[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:24

Hallo bokkers,

Ik ben Larissa en samen met mijn paard Esprit de la lune ga ik binnenkort (maart) mijn Z1 debuut maken. Wie nog meer?

Ik ben benieuwd naar de manier waarop jullie trainen.
Onder andere hoe vaak, hoe lang, welke oefeningen, hoe vaak lessen jullie, hoe vaak longeren jullie eventueel, hoe vaak krijgt jullie paard rust, waar je tegenaan loopt en andere dingen die jullie willen vertellen!

Zelf rij ik op dit moment 1/2 keer in de week doordat de bespiering van mijn paard erg veranderd is in korte tijd schuift mijn zadel. 24 Februari kunnen wij terecht bij de zadelmaker en kunnen we weer volop aan de bak.

Maar normaal gesproken ziet de training van mijn paard er ongeveer zo uit:

4x per week dressuurmatig trainen in de bak, op dit moment veel aan het oefenen met verzameling, de eenvoudige wissel, uitgestrekte draf en de appuyementen. Verder de gehele basis en het verbeteren van de gangen zelf (vooral de galop).

1x per week buiten rijden, springen, extra longeren (bijv zonder hulpmiddel) of extra rustdag.

1x per week longeren. De ene keer met de hals verlenger en de andere keer dubbele lijnen.

1x per week rust.

Ik les meestal 1x per week.

Hoe lang ik rijd scheelt ook per keer, maar meestal rijd ik toch al snel 60 minuten met warming up en uitwerken.

Waar ik tegenaan loop op dit moment is stelling en buiging in me appuyementen, uitgestrekte draf blijft moeilijk en me eenvoudige galops wissels, maar die zijn al een stuk verbeterd.

Ik ben benieuwd naar jullie manier van trainen en waar jullie mee bezig zijn en hoop op reacties.

Groetjes Larissa
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 07-08-17 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: HK Tag toegevoegd

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo


Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:38

Leuk dat je binnenkort je Z debuut maakt.

Waar ik vooral aan werk is de basis, goed rond en laag. Mijn prioriteit is ook dat die ontspannen loopt en op mijn hulpen wacht.

Elke gang paard laten buigen. In draf en galop rijd ik ook renvers zowel lang en laag als dat ik hem hoger in heb gesteld.

Door de oefeningen heen maak ik ook tempo wisselingen.

Door dit alles ontspant die beter zijn rug, gaat meer over zijn rug lopen en is die ook sterker geworden.
Kracht kost wel erg veel tijd.

Winston v. Cool Cracker S #PSG+1 (Z2 PR 231 @CHIO RDAM 2015 # Kringkampioen Zuid-West ZZL 2016
Gipsy Z1 + 2 & gestopt, pensioen
Lexus v.Diedjee NH

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:14

Oke vooral ontspannen, soepel maken en kracht trainen als ik jou zo hoor? Bedankt voor je reactie!

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

_Joelle

Berichten: 312
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:30

ik heb mijn punten voor het M2 nog niet allemaal maar het gaat super goed dus wil proberen om van de zomer in het Z1 te starten :D
ik rij meestal 4/5 x per week.
dit is dan 1 dag vooral heel goed losrijden dus laag rond veel buigen.
ik pak dan een paar oefeningetjes mee maar niet heel veel en hierin dan ook lager en losser als in de proef moet.
meestal rij ik dan 40 minuutjes.
de dag erna rij ik meer proef gericht wel eerst goed loswerken omdat mijn pony dat echt nodig heeft (friese stukje van haar :P ) maar dan rij ik ongeveer 50 minuten.
die dag erna vrij en daarna weer overnieuw beginnen :)
zondags (soms zaterdag) rijden we eigenlijk altijd een buitenritje.
die probeer ik altijd een beetje te doen, natuurlijk kijk ik wel hoe ze die dag is het blijven natuurlijk paarden en soms hebben die hun dag ook even niet.
ik oefen nu vooral op haar kracht, ze moet meer op het achterbeen komen en ook alle kleine dingetjes zoals precies op de letters rijden en goed uitkomen etc moeten beter.
dit is een beetje hoe ik het nu doe, ik probeer niet teveel te trainen en niet teveel achter elkaar want daar word ze niet beter van.
kan haar beter een dag extra laten staan dan een dag extra trainen.Afbeelding

Hedwig <3

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:51

Leuke pony! En leuk dat het zo goed gaat. Bedankt voor je reactie. Mijn paard heeft ook wel veel loswerken nodig vooral na een dag rust! Na een dag rust heb ik altijd veel tijd nodig voor het soepel maken en loslaten. welke oefeningen gebruik voor het opbouwen van kracht en op het achterbeen krijgen?

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:11

Ik heb in januari mijn eerste Z1 wedstrijd gereden. Eigenlijk een beetje spontaan bedacht dat we het maar eens gewoon gingen proberen ;)
Ik werk vooral heel veel aan ontspanning, over de rug en ik schakel heel veel.
ik heb 1x per week les, logeer minimaal 1x per week en in het weekend train ik hem 1x flink. Verder vooral lang en laag over de rug.
Bij mijn paard is het schakelen en vlug houden heel belangrijk dus dat is altijd een punt van aandacht.
Veel succes TS!

Apart - Lichte Tour + 7
Zware Tour startgerechtigd!

_Joelle

Berichten: 312
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:40

Larissaabc schreef:
Leuke pony! En leuk dat het zo goed gaat. Bedankt voor je reactie. Mijn paard heeft ook wel veel loswerken nodig vooral na een dag rust! Na een dag rust heb ik altijd veel tijd nodig voor het soepel maken en loslaten. welke oefeningen gebruik voor het opbouwen van kracht en op het achterbeen krijgen?


vooral veelovergangen, tempowisselingen en bijvoorbeeld op de volte galop-stap, stap-galop echt wel een paar keer achterelkaar aan.

Hedwig <3

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:17

@liquorice schakelen en vlug houden klinkt mij erg bekend in de oren!

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:23

Ik hoop met het outdoor seizoen ook Z klaar te zijn. Punten zijn binnen alleen mist Flint de kracht nog van achter.
Ik heb 1 x per week dressuurles, 1 x per 2 weken springles en 1 x per maand gymnastiseren met balken. Elke week ziet er voor mij anders uit. Ik rij liever meer dan 2 x achter elkaar dressuur, dit doet Flint geen goed. Ik wissel veel af met buitenritten en longeren buitenom mijn lessen.

In de dressuur veel bezig met buigen, correct aan mijn hulpen zijn en overgangen rijden. Ook veel schakelen in tempo.

Pameba- Paard en Mens in Balans
www.pameba.nl

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:28

Leuk! Ik hoopte dat ik vorig jaar december de overstap naar het Z2 maken maar helaas heeft mijn vriendje een zware peesblessure achter te pakken. Je eenvoudige wissels zijn toch wel zeer belangrijk zodra deze slordig zijn worden je oefeningen daarna ook automatische slordig en ze komen vrij vaak voor in de proef dus probeer daar echt aan te werken. schijnovergangen rijden voor de verzameling laten wachten en weer weg voordat ze het door heeft en zelf bedenkt dat ze een overgang moet rijden. en het belangrijkste veel plezier hebben!!

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

MyWup

Berichten: 2521
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:32

Ik ga in mei Z1 starten.
Ik heb afgelopen zomer een wedstrijd in de L2 en in de M1 gereden.
Ben blij dat ik de M2 over kan slaan :)
Ik rij samen met mijn dochter op ons paard, zij rijdt in de L1.
Ik rij meestal 3x in de week en mijn dochter 1x tenzij ze wedstrijd of les heeft (ze zit in talententeam). Als paardlief erg stijf is of fris wil ik ook nog wel eens extra longeren. De vrije dagen staat hij lekker in de paddock.

Wup vindt vooral de oefeningen zoals appuyeren, sb en travers erg leuk om te doen. Dus die pakken we altijd wel mee.
Ik ben nu erg bezig met eenvoudige wissel, de linkergalop is nog erg moeilijk en blijft hij drammen, daar moet nog wat aan gesleuteld worden evenals het meer opgericht lopen.
Wup is erg voorwaarts en wil altijd heel graag voor je werken, dat is echt een pluspunt.
Springen en buitenrijden vindt hij ook erg leuk.

voor portretten: http://www.marianstenekes.webklik.nl
Aprose (Wup x Zelhem) Z2 dressuur

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:36

Leuk, misschien ben ik nog wat vroeg... Maar ik hoop dit voorjaar ook Z1 te starten met mijn Friese ruin.
We moeten nog 7 punten in het M2, maar zijn al eventjes niet meer op wedstrijd geweest.

Ik rij 3 á 4 keer per week, momenteel wat lager ingesteld en vraag ik wat meer buiging. Verder subtiele overgangen rijden binnen de gangen. Een druk jaar achter de rug, met alleen wedstrijden voor onszelf wordt dat een stuk rustiger. We lessen wat frequenter en hij pakt het enorm goed op nu. Ik verwacht dan ook voor mei door het M2 heen te zijn.

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:59

Leuk jullie berichten te lezen! Ja de eenvoudige wissels komen inderdaad MAAR 4 x voor in proef 24 haha. Moet zeggen dat ik afgelopen maandag toch wel een paar goede overgangen galop stap had ook op de diagonaal, dus er zit schot in de zaak. Met de schijnovergangen en verzameling ben ik ook bezig, dit gaat ook steeds makkelijker. We gaan elke training een klein stapje vooruit en ik ben super trots op mijn paardje.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:01

Ik les op het moment even niet i.v.m. weinig rijden doordat de zadelmaker moet komen, maar ga daarna toch even 2 keer per week lessen om Esprit klaar te stomen.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:34

Ik hoop ook het begin van de zomer mijn z1 debuut te maken. Ik rij meestal 3 tot 4 keer per week waarvan 1 of 2 keer buiten. Ik train veel op buiging en het laten vallen van de hals. Ook wil hij nog wel eens wat loperig worden en van het achterbeen afkomen. Veel schakelen dus. Ben ook begonnen met hem te laten aantreden en een dribbel om hem zo wat meer te leren aanspannen.
In mijn les nemen we vooral de oefeningen door. Travers en appuyementen vind ik erg lastig om genoeg buiging te houden. Over de benen gaat het goed maar hij blijft wat recht. Galop stap is ook een puntje. Dan heb ik hem nog net niet gesloten genoeg voor de overgang. En voor keertwendingen ben ik echt niet gemaakt...
Ik heb 1 keer in de 2 weken les en rij meestal 35 minuten tot een uur.

Afbeelding

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:49

Jeetje, 2 keer per week les... :oo Wanneer maak je dan je huiswerk?

Ik vond eens per 2 weken al veel (een half uurtje dan)... :') Daarvoor heb ik 4 maanden niet gelest en kreeg nog te horen dat hij vooruit was gegaan... Persoonlijk vind ik dat te veel lessen juist afbreuk aan je rijden doet.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:28

Je leert het echt door te doen! Ik heb een jaartje geleden mijn Z1 debuut gemaakt en mijn God wat vond ik de 20x60 baan een ellende...

Regelmatig de baan in heeft bij ons heel goed geholpen.

En de basis moet oké zijn, is hije dat niet dan kom je jezelf enorm tegen.

Ik rijd weinig voor paard in deze klasse.
Maandag les
Woensdag rijden
Vrijdag les
Weekend wedstrijd of bos.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:47

Leuk topic! Ik ben afgelopen januari met mijn Friese merrie Z1 gestart. Voor ons allemaal nieuw en we zien wel waar het schip strand. Tot nu toe 2 wedstrijden gehad en beide tegen de winst aan, dus we zijn op de goede weg. Allemaal ook even wennen met een grote baan en nieuwe letters erbij. We trainen gemiddeld 4 keer in de week. 1 keer in de twee weken privéles..
Waren in de b en l het struikelblok de galop, daar scoren we nu de punten mee.. Eenvoudige wissels en contra op haar sokjes.. De Travers hebben we moeite mee, maar de appuyementen gaan weer beter.
We trainen hard verder, zondag weer wedstrijd. We zien het wel, als we maar genieten!

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

Theeglas

Berichten: 2542
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:59

Spannend hoor ladies. Veel succes alvast allemaal!

MyWup

Berichten: 2521
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:54

Ik ben heel blij dat ik straks in de grote baan kan rijden, daarom ook besloten om de M2 over te slaan. Ik ben meerdere keren Z2 geweest dus hoef ik geen winstpunten te rijden.
Ik snap wel dat het voor degenen die voor het eerst in een Z baan rijden wel even wennen is, maar ik vond het altijd wel fijn.
Helaas geen Z baan op de stal waar ik sta dus zal tzt toch op pad moeten om even te oefenen.

voor portretten: http://www.marianstenekes.webklik.nl
Aprose (Wup x Zelhem) Z2 dressuur

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:48

Ik zie ook wel op tegen die extra 20 meter. Waarom ik 2 keer per week les is puur voor mezelf. Dit is mijn eerste paard. Ook het eerste paard waarmee ik knhs rijd en al helemaal het eerste paard die waarmee ik Z1 oefeningen doe. Ik wil het graag goed aanleren en heb het ook wel nodig om een beetje gepushed te worden. Zelf ben ik bij wijze van na 3 rondjes goed galopperen en 1 goede midden draf klaar. Ik heb inderdaad ook periodes waarin ik bijna niet les, maar zo voor mijn debuut wil ik alles bevestigd krijgen.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

renee16

Berichten: 4894
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:56

Leuk topic :). Ik ben kort geleden Z1 gestart, nu even 3 maanden winterstop > doortrainen was de bedoeling, maar door een dik beentje is dit grotendeels rust geworden en moet ik de training nu weer rustig opbouwen.

Normaal rijd ik 3/4x per week dressuurmatig en wandel/buitenrit/losgooien nog 1x per week als afwisseling. Ik les op het moment weinig ivm geen trailer en instructie op stal niet toe is gestaan.

Waar ik normaal veel aan werk, schakelen, basis, door het lijf, sluiten. Ik gebruik de oefeningen meer om haar losser door het lijf te krijgen dan dat ik werkelijk op de oefeningen train. Eenvoudige wissel 1 kant om mag nog meer bevestigd worden. Verder zijn de oefeningen op zich goed bevestigd, ons probleem zit hem in het bij elkaar rijden en dit een gehele proef volhouden.

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:56

Larissaabc schreef:
Ik zie ook wel op tegen die extra 20 meter. Waarom ik 2 keer per week les is puur voor mezelf. Dit is mijn eerste paard. Ook het eerste paard waarmee ik knhs rijd en al helemaal het eerste paard die waarmee ik Z1 oefeningen doe. Ik wil het graag goed aanleren en heb het ook wel nodig om een beetje gepushed te worden. Zelf ben ik bij wijze van na 3 rondjes goed galopperen en 1 goede midden draf klaar. Ik heb inderdaad ook periodes waarin ik bijna niet les, maar zo voor mijn debuut wil ik alles bevestigd krijgen.


Heb je dan niet meer aan een soort van coaching?

Dit is voor mij ook het eerste paard waarmee ik zover kom, al herken ik niet echt dat makkelijk trainen hoor. Ik zet ook in de training wel echt door. Maar op wedstrijd mis ik nog wel eens wat. Wil daarom ook graag nog eens een goede proefgerichte clinic rijden (dus niet alleen proefje opnemen met commentaar) en zie meer verdieping in het coaching wel zitten. Het rijden zelf lukt namelijk prima. Een geluk dat mijn instructrice daar ook veel mee doet.

Paard moet alleen eerst maar weer ff op de rit, voordat ik daar naar ga kijken. Oorzaak kan ook zijn dat hij in een team heeft gelopen en het te druk heeft gehad.

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:30

Ik vind het wel fijn om 2 keer per week te lessen. Dit gaat dan over een periode van 3/4 weken en daarna gewoon weer 1 keer per week of 1 keer per 2 weken. Voor coaching voel ik niet zo veel, omdat ik niet zo gemotiveerd ben om het op het mentale aspect te zoeken enzo. Ook had ik oude gewoontes zoals dat ik t/m de M2 ongeveer 2 keer per week maar op mijn paard zat. Het is voor mij ook een stok achter de deur om echt aan de slag te gaan. En ik voel me er gewoon erg prettig bij om begeleiding te krijgen.

Leuk! Ik doe ook vaak wandelen hoor lekker even samen bezig zijn. Ik sta toevallig ook in een park dus dat is altijd wel even lekker een beetje wandelen en/of grazen.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:40

Ik wil in juli mijn z1 debuut met mn jonkie maken :D heel ambitieus maar je moet dromen hebben he :')

Andere paard heb ik er nu 9 en eigenlijk wat ik train is rond rijden, van de grond af draven en verzamelen. De oefeningen kent hij allemaal wel. Ik train eigenlijk maar 2 a 3x in de week waarvan 1x les. Lichamelijk kan hij alles wel. Hij heeft alleen een heel moeilijk karakter en is onbewerkbaar dus ik probeer hem thuis zo sterk mogelijk te maken en de week voor de wedstrijd alleen de oefeningen die voorkomen in de proef. Op wedstrijd hoop ik dan dat hij ontspannen blijft en de oefeningen nog weet en niet dichtklapt :)

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+3 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers