Proef of voorlezer volgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Proef of voorlezer volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 13:36

Wat moet je doen als je je proef uit je hoofd kent maar dat de voorlezer iets te laat voorleest?
Ik moest bijvoorbeeld bij A halthouden en dan in stap overgaan maar gelijk tussen a en k in draf alleen ik was in stap en ging automatisch in draf omdat ik wist dat het moest maar de voorlezer zei het pas later.
Het ging super goed het halthouden het weg stappen en het wegdraven maar toch had ik maar een 6.
Daarom vraag ik het me af of ze dit misschien niet als "ongehoordzaam" ofzo beschouwen. Dat ik te vroeg in draf ben gegaan (ik was toen dus al wel precies tussen a en k)
De mensen aan de kant vonden het ook allemaal vreemd dat ik er een 6 voor had. Er waren onderdelen in de proef die veel slechter gingen en waar ik dan ook 6en voor kreeg.
Maar het lijkt me ook vreemd als je niet gewoon voor je zelf ook mag rijden.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:37

ik denk dat die 6 toch een andere reden had, als je de proef rijdt zoals het hoort kan de voorlezer zelfs Chiness praten, maar hoor jij gewoon je punten te krijgen.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:54

Ik denk/weet wel zeker dat dit niet komt door de voorlezer hoor. Je moet gewoon de proef rijden en dat heb je gedaan. Als je lezer iets fout leest wordt je hier immers ook voor gestraft als je dat uitvoert

<3 Galanto <3

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:01

Ik wou net zeggen, als je de aanwijzingen van je voorlezer had gevolgd dan had je -2 gehad (ook al geven sommige juryleden nog steeds -1).
Dus je had gewoon maar een 6 verdiend volgens de jury... helaas.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:09

Het heeft niets met de voorlezer te maken. Een 6 is toch helemaal niet zo slecht. Ze vonden de overgang waarschijnlijk gewoon wat matig.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:59

Het komt idd niet door de voorlezer, als ze daaraan beginnen ga ik een andere voorlezer zoeken Haha! Want die leest per proef minstens 2 dingen fout, te vroeg of te laat Haha!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:06

Als de voorlezer te laat is en jij de proef kent, rijden zoals de proef het zegt en nooit wachten!! Wachten is namelijk fout en dus -2, dat is toch jammer als jij de proef wel kent.
En jury's, je snapt ze toch niet altijd!

En Ctal: goed van je punten maar 170-2 = 168 en dus maar 1 wp.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:07

Ja dat snap ik, maar dit waren ook maar 2 proeven, maar in de 2 proeven ervoor had ik er al 1 verzameld Knipoog T was dus t totaal.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131955
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:31

Het gaat om de proef, niet om wat de voorlezer zegt.
Als je zeker bent van je zaak en je merkt dat de lezer in de fout gaat, dan kun je dus gewoon doorrijden.
De jury zal je nooit bestraffen omdat je de proef goed rijdt ondanks dat je voorlezer iets anders (of helemaal niets) zegt.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:35

proef volgen !
Ik heb bij een onderlinge wedstrijd ook een keertje verkeerd voorgelezen Bloos en toen kreeg zij twee minpunten, omdat de ruiter de proef uit het hoofd hoort te kennen

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:53

Ik merk gewoon niet wat de voorlezer leest *beschaamd*
Denk trouwens dat't veiliger is sowieso uit je hoofd te rijden, na een paar keer voorleze geweest te zijn, is het namelijk veel leuker als je kunt denken 'bwa, ze kunnen de proef toch al, ik ben maar versiering'
Anders is het toch maar stressen hoor^^

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:52

Taygalover schreef:
proef volgen !
Ik heb bij een onderlinge wedstrijd ook een keertje verkeerd voorgelezen Bloos en toen kreeg zij twee minpunten, omdat de ruiter de proef uit het hoofd hoort te kennen


Je hoeft de proef niet uit je hoofd te kennen hoor. 't Is natuurlijk wel handig als je ongeveer weet hoe je moet rijden. Zo heb ik eens iemand keertwendingen zien rijden, zoals ik ze nog nooit gezien heb. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:28

De ruiter wordt wel geacht de proef te kennen hoor . Als je fout rijdt omdat je lezer verkeerd leest, dan ben je gewoon de klos omdat je dus zelf hoort te weten wat je moet rijden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:45

Lovely schreef:
De ruiter wordt wel geacht de proef te kennen hoor . Als je fout rijdt omdat je lezer verkeerd leest, dan ben je gewoon de klos omdat je dus zelf hoort te weten wat je moet rijden.


Ja duh... tuurlijk moet je een proef niet verkeerd rijden, maar je bent absoluut niet verplicht een proefje uit je hoofd te kennen. Het is gewoon voor eigen risico.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:17

Het Regelement van de discipline dressuur.

Hoofdstuk 2 : de dressuurwedstrijden.
Artikel 133 Uitvoering van de Proeven
Voorlezen
De proeven tot en met de Z2 en bepaalde ZZ-Licht en ZZ-Zwaar proeven, alsmede Duitse S-proeven mogen
worden voorgelezen. In het vraagprogramma kan desgewenst worden bepaald dat op regionale- en KNHSkampioenschappen
de proeven vanaf de klasse Z1 uit het hoofd gereden dienen te worden. Indien de voorlezer
een verkeerde opdracht geeft, waardoor een vergissing in het programma wordt gemaakt, is de deelnemer
hiervoor zelf verantwoordelijk. De deelnemer wordt geacht de proef te kennen. De (voorzitter van de) jury gaat
in dat geval te werk als zijnde er een fout in het programma is gemaakt.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _xManadisx_, Bowo, Roos0605 en 50 bezoekers