Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-15 23:52

Vandaag werd mijn paard op wedstrijd gecontroleerd op zijn Chip. Maar deze kon niet worden getraceerd. Nu mocht ik gelukkig wel starten, mede doordat het keuringsrapport erbij zat. Waar de chip nog wel uitgelezen was.

Nu moet ik over een maand in Ermelo starten. En wil ik niet het risico lopen uitgesloten te worden door een niet te traceren chip. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? En eventueel tips?

Weet iemand of de KNHS mij kan helpen, of kan er een aantekening gemaakt worden op het paspoort??

Ben benieuwd, lieve Bokkers :)

Casanova -> M2 + 12 -> Verkocht dec 2017
Verzorg pony Karenina A.N. -> L2 +12
Toch weer een eigen paard :) I'm Legend -> M1 + 6


Jolliegirl

Berichten: 32937
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:53

Hoe bedoel je niet te traceren? Hebben ze zn hele lijf gescant?

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-15 23:57

Hij is er een tijd mee bezig geweest, en kon niks vinden... Hij heeft niet heel zijn lijf gedaan.. Maar neem aan dat de chip niet bij zn kont kan zitten :)

Casanova -> M2 + 12 -> Verkocht dec 2017
Verzorg pony Karenina A.N. -> L2 +12
Toch weer een eigen paard :) I'm Legend -> M1 + 6

Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:21

Het stomme is dat ik onlangs een kat *ja ik weet het het is geen paard* heb laten chippen en steriliseren. Nu kon ik haar zelf door mijn werk niet ophalen, dat heeft een ander gedaan.

echter gaf die bij thuiskomst aan dat er bij de DA een soort van rijstkorreltje uit haar nek viel.

Ik navragen bij de DA en ze konden mij niet vertellen of dat het de chip was. Na 10 dagen wondcontrole ook haar chip laten checken en mooi niet dat de chip er in zat.

Deze was er gewoon vrij vlot uitgevallen. En blijkbaar niet goed gecontroleerd. Bij het inbrengen van de nieuwe chip snapte ik wel dat dat dus kan gebeuren. Er wordt gewoon een gaatje in gedrukt, wat ook weer het gat van uitvallen kan worden.

Nu is dat bij katten niet zo'n drama. Bij NDR staat nu gewoon de kat op 2 verschillende nummers.

Mama van mijn lieve meisjes

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:26

Maar bij een paard wordt het in de nekspier geplant dus weer anders.

Bij een kennis van me waren ze hem ook kwijt, maar ander scan apparaat kon hem wel lezen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:34

bruintje123 schreef:
Maar bij een paard wordt het in de nekspier geplant dus weer anders.

Bij een kennis van me waren ze hem ook kwijt, maar ander scan apparaat kon hem wel lezen.



mmm misschien. Maar ik blijf erbij dat het zeker kan. De DA gaf aan het nog nooit tegen te zijn gekomen. Maar hij controleerde ook nooit de chip wanneer een poes uit de uitslaapkamer kwam.

Mama van mijn lieve meisjes

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:37

Ik zeg ook niet dat het niet kan :)
Maar bij een hond/kat en paard wordt er wel op een andere manier gechipt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:42

bruintje123 schreef:
Ik zeg ook niet dat het niet kan :)
Maar bij een hond/kat en paard wordt er wel op een andere manier gechipt.


Ja zat er zo over na te denken, dat klopt ook wel. Maar goed het blijft een niet lichaamseigen ding en heb wel verhalen gehoord dat ie aan de andere kant zat of zelfs tot aan de schoft is gekomen. Maar dat waren geen persoonlijke ervaringen.

Mama van mijn lieve meisjes

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:46

Ik ken ze ook niet persoonlijk.
Maar gegarandeerd op duizenden chips per jaar dat zoiets voor komt :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 07:10

Contact opnemen met virbac. Zij geven nl een soort van garantie dat de chip altijd leesbaar is/blijft.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 07:14

Ik heb het op de keuring eens gehad, 7 verschillende chip lezers geprobeerd.

die pony is DNA getest en opnieuw gechipt met aantekening van 2 chios in het paspoort.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 07:22

Bij een paard heb ik dit nog nooit gehoord maar een vriendin van me is ooit haar gechipte kat toch kwijtgeraakt . Da heeft toen bevestigd dat het soms gebeurd dat de chip na een bepaalde tijd niet meer leesbaar is.
Ik zou zeggen laat je eigen da nog eens goed zoeken en anders opnieuw chippen

i am the black furred cat, no evil is within, i am the same as other cats, underneath my skin, please help me to dispel, this black myth i bear, not just for me i pray, but for black cats everywhere - in loving memory of doerak

zipfu
Berichten: 118
Geregistreerd: 12-12-08

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 07:44

Ik herken dit verhaal wel, paard van mijn vriendin heeft hetzelfde gehad, idd contact gehad met de leverancier van de cip, toen het paard naar een kliniek. Daar helemaal gescand en nog onvindbaar paard kreeg een nieuwe chip en een bemerking in het paspoort. Maar ik blijf het steeds raar vinden hoor.
De leverancier of het stamboek daar twijfel ik nu nog aan heeft toen alle kosten ( onderzoek kliniek en nieuwe chip ) vergoed.

Plukje
Berichten: 1647
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 07:49

Twee maanden geleden stond ik met mijn lieve vijf-jarige merrie bij de slager in Nijkerk om haar te laten slachten ivm een ernstige blessure. De dierenarts aldaar kon haar chip niet vinden. Drie verschillende apparaten geprobeerd, paard uit de trailer gehaald om haar hele lijf na te lopen, maar helaas was dat ding echt niet te vinden. Conclusie: ik moest met een volle trailer weer wegrijden.
We zijn direct naar de kliniek gereden en daar kon de dierenarts de chip ook niet vinden. Hij gaf aan dat de gebruikelijke procedure is dat hij een röntgenfoto maakt om de chip te vinden en dat deze dan samen met een kopie van het paspoort wordt opgestuurd naar de fabrikant. De fabrikant stuurt dan kosteloos een nieuwe chip en nadat deze is ingebracht zou het chipnummer in het paspoort aangepast moeten worden. Al met al zou hier enkele weken overheen gaan en dan zou ik haar alsnog naar de slacht kunnen brengen. De dierenarts vertelde dat het een bekend verhaal is dat de chips uit de jaargangen 2009-2010 inactief raken na een x periode.
Ik kon het niet. Ik heb uitgebreid afscheid van haar genomen en me erop ingesteld dat ze die ochten zou sterven, dus ik heb haar direct bij de dierenarts laten inslapen, want dat mocht wel zonder chip.

Wie lief heeft, begrijpt. Wie begrijpt, heeft lief. Iemand die zich begrepen voelt, voelt zich geliefd en iemand die zich geliefd voelt, voelt zich begrepen.

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-15 08:55

Bedankt voor alle tips! Ik hoop dat ik dit in 1 maand allemaal in gang kan zetten. Ik ga mrg bellen!

@plukje Jeetje! wat een verhaal! Mijn paard is idd ook in 2009 gechipt!!

Casanova -> M2 + 12 -> Verkocht dec 2017
Verzorg pony Karenina A.N. -> L2 +12
Toch weer een eigen paard :) I'm Legend -> M1 + 6

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:05

Bij mij ging het ook om een in 2009 gechipte pony (nu 6 jaar), chipper die haar gechipt had was er ook bij toen hij niet te vinden was. Ik hoorde er meerdere fokkers over. Ze was 2 toen ik er achter kwam.

Pony is een paar dagen later geënt, toen de dierenarts ook laten controleren zomder succes. Wer een paar dagen later is ze opnieuw gechipt, DNA getrokken, aantekening van 2e chip in het paspoort gekregen en stamboek papier ingeleverd in afwachting van DNA (ben zelf bij de dekking en geboorte geweest, dus dat zat zeker wel goed). Later papier terug gehad.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Suzanne F.

Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:54

Ik heb er eentje gekend waarbij ze de chip niet konden vinden en deze vonden ze in de schouder. Dus goed met de lezer over het lichaam gaan.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

pien_2010

Berichten: 42813
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:56

ED → WD-V

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:59

Je dierenarts opnieuw laten chippen en de nieuwe chip en paspoort opsturen naar het stamboek. Na DNA controle wordt de tweede chip bijgeschreven inzet paspoort en stamboek papier

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:04

Het kan ook aan de scanner liggen. Ik weet dat bij een van onze paarden ook de chip niet gevonden kon worden door de autoriteiten toen hij gekeurd moest worden voor transport naar het buitenland. Ze zijn toen de volgende dag terug gekomen met een andere scanner en toen vonden ze hem direct.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-15 10:03

Bedankt voor allemaal voor de reacties!! De tip over het bellen met de fabrikant van de chip was erg nuttig en scheelt veel geld!!! Ze kunnen namelijk een chip met hetzelfde nummer maken, waardoor er niks aangepast hoeft te worden in t paspoort en ik ook geen nieuwe startkaart hoef aan t vragen. Jesss!!

Casanova -> M2 + 12 -> Verkocht dec 2017
Verzorg pony Karenina A.N. -> L2 +12
Toch weer een eigen paard :) I'm Legend -> M1 + 6

Grainey

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:19

Bij onze tinker was de chip na twee jaar ook niet meer te traceren op de keuring, maar de man die hem erin had gezet was dus ook degene die ernaar op zoek was. Hij wist nog wel dat hij hem erin had gezet, nog een tweede scanner erbij gehaald, maar ook geen succes. Hij heeft er toen meteen een andere chip ingezet, alles laten veranderen in het paspoort (die we binnen twee weken terug hadden) en we hebben hier niets voor hoeven te betalen. Startkaart had de pony nog niet :).
Het maakt dus blijkbaar ook nog verschil bij welk stamboek je zit, want wij hoefden geen DNA te trekken.

3timesmom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:27

ook bij onze pony scheen de chip verdwenen te zijn. Ons hadden ze gezegd dat het vaker voorkwam dat deze ging 'zweven' in het lichaam.
Maar ook de dierenarts heeft deze niet kunnen terugvinden.

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:28

Dat is dus waarom mijn paard GEEN chip heeft (gelukkig laatste lichting die nog zonder mocht met DNA)
Lekker hoor chip erin niet te lezen kapot oid en hup 2e chip erin.

Snap dat als je wedstrijden rijdt dat het lastig is als een chip niet te lezen is.
Haha als ik wedstrijden zou gaan rijden en ze willen controle moet er eerst haar worden getrokken naar van Haeringen lab worden gestuurd enz. ben je een week verder voor de uitslag.

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie heeft ervaring met zoek geraakte Chip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-15 12:46

Ik geloof dat je tegenwoordig niet echt een keuze hebt... Is een chip niet verplicht??

Casanova -> M2 + 12 -> Verkocht dec 2017
Verzorg pony Karenina A.N. -> L2 +12
Toch weer een eigen paard :) I'm Legend -> M1 + 6


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers