Omgaan met kritiek....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Omgaan met kritiek....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 16:22

Op concours wordt over en weer veel kritiek gegeven.Zowel,'de stuurlui aan wal' als de jury.
Kunnen jullie hiermee omgaan?

Ik zelf merkte vroeger,dat ik me er stiekem toch wel wat van aantrok.Als ik in het voorbijgaan bijvoorbeeld iets over mij oppikte,wat niet leuk klonk.Onbewust ging ik heel bedeesd rijden,wat natuurlijk punten koste.

Inmiddels heb ik geleerd me er niets van aan te trekken.Of het moet gegronde en onderbouwde kritiek zijn,waar iets van te leren valt.

Hoe zit dit bij jullie?


Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:52

Je hebt helemaal gelijk,uit iedere kritiek die goed onderbouwd is kun je iets uithalen waar je wat mee kan,of idd iets van kunt leren.
Maar,niet iedere kritiek hoef je je aante trekken.
Ik zelf trek dingen me altijd heel snel aan,Vooral als mensen over mijn paarden of het rijden ervan beginnen.
Maar ik heb mezelf nu zo'n beetje geleerd om uit alle kritiek of/en opmerkingen te kijken of ik er iets uitkan halen,zo ja dan leer ik wat.Zo nee,dan trek ik me het niet aan want dan is het het gewoon niet waard!!

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:56

Daar liet ik me vroeger heel erg door beïnvloeden. Niet alleen op wedstrijden, maar ook wanneer er thuis mensen keken naar m'n rijden en ik ving dingen op of zag hoe ze keken.... oei, dan kwam er dus helemaal niets meer van het rijden. Zoveel spierspanning kreeg ik dan, dat ik niet meer kon zitten en van daaruit ook niet rijden.
Tegenwoordig mag iedereen zeggen wat ie wil, kijken hoe ie wil enz. Uiteindelijk heeft het me juist sterker gemaakt, nu kan ik juist soms beter rijden als er mensen kijken. Dan concentreer ik me volledig op mezelf en het paard en de omgeving gaat dan aan me voorbij. Door de betere concentratie op het rijden, kan ik allerter en verfijnder hulpen geven.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131845
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:58

Ik vraag me eerst af met welke bedoeling mensen kritiek geven.
Als het oprecht en opbouwend bedoeld is, dan probeer ik er m'n voordeel mee te doen.
Als het om afgunst gaat, dan vind ik het supertriest en trek er me verder niets van aan.
Overigens niet alleen met wedstrijden, zo werkt het voor mij ook in het dagelijks leven Knipoog

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:01

Het is alleen zo jammer dat het 9 van de 10 keer om afgunst gaat in de paarden....

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:03

Maar ook als je in een klasse een paar keer tegen dezelfde hebt gereden.
Dan staat iedereen opeens in de kantine te kijken hoe jij aan het rijden bent.En daar word ik wel zenuwachtig van.
T gaat nu al wel beter gelukkig.Ik heb nu ook al 2x gehad dat mensen mn naam nog een keer kwamen vragen en dan gingen ze dat noteren Verward
Dat vond ik echt heel apart.
Maar ik heb nu zoiets, ik rijd voor mn plezier, en jammer dat iemand anders het niet kan hebben als je een keer hebt gewonnen.
Als je om je heen gaat kijken, en geconcentreerd zit te luisteren of iemand over jou praat, tja dan komt er ook niet veel meer van terecht, daar ben ik nu wel zo goed als overheen.

Ook kan ik me irriteren aan de arrogantie van sommige kinderen.Wat dat betreft was de L1 gezelliger.Nu zitten er een paar tussen ( bij de selecties) die denken dat ze echt goed zijn, en als je dan succes wenst dan mompelen ze wat.
Wat ik dan wel stiekem weer leuk vind is wanneer ze dan 140 punten hebben terwijl ze het zoooo goed vonden gaan.MAar over het algemeen zitten er wel aardige mensen hier.
Laatst bijgewerkt door Ctal op 04-01-04 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:23

Het ligt er een beetje aan wie die kritiek aan mij geeft.
als het maarzo wat 'gezeur' is zeg maar trek ik me er zo weinig mogelijk van aan. Als mensen echt in de gaten hebben wat het probleem is of wat beter kan bijvoorbeeld ga ik er ook op in, daar komt dan vaak ook wat uit! dan vind ik het ook helemaal niet erg om kritiek te krijgen, niemand is perfect!

ik heb ook wel is dan ben ik een springparcour aan het rijden bijvoorbeeld en dan hoor je mensen negatief over je praten, dat kan ik niet zo goed hebben, dat kun je dan ook zien aan m'n rijden dan wordt ik wat onrustiger, dan moet ik afleren, maar ja dat komt nog wel hoop ik...

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:29

O wat klinkt dat allemaal bekent. Het is niet te geloven, zoveel mensen die zgn. plezier beleven aan paardrijden, maar als er een wedstrijd gehouden wordt (waar de meesten van ons toch aan mee doen om te kijken hoe ze ervoor staan in de training waar we dagelijks aan werken) dan gunnen veel mensen elkaar het licht in de ogen niet, ongelofelijk!! Boos! Zelfs op stallen onderling kan het nogal eens uit de hand lopen. Als ze vragen hoe het ging en het was niet zo heel goed, dan is het toch allemaal niet zo erg en de volgende keer beter, kortom ze leven mee (yeh right Scheve mond ) en als het super ging en je was ook nog 1e etc dan zijn er verder geen vragen en geen belangstelling meer RAAR he?

Wat ik altijd voor ogen hou is dat IK het voor m'n plezier doe, en kijk om me heen op zo'n wedstrijd. Soms zie je iemand rijden waarin je jezelf herkent, of waar je wat van kan opsteken. En wat ik ook vaak doe is mijn collega ruiters/amazone's succes te wensen voordat ze de ring ingingen. Dat kan helpen, ik heb al een paar keer meegemaakt dat er een gezellig sfeertje ontstond doordat we aan elkaar ook vroegen hoe het ging. Lang niet iedereen doet er aan mee, maar je komt vaak dezelfde mensen tegen op zo'n wedstrijd. Het is dan toch leuk dat het gezellig is? Ja en een paard heeft ook wel eens z'n dag niet, dus dan kunnen de punten wel eens tegenvallen... jammer dan volgende keer beter.

Tsjonge wat een verhaal, nou ik hoor verder wel wat jullie ervan vinden *LOL*

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:51

Klinkt allemaal inderdaad heel bekend...alleen heb ik nog steeds niet geleerd om me dr niks van aan te trekken Ben altijd enorm nerveus voor een wedstrijd, en dan hoeft er maar iets negatiefs gezegd te worden en dan barst de bom.... dan ga ik ineens heel anders rijden en Vos zou Vos niet zijn als ie daar geen misbruik van maakt. Ik vind t heel knap van de mensen die negatieve opmerkingen zo vam zich af kunnen laten glijden, maar ik kan t (nog) niet.
Trouwens, opbouwende krietiek kan ik wel goed hebben, hoewel, als t van de eigenaresse van Vos komt of mn instructrice kan ik daar ook nog wel eens over blijven malen....zucht....wat ben ik ook een miepje eigenlijk....

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:04

bekend probleem, maar achja ik probeer me er zo weinig mogelijk van aan te trekken, als ik aan het losrijden ben, ben ik met mijn pony bezig en alleen met mijn pony en verder met niks of niemand anders.
En bij ons heerst er over het algemeen een gezellig sfeertje, gelukkig maar ook!

Heureka wat jij zegt over jaloersheid op stal, of club, daar ken ik (helaas) ook mensen van, en vind het triest dat ze zo zielig doen. de laatste tijd is het minder, want dat meisje is over naar de paarden, dus heeft ze zoiets van, dat is niet te vergelijken, haar moeder was trouwens het ergste.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:01

Ik vind het ook moeilijk om kritiek van me af te zetten. Gelukkig hoor ik niet al te vaak iets, ook omdat ik waarschijnlijk geconcentreerd ben. Maar als je dan mensen ziet kijken, dan denk ik oeps.... Dat ga ik dan ook merken in mijn rijden. Minder gedurfd en dat kost punten. Als mijn instructeur er toevallig is dan kan hij mij redelijk laten ontspannen.. Ik rijd liever op plaatsen waar ik minder bekenden tegen kom. Als het geen leuke bekenden zijn dan.

Wat Heureka vertelde herken ik mezelf ook in: Ik wens andere dan ook succes en voor je het weet maak je een praatje. Nu kom ik ook regelmatig hetzelfde meisje tegen waar ik dan mee klets en laatst zelfs wat mee gedronken heb. Ik vind het bij dressuur zo jammer dat iedereen zo op zich zelf is. Als ze namelijk meer van elkaar zouden weten zou men minder over elkaar kletsen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:08

Ik zie het niet als kritiek. En hoezo beste stuurlui staat aan wal? Jij wil toch wedstrijden rijden? Jij wilt toch door de jury beoordeeld worden?

Deze 'kritiek' zie ik meer als een punt waar ik op moet letten tijdens training. Meestal zijn dat wel de punten wat ik al weet Haha!...

Vorige week zondag ben ik meegeweest te jureren met mijn instructrice. Wat ik jammer vond, en ook tegen haar zei, is de positieve dingen die zei tegen mij zegt, niet door mij laat opschrijven.
Van het zomer heb ik wel een aantal posititieve 'kritiek' gekregen. Daar groei je van, en neem je de meer negatieve kanten ook meer op.

Bij concoursen zie je inderdaad veel mensen die kritiek heb. Daar trek ik me niet te veel van aan. Ik ben al wel gewend dat mensen zeggen: goh, wat een kleintje dat paard...
Laatst bijgewerkt door Mirkim op 04-01-04 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

:){

tweedle
Berichten: 30
Geregistreerd: 02-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:37

Als ik aan het rijden ben hoor ik normaal niks, dus ook geen kritiek. Maar als ik wel zie dat mensen naar mij kijken of ik hoor toevallig wat dan voel ik me meestal wel ongemakkelijk. Meestal kan ik dat gelukkig wel negeren en dan denk ik gewoon, ik zal jullie eens wat laten zien! Dan ga ik er juist meer aan rijden en komt er net een beetje extra bij. Kritiek houdt je juist mooi scherp, het kan namelijk altijd beter.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 21:03

Het is dus wel een herkenbaar onderwerp.Waar de meesten toch wel redelijk mee om kunnen gaan.

Even een reactie op enkele reacties in dit topic.

Kimmy zegt,"Ik zie het niet als kritiek. En hoezo beste stuurlui staat aan wal? Jij wil toch wedstrijden rijden? Jij wilt toch door de jury beoordeeld worden? "

Inmiddels zie ik het gelukkig ook zo..Hoewel,kritiek is en blijft kritiek,het is maar hoe je er zelf mee omgaat (of hoe je het zelf ziet). Knipoog

Jaggie, "als ik aan het losrijden ben, ben ik met mijn pony bezig en alleen met mijn pony en verder met niks of niemand anders."

Zo hoort dat,maar uit eigen ervaring lukte dit mij niet altijd.Als ik eenmaal super geconcentreerd was,zag ik geen tegenligger aankomen (keek voornamelijk naar de hals van het paard *LOL* ) Gevolg was een botsing met een 'collega ruiter' et voila...Weg was mijn concentratie,na een scheldkannonade van ruim 5 minuten..
Vervolgens gaf ik ieder voorrang, die op mijn pad kwam,bang voor weer zo'n 'aanvaring'.

Om lekker te kunnen wedstrijdrijden denk ik dat je toch zeker wat brutaal moet zijn.Hoe vaak gebeurt het niet dat je zonder pardon uit moet wijken terwijl je voorrang hebt.

Door wedstrijden te rijden ben ik zeker wel gegroeid,ook in de prive sfeer..Durven voor je zelf op te komen,niet over je heen laten lopen, en omgaan met kritiek Haha!

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:50

Of ik ben te geconcentreerd met mn pony bezig, oostindisch doof of er wordt heel zachtjes kritiek gegeven, kortom ik heb het over mezelf nog nooit gehoord, iig niet negetief, behalve aan mensen aan wie ik het gevraagd heb.
Tot nu toe ben ik het nog altijd eens geweest met de jury, behalve wanneer er een slecht punt gegeven wordt, zonder comentaar, meestal kan ik dat zelf invullen, soms niet.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:07

Soms zie ik mensen naar mij kijken tijdens het rijden. Ik vraag me dan altijd af of ze naar mij kijken omdat het er netjes uit ziet? Of ziet het er juist helemaal niet uit? Meestal denk ik dat ze kijken omdat het er wel mooi uitziet, en dan ga ik netter rijden.

Mijn eerste M1 wedstrijd was buiten losrijden, en binnen de proef rijden. De bak lag niet aan de kantine o.i.d. dus niemand kon mee kijken. Dat had je gedacht! Toen ik de ring in ging kwamen heel veel mensen mee naar binnen om mijn proef te kijken! Ik was al happy omdat ze daarvoor vertelde dat de beesten daar in de bak minstens FL 25.000 waard waren (waaronder dus die van mij!). Mijn dag kon niet meer stuk toen ik ook nog 1e werd met een dik winstpunt en nr. 2 ver achter me had staan. Die wedstrijd.... onthou ik voor altijd!

Helaas heb ik ook minder leuk kritiek gehad. Ten minste... 1 keertje dan. De juri probeerde mij voor de geest te halen, pony was een vos vertelde ik... hij zei: "Volgens mij was jij dan die ene die ik wat te stevig vind voor je pony." Toen heb ik daar toch zitten huilen! Ben niet dik of wat dan ook en ben ook niet zo groot, en mijn pony is 1.51 en redelijk stevig gebouwd! Gelukkig zei iedereen die ik verder ken dat dat allemaal geklets was, maar wat was ik verdrietig!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:56

Kan er redelijk goed tegen.
Ook het lagere punten krijgen dan je verwacht had.

Kritiek van de jury op je coupon of liever zelfs nog dat hij/zij je even bij je roept vind ik OK dan!
Daar kun je tenminste wat mee.
Die blanco coupons heb ik meer een hekel aan dan aan de volle Lachen

En kritiek aan de kant?
Ligt eraan door wie.
Sommige denken dat ze heel goed zijn en geven je dan kritiek en dan denk ik, doe het zelf maar eens na dan Lachen

Maar kritiek van mensen die er wel verstand van hebben vind ik juist weer heel leerzaam.
Want van alleen maar zeggen wat er goed gaat, kun je ook niks verbeteren, dat moet je toch op de mindere onderdelen Lachen

Annash
Blogger

Berichten: 26417
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:44

Heureka schreef:
O wat klinkt dat allemaal bekent. Het is niet te geloven, zoveel mensen die zgn. plezier beleven aan paardrijden, maar als er een wedstrijd gehouden wordt (waar de meesten van ons toch aan mee doen om te kijken hoe ze ervoor staan in de training waar we dagelijks aan werken) dan gunnen veel mensen elkaar het licht in de ogen niet, ongelofelijk!! Boos! Zelfs op stallen onderling kan het nogal eens uit de hand lopen. Als ze vragen hoe het ging en het was niet zo heel goed, dan is het toch allemaal niet zo erg en de volgende keer beter, kortom ze leven mee (yeh right Scheve mond ) en als het super ging en je was ook nog 1e etc dan zijn er verder geen vragen en geen belangstelling meer RAAR he?

Wat ik altijd voor ogen hou is dat IK het voor m'n plezier doe, en kijk om me heen op zo'n wedstrijd. Soms zie je iemand rijden waarin je jezelf herkent, of waar je wat van kan opsteken. En wat ik ook vaak doe is mijn collega ruiters/amazone's succes te wensen voordat ze de ring ingingen. Dat kan helpen, ik heb al een paar keer meegemaakt dat er een gezellig sfeertje ontstond doordat we aan elkaar ook vroegen hoe het ging. Lang niet iedereen doet er aan mee, maar je komt vaak dezelfde mensen tegen op zo'n wedstrijd. Het is dan toch leuk dat het gezellig is? Ja en een paard heeft ook wel eens z'n dag niet, dus dan kunnen de punten wel eens tegenvallen... jammer dan volgende keer beter.

Tsjonge wat een verhaal, nou ik hoor verder wel wat jullie ervan vinden *LOL*



kijk... dit is nou TYPISCH zo'n geval waarin ik iemand helemaal gelijk geef

(haha nee niet denken dat ik drr af ging kraken Tong uitsteken)

ben het er juist helemaal mee eens!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:25

Toen ik wat jonger was kon ik er flink zenuwachtig van worden, maar daar ben ik wel overheen Knipoog

Tegenwoordig spring ik alleen nog maar en daardoor rijd ik vooral tussen de profs. Als die eens wat zeggen of een tip geven kan ik daar meestal wat mee. En die zijn ook allemaal wel redelijk opbouwend in hun commentaar Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:07

Kritiek van mensen die ik ken en waarvan ik denk dat ze er verstand van hebben, uitstekend Lachen

De rest: I don't give a rats ass Tong uitsteken

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:11

gomir schreef:
Toen ik wat jonger was kon ik er flink zenuwachtig van worden, maar daar ben ik wel overheen Knipoog

Tegenwoordig spring ik alleen nog maar en daardoor rijd ik vooral tussen de profs. Als die eens wat zeggen of een tip geven kan ik daar meestal wat mee. En die zijn ook allemaal wel redelijk opbouwend in hun commentaar Knipoog



ja maar dat is dus wel prettig, die lui hebben er verstand van en die kraken je heus niet af, maar proberen je te helpen

ik kan zelf niet zo heel goed met kritiek omgaan, dat zeg ik eerlijk, maar soms vat ik het dan ook verkeerd op. maar ik hoor de laatste tijd niet zoveel....

ik vind altijd dat mensen altijd maar negatieve dingen kunnen zeggen, ze zullen eenmaal niet zo snel zeggen wat voor leuk paard je hebt en dat ie zo leuk loopt(ofzo)

maar ik zelf heb ook wel kritiek op anderen, als ik iemand zie rijden waarvan ik vind dat ie zo fout bezig(paardje wat bv niet wil springen helemaal naar de klote slaan... Boos! ) is, tja daar kan ik niet tegen, maar ook bij andere dingen, en misschien moet ik dat dan niet denken, want ik ken het paardje niet, de ruiter niet, en misschien handelen ze wel goed...
maar wie doet dat nou niet?! zo zit de mens gewoon in elkaar

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 00:22

reddytobias schreef:
ja maar dat is dus wel prettig, die lui hebben er verstand van en die kraken je heus niet af, maar proberen je te helpen
Daarom luister ik ook naar ze *LOL*

Citaat:
ik kan zelf niet zo heel goed met kritiek omgaan, dat zeg ik eerlijk, maar soms vat ik het dan ook verkeerd op. maar ik hoor de laatste tijd niet zoveel....
Het hangt er vanaf wie het zegt Haha!

Citaat:
ik vind altijd dat mensen altijd maar negatieve dingen kunnen zeggen, ze zullen eenmaal niet zo snel zeggen wat voor leuk paard je hebt en dat ie zo leuk loopt(ofzo)
Dat zeg ik dus wel, ik ben niet zo snel met negatieve dingen... Ken vaak ruiter en paard niet en wie ben ik nou helemaal om commentaar te gaan leveren Verward Bloos
Ben wel heel goed in ponyruiters vertrouwen geven en met goede moed de ring in helpen, maar verder houd ik meestal netjes mijn mond op concours Knipoog (kreeg bij RAP nog een bedankje voor mijn mental talk in Lisse. Kon me er zelf niets meer van herinneren, maar ze waren erg blij met me Knipoog En daarna was het weer beter gegaan met rijden *LOL* )

Kritiek leveren heb ik toevallig laatst bij RAP nog gedaan, maar die vroeg zelf wat ik er van vond en wat ik dacht dat hij anders kon doen. Had zelf ook eindelijk door dat het niet zo lekker liep denk ik

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Fly_high, Iselda, Kiim, Renss, xxxmh, ynskek en 9 bezoekers