Klassering paard en klassering ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Klassering paard en klassering ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 20:34

Een kennis van mij rijdt met haar ene paard in de M2, met haar andere is ze dit voorjaar B gestart en heeft ze zichzelf flink in de prijzen gereden (veel eerste prijzen incl. lint en prijzengeld). Onlangs is ze kringkampioene in de L1 geworden.

Maar... iemand anders heeft met ditzelfde paard vorig jaar al L2 gereden (met wp).
Tot nu toe heeft ze niks gehoord van het KNHS en start ze gewoon lekker door in de L1 en gaat ze binnenkort over naar de L2.
Kan het zijn dat de KNHS haar nog terugfluit of is haar start in de B en L1 al te lang geleden?
Ik gun haar de prijzen van harte en ik hoop ook dat ze er niks van hoort van het KNHS, maar ik vroeg me toch af hoe dit nu zit en of dit zomaar kan. Het zou sneu zijn als ze binnenkort ineens de melding krijgt dat ze al het prijzengeld e.d. alsnog moet inleveren en er nog een flinke boete op volgt.


jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:43

ze moet eigenlijk dus wel L2 starten met het paard, dt heeft ze dus niet gedaan, maar wat de consequenties daarvan zijn, ik zou het eigenlijk niet weten.
maar de KNHS is zo langzaam dat ze het waarschijnlijk op nog niet eens opmerken of als zij al zo onderhand Z rijdt, er dan eens mee aankomen zetten.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:02

Geen idee eigenlijk.
Maar met een Z paard mag een L ruiter toch ook B starten?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:04

Nope Germie, je moet in de gezamenlijk hoogste klasse starten, in jouw voorbeeld is dat dus L en in dat van Kitty L2.
Maar hoe ver ze iemand terugfluiten? Geen idee ..

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:24

Toen ik L starte met een Z ponie mocht dat ook omdat ik L was op dat moment! Ik weet niet precies hoe het zit met die kwalificeringen maar goed.
Ik weet wel dat die gene iig niet in de B had horen te starten! zeker in de L2 en als ze dispendatie zou hebben aan gevraagd misschien in de L1.
Ik vind het raar dat de KNHS zo sloom is!
Ik heb een keer een brief binnen gekregen dat ik in de verkeerde klasse was gestart omdat ze de pony niet kenden bij de KNHS dat is allemaal wel weer goed gekomen want de pony stond onder een ander nummer aangemeld bij mij dan bij zijn vorige amazone, maar goed. Met die brief waren ze wel super snel! die was 2 weken na mn eerste wedstrijd binnen!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:30

Meestal zijn ze juist supersnel met foutmeldingen Verward

Wsl is deze er dus wel doorgeglipt Verward Misschien een fout in de registratie van paard/ruiter, of natuurlijk per ongeluk het nummer verkeerd ingevuld/getikt ergens onderweg.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:29

ALs ze al M2 geklasseerd was op het moment dat ze met het andere paard begon, is ze idd flink in overtreding. Als de KNHS nog niets in de gaten heeft heeft ze mazzel, maar zodra er een keer iemand een klacht indiend hangt ze.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 09:11

en terecht IMO. Ze weet heel goed dat ze fout is, en dergelijke regels zijn er niet voor niets.
Waarschijnlijk krijgt ze een flinke boete en er volgt ook nog wel eens een actie op als verplicht alle rubrieken moeten uitrijden tot et mximum aantal wp'en.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 10:00

Toen ik haar erop aansprak deed ze net alsof ze van niets wist.
Als zou ze het toch wel moeten weten. Bij de pony's heeft ze al flink hoog gereden en bij de paarden M2.
Ik denk dat ze er makkelijk vanaf komt. Als alle kampioenschappen achter de rug zijn, gaat ze L2 starten en kraait er geen haan meer naar.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:02

daar geloof ik dus helemaal niets van.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:59

germie schreef:
Geen idee eigenlijk.
Maar met een Z paard mag een L ruiter toch ook B starten?


No way, anders had ik dat met Hilde ook wel gedaan. Je moet in de hoogst gezamelijke klasse (met WP) starten. Dat was bij mij L1, dus daarin moest ik starten.

Iemand van mijn club heeft het wel geprobeerd, maar is teruggefloten door de KNHS en heeft een berisping en voorwaardelijk gekregen.

Toos paardloos

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 13:08

Toch vind ik het vaag dat ze helemaal niks van de KNHS gehoord heeft.
Vraag me af of ze er nu (na inmiddels al een half jaar in te lage klasses gestart te zijn, kampioenschappen gewonnen te hebben) nog wel wat van hoort.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:21

Kan het zijn dat het paard anders geregistreerd staat?
Geen idee of dat mogelijk is hoor....???

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:25

Ik denk dat ze hier niks meer van te horen zal krijgen van de KNHS.

Ik heb nu 2 keer met een paard zonder te weten dat het niet mocht in de verkeerde klasse gestart.

Eerst met een pony. Ik was toen zelf M SGW Pony's geweest, dus ik dacht ik mag vast zo met een groene pony B SGW starten zonder winstpunten in het springen, nou jammer dan dat mocht dus niet. Die wedstrijd had ik een prijs, en heb er niks over gehoord van de KNHS.
Dit jaar starte was ik zelf Z SGW pony's en ik wilde een B groen paard in de SGW B paarden starten. Ik had verder geen winstpunten met dat paard, maar ik nam aan aangezien ik zelf Z was dat ik wel mocht starten met dit paard, nope dat mocht dus niet, maar heb weer niks gehoord van de KNHS. Dit maal heb ik denk ik niks gehoord omdat als je M/Z SGW bij de paarden bent je wel een groen paard in de B Paarden mag starten maar als je Z SGW Pony's bent niet....

Pallander
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:58

Ik ben met mijn M2 pony (die voorheen Z was) ook in de B begonnen. Ik had met mijn 1e pony al wel L2 gereden, dus had eigenlijk L2 moeten starten. Ik wist alleen niets van die regel af en mijn pony was een jaar of 4 eerder voor het laatst op wedstrijden geweest. Ik heb ook nooit een brief gehad.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:03

Bij het vormen van een nieuwe combinatie (paard/pony-ruiter) zal deze combinatie geplaatst worden in de hoogste gemeenschappelijke klasse (dit geldt voor alle nivo's).

De hoogste klasse van een ruiter is die waarin door hem/haar ooit een winstpunt is behaald.

De hoogste klasse van een paard is die waarin door het paard ooit een winstpunt is behaald.

Zowel voor paard als ruiter geldt dat men pas opgenomen is in een klasse wanneer men daarin ook feitelijk een winstpunt heeft behaald.

Een ruiter die opgenomen is (geweest) in de klasse ZZ-Licht of hoger, mag met een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in geen enkel geval uitkomen in de klasse B.

Een in het buitenland geklasseerd paard is startgerechtigd in de hoogst gemeenschappelijke klasse, nadat de KNHS een schriftelijke verklaring van een erkende buitenlandse federatie heeft ontvangen ten aanzien van de hoogste klasse van het paard.

Klassen B t/m Z 2.

Zij die met een ongeklasseerd paard beginnen, moeten beginnen in de klasse B, indien zij met een ander paard niet zijn opgenomen (geweest) in de klasse M1 of hoger.

Indien men met een ander paard opgenomen is (geweest) in de klasse M1 of hoger, dan mag met een ongeklasseerd paard in de klasse L1 worden gestart, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden.

Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z1 was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in de klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2 of Z1 starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden.

Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse worden gestart.

Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z2 was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in de klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2, Z1 of Z2 starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden.

Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse worden gestart.

Een nieuw te vormen ponycombinatie waarvan de ruiter uitsluitend een klassering heeft behaald met een pony van de categorie A/B en overstapt naar een pony behorende tot de categorie D of E, kan maximaal twee klassen lager dan de verplichte klassenindeling worden ingedeeld, zonder winstpunten.

Idem, echter overstappend naar een pony behorend tot de categorie C, kan maximaal één klasse lager dan de verplichte klassenindeling worden ingedeeld, echter met 5 winstpunten.

In alle gevallen is de eenmaal gemaakte keuze bindend, met dien verstande dat ruiters die op grond van de reglementen in een hogere klasse uit hadden mogen komen, versneld kunnen promoveren naar die klasse.

Bij de overgang van de ponysport naar de paardensport wordt de klasse, waarin de ponycombinatie direct voorafgaand aan de overgang naar de paardensport was opgenomen, overgenomen, inclusief behaalde winst of verliespunten.

Combinaties die bij de pony's zijn uitgekomen in de klasse Z1/Z2-dressuur en met dezelfde "pony" de overstap naar de paardensport maken, kunnen op verzoek worden teruggeplaatst naar de klasse Z1-dressuur, zonder winstpunten.

Het is toegestaan dat een deelnemer, voorzover deze nog de ponygerechtigde leeftijd heeft, met een bepaalde pony weer gaat deelnemen aan wedstrijden voor ponyruiters, terwijl daarvoor met dezelfde pony aan wedstrijden voor paarden werd deelgenomen.

De betreffende combinatie zal dan worden ingedeeld in een klasse waarin de gevraagde opgave vergelijkbaar is met het niveau waarop tijdens wedstrijden voor paarden werd uitgekomen, met overname van het behaalde aantal winstpunten.

Klassen ZZ-Licht en hoger.

Een ruiter die gepromoveerd is vanuit de klasse Z2 en die gestart is in de klasse ZZ-Licht mag met hetzelfde paard tot het behalen van 5 winstpunten in de ZZ-Licht blijven starten in de klasse Z2.

Een ruiter die is opgenomen in de ZZ-Licht (met tenminste 1 winstpunt) mag met een lager geklasseerd paard starten in de klasse Z1, tenzij hij met meerdere paarden in de klasse Z2 opgenomen is geweest, dan mag hij direct in de Z2 starten.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse ZZ-Zwaar (met 1 winstpunt) mag met een ander paard starten in de klasse ZZ-Licht.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse Lichte Tour (met 1 winstpunt) mag met een ander paard naar keuze starten in de klasse ZZ-Zwaar of ZZ-Licht.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse Midden Tour (met 1 winstpunt) mag met een ander paard naar keuze starten in de klasse Lichte Tour, ZZ-Zwaar of ZZ-Licht.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse Zware Tour (met 1 winstpunt) mag met een nieuw paard naar keuze starten in de klasse Midden Tour, Lichte Tour, ZZ-Zwaar of ZZ-Licht.

In alle gevallen is de eenmaal gemaakte keuze bindend, met dien verstande dat ruiters die op grond van de reglementen in een hogere klasse uit hadden mogen komen, versneld kunnen promoveren naar die klasse.

Promotieverzoeken dienen schriftelijk te worden ingediend bij de KNHS en promotie is vervolgens pas toegestaan nadat schriftelijke toestemming is gegeven

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:23

En hoe zit het dan als je M springen geweest bent, mag je dan met een groen paard ook L springen starten? of L1 dressuur? Wat mag met springen dan? Moet een Z ruiter met een L paard ook L springen starten?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:35

dezelfde regel wb hoogst gemeenschappelijke gezamenlijk klasse telt. Dus Z ruiter met L paard = L starten. Verder is het volgens mij strenger. Maar zie hier het reglement:

Spriungen reglement schreef:
KLASSEN-INDELING EN NIEUW GEVORMDE COMBINATIES
(zie ook de tabellen, die in annex I bij dit hoofdstuk opgenomen zijn!)
1. Voor alle disciplines is een klassen-indeling van toepassing welke onderverdeeld is in de volgende klassen/proeven:
- springen: B, L, M, Z, ZZ en (nationaal) 1.30M, 1.35M, 1.40M en 1.50M.
2. Bij het vormen van een nieuwe combinatie (paard/deelnemer) zal deze combinatie geplaatst worden in de hoogste gemeenschappelijke klasse. De hoogste klasse van de deelnemer is de hoogste klasse waarin door hem ooit een winstpunt behaald is. De hoogste klasse van een paard is de hoogste klasse waarin het paard ooit een winstpunt heeft behaald. Het paard is pas opgenomen in een bepaalde klasse wanneer het paard daarin een winstpunt heeft behaald.
Voor ponydeelnemers, die overgaan naar de paarden, geldt dat in de discipline springen voor het vaststellen van de hoogste gemeenschappelijke klasse moet worden uitgegaan van de vergelijkbare hoogte van de hindernissen in de parcoursen van de betreffende klasse.

3 a. Indien een deelnemer tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z-springen was opgenomen, mag hij een ongeklasseerd paard in de klasse M-springen starten, met inachtneming van bepaling inzake de minimumleeftijd voor paarden.

b. Een uitzondering op het bepaalde is na het indienen van een schriftelijk dispensatieverzoek - van toepassing op deelnemers van 40 jaar of ouder, alsmede voor deelnemers, die tenminste gedurende een periode van 12 maanden voorafgaande aan de wedstrijd met enig paard niet hoger zijn gestart dan in de klasse L-springen; na honorering van het dispensatieverzoek is het deze deelnemers toegestaan te starten in de klasse B.
4. Indien een deelnemer in de discipline springen tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse ZZ was opgenomen, mag hij een nieuw paard in de discipline springen naar keuze direct in de klasse Z of ZZ starten. In alle gevallen is de eenmaal gemaakte keuze binden.
5. Indien hiertoe een met redenen omkleed schriftelijk verzoek wordt ingediend bij het secretariaat van de KNHS, kan ontheffing worden verleend van de verplichte klassen-indeling. Heeft de deelnemer zijn keuze eenmaal bepaald, dient die aangehouden te worden.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:52

De hoogste klasse waarin ik ooit een winstpunt heb behaald is M1 pony's (ben wel 1x M2 gestart, maar zonder wp.)
Als ik nu een ongeklasseerd paard ga starten, mag ik dan L1 starten?

"Indien men met een ander paard opgenomen is (geweest) in de klasse M1 of hoger, dan mag met een ongeklasseerd paard in de klasse L1 worden gestart, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden"

Geldt dit ook voor pony's?

Don't dream your life, live your dreams!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 21:26

germie schreef:
En hoe zit het dan als je M springen geweest bent, mag je dan met een groen paard ook L springen starten? of L1 dressuur? Wat mag met springen dan? Moet een Z ruiter met een L paard ook L springen starten?


Als je M met punten bent springen mag je met een ongeklasseerd paard direct L-springen starten mits het paard minimaal 4 jaar is
Om direct L1-dressuur te mogen starten moet je toch echt eerst M1 met punten geweest zijn Knipoog

Een Z-ruiter moet met een L-paard ook direct L-springen, tenzij die ruiter Z-dressuur was en nog nooit heeft gesprongen, dan mag je natuurlijk gewoon B starten


Gabyfedde: volgens mij mag dat als je een pony in de categorie D of E hebt gereden Maar je mag ook gewoon B starten.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:07

gomir, wijs dat eerste eens aan in het reglement?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:12

Tja, is het paard onder dezelfde naam gestart? Onder een andere naam zien ze het niet zo snel....

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:16

Lielle schreef:
gomir, wijs dat eerste eens aan in het reglement?


Daar kan ik het idd niet in vinden, maar ik heb er toen over gebeld En ben daarna alsnog B gestart, was al bang zat Knipoog

Is dat weer verandert inmiddels Verward Heb het in augustus nog nagezocht in het reglementenboekje van een vriendin en dat was echt het nieuwe reglement

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:18

ik kon het niet vinden. Dacht het nl ook.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:27

Als ze dat verandert zouden hebben dan had het toch wel ergens gestaan dat dat niet meer mocht Verward
(niet dat het mij verder uitmaakt, B ben je toch ook zo door *LOL* )

Ik begon me al af te vragen of het een hersenspinsel van mij was, maar gelukkig dacht jij het ook *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa en 45 bezoekers