets; kind wint en betaalt ouders,' dát vind ik een kind straffen voor een goede prestatie (en in dat geval zeg ik: laat hem dan altijd een bijdrage leveren en het prijzengeld lekker zelf houden, of laat hem het prijzengeld altijd zelf houden) en 'kind wint wel en spaart voor pony'. In het laatste geval zou ik dat geld gewoon bij laten leggen als er iets gekocht moet worden, maar niet om bij te dragen aan structurele kosten, daarvoor is het prijzengeld (hoogstwaarschijnlijk) niet structureel genoeg.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:47

Utixo schreef:
Dingen kosten geld, daar ben ik me terdege van bewust. Maar waarom moet alles zo tot op de cent pedagogisch geregeld worden? Mag er nergens meer een gelukje aan zitten? Wie weet is het kind wel zo sociaal dat hij voorsteld om er ijsjes van te halen. Er is toch geen lol aan als hij het gelijk moet inleveren?

Helemaal mee eens.
Tuurlijk kun je. Later andere afspraken maken maar als zo,n kind nu eens per weet ik hoe vaak een prijsje wint, dan is dat roch leuk voor hem? Of moet hij zijn gewonnen penny zomerboek ook inleveren? Bij wijze van spreken dan.
Als ouder kies je ervoor om je kind te laten starten, is geen verplichting hoor.

Lauren186
Berichten: 46
Geregistreerd: 05-04-17

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:13

Ik denk ook dat het pony-potje ook niet gaat om het bijdragen in structurele kosten, maar juist om het sparen voor iets moois. Uiteraard is iedereen vrij om te kiezen in het doel van zo'n spaarpotje.

Als ik als kindje met mijn opgespaarde prijzengeld een mooi hoofdstelletje had kunnen kopen (voorbeeld genomen eerder uit dit topic :+ ), zou ik toch wel heel trots zijn.

Iets moois voor de pony, iets leuks voor de ruiter en toch de boodschap dat geld niet meteen uitgegeven hoeft te worden.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:17

Het prijzengeld van mijn dochters gaat in een potje en daar wordt de hoefsmid van betaald, als er dan nog wat van over is, wordt het gebruikt om spullen voor de paarden of om ruiterkleding te kopen.

Ik betaal hun startgeld en alle andere kosten.

In het begin toen ze nog jonger waren en de bedragen wat lager waren, mochten ze het zelf houden, maar dan ging het geld op aan onzinnige dingen.

Ze vinden het geen probleem om het prijzengeld af te geven.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:52

Ik weet niet wat wij verkeerd doen, maar de wedstrijden waar mijn dochter aan mee doet hebben bijna nooit prijzengeld voor de pony's. Meestal eremetaal of gebruiksartikelen. Dat laatste stelt vaak ook weinig voor, ooit een eerste prijs met 1 rozet en een zakje invlechtelastiekjes gewonnen, tweede prijs (andere wedstrijd) een pak zaagsel. Maar bij de pony's bijna nooit geld.

Ik zou hem, op deze leeftijd, evt gewonnen geld lekker laten houden, hoogstens in een ponypotje laten doen. Op die leeftijd hebben ze echt nog geen besef van geld. Denken ze dat ze voor 5 euro een Playstation kunnen kopen.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 00:55

Eerlijk gezegd lijkt het me prima om inderdaad gewoon af te spreken dat hij het in zijn gewone spaarpot mag stoppen. Het lijkt me altijd goed om kinderen op die leeftijd te leren sparen. Ik denk dat je het op die leeftijd misschien een beetje ingewikkeld maakt als je allerlei dingen in aparte potjes zou stoppen.

Ik zie ook niet zo in waarom het oneerlijk zou zijn naar zijn jongere zusjes. Ik neem aan dat zij (als ze daar oud genoeg voor zijn) ook kansen krijgen om een hobby uit te oefenen en dat ze als ze dan een keer iets winnen of krijgen voor of door die hobby je het ook leuk vind als dat je door je broertjes en zusjes gegund wordt?

Ik denk niet dat een kind van acht al gehaaid genoeg is om alleen om het geld te rijden. Je kan je als je daar voor vreest trouwens ook gewoon van de domme houden en doen alsof je geen idee hebt wat voor prijzen er te winnen zijn. Kan het ook geen verschil maken voor zijn inzet lijkt me?

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:14

Wijsje schreef:
Ik weet niet wat wij verkeerd doen, maar de wedstrijden waar mijn dochter aan mee doet hebben bijna nooit prijzengeld voor de pony's. Meestal eremetaal of gebruiksartikelen. Dat laatste stelt vaak ook weinig voor, ooit een eerste prijs met 1 rozet en een zakje invlechtelastiekjes gewonnen, tweede prijs (andere wedstrijd) een pak zaagsel. Maar bij de pony's bijna nooit geld.


Je start waarschijnlijk in de verkeerde regio ;)

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:45

Hier twee dochters die wedstrijden rijden. Het prijzengeld gaat meteen naar mij terug. Daar heb ik nog nooit over getwijfeld en de kinderen vinden dat ook heel gewoon. Die hebben geen geld nodig om trots te zijn op hun prestatie. Die zijn blij en tevreden met hun rozet en protocol. En uitleggen is niet nodig, ze zijn begonnen toen ze 10 en 8 jaar oud waren. Maar ook toen snapten ze al prima dat het een dure sport is en dat er van het prijzengeld gewoon weer brokjes, zadels, dekens, hoofdstellen, snoepjes, lessen enz enz enz betaald moeten worden (ja, kom er niet helemaal mee uit :-) :-) ).

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:49

Wat vinden jullie er dan van als bijvoorbeeld je niet rijdt met je moeder, maar voor een handelaar. En jemoeder wel je inschrijfgeld betaald, maar die handelaar rijdt je naar je wedstrijd. Wat doe je dan als je prijzengeld hebt gewonnen?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:18

Ihashe schreef:
Wat vinden jullie er dan van als bijvoorbeeld je niet rijdt met je moeder, maar voor een handelaar. En jemoeder wel je inschrijfgeld betaald, maar die handelaar rijdt je naar je wedstrijd. Wat doe je dan als je prijzengeld hebt gewonnen?

Dat spreek je van tevoren toch af met de handelaar?
Zou voor mij van meerdere zaken afhangen:
Krijg je per uur/keer rijden betaald;
Krijg je een percentage bij verkoop;
Wordt de startkaart betaald door handelaar.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:19

LadyUrsy schreef:
Hier twee dochters die wedstrijden rijden. Het prijzengeld gaat meteen naar mij terug. Daar heb ik nog nooit over getwijfeld en de kinderen vinden dat ook heel gewoon. Die hebben geen geld nodig om trots te zijn op hun prestatie. Die zijn blij en tevreden met hun rozet en protocol. En uitleggen is niet nodig, ze zijn begonnen toen ze 10 en 8 jaar oud waren. Maar ook toen snapten ze al prima dat het een dure sport is en dat er van het prijzengeld gewoon weer brokjes, zadels, dekens, hoofdstellen, snoepjes, lessen enz enz enz betaald moeten worden (ja, kom er niet helemaal mee uit :-) :-) ).


Je moet wel wat harder laten 'werken' als je er niet mee uitkomt haha.. :+

Ik ben het helemaal met je eens. Hoezo een kind 'straffen' door het 'af te pakken'??
Wat een onzin. Ze hebben inderdaad hun geluksmoment en trots uit het behalen van een prijs in de vorm van de eer van het winnen. Ik vind dat je kleine kinderen de visie die jij hebt prima uit kan leggen.
Ik erger me groen aan geel aan de mentaliteit van tegenwoordig! Laten we toch ophouden met er allemaal verwende prinsjes en prinsessen van te maken. Ze hebben geen idee later en steken zich voor van alles in de schulden, willen allemaal de mooiste merkkleding en duurste telefoons en vinden dat gewoon een soort recht of iets dergelijks... :(

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:25

Ik zou zeggen laat hem van dat geld iets uitzoeken om te trakteren, kan hij het thuis nog eens vieren samen met zijn zusjes *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:27

Hij én de pony winnen het prijzengeld. Ik vind het persoonlijk belangrijk dat kinderen leren om dat prijzengeld niet om te zetten in snoep of andere dingen voor henzelf, maar in dingen die ook de pony ten goede komen. Zonder die pony hadden ze geen wedstrijd gewonnen.

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:54

How about een potje maken voor "later", bijvoorbeeld om studie van te betalen?

iw2015

Berichten: 40
Geregistreerd: 16-08-16
Woonplaats: 51.55.4.29.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:50

safina schreef:
Hij én de pony winnen het prijzengeld. Ik vind het persoonlijk belangrijk dat kinderen leren om dat prijzengeld niet om te zetten in snoep of andere dingen voor henzelf, maar in dingen die ook de pony ten goede komen. Zonder die pony hadden ze geen wedstrijd gewonnen.


Maar vind je dan niet dat het erg een denkwijze of discussie wordt van: " Oeh..ik win wat. Hoeveel? Nou...dan moet ik % aan mijn paard besteden anders heb ik ( of anderen) er een rot gevoel over.

Over het algemeen zorgen paardenliefhebbers erg goed voor hun paarden,anders neem je sowieso geen paard, en als je dan iets wint en je besteedt een deel van de geld om jezelf te trakteren dan is daar niets mis mee. Toch?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:53

Ik zou het in een spaarpotje doen waaruit hij geld kan halen als hij nieuwe wedstrijdkleding/laarzen nodig heeft of een cap oid :)