[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:21

Mahitri, de kleine doet het super, groeit mooi. Zal kijken of ik morgen even een fotootje kan maken.
Hoe heb jij die knop omgezet? Ik ben er niet helemaal over uit of ik de lat voor mezelf zo hoog leg om mezelf aan anderen te bewijzen. Ik denk dat ik mezelf meer aan mezelf wil bewijzen.
Dat maakt het misschien wel dubbel zo lastig. Instructrice kent mij al vanaf mijn 12e, ik heb toen al zo'n 8 jaar les van haar gehad. Ze weet dat ik erg perfectionistisch ben, en dat altijd al ben geweest.
Er is in de loop der jaren wel het een en ander voorgevallen waardoor ik het misschien juist heb gehouden, in plaats van het meer los te laten :+

Je bent dus niet voor het publiek afgezeken? Daar zou ik zoooo bang voor zijn.
Ik hou van streng en direct, maar van zo iemand vind ik dat toch wel een beetje eng. :o

Noukie, lekker bezig! Snap dat je het met springen niet opzoekt inderdaad!
Genieten doe ik wel een beetje, maar dat zou beter moeten kunnen.

Mellamoshan, we hebben van november tot half maart vakantie gehouden. Nu weer twee weken vakantie is wat veel van het goede. En dit is niet iets dat ik pas sinds kort heb. Het is iets waar ik echt mee moet omgaan in mezelf (maar het triggert de dip wel behoorlijk, zeker in combinatie met wat er onlangs is voorgevallen). Maar ja, hoe... Als iemand een goed boek weet, dan hoor ik het graag! :D

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:39

Dan toch die clinic van rien! :Y)
Haha

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:29

Bedankt :D ik was ook heel blij met mn debuut. Volgende week een nieuwe poging en dan hopelijk net wel een puntje.

Mallamoshan, fijn dat de wissels goed gaan! Die kun je maar alvast in de pocket hebben. Kun je ze ook echt een springen wanneer je wilt zeg maar? Ik vind het toch wel een dingetje dat ze op rotplekken gevraagd worden in het Z2....

Janine, echt balen als je in een dip zit. Ik heb ze helaas ook regelmatig.. Ik denk dat het toch wel iets is wat er een beetje bij hoort helaas. Bij mij helpt het dan ook om juist veel op wedstrijd te gaan en clinics te rijden. In het begin moet je je even over een drempel zetten, maar daarna zit ik snel weer in de positieve flow vaak :)

Haha Noukie, rennen op de wissels is echt heeeeel vervelend :+

Ik heb dinsdag weer voor het eerst met Jonne gelest na haar zwangerschapsverlof. Voor haar verlof gingen de wissels echt niet, met een beetje geluk sprong ze ze in 4 keer :roll: Zegt mn instructrice dinsdagavond; doe eens van hand veranderen met een rechtsomkeert en dan een wissel. En verdomd: PLOEP daar was die, in een keer *\o/* Ik hoop dat ze deze lijn volhoudt en het niet gewoon dom geluk was. Ik hoop september weer nog een keertje Z1 met haar te kunnen starten en dan van de winter Z2, maarja die wissels.... :O

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:20

Zou je ze nu niet de nek omwringen?
Stalhouder is deze week op reis, dus ik dacht - yes lekker de vos hobbelen.
Besloot hij op zn 17 dat hekkens optioneel zijn en is die dus OOK out.
Heb je twee paarden sta je alsnog langs dr bakrand.
Hmmpf.

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:44

Nou droversrun ik hoop dat die van mij ook PLOEP doet en een wissel :D Wat gaaf dat het zo makkelijk ging.

Optiwolk, wat ontzettend balen!! Hopelijk is het niet ernstig.

Janine, ik ben bij Janna Kroes geweest voor een milde vorm van EDMR therapie. Dat was voor mij echt het moment waarop ik de knop voor mezelf kon omzetten. Het mooie van deze therapie is dat het niet heel heftig is of dat je er thuis ook mee aan de slag kan. Op de website praktijkvoorbowentherapie.nl kun je meer lezen. Misschien heb je er iets aan.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:11

@droversrun, grappig dat die paarden na even vakantie dan soms plotseling een oefening dan zo onder de knie hebben hé. Maar super fijn dat de wissel goed ging!
Ik kan hem overigens overal springen. Alleen van goede galop naar contra dat vind hij nog wel een raar iets. Ik begreep dat die in de Z2 wel zaten toch....?
Niet dat we al zover zijn hoor :Y)

Optiwolk, heeft hij zich erg beschadigd met z'n hek incident?

Mahitri, tuurlijk doet de jouwe dat ook, gewoon ploep wissel!
De oefening an sich is niet moeilijk. Ook voor die paarden tussen de oren niet. Ze doen niet anders op het land. Als je je aanloop ernaartoe allemaal maar voor elkaar hebt. Dan komt de afwerking later wel.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:02

Klap op de schouder gehad. Goed mank.

Maar geen enge wondes ofzo :)


Wat fijn dat die wissel al kwam droversrun.
Als het nu een onderdeel is waar wij geen problemen mee hebben is het dat wel.

Heb overigens eindelijk Mn protocollen van Mn laatste wedstrijd.
Zowaar een 9 voor halthouden! Mijn eerste 9!!
Hoewel ik het nog steeds raar gepunt vind eerste proef tov tweede, zag ik zo op het eerste zicht wel dat goede onderdelen goede punten waard waren en slechte onderdelen slechte punten :)
Nu nog even vergelijken met de filmpjes, de zwarte mag vanaf zaterdag terug onder het zadel dus dan kunnen we weer trainen!!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:05

Jemig Droversrun, met al die positieve vibes in dit topic ben ik bang dat ik een achterblijvertje wordt in aanloop naar het Z2 debuut! Wat goed joh! *\o/* Die zwangerschap heeft goed gedaan!
Hoe is het met de kleine Elias?

Mahitri, ik heb je een pb gestuurd. Je bent al de tweede die met zoiets komt. Dus ik wil er wel even wat meer over weten! Ik ken haar wel namelijk. Dus dat is ook lekker vertrouwd!

Optiwolk, wat een druif zeg... Je bent zo jong als je je voelt, zullen we dan maar weer zeggen :+

Wat super joh, een 9!!

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:10

Nou maak je geen zorgen Janine met dat je achterblijft want ik ben vandaag officieel Z1 -1 geworden!
Beer vond bij de eerste ring de brug heel spannend dus hij sloot zich volledig af en wilde echt niet meer lopen. Ik heb uiteindelijk maar afgegroet want het leek echt nergens op.
Tussen de twee proeven in weer scherp aan het been gemaakt, goed voorwaarts de tweede baan door gereden maar hij zag weer iets en dan wordt hij helemaal strak. Tweede proef kreeg ik hem met héél hard werken wel voorwaarts maar hij reageerde verder nauwelijks op de hulpen. Dat werd dus 168,5 punt wat ik persoonlijk wel héél erg streng vond maar goed we doen er niks meer aan. Ik weet even niet meer hoe ik hem in de proef naar voren krijg. Thuis loopt hij super fijn maar in de proef dan gaan de deuren dicht en dan houdt hij gewoon op :(

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:27

Mahitri schreef:
Nou maak je geen zorgen Janine met dat je achterblijft want ik ben vandaag officieel Z1 -1 geworden!
Beer vond bij de eerste ring de brug heel spannend dus hij sloot zich volledig af en wilde echt niet meer lopen. Ik heb uiteindelijk maar afgegroet want het leek echt nergens op.
Tussen de twee proeven in weer scherp aan het been gemaakt, goed voorwaarts de tweede baan door gereden maar hij zag weer iets en dan wordt hij helemaal strak. Tweede proef kreeg ik hem met héél hard werken wel voorwaarts maar hij reageerde verder nauwelijks op de hulpen. Dat werd dus 168,5 punt wat ik persoonlijk wel héél erg streng vond maar goed we doen er niks meer aan. Ik weet even niet meer hoe ik hem in de proef naar voren krijg. Thuis loopt hij super fijn maar in de proef dan gaan de deuren dicht en dan houdt hij gewoon op :(

Ik kan je aanraden een proefgerichte clinic te rijden.

Het heeft mij laatst echt enorm geholprn met enge dingen en spanning in de baan. De dag erna reed ik wel mooi winst

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 14:03

Wat rot Mahitri!
Inderdaad proefgerichte clinic en hc starten, eventueel met zweepje mee. En niet dat je m dan er doorheen moet slaan, maar soms kan een kriebeltje met zweep net een opening maken.
Je moet gewoon kilometers maken en hc is dat ‘veiliger’. Ik heb t ook een tijdje gedaan, naast veel oefenen in andere banen enzo..

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 18:41

Mahitri schreef:
Nou maak je geen zorgen Janine met dat je achterblijft want ik ben vandaag officieel Z1 -1 geworden!
Beer vond bij de eerste ring de brug heel spannend dus hij sloot zich volledig af en wilde echt niet meer lopen. Ik heb uiteindelijk maar afgegroet want het leek echt nergens op.
Tussen de twee proeven in weer scherp aan het been gemaakt, goed voorwaarts de tweede baan door gereden maar hij zag weer iets en dan wordt hij helemaal strak. Tweede proef kreeg ik hem met héél hard werken wel voorwaarts maar hij reageerde verder nauwelijks op de hulpen. Dat werd dus 168,5 punt wat ik persoonlijk wel héél erg streng vond maar goed we doen er niks meer aan. Ik weet even niet meer hoe ik hem in de proef naar voren krijg. Thuis loopt hij super fijn maar in de proef dan gaan de deuren dicht en dan houdt hij gewoon op :(


Aaah oliebol man!! :(:)

Zat uitslagen te kijken, stalgenootje had daar ook gereden. Maar eerste proef had je wel een gemoedelijkere jury. (zit bij onze club) Niet dat het uiteindelijk iets had uitgemaakt, als het paard niet gaat, dan gaat het niet.

Ik herken het gevoel zó erg... Wat ga je nu doen?

Ik heb Janna een berichtje gestuurd, ben benieuwd naar haar reactie. Merk dat het gewoon het hele rijden ook beïnvloed. Eigenaar vind het echt superstoer dat ik dit ga proberen, dat ik aan het zoeken ben naar een oplossing bij mezelf.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:37

Wat balen zeg Mahitri!

Komt vast goed Janine :)

Ik vind het ook nog pittig hoor. Heb niet het makkelijkste paard snel kijkerig en geen wereldgangen maargoed we gaan gewoon door. Gisteren liep die heerlijk met les! Zijn nu paar weken niet op concours geweest en hebben deze week de Almelose Ruiterdagen! Ik ga 3dagen heen totaal 5 proeven ik ben benieuwd.

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:52

Bedankt voor de tips! Ik ben nu op zoek naar proefgerichte clinics, tot nu toe nog niet echt iets gevonden maar we zoeken vrolijk verder. Ik ben vooral op zoek naar iemand die me tijdens de proef kan helpen want een proef rijden als hij volledig dichtgeslagen is, heeft naar mijn idee niet zoveel zin. Ik wil graag weten hoe ik hem aan de praat kan houden.
Over twee weken heb ik een wedstrijd gepland waar ik HC ga starten. Zoals Noukie zegt, even de spanning eraf en proberen hem een positief gevoel te geven in de baan. Hij slaat nu bij binnenkomst al eigenlijk al dicht. Hopelijk kan ik me dan weer meer focussen op mijn eigen houding, zit, spanning en ademhaling.
Ook heb ik bedacht om eerder op de wedstrijd te zijn. Even aan de hand het terrein verkennen en in alle rust opzadelen en losrijden. We gaan dus gewoon vrolijk door :)

Succes Yvank met je proeven!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:54

1 en 7 juli op de haarhof in Marum... voor jou volgens mij wel te doen?

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:25

Wat rot Mahitri. Ik ken het gevoel ...
gaat hij echt volledig in de staak?

Kan de Da je geen supplement aanraden, om de scherpe kantjes eraf te halen?

Ik ben trouwens ook gemakkelijk (anderhalf) uur voor mijn startuur op locatie. Ik voel me graag nog even op mn gemak. Eens ik alles gezien heb draai ik de knop om en gaan we opzadelen.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:32

Lastig als ze zich zo afsluiten in de ring! Ik ken het gevoel, zo machteloos! Ik hoop dat je snel een oplossing vindt.

Ik probeer meestal 1 uur en een kwartier van te voren aanwezig te zijn, maar ik rijd meestal maar 25 minuutjes los. Wat mijzelf geholpen heeft met wedstrijdspanning, is ademhalingsoefeningen. Daarnaast visualiseren, je proef en de oefeningen doorlopen (met hulpen, dus niet alleen de route). Niet per se dat jij (Mahitri) spanning hebt, maar het kan misschien helpen om je paard ook meer te laten ontspannen.

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:54

Ik meteen even een mailtje gestuurd!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:05

Blegh... vanavond gereden. Zaten best wel fijne stukken in, maar ik voel me er gewoon niet lekker bij.
Toevallig nog even langs m'n moeder gereden, die had bedacht dat ze misschien vanmiddag wel even op de fiets naar stal zou als ik meteen na het werk ging rijden. Dus ik gaf aan dat het momenteel toch ruk gaat. Nouja heel verhaal. Mama: "Ja, je bent gewoon té perfectionistisch."
"Weet ik mam, die constatering kan iedereen maken. Maar hoe ik het op moet lossen weet ik niet."
"Ja dat weet ik ook niet. Je moet gewoon niet zo perfectionistisch zijn en je moet het zelf doen."
Thanks mam... Hier heb ik wat aan... -O-

Altijd dat onbegrip, altijd horen 'je moet gewoon'. Als het gewoon was, dan was het probleem er toch niet?

Dus ik dacht net, laat ik er gewoon ff lekker een potje om gaan janken. Wilde dat zelfs niet meer... Ben behoorlijk ten einde raad. Denk af en toe zelfs de naarste dingen, met betrekking tot paardrijden hoor. Verder niet gelukkig :+
Maar ik merk wel dat ik meer de neiging heb om lekker thuis te blijven, dan naar stal te gaan. Zo moet het toch niet?
En ik ken mezelf ook heel goed, als het grijs begint te worden dan ga ik ook head first richting zwart. Ugh...

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:45

Het wat balen :(:)

Nou hier ook ruk eerste dag op concours... denk je dat je het eindelijk voor elkaar hebt.... Was hij zo enorm verschrikkelijk bang....Niet om de helft.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:02

Gaat weer lekker hier...

Janine, ik herken het wel, ik ben erg perfectionistisch, maar ik heb mezelf voorgehouden mijn lol in paardrijden niet te laten afhangen van de mindere stukken in de training, maar de dingen die goed gingen, daar houd ik me nu aan vast. Mijn paard kan ook niet 3 kwartier de sterren van de hemel lopen.
Ik weet niet precies wat er niet goed gaat in de training, is het elke keer hetzelfde of veranderd dat?
Maar je gaat niet stoppen hoor!! :)

Als je wil mag je me ook wel je telefoonnummer pben, wil heel graag met je meedenken, via app:)

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:39

Jeetje, wat een dipjes allemaal. Dikke knuffel voor iedereen die m gebruiken kan!

Hier bezig met oppakken, maar eigenlijk zelf niet echt zin om snel wer op concours te gaan, dus voorlopig gewoon thuis verder. Wel gister fijn oefenparcours!
Afbeelding

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:55

Super gaaf die foto's noukie. Ik vind 60 cm al eng. :o

Balen van je wedstrijd yvank.

Kop op janine, zo zwart zal het toch allemaal niet zijn. Herken me wrl ook in jouw verhaal, maar als je de positieve punten moeilijk kan zien, voelt je paard dit ook aan. Hoe lastig ook, probeer toch ook te kijken naar de dingen die goed gingen en hier blij mee te zijn. En gaat je appuyement vandaag niet. Nou, misschien morgen dan wel!
Ik wil ook graag morgen grand prix rijden, maar dat zit er (überhaupt :Y)) gewoon niet in. Geef het de tijd. :)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:36

Liss, herkenbaar hoor... Maar ik ben op een punt dat ik het niet voor elkaar krijg om het te doorbreken.
Ik ben 6 jaar geleden gestopt met rijden, omdat degene waar ik min of meer voor reed (eigenlijk reed ik voor haar vader, maar ik was al vanaf mijn 8e bij haar) me zo miserabel behandelde. Op het narcistische af, met uitspraken na een van de vele ruzies als: "Waar denk je het ooit beter te gaan vinden?"
Mijn ouders dachten dat ik op dat moment aan het rijden was omdat ik dacht dat het van me verwacht werd. Dat heb ik ook enige tijd gedacht. Na 3 maanden kreeg ik van een vriendin een berichtje: "Joh, daar en daar staat een advertentie, ga eens kijken." Toen ben ik ergens anders gaan rijden, via via kreeg ik ook nog telefoon of ik een paard tegen betaling wilde rijden. En zo had ik in twee weken ineens 3 paarden.
En op die manier vond ik toch uit dat ik reed voor mij plezier, van plan om nooit meer mijn plezier te laten bederven door een persoon.

En dat is nu ook niet het probleem. En ben zo absurd perfectionistisch, dat de kleinste trigger me vreselijk onzeker maakt. Zoals dat voorval van dat telefoontje laatst. Vervelende is dat het ook gewoon doorwerkt in andere dingen, zoals werk. :( Daar maak ik me ook erg onzeker over dingen. Ik ben gewoon meteen onwijs zoekende, want net toen ik dacht dat ik de smaak op het werk te pakken had, ben ik gaan twijfelen of dit het wel is en of ik het wel goed genoeg doe. (dat laatste met name dan)

Wat gaat er niet goed in de training? Nouja... voor mijn gevoel zit ik op een B paard te rijden en kom ik niet eens een B-proef door. Hij is me lang niet genoeg aan het been, reageert slecht. Dus ik ben ook weer helemaal back to basic, dan maar even geen moeilijke oefeningen, die kent hij grotendeels toch wel. Op het moment dat ik een overgang maak naar draf en blijf doorzitten gaat hij niet vooruit. Rij ik hem dan een keer goed voorwaarts (hand voor, extra been) en ga ik dan weer zitten is het wél goed. Wat mij betreft is dat de bevestiging dat ik de boosdoener ben en hem ergens blokkeer.

Noukie, wat lekker even springen! Ik ben zelf niet zo'n springer, maar op dit moment denk ik wel: Sprong ik maar, daar hangt veel minder vanaf. Maarja, dat zit ook gewoon tussen de oren denk ik???

Mellamoshan, dat is absoluut waar! Doordat ik het zo zwart zie, gaat het rijden echt niet beter... :n Ik doe wel mijn best om te kijken naar de dingen die goed gaan. Maar ja, veel verder dan dat hij best wel lekker blijft doorstappen met uitstappen tegenwoordig (weliswaar met dank aan een zweepje aangeleerd) kom ik niet :( Zie ik dan dat stukje van het doorzitten wat ik hierboven beschrijf, dan denk ik alleen maar: Mooi dat hij dan wel vooruit gaat, maar het is wel je eigen schuld dus. :+
Ben best kritisch op mezelf...
Grand Prix... tsjah... ooit zou ik graag een slipjas willen dragen... Maar ik ben op dit moment al blij als ik een hele AC lijn op kan rijden in een voorwaarts draf zonder dat ik aan het eind leeg ben.

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:46

Dit is zo herkenbaar! Als ik ging zitten dan viel Beer als een pudding in elkaar. De zitlessen (die ik nog steeds volg) hebben mij echt ontzettend geholpen. En ja, ik blokkeer hem ook regelmatig maar ik weet nu wel wanneer en wat ik dan kan doen.
Als ik jou zo hoor dan zit jouw probleem veel dieper dan alleen in het paardrijden. Alleen paarden zijn zulke verrekte goede spiegels dat je daar steeds je gevoel van bevestigd krijgt. Iets wat je in andere situaties veel makkelijker (of aangeleerd) kunt verbergen.
Ik geef je een dikke knuffel! :(:) Dat je dit gevoel herkent is echt de eerste stap. Je kunt alleen veranderen wat je erkent.