Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:57

Een vraagje: Waar is zijn ouders? het lijkt mij dat zijn ouders dat met je neefje gaat bepalen wat ermee gedaan wordt. Daar hoef jij je niet druk om te maken

Geniet lekker van het begeleiden van jouw neefje, het is ontzettend leuk om hem te zien groeien in de sport.

Stel dat ik een kind had dat geldprijzen kan winnen bij een sport, dan gaat het geld natuurlijk in de hobby/ sport die het kind beoefend, het kost aardig wat geld aan inschrijfgeld, kleding, benzinekosten voor vervoer erheen, in de pony etc. en natuurlijk het kind gunnen er iets leuks mee te kunnen gaan doen wat het zelf wilt. Het moet wel leuk blijven.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:59

Bij mij was het altijd dat de helft van het prijzengeld naar mijn ouders ging, die betaalden het inschrijfgeld ook. Paardrijden is duur zat en ze moesten ook hard werken voor hun geld. Dus ik heb het nooit als oneerlijk gezien, ook niet toen ik nog een guppekop was.

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:04

Hier ook een jong zusje :) Mijn broer badmintont en wint daar ook wel eens prijzen mee. Ook toen we nog een stukje jonger waren en mijn broer nog thuis woonde, kreeg hij dat geld gewoon zelf. Ik heb het echt nooit als oneerlijk ervaren, ik vond het wel ontzettend tof dat mijn broer zo goed was in badminton, en schepte er ook wel eens over op op school.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:33

Ik ben het eigenlijk niet zo eens met de meeste reacties.

Stel het ene kind rijdt pony en broertje/zusje voetbalt of handbalt (of wat dan ook). Deze sporten zijn qua kosten totaal niet te vergelijken en qua prijzen(geld) ook niet. Dat heeft niets met "je best doen" te maken, maar is inherent aan de sport. Volgens mij is het prijzengeld ontstaan als tegemoetkoming in de kosten (met name inschrijfgeld). Bij de voetbal hoeft er nu eenmaal geen ca. € 15,- inschrijfgeld PER WEDSTRIJD betaald te worden.

Bij ons is ponyrijdend kind vanaf haar 9e op wedstrijden gestart. Het eerste jaar reed ze nauwelijks in de prijzen en hebben we haar het (sporadische) prijzengeld laten houden met de afspraak dat het gespaard werd en alleen aan dingen voor de pony mocht worden besteed. Vanaf het tweede jaar hebben we de afspraak gemaakt indien er prijzengeld wordt gewonnen, ze voor dat onderdeel de helft van het inschrijfgeld terugbetaald en de rest in haar "ponypotje" doet. Wint ze niets dan betalen wij het inschrijfgeld. Heeft ze iets nodig voor de pony dan betaalt ze het zelf van het gespaarde geld. In minder lucratieve periodes (die er gelukkig ook zijn) kan het voorkomen dat er echt iets nodig is en het saldo ontoereikend is. In dat geval springen wij bij, maar dan moet het wel gaan om iets wat noodzakelijk is zoals een singel die op knappen staat. Wil ze iets voor "erbij" en ze heeft haar saldo al eerder besteed aan leuke dingen voor de pony dan heeft ze pech.

Deze afspraken hebben overigens niets te maken met onze financiele situatie, maar zijn ontstaan enerzijds door de verschillende sporten binnen het gezin en anderzijds met financiele opvoeding en met het oog op de langere termijn als ze de paardensport wil blijven beoefenen en dan hoort te weten wat er allemaal bij komt kijken (ook financieel).

Dit vonden wij prima uit te leggen en kind (inmiddels 15) begrijpt het zelf ook.

Utixo

Berichten: 6577
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:39

Maar als die knul een beker wint hoeft het toch ook niet ingeleverd te worden? Waarom moet overal zo ontzettend verantwoord en pedagogisch mee omgegaan worden? Tuurlijk betalen de ouders het inschrijfgeld, maar je wil toch ook niet dat het kind zichzelf schuldig gaat voelen als hij niets wint?
Laat hem gewoon lekker zelf van die paar euro genieten. Zusje leg je uit dat hij er zelf wedstrijdjes voor gedaan heeft, en als ze te klein is om dit te snappen, is ze ook te klein om er boos over te worden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:18

Ik verplaats het even naar WD-V :-)

BigOne
Berichten: 38243
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:27

Theeglas schreef:
Ihashe schreef:
Ik zou als jij het inschrijfgeld betaald eerst dat er af doen, dan de helft in de spaarpot en de andere helft mag hij meteen iets mee gaan doen.


Dat gaat niet op, omdat het inschrijfgeld meestal hoger is dan het prijzengeld. We betalen bijvoorbeeld 8 euro per proef/parcours en de 1e prijs krijgt 6 euro. :Y)

Dat soort wedstrijden zouden geboycot moeten worden. 8 euro voor een ponyproefje is al veel en dan ook nog een eerste prijs van 6 euro?? Nog nooit meegemaakt. Maar om op je vraag terug te komen, onze kinderen moesten bij winst het inschrijfgeld terug betalen en de rest houden. Eentje daarvan had heel vaak 1e prijzen en kwam soms wel met het rijden van vier proeven met 60 gulden thuis en dan was het inschrijfgeld er af. Die heeft al haar paardrijwinsten opzij gezet en voor haar rijbewijs gebruikt.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:37

In het begin mocht ik het altijd zelf houden. Totdat ik wat groter werd, en zelf af en toe ook wat bij ging verdienen. Toen kon ik kiezen, of het prijzengeld inleveren, of zelf startgeld betalen en de winst ook zelf houden.
Ik heb een broertje die voetbalt, en dus nooit geldprijzen won, en die sport in het algemeen kost al niet veel in vergelijking met de paarden. Dus hij heeft toen die 18 werd een auto gekregen, die ik zelf bij elkaar moest sparen. Hij kreeg ook sowieso iets gauwer wat extra's omdat ze mij al erg veel sponsorden met de paarden.
Hij had ook de afspraak met mijn ouders dat hij per gescoord doelpunt een euro verdiende. Zodat hij toch iets had. Er zijn bij ons thuis nooit moeilijkheden geweest omdat ik wel geld verdiende met wedstrijden en hij niet.
Later had hij tijd om in het weekend te gaan werken, terwijl ik dat niet kon omdat ik altijd op wedstrijd was. Broerlief heeft nu dan ook een aardig wat groter spaarpotje dan ik heb :+

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:14

Ik neig er toch ook wel naar dat een deel van het prijzengeld wordt gebruikt voor startgeld.
Dan is ook gelijk duidelijk dat het wat kan opleveren maar dus ook wat kost.
Wat hij dan mag houden zou ik in overleg met hem bepalen wat hij graag zou willen.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:42

Ik zou zeggen: (een deel) laten houden. Het gaat om een paar euro's en zo leren ze dat hard werken en oefenen beloond wordt. Ook kan hij zo mooi leren om te gaan met geld.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:52

prijzengeld ??? 8 jaar en net beginnen, haal er lekker een patatje van oid , en leg hem gelijk uit wat het hele gebeuren kost :+

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:00

Prijzengeld is voor hem, vind ik, maar kun je voor hem apart houden in een spaarpot of op een bankrekening storten. Als hij wat ouder is, dan kan hij dit inderdaad voor een grote(re) aankoop besteden. Hij heeft het tenslotte zelf gewonnen. Anders had hij misschien een kast vol medailles gehad en nu heeft het een speciaal doel.
Wat andere broertjes/zusjes aangaat: die hebben hun eigen hobby's en sparen op hun eigen manier voor iets anders.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:05

Toen ik op 10-jarige leeftijd met wedstrijden begon ook de deal gemaakt dat mijn ouders mijn inschrijvinsgeld betaald en mocht ik OOIT wat winnen kreeg ik dat. Ouders dikke spijt van gehad want bleek dat ik toch wel 2 paarden met winnaarsmentaliteit onder m'n kont had :+

Ook de afspraak gemaakt om prijzengeld apart te zetten. Ondertussen een 4-tal jaar geleden een zadel op maat laten aanmeten en dit daarvan betaald. Ondertussen ben ik 19 jaar, ambitieuze amazone op een net niveau en we doen dit nogsteeds zo. :)

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:06

Wij rijden al vanaf jonge leeftijd wedstrijden maar alles wat er werd gewonnen aan prijzengeld ging weer terug naar mijn moeder, en dat ging dan weer naar de pony's/paarden. Het is allemaal duur genoeg en we hadden het nooit heel makkelijk dus op deze manier kon ik toch weer in ieder geval het inschrijfgeld terug geven en dan hielden we nog wat extra's over.
Met waarde- en cadeaubonnen kochten we iets van wat we nodig hadden of mooi vinden/vonden.

Nu betaal ik zelf alle kosten van mijn paard en dus ook mijn inschrijfkosten en kan alles dan ook zelf houden.

Overigens heb ik het ervaren als het krijgen van verantwoordelijkheidsgevoel op deze manier. Ik won, was altijd erg blij met het geld maar gaf het zonder moeite af omdat ik al heel snel wist wat alles kost en dat het uiteindelijk dan wel weer bij de paarden terecht kwam. Wij gingen dan ook heel regelmatig op concours, was (en ben) bloedfanatiek en heb nooit echt iets te zeuren gehad.

Maar dan vraag ik mij af aan de mensen die zeggen; prijzengeld voor hem.
Hoe zit het dan met de kosten die gemaakt worden? Over het algemeen liggen de kosten voor paardensport toch een stuk hoger dan die van bijvoorbeeld voetbal? Naar mijn weten win je ook geen geld bij voetbal(?) dus wordt er aan het ene kind meer besteed maar die heeft dus eigenlijk ook meer zakgeld? :) Oprechte vraag hoor.

Edit: Nog al wat typefoutjes, typ op de mobiel dus gaat niet zo makkelijk :P
Laatst bijgewerkt door Seventeen op 14-05-17 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:14

Utixo schreef:
Maar als die knul een beker wint hoeft het toch ook niet ingeleverd te worden? Waarom moet overal zo ontzettend verantwoord en pedagogisch mee omgegaan worden? Tuurlijk betalen de ouders het inschrijfgeld, maar je wil toch ook niet dat het kind zichzelf schuldig gaat voelen als hij niets wint?
Laat hem gewoon lekker zelf van die paar euro genieten. Zusje leg je uit dat hij er zelf wedstrijdjes voor gedaan heeft, en als ze te klein is om dit te snappen, is ze ook te klein om er boos over te worden.


Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. En waar gaat het nu om? 6 euro? Nee joh, laat dat jochie het lekker zelf houden. Als hij echt serieus wedstrijden gaat rijden met hogere bedragen kun je er afspraken over gaan maken.

Het is toch ook gewoon een beloning? Hij heeft er zijn best voor gedaan. En het lijkt mij zeer sterk dat hij dan alleen maar wedstrijden gaat rijden voor het geld.

Anoniem

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:17

Met zulke kleine bedragen is natuurlijk alles relatief, maar ik zou het op zich niet ongezond vinden als een ruitertje zijn prijzengeld 'teruggeeft aan de pony' en het geld dus teruggeeft aan de ouders die de pony in onderhoud voorzien.
Hoe kunnen hij en zijn zusjes daar slechter van worden?

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:18

Seventeen schreef:
Wij rijden al vanaf jonge leeftijd wedstrijden maar alles wat er werd gewonnen aan prijzengeld ging weer terug naar mijn moeder, en dat ging dan weer naar de pony's/paarden. Het is allemaal duur genoeg en we hadden het nooit heel makkelijk dus zo ging het dan ook.
Waarde/cadeaubonnen kochten we iets van wat we nodig hadden of mooi vinden/vonden.

Nu betaal ik zelf alle kosten van mijn paard en dus ook mijn inschrijfkosten en kan alles dan ook zelf houden.

Overigens heb ik het ervaren als krijgen van verantwoordelijkheidsgevoel op deze manier. Ik won, was altijd erg blij met het geld maar gaf het zonder moeite af omdat ik al heel snel wist wat alles kost en dat het uiteindelijk dan wel weer bij de paarden terecht kwam. Wij gingen dan ook heel regelmatig op concours, was (en ben) bloedfanatiek en heb nooit echt iets te zeuren gehad.

Maar dan vraag ik mij af aan de mensen die zeggen; prijzengeld voor hem.
Hoe zit het dan met de kosten die gemaakt worden? Over het algemeen liggen de kosten voor paardensport toch een stuk hoger dan die van bijvoorbeeld voetbal? Naar mijn weten win je ook geen geld bij voetbal(?) dus wordt er aan het ene kind meer besteed maar die heeft dus eigenlijk ook meer zakgeld? :) Oprechte vraag hoor.

Heel erg mee eens!

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:39

Nou lang verhaal kort, hier kost het meer dan dat er aan prijzengeld gewonnen is ooit, doe de hoefsmid, een dikke trailer ( voor 3 ) een camper voor meerdaagse en buitenland wedtrijden een FEI paspoort incl extra entingen. beetje lessen, en als er dan wat gewonnen wordt gaan we er lekker met gezin van uit eten ( al is het altijd minder dan het inschrijfgeld )

Utixo

Berichten: 6577
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:47

Vanaf een jaar of 15, 16 snap ik dat echt wel. Maar dit knulletje is 8. Kom op!

Ik werk ook al vanaf mijn 12e voor mijn paarden, droeg bij wat ik bij kon dragen. Hielp op stal in ruil voor korting. Maar als ik wat centjes had gewonnen op wedstrijd werd me dat gegund, ondanks dat mijn moeder krom lag voor de paarden. We hebben het over een paar euro, die zetten echt geen zoden aan de dijk, en om leren gaan met geld doe je door te werken. Laat hem dan iedere week wat kleine klusjes doen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:08

Verzorgmeiden(10/11/12 jaar meestal) die mijn pony's gestart hebben betaalde hun inschrijfgeld zelf (of hun ouders). Ze mochten hun prijzen zelf houden maar hadden afgesproken dat ik het leuk zou vinden dat het geld (of de kadobonnen) gebruikt zou worden voor pony spulletjes. Spullen die ze zelf mochten houden als ze hier weg gingen.

In de praktijk wilde ze vaak mooie dingen voor de pony's hebben (roze en glittertjes, wat ik zelf afschuwelijk vind ;) ) dus kwam dat wel goed. Alle goedkopere dingen (halster, simpel dekje enz) die maat gebonden waren zijn hier achter gebleven als de meiden naar een pony maatje groter gingen.
Pony's hebben alles al wat ze nodig hebben.

Sinds dit jaar worden mijn pony's weer bixie gestart. Meer dan bekers en lintjes zijn er nog niet gewonnen, dus nog geen dilemma's wat dat betreft.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:13

Utixo schreef:
Vanaf een jaar of 15, 16 snap ik dat echt wel. Maar dit knulletje is 8. Kom op!

Ik werk ook al vanaf mijn 12e voor mijn paarden, droeg bij wat ik bij kon dragen. Hielp op stal in ruil voor korting. Maar als ik wat centjes had gewonnen op wedstrijd werd me dat gegund, ondanks dat mijn moeder krom lag voor de paarden. We hebben het over een paar euro, die zetten echt geen zoden aan de dijk, en om leren gaan met geld doe je door te werken. Laat hem dan iedere week wat kleine klusjes doen.

Ik vind er niks mis mee om een 8 jarige bewust te maken van geld, wat dingen kosten en dat de luxe van deze sport beoefenen niet voor iedereen weggelegd is. Hij is geen 3 meer? Ik zou gewoon een ponypotje ervan maken zodat hij kan sparen voor iets leuks wat hij zelf uitgekozen heeft voor de pony.

Naat3
Berichten: 234
Geregistreerd: 20-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:15

Bij de pony's krijgen wij altijd gebruikers artikelen. Nooit geld.

Utixo

Berichten: 6577
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:18

Dingen kosten geld, daar ben ik me terdege van bewust. Maar waarom moet alles zo tot op de cent pedagogisch geregeld worden? Mag er nergens meer een gelukje aan zitten? Wie weet is het kind wel zo sociaal dat hij voorsteld om er ijsjes van te halen. Er is toch geen lol aan als hij het gelijk moet inleveren?

Anoniem

Re: Wat doen jullie met het prijzengeld kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:43

Waarom zou het kunnen bijdragen aan de hobby/het gezin geen geluksgevoel kunnen geven? Kan een kind daar niet trots op zijn?

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:03

xyzutu2 schreef:
Waarom zou het kunnen bijdragen aan de hobby/het gezin geen geluksgevoel kunnen geven? Kan een kind daar niet trots op zijn?
Als het wat ouder zou zijn, vast wel, maar ik denk dat ik op die leeftijd niet erg onder de indruk was geweest als ik iets had gewonnen en m'n ouders het vervolgens in hun zak hadden gestoken. Helemaal niet als ik niets zou hoeven bijdragen als ik niet zou winnen. Laat hem dan altijd een kleine bijdrage leveren (al is het maar 50 cent), maar een kind "straffen" omdat het goed presteert, nee. Afspreken dat het prijzengeld in een potje voor de pony gaat, prima, maar het is niet zijn taak om het gezin of de pony "te onderhouden," zeker niet als het om nog geen 10 euro gaat.