[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:46

Wat leuk een M1 topic!
Ik ben Sanne en Ik ga 21 maart voor het eerst M1 starten met mijn 6 jarige welsh D pony.
Eerst heeft hij heel veel moeite gehad met voorwaarts zijn, dus hebben we de L1 helemaal uitgereden, en ook de L2 rustig aan gegaan. Nu is hij perfect aan het been en komen zijn super gangen weer tot zijn recht (toen hij 2 jaar geleden net geruind was, is hij bij de finale van de divoza cup jonge dressuur pony's 9e van nederland geworden met een 9 voor de stap, 7,5 voor de draf en een 8 voor de galop :) )
Ook ben ik met mijn 3e wedstrijd met hem, kampioen van Utrecht geworden.
Vd zomer zijn we reserve kampioen geworden. Helaas was hij deze winter zo fris dat hij een paar keer gek deed, maar ook de goede onderdelen extreem goed reed, waardoor we toch nog 3e van utrecht werden! Met als commantaar dat we een hele talentvolle combinatie zijn!
Afbeelding
Afbeelding

_Kyarah

Berichten: 111
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 23:59

Gaaf paard heb je, Sanne!

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 05:36

Ik heb het trukje volt 10 meter gebruikt van de week. Dat werkt erg goed!

Als hij te druk word of ui elkaar valt, dan kan ik hem weerbop het achterbeen zetten.

Verder wissel ik af met de gebroken lijn kleiner of groter te maken of 2 kleine achter ellaar te makdn om hem nij de les te houden.

Er zaten hele nette en beheersde stukjes tussen :D blij

Miiess18

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Lisse

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:06

Sanne; wat een knappert heb je daar zeg! Echt leuk!

Peelie; wat leuk dat het trucje werkte!!

Zelf heb ik vandaag 2e keer gestart in de M1! Helaas een beetje chaos in de organisatie Door heel veel afzeggingen. Opzich fijn gereden, maar niet mijn beste dag!

Als enige in de M1 waardoor we bij de M2 zijn gevoegd. En daar werken we 2x eerste! Met 2x 186! Toch weer 2 puntjes.
Helaas is hij ontzettend sterk op rechts de laatste paar dagen.. waardoor ik hem er gewoon niet lekker doorheen krijg. Iemand tips hoe ik dat kan oplossen misschien?

Hij heeft het echt pas sinds kort. Ik rijd hierdoor zelf ook niet zo lekker doordat ik te veel ga proberen te werken en daar laat ik punten liggen.

Wel weer trots op die knappe haf! Nu M1+5. Dus we gaan weer als een trein.

Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:43

Nette punten hoor!

Echt rijtechnische tips heb ik even niet.
Misschien werkt het om hem even aan de longe te zetten of gewoon even lekker uitwaaien buiten? Dat werkt bij die van mij vaak. Die heeft het echt nodig om gewoon 1 keer in de week alleen aan een halstertje te longeren. Dan loopt hij lekker met zijn neus over de grond en is hij daarna heerlijk los. Die van mij wil ook wel eens wat sterker worden op rechts, maar vaak na een dagje longe of een sprongetje is hij heerlijk los. En een buitenritje is natuurlijk altijd fijn :)
En anders tips vragen aan je instructrice?

Miiess18

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Lisse

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:25

Bedankt! Ben ook super trots op hem!

Ik heb aankomende week inderdaad weer les, maar ben zelf altijd benieuwd naar meerdere meningen.

Ik rijd hem zelf maar eens per week, aangezien ik hij van andere mensen is. Toevallig heb ik gister inderdaad even een sprongetje gemaakt met hem, voor een verandering, helaas heeft dit ook niks uitgehaald. Verder word hij minstens eens per week gelongeerd (los) dus dat zou het eigenlijk ook niet echt kunnen zijn denk ik zelf?

Wel bedankt voor het meedenken!!

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 03:35

Een paard wat een kant vast houd maak ik aan die kant een halve ophouding totdat hij los laat, zodra hij ook maar een milliseconden los laat, laat jij los.

En soms Is een kleine ophouding voldoende en als hij echt dwars Is zou je ook kunnen proberen met een hogere hand in te werken. Dan komt het bit meer in de mondhoek. Echter Is het daarbij wel super belangrijk dat je wel vriendelijk blijft en gelijk loslaat als hij mee geeft.

En als laatste tip, maak er geen touwtrekwedstrijd van, maar korte snelle ophoudingen en snel loslaten. Verder een keer heel flink voorwaards rijden (echt midden/uitgestrekte draf) om hem weer naar de hand toe te zetten al een stap in de richting. Vaak worden ze daar rechter van en dan heb je de helft van je probleem al opgelost.

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 03:54

Gefeliciteerd, nette punten.
Rijtechnisch is een beetje moeilijk gezien je maar eens pw rijd.
Die van mij wil soms ook erg sterk worden (is wat minder soepel) op links. Wat dan erg helpt is lekker lang laag (meer richting het hals strekken) rijden, en veel voltes, overgangen wat extra stelling naar binnen en naar buiten pakken enz. maar wel zorgen dat je absoluut niet je teugel op de hand pakt waar hij sterk op is, werkt vaak alleen maar averechts en worden ze nog sterker van. Zorg dat je ze om je been heen kunt draaien, door met je buiten been naar je binnen hand toe te rijden, en hem zo om je been heen te stellen.
Kan er verder weinig tips over geven omdat ik je paard en jij nooit heb zien rijden.

Hier ging het vandaag erg goed! Paard was weer goed aan het been naar voren, en zo konden we weer lekker loswerken en op het laatst nog even wat oefeningen mee pakken.
De 4 jarige is de laatste paar weken even in een dipje, en bokt steeds voor je been, en komt tegen de hand. Leuk een bijrijdster die je pony rijd als je op vakantie bent, maar het helemaal fout is gegaan....
Gelukkig vandaag helemaal niet gebokt , of tegen de hand in gekomen. Het gaat weer de goede kant op!

Miiess18

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Lisse

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:19

Super bedankt! Ik ga daar eens mee werken! Gister liet ik hem tijdens mijn proef er dus echt aan hangen. Waardoor we met z'n 2e aan het hangen waren.. mijn schouderbinnenwaarts doet hij normaal ontzettend fijn en gemakkelijk, en nu kon ik hem amper tonen op de linkerhand, gewoonweg omdat ik z'n schouder niet mee kreeg. En dat is gewoon zonde en niet lekker voor beide!

Het is inderdaad lastig om hem zelf met 1 x per week zo erdoor te zetten. Alleen loop ik nu dan echt even met me neus er tegenaan, doordat ik erop stuk loop, loopt mijn lesklantje die dus eigenlijk op haar eigen pony rijd, er ook op vast. En ik weet dan niet helemaal goed hoe het op te lossen. Ik ga eens proberen of dit in ieder geval bij haar een klein beetje werkt, dat hij daar in ieder geval niet ook in haar hand gaat trekken, en dan van de week in de les eens even goed sleutelen eraan!

Heb het al aangegeven dus we gaan samen met m'n instructrice er eens een les aan wijdde, en even kijken waar het "mis" gaat! Voorlopig deze maand even niet starten, en volgende maand hopelijk weer met een schone losse lei weer knallen!

Vionaa

Berichten: 449
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:44

Miiess18, wordt het paard door de eigenaren de rest van de week wel gereden? Ik rij namelijk zelf ook op een paard wat van iemand anders is, nou gaat zij er voornamelijk het bos mee in, maar ik kan mij voorstellen dat als de eigenaren er ook nog op rijden het wel lastiger is om punten aan te pakken.

En Sanne wat een gave pony, hij toont groot zo op die stand foto of ligt dat aan mij?

leviria
Berichten: 197
Geregistreerd: 02-10-07
Woonplaats: midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:03

Ik meld me ook, ik heb met mijn paard easten boy (v. Westenwind) ons M1 debuut gepland op 24 maart. Ook wij zijn pas sinds een jaar aan het wedstrijd rijden en gaan super snel.

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:51

Dank je! We zijn er ook super blij mee!
Hij toont heel groot ja, ook op sommige rij foto's is het net een paard.
Hij denkt soms ook dat hij een heel grote hengst is, helaas is hij in werkelijkheid maar 1.47 haha!

Miiess18

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:30

Vionaa schreef:
Miiess18, wordt het paard door de eigenaren de rest van de week wel gereden? Ik rij namelijk zelf ook op een paard wat van iemand anders is, nou gaat zij er voornamelijk het bos mee in, maar ik kan mij voorstellen dat als de eigenaren er ook nog op rijden het wel lastiger is om punten aan te pakken



Hij word de door de dochter van de eigenaar gereden, en die lest ook bij mij. Daarin hoeft hij eigenlijk alleen de basis te laten zien, maar hij moet eigenlijk bij ons allemaal erdoorheen buigen, linksom en rechtsom dus ik ben daardoor heel erg opzoek, naar de oorzaak zodat ik het op de juiste manier kan gaan oplossen. Maar tot zo ver is het me eerlijk gezegd nog een raadsel..

DiscoDipp

Berichten: 2867
Geregistreerd: 29-09-14

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 01:26

Omg jaaa ik mag me ook melden!! Zou me ook maar even voorstellen, ben met mijn super haffie gestopt in 2012 en afgelopen september weer opgepakt omdat ik hem toch nog niet kan missen, begonnen bij de paarden in het L1 en nu eind maart gaan we ons M1 debuut maken! :D *\%/*

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 03:15

Ik had gisteren wedstrijd. 182 en 183 en 1e prijs. Nog 2punten en We mogen M :D

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:54

Ik heb vandaag mijn M1 debuut gereden!
met losrijden was ie super voorelkaar, maar toch wat spanningen en stout gedrag in de 1e proef.
De 2e proef ging fijner 185 punten en een 1e plaats! Super trots dus!!

Anoniem

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:25

Proficiat!!!

leviria
Berichten: 197
Geregistreerd: 02-10-07
Woonplaats: midwolda

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:53

Gefeliciteerd

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:59

dankjulliewel!

renateeee_

Berichten: 643
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:20

Hoi! Ik wil me ook graag melden, gister laatste puntjes gereden in de L2, hoefde er nog maar eentje. Reed ik er boven mijn verwachting ineens 4!
29 maart staat mijn M1 debuut op de planning! Als ik thuis ben zal ik mijn paard even verder voorstellen :)

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:38

Leuk dit topic! Ik mag M starten maar moet nog even de moed verzamelen op me daadwerkelijk op te geven :) Tot nu toe fluitend alle klasses doorlopen maar op één of andere manier zie ik de M als andere koek :D

Handig die tips ook! Van de week toch maar eens een paar wedstrijden opgeven....... :=

Miiess18

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-12-14
Woonplaats: Lisse

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:59

Gefeliciteerd allemaal met de mooie punten!

renateeee_, wel heerlijk om zo je "oude" klasse te verlaten! Geeft toch een goed gevoel!
Waar ga je starten 29 maart?

PPPeet, Zitten de oefeningen erop? en loopt hij/zij fijn, zou ik zeggen gewoon doen! Zelf denken dat het gewoon oefenen is werkt bij mij altijd erg goed! Succes!


Gelukkig heb ik gevonden waar ponylief last van heeft, hij moest zo ie zo nodig naar de tandarts! Dus dat allereerst maar even laten uitsluiten, en vervolgens kwam ik er in mijn les achter dat ik onbewust, door op rechts los te gaan werken en hem naar mijn linkerteugel te rijden, ik links dus gewoon liet "vallen" waardoor ik meneer alle vrijheid gaf om links weer onder mijn goede pogingen uit te komen! Heel slim!

Gelukkig nu bewust van, dus nu weer lekker doorknallen! Nog even het werk verbeteren totdat hij weer echt fijn is en terug is waar hij was en 18 april gaan we weer knallen op wedstrijd!

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:09

Whaaaa het is bijna zo ver!!! Zaterdag mijn M1 debuut!!
Heb er super veel zin in, heb al bijna 2 maanden niet meer gestart nml, dus ik vind het wel een keer leuk!
Helaas kunnen we niet met de ander starten, die is net naar de osteopaat geweest. Over 4 weken zijn laatste behandeling en dan word ze verkocht... Erg jammer , maar we hebben samen een leuke tijd gehad, maar de klik is er niet echt. ze kan nooit het M of Z in, omdat haar heup niet helemaal recht is, wat tot een bepaald niveau wel eruit kan en opgelost worden, maar op hoog niveau komt dat toch weer terug.
het gelukkig niks erfelijk, en kan ze als fokmerrie/recreatie pony prima door! We hebben een tijd geleden al een aanbod gehad van een fokker omdat ze een hele goede bloedlijn blijkt te hebben, dus zodra de behandeling klaar is, en het allemaal weer goed is, willen we kijken of de fokker haar nog wil hebben.
Andere pony is ook even gecontroleerd, en die was mooi recht en soepel!

Vionaa

Berichten: 449
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:45

Miiess18, wat fijn dat je er achter bent gekomen dat het aan z'n tanden lag en dat dat nu ook opgelost is!

sannedeedee1, haha, ik kijk ook altijd uit naar en wedstrijd zelf zondag onderlinge!
Is dat de pony waarvan je foto's postte, ik denk het niet toch? In ieder geval wel vervelend..

renateeee_

Berichten: 643
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:57

Miies18, in Hekelingen, bij Spijkenisse! Fijn dat jouw probleem is opgelost

Heel veel succes Sannedeedee1!