KNHS of FNRS rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

KNHS of FNRS rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-16 14:31

Ik zit hier al even over te twijfelen wat ik nou het beste kan doen

Ik wil graag af en toe Spring en Dressuur wedstrijden gaan rijden. Dan denk ik aan een maximum van 1 wedstrijd per maand. Nu heb ik zelf geen trailer, E rijbewijs, of passende auto hiervoor. Gezien ik hier geen echte ambities in heb.

Heb mijn paard 2 jaar geleden gekocht om er vooral lekker recreatief mee te gaan rijden. Maar nu blijkt dat ik (en mijn paard ook) springen toch weer leuker vind dan gedacht (vroeger bij de pony's, Cat D gereden, M springen (1mtr), 10 jaar geleden nu) Maar vind momenteel 60/70cm al hoog zat. En las dat BB springen al 90 cm is, ff nog teveel voor nu. En FNRS springen mag je max op 60 cm beginnen met springen.

Wat Dressuur betreft zitten we in de training op L2 niveau, en zouden we de B dressuur vrij makkelijk af kunnen. Dus die F proefjes van de FNRS zijn misschien wel te makkelijk (mag niet hoger dan F6 starten, officiële regels, hoe goed je ook bent)

Nu is het wel zo dat als ik via de KNHS wedstrijden wil rijden, ik ook steeds afhankelijk zal zijn van iemand die mij erheen zou willen rijden. Ik ken wat mensen die ons erheen zouden willen rijden, dus niet een heel groot probleem, wel extra geregel.. En dan moet er ook wel iemand kunnen, en niet zelf een wedstrijd of iets bijzonders hebben.

En de plaatselijke manege organiseert elke maand een FNRS dresuurwedstrijd, en een paar keer per jaar FNRS springen.

Maarrr nu vraag ik mij af of ik daar niet erg uit de maat zit, tussen kinderen op manege pony's/paarden.
Met een fijn voorwaarts nageeflijk paard als 26 jarige ervaren ruiter...

Hoor graag jullie mening, wat zouden jullie in mijn situatie doen? Of wat vind je wat ik het beste kan doen? Tips, advies , alles is welkom


Kalender7
Berichten: 654
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Re: KNHS of FNRS rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:45

In jou situatie zou ik gaan voor knhs. Omdat je in de fnrs en zeker in de f6 veel lager op niveau rijdt en ook met vooral de gewone manege ruiter.

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Re: KNHS of FNRS rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:54

Eerst FNRS starten. KNHS heeft een vrij hoge drempel (kosten lidmaatschap, startpas), dat kan altijd nog. En als je de F6 een paar keer 70% + scoort kom je vanzelf hoger. Geen schande om "onder" jullie niveau weer wedstrijd ervaring op te doen.

_Natasja_

Berichten: 4207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:55

Je zou het ook een jaartje kunnen proberen.

Vind je de uitdaging te laag kun je alsnog over. :j

En bij ons op de manege gooi ik de volwassenen altijd bij elkaar in een categorie. Dus die rijden nooit met/tegen de kinderen.

Learning starts at the end of your comfortzone, don’t be afraid to step out of it!

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-16 13:08

Ik ga dit jaar denk ik eerst bij de fnrs rijden. En dan kan ik tussendoor altijd een keer een BB proef rijden.
Omdat ik lid wordt van de manege ben ik meteen Knhs lid.

Knhs springen is nog even te hoog gegrepen, dan is het fijn om fnrs wedstrijden te gaan springen.

Weet alleen nog niet hoe dat werkt.
Moet je dan ook eerst punten hebben in de dressuur en mag je dan naar de s60 en verder door naar de 70/80 en uiteindelijk 90 cm? Of moet je dan ook f7/8 en 9 rijden?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10385
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: KNHS of FNRS rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:20

Over het instromen bij het springen zonder dressuur kan het organiserende bedrijf waarschijnlijk meer informatie geven.

Ja je mag t/m F6 instromen en dat kan wat onder je niveau zijn. Bedenk wel dat je geen 10 maar slechts 2 of 3 punten moet halen om door je kunnen naar je volgende proef.

Rijdt anders om t uit te proberen een keer ee F6 proef door. Dan weet je een beetje wat je kan verwachten.

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:22

Hier iemand die beide heeft gestart. Ik start nu geen KNHS meer vanwege kosten en dat paard al 2 startpassen heeft met andere ruiters (ben bijrijder/verzorgster). Maar vind ook vooral het sfeer verschil enorm. FNRS is zoveel gemoedelijker, als je hoger rijd is de jury ook gewoon streng, maar ruiters en omstanders zijn zoveel vriendelijker tegen elkaar. Veel rijden mee omdat het leuk is, niet perse om die 210 (nodig om door te gaan naar andere klasse) te halen of om met een lintje thuis te komen. Ik heb het idee dat bij KNHS (mijn ervaring) het toch sneller gaat om 180 rijden en het liefst ook thuis komen met een rozet, sfeer is wat meer 'bitchy en arrogant'. Gewoon mijn ervaring hoor, hoeft niet overal zo te zijn, maar bij ons op stal merk ik dat wel (beide worden georganiseerd dus hoefde ook nooit met trailer weg).

Voordeel van FNRS is wel dat je in alle rust ervaring op kunt doen zonder enorm veel kosten te hoeven maken. Als je dan F12 gehaald hebt mag je L1 starten bij de KNHS dus hoef je ook niet per se bij de B weer te beginnen.

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10385
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:28

Loes1996 schreef:
Hier iemand die beide heeft gestart. Ik start nu geen KNHS meer vanwege kosten en dat paard al 2 startpassen heeft met andere ruiters (ben bijrijder/verzorgster). Maar vind ook vooral het sfeer verschil enorm. FNRS is zoveel gemoedelijker, als je hoger rijd is de jury ook gewoon streng, maar ruiters en omstanders zijn zoveel vriendelijker tegen elkaar. Veel rijden mee omdat het leuk is, niet perse om die 210 (nodig om door te gaan naar andere klasse) te halen of om met een lintje thuis te komen. Ik heb het idee dat bij KNHS (mijn ervaring) het toch sneller gaat om 180 rijden en het liefst ook thuis komen met een rozet, sfeer is wat meer 'bitchy en arrogant'. Gewoon mijn ervaring hoor, hoeft niet overal zo te zijn, maar bij ons op stal merk ik dat wel (beide worden georganiseerd dus hoefde ook nooit met trailer weg).

Voordeel van FNRS is wel dat je in alle rust ervaring op kunt doen zonder enorm veel kosten te hoeven maken. Als je dan F12 gehaald hebt mag je L1 starten bij de KNHS dus hoef je ook niet per se bij de B weer te beginnen.


Het laatste wat je nu aanhaalt klopt niet meer.

Bij de verandering in startpassen eerder dit jaar is de manege startkapitaal, ruiter geregistreerd ipv combinatie, komen te vervallen.

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: KNHS of FNRS rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-16 13:41

Dus, als ik het goed begrijp, ook al rijd je f20 dan nog moet je KNHS B starten?

Vanaf wanneer mag je bij de FNRS starten met springen? Hoeveel punten moet je dan in de Dressuur gehaald hebben? En bij hoeveel pp mag je in de S klassen een klasse omhoog?

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:41

@ynskek dat is nou jammer, ben ik ook weer op de hoogte. Vond alle veranderingen toendertijd nogal veel dus nooit echt in verdiept :P

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

xemmafalcon

Berichten: 85
Geregistreerd: 12-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:44

Je kan het ook allebei doen. Ik start op dit moment zowel KNHS als FNRS.
Met de fnrs rij ik op dit moment hoger dan bij de knhs, maar ik zie de fnrs dan ook vooral als oefening.

fnrs is in jou situatie makkelijker om te starten en dit zou ik dan ook doen; om ervaring op te doen en gewoon om te oefenen met wedstrijden rijden. Je kan je altijd aanmelden voor de knhs en dan kan je even kijken hoe je dat doet met het autorijden

Phil L2+1 eindstand ~ Syl Z1+1 eindstand~

Juultje M1+4

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10385
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:45

Mandy_89 schreef:
Dus, als ik het goed begrijp, ook al rijd je f20 dan nog moet je KNHS B starten?

Vanaf wanneer mag je bij de FNRS starten met springen? Hoeveel punten moet je dan in de Dressuur gehaald hebben? En bij hoeveel pp mag je in de S klassen een klasse omhoog?


In het springen ben ik helaas niet thuis.

En als jij nog nooit eerder KNHS gestart bent zul je inderdaad B moeten starten.

Zijn jij en je paard eerder al eens geklasseerd dan gelden de instroom regels van de Knhs.

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

xemmafalcon

Berichten: 85
Geregistreerd: 12-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:55

ynskek schreef:
Mandy_89 schreef:
Dus, als ik het goed begrijp, ook al rijd je f20 dan nog moet je KNHS B starten?

Vanaf wanneer mag je bij de FNRS starten met springen? Hoeveel punten moet je dan in de Dressuur gehaald hebben? En bij hoeveel pp mag je in de S klassen een klasse omhoog?


In het springen ben ik helaas niet thuis.

En als jij nog nooit eerder KNHS gestart bent zul je inderdaad B moeten starten.

Zijn jij en je paard eerder al eens geklasseerd dan gelden de instroom regels van de Knhs.



Voordat jij B mag springen moet jij eerst een punt hebben in de B dressuur.

Phil L2+1 eindstand ~ Syl Z1+1 eindstand~

Juultje M1+4

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10385
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:57

xemmafalcon schreef:
ynskek schreef:

In het springen ben ik helaas niet thuis.

En als jij nog nooit eerder KNHS gestart bent zul je inderdaad B moeten starten.

Zijn jij en je paard eerder al eens geklasseerd dan gelden de instroom regels van de Knhs.



Voordat jij B mag springen moet jij eerst een punt hebben in de B dressuur.


Mijn bericht gaat over het springen binnen de FNRS... en het van de F20 instromen in de B

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

xemmafalcon

Berichten: 85
Geregistreerd: 12-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:09

ynskek schreef:
Mijn bericht gaat over het springen binnen de FNRS... en het van de F20 instromen in de B



Sorry verkeerd gelezen.

Phil L2+1 eindstand ~ Syl Z1+1 eindstand~

Juultje M1+4

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: KNHS of FNRS rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 20:51

nog even over het springen bij de KNHS, ik heb in het verleden M gesprongen bij de E ponys en Dresuur L2.

Als ik dan nu bij de paarden ga springen hoef ik dus geen wp meer in de dressuur te halen?

xemmafalcon

Berichten: 85
Geregistreerd: 12-04-16

Re: KNHS of FNRS rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:42

Nee dan hoeft dat niet

Phil L2+1 eindstand ~ Syl Z1+1 eindstand~

Juultje M1+4

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: KNHS of FNRS rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:24

Wel handig om te weten allemaal! Ik heb precies hetzelfde, ook geen trailer en ook geen auto die een trailer kan trekken. Mijn pony staat als pensionpaard op een manege, waar regelmatig F proeven gereden worden. Ik heb geen ambitie om KNHS te starten en elk weekend op wedstrijd te gaan. Ik wil het gewoon wel eens proberen, kijken waar we staan. Ik wist niet dat je FNRS proeven ook met je eigen pony mocht rijden. Dus ik ga me daar binnenkort maar eens voor opgeven :D

Friesmeisjee

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-09-16

Re: KNHS of FNRS rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:52

ik zou zelf aanraden na een tijdje toch echt voor de KNHS te gaan, ik rijd nou al een jaar of 4 FNRS wedstrijden maar vind er niet zo veel spanning meer in zitten. niet dat ik nou standaard eerste word hoor maar gewoon het gevoel ' ik moet presteren' heb ik niet. dan rijd ik nou F9 met geen concurentie in de F9 mijn catogorie zit meestal vanaf de F7 tot F9.. als ik de kans heb stap ik ook over maar ja geen eigenpaardje |(

RiverdaleJarig
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Re: KNHS of FNRS rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:19

Ik volg dit topic niet dus ik weet niet of dit al voorbij gekomen is maar ik las ergens dat je sinds kort ook verder dan F6 kan instromen? Geen idee of het klopt hoor maar het kwam ergens voorbij op bokt :D

Lumi

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: KNHS of FNRS rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:30

Wij hebben hier in de buurt ook altijd wedstrijden voor mensen zonder startkaart, zowel springen als dressuur. Wordt vaak door ponyclubs georganiseerd

Springen vanaf 40cm en tot 1m, en dressuur B en L. Misschien is er ook wel zoiets bij jou in de buurt :)


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Friesmeisjee

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:11

msxhorse schreef:
Ik volg dit topic niet dus ik weet niet of dit al voorbij gekomen is maar ik las ergens dat je sinds kort ook verder dan F6 kan instromen? Geen idee of het klopt hoor maar het kwam ergens voorbij op bokt :D

volgensmij kun je nu tot de F8 instromen, maar zekerweten doe ik het niet

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: KNHS of FNRS rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:19

Volgens mij ligt het maar net aan je manege. De een vindt dat je per se bij F1 moet beginnen, de ander vindt het prima als je start bij F6/F8. Ik ben ook begonnen in F3 toen ik 10 was en na een hele lange tijd gestopt te zijn rijd ik nu F7.
Mijn (nieuwe) leasepaard en ik zijn nog lang niet B-klaar, maar door F-proeven te rijden krijg ik ook goede feedback op mijn houding en zit. Er worden hier elke 2 maanden proevendagen georganiseerd dus ik kan zo door mijn protocollen goed de ontwikkeling zien die we samen doormaken.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:11

ekeuuhh01 schreef:
msxhorse schreef:
Ik volg dit topic niet dus ik weet niet of dit al voorbij gekomen is maar ik las ergens dat je sinds kort ook verder dan F6 kan instromen? Geen idee of het klopt hoor maar het kwam ergens voorbij op bokt :D

volgensmij kun je nu tot de F8 instromen, maar zekerweten doe ik het niet


Tot F12 staat in t nieuwe proevenboekje, zag ik vorige week. Dus eigenlijk tot L1 niveau.

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Friesmeisjee

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:48

ekeuuhh01 schreef:
msxhorse schreef:

Tot F12 staat in t nieuwe proevenboekje, zag ik vorige week. Dus eigenlijk tot L1 niveau.


Helemaal top die moet ik nog halen dus dat weet ik niet haha


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daantjuh88, Relserk, Utixo en 58 bezoekers