Wedstrijd aanfluiting en jury beoordeeld vooraf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Wedstrijd aanfluiting en jury beoordeeld vooraf...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 11:54

Nou nou, gisteren zou de laatste wedstrijd van het kampioenschap plaats vinden van het Lipizzanersportpaard 2003. Het was werkelijk een aanfluiting

Er kwamen maar 5 deelnemers opdraven van de (ik geloof) ongeveer 15 deelnemers. I.p.v. dat er even naar de manege was opgebelt dat alles later zou starten zat ik dus samen met 2 andere dames die ook op tijd waren netjes een half uur van tevoren op het paard maar uiteindelijk hebben we zo'n 1 uur en een kwartier moeten wachten tot we dan eindelijk konden starten.

In de tussentijd stond het jurylid dat al niet zo vrolijk was, werd later gezegd wegens persoonlijke omstandigheden, ons gade te slaan. Blijkt dus achteraf op de video een bijzonder onaangenaam commentaar te horen over mijn paard. Hij heeft een kwartier lang (zonder dat hij wist dat de video aan stond) staan bekritiseren hoe slecht dat hij vond hoe ik mijn paard losreed!!! Hij vond dat ik mijn paard te rond (?) losreed, dat dat geen enkele zin had, dat de nek er veel meer op moest (we spreken over B nivo!) dat ik hem veel hoger moest rijden, dat ik alleen maar achter de loodlijn zat (ik rij mijn paard altijd laag diep en rond los, want zodra ik hem gelijk wat hoger in het begin rij dan gaat hij zich vast zetten.....)

Goed toen de proef: vond het zelf heel netjes gaan ondanks dat Nap een beetje nerveus werd van de mensen die de wenteltrap op en af liepen naar de kantine. Voor een halve grote volte links en rechts kreeg ik een 7 terwijl er bij stond dat ik geen stelling en geen buiging had(?)

Tussen F en A arbeidsdraf (nog voor A aan aangedraaft, staat op band, kreeg ik een 4 hij vond het namelijk te laat Verward )

F-X-H van hand veranderen in middendraf, geen veruiming, je versnelt alleen maar en dan een 7 Verward

Verder alleen maar commentaar dat ik achter de loodlijn rij dat ik geen stelling heb en geen buiging......... en alleen maar 4en 5en en 6en.

Ok volgende proef: Ging veel beter voor mijn gevoel. Nap was heel ontspannen en los door zijn lijf en liep netjes beheerst kreeg van iedereen na de proef complimenten hoe fijn mijn paardje liep

Weer alleen, geen buiging, geen stelling, te snel, niet overvragen, verruimt niet, achter de loodlijn.

Dan het toppunt:
C en H arbeidsgalop links: Nap springt aan in rechtergalop (vraag me niet waarom Haha! ) E-B-E grote volte laat ik hem een perfecte wissel springen omdat ik toch die linkergalop wilde tonen en wat is het commentaar: een 6 voor het aanspringen en een 4 voor de grote volte want hij valt uit de galop Verward Verward Verward Nou moe, daar snap ik dus echt niets van

Al met al waren mijn 2 proeven een 147 en 148 punten waard. het laagste wat ik ooit gereden heb met Nap en een groot verchil ten opzichte van de 169 en 165 van vorige week tijdens de Barokke paarden competitie *LOL*

Wat wel erg leuk was was dat de dames die ook in de B reden helemaal stom verbaasd waren dat zij gewonnen hadden, ze hadden namelijk allebei veel fouten gemaakt zeiden ze na de gereden proeven en hadden het totaal niet verwacht dat ze toch beloond werden met 2 x een eerste plaats >;)

Ben benieuwd wat dit jurylid van mij zou zeggen als ik L1 was gestart (heb nu B+12 punten dus mocht eigenlijk ook L1 starten.......... *LOL* )

Al met al met mijn vriendinnen en mijn ouders en paard een hele gezellige dag gehad OK dan! maar de gezelligheid van de leden onderling was weer ver te zoeken
Laatst bijgewerkt door napoleon op 15-12-03 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:58

Jemig wat zonde zeg van zo'n dag die juist de Lipizzanermensen wat dichter bij elkaar zou kunnen brengen. En wat een ontdekking dat al dat commentaar bij het losrijden dan op je videofilm staat. Bloos!
Ben eerlijk gezegd blij dat we er niet het halve land voor doorgereisd zijn...

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:00

Jeetje, zoiets had ik vandaag ook al.
Echt belachelijk he, voor een B-proefje. Lekker dat je L1 kan starten, dat ga je nu zeker wel doen! Gewoon, neus in de lucht en lekker doorrijden!

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 12:04

Cody schreef:
Jemig wat zonde zeg van zo'n dag die juist de Lipizzanermensen wat dichter bij elkaar zou kunnen brengen. En wat een ontdekking dat al dat commentaar bij het losrijden dan op je videofilm staat. Bloos!
Ben eerlijk gezegd blij dat we er niet het halve land voor doorgereisd zijn...


Idd wees maar blij dat je dat niet hebt gedaan Het was omdat er een heel stel meiden mee waren van mijn rijvereniging maar anders was ik al voor de start vertrokken

Mijn vriendinnen waren het er allemaal over eens: "Tessa je mag namens ons nog 1 keer deelnemen aan een wedstrijd (de laatste kampioenswedstrijd) maar daarna moet je maar niet meer op deze wedstrijden starten" werd mij gezegd. Ik vrees dat ik ze toch gelijk moet gaan geven...........

Het is echt heel genant wat die man allemaal op de videoband zegt........ het is omdat ik beter weet maar anders zou je accuut nooit meer willen starten met je paard en je paard zo naar het oud papier brengen *LOL*

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:07

astridastrid schreef:
Jeetje, zoiets had ik vandaag ook al.
Echt belachelijk he, voor een B-proefje. Lekker dat je L1 kan starten, dat ga je nu zeker wel doen! Gewoon, neus in de lucht en lekker doorrijden!



levert weinig punten op hoor *LOL*

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:09

Wat ga je nu doen?
Gewoon lekker naar een "normale" vereniging en geen Lippizanerwedstrijden meer rijden?
Volgens mij heb je dat namelijk helemaal niet nodig.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 12:14

essie79 schreef:
Wat ga je nu doen?
Gewoon lekker naar een "normale" vereniging en geen Lippizanerwedstrijden meer rijden?
Volgens mij heb je dat namelijk helemaal niet nodig.


Ja dat ga ik doen ik wil alleen nog de laatste wedstrijd van de competitie rijden (mijn vader is de sponsor van deze wedstrijd dus kan ik het naar hem toe natuurlijk niet af laten weten....) en verder ga ik gewoon voor de vereniging rijden waar ik afgelopen jaar ook voor ben gestart, Hilversumse rijvereniging, dat ging heel goed

Oja en ik wil af en toe starten voor de Barokke paarden competitie want daar heerst zo'n geweldig ontspannen en gezellig sfeertje is alles heel netjes verzorgd en dat is gewoon een hele leuke wedstrijd dag die je dan hebt OK dan!

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 12:56

Tja, ook ik ben blij dat ik daar niet het hele land voor ben doorgereisd. Natuurlijk jammer dat er daardoor zo weinig starts waren, maar met een klein stamboek als dat van ons ras is het natuurlijk moeilijk om een wedstrijddag vol te krijgen.

Ik hoop nog steeds dat ze een achttal op Z-niveau bij elkaar krijgen, het initiatief daarvoor is volgens mij door de mevrouw waar jij in je andere topic zo op afgaf genomen.

Wanneer deze wedstrijd gister in Amsterdam was, zoals de planning was, dan zou het mijn debuut zijn op een Lipizzanerwedstrijd, ach misschien volgend jaar beter...

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:18

Heel vreemd idd, Hoe dan ook is 20 punten verschil (met nu en vorige keer) niet te verklaren, wat je er ook op los gooit voor commentaar. Veel jury leden verschillen van mening met wat ze willen zien op welk nivo en zijn erg vlug bevooroordeeld. Triest.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:16

Ik was heel blij dat ik avalla niet had meegenomen: maar 1 binnenbak en de planning was naar ik had begrepen dat je 20 min per 5 kreeg om in te rijden en vervolgens buiten de ring moest staan wachten tot dat je je proef mocht rijden... We hebben het hier niet over een ponyclub wedstrijd! Als ik mijn paard een half uur stil zet heb ik eerst weer een kwartier nodig om haar weer helemaal los te krijgen. En ik heb echt wel 3 kwartier nodig om haar los te rijden.

Ik weet dat er veel moeite is gedaan om het alsnog door te laten gaan, maar ik denk dat dit niet de manier is als er een wedstrijd gereden moet worden.

Wat ik ook niet snap is dat de finale niet gewoon centraal in Leusden oid wordt gehouden.

Wat betreft jou proef: 147 was voor een B-proef idd te laag, maar goed, je houdt altijd persoonlijke voorkeuren.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:55

Balen zeg zo'n jury!
Zolang je voor je eigen gevoel (en blijkbaar ook dat van anderen dan de jury) maar lekker gereden hebt! Is toch ook heel wat waard
En als je dan ook nog zo lang moet wachten en het zo slecht georganiseerd is Scheve mond Geen goede reclame voor de vereniging
Gelukkig hebben jullie wel een gezellige dag ervan weten te maken!

Wanneer is de laatste wedstrijd?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:57

Wat jammer Tess, de foto's zien er namelijk wel veelbelovend uit. Als ik nu beloof dat ik de volgende wedstrijd ook kom en je het vuur aan de schenen ga leggen voor de competitie? En dan gaan we na afloop een gezellig bakkie doen, want daar ontbreekt het inderdaad nog wel eens aan.

Deal? Het zou zonde zijn die Nappie niet meer te laten zien op deze wedstrijden. Iemand moet toch de boel een beetje levendig houden? Ik heb het bestuur wel eens en mail gestuurd dat ik baalde dat die clinics en buitenritten niet van de grond komen. Commentaar: als je je geroepen voelt, ga je gang met het organiseren. Ja, yo! Maar eh, eens in voor een buitenrit door de drentse bossen in het voorjaar? Ik verzamel zo een legioen Lipi's. Wordt het misschien echt gezellig!
Laatst bijgewerkt door Foogul op 16-12-03 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:59

Foogul schreef:
Maar eh, eens in voor een buitenrit door de drentse bossen in het voorjaar? Ik verzamel zo een legioen Lipi's. Wordt het misschien echt gezellig!

Dit zag ik toevallig >;) Mag er ook een bruine mee? Als ik flink ga voeren wordt ze misschien nog wel eens barok Haha!

Waar is de laatste wedstrijd trouwens? Komt er in Beilen nog eentje binnenkort?

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 01:07

Misschien maken we voor een leuke bruine wpn'er wel een uitzondering. Omdat het in de familie zit! Onder begeleiding van een boswachter, dan kom je op de leukste plekken!

Het wedstrijdschema is altijd een beetje last-minute dus ik weet niet precies wanneer waar. Meestal het is meestal de een-na-laatste zaterdag van juni in Beilen. Noteren!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:47

Mag er dan nog een bruine KWPN'er uit het zelfde dorp als die andere bruine mee?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 11:59

Foogul"]
Wat jammer Tess, de foto's zien er namelijk wel veelbelovend uit. Als ik nu beloof dat ik de volgende wedstrijd ook kom en je het vuur aan de schenen ga leggen voor de competitie? En dan gaan we na afloop een gezellig bakkie doen, want daar ontbreekt het inderdaad nog wel eens aan. !
[/quote]

Ja dat lijkt me heel gezellig, heb nog nooit op een Lipizzanerwedstrijd gezellig een bakkie gedaan met een van de andere leden!

[quote="Foogul"]
Deal? Het zou zonde zijn die Nappie niet meer te laten zien op deze wedstrijden. Iemand moet toch de boel een beetje levendig houden?
[/quote]

Het is helaas de laatste keer dat ik mee zal doen met een wedstrijd van de Lipizzaner vereniging. Ik had al eens de stap gezet om er helemaal mee te stoppen maar na zondag is mijn besluit definitief En ik zeg helaas omdat ik er veel meer van had verwacht van deze vereniging.
Ik zal alleen nog de laatste competitie wedstrijd rijden en daarna is het voor mij over, ga ik mijn tijd en energie ergens anders in steken

[quote="Foogul schreef:
Maar eh, eens in voor een buitenrit door de drentse bossen in het voorjaar? Ik verzamel zo een legioen Lipi's. Wordt het misschien echt gezellig!

Absoluut ben ik helemaal voor in Wij houden wel van bosritten Haha!

josee1
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:12

Je bent in ieder geval weer een (wedstrijd)ervaring rijker.....
Tip: als je paard aanspringt in de verkeerde galop. Kun je hem beter terugnemen in draf en dan opnieuw aanspringen (wel doorgaan met de proef, niet onderdeel opnieuw rijden).
Een "normale" jury beoordeelt dit hoger dan een goed gesprongen wissel.
Succes verder

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:18

Jammer zeg van zo'n dag. Maar ja dressuur blijft een jurysport... Gewoon lekker door gaan en je vooral niet aan anderen storen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:23

Maar op de foto's loopt hij toch ook regelmatig te diep, of heb ik nu de verkeerde foto's voor me?
Dat zou natuurlijk het 1 en ander kunnen verklaren.
En de ene jury is daar nu eenmaal strenger in dan de ander.
Maar flut zou ik dat dan niet meteen noemen.
Je zou er juist aan kunnen gaan werken

Verder kun je imo een barokke wedstrijd niet met een gewone dressuurwedstrijd vergelijken.

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 19:43

wat dom zeg!
zo te horen liep hij hartikke goed!

Lovers juSt lOving mY BarneY Lovers

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:23

barokke wedstrijden worden gewoon door reguliere jury's beoordeeld. Valt dus volgens mij prima te vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:38

laurae schreef:
barokke wedstrijden worden gewoon door reguliere jury's beoordeeld. Valt dus volgens mij prima te vergelijken.

en op een onderlinge manege wedstrijd meestal ook...

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 21:03

runningkawa schreef:
Maar op de foto's loopt hij toch ook regelmatig te diep, of heb ik nu de verkeerde foto's voor me?
Dat zou natuurlijk het 1 en ander kunnen verklaren.
En de ene jury is daar nu eenmaal strenger in dan de ander.
Maar flut zou ik dat dan niet meteen noemen.
Je zou er juist aan kunnen gaan werken

Verder kun je imo een barokke wedstrijd niet met een gewone dressuurwedstrijd vergelijken.


Hij loopt ook regelmatig iets te diep maar niet veel en dat is denk ik wat duidelijker op de video te zien. Heb er dit keer namelijk extra op gelet dat ik hem wat hoger zou rijden Verder vind ik een paar centimeter achter de loodlijn minder erg dan een paard die constant zonder ontspanning met zijn hoofd te hoog loopt. Kennelijk wilde de jury liever zien dat ie op de ll loopt of ervoor met geen ontspanning dan iets erachter naar wel helemaal ontspannen.

Most trouwens wel aan het stuk in de BIT van laatst denken, ging over Loodlijnkijkers *LOL*

Overigens zijn dit juryleden van het KNHS die affeniteit met Barokke paarden hebben...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:09

Daarom zei ik ook al, de ene vind achter de Ll erger dan de ander.

Ik zie ze persoonlijk ook liever een tikkie erachter maar wel nageeflijk en over de rug, dan ervoor maar niks nageeflijk enzo.
Maar officieel mag hij niet achter de LL en kunnen ze je er elk punt op afstraffen.
Heb je dan zo'n jury heb je zo 20 punten minder.

Maar omdat dan een aanfluiting te noemen?
Nee, sorry dat gaat me te ver.
je hebt je proef niet neer gezet zoals het hoort, dus dan ligt toch de "schuld" bij jezelf.
Dit bedoel ik niet L*llig, maar om te zeggen hoe er gejureert mag worden.

En ik reed Kawa in het b ook nog te diep, dit omdat het anders een vliegshow werd.
Pas toen hij wat vertrouwder werd kon ik hem op vreemde plaatsen wat hoger in gaan stellen.
En dat is dan de keus die jezelf maakt.
Starten, wetende dat je minder punten kunt krijgen of hopen op een jury die het minder erg vind en doortrainen op hoe het hoort en dat dan wel een keer tot uitvoer kunnen brengen.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 21:20

runningkawa"]
Maar omdat dan een aanfluiting te noemen?
Nee, sorry dat gaat me te ver.
je hebt je proef niet neer gezet zoals het hoort, dus dan ligt toch de "schuld" bij jezelf.
Dit bedoel ik niet L*llig, maar om te zeggen hoe er gejureert mag worden.
[/quote]

Een aanfluiting bedoel ik met de ander punten die hij weggaf, zowel de hoge als de lage punten......

Een 7 voor een grote volte zonder buiging en stelling?
Een 6 voor aanspringen in de verkeerde galop (hij had het kennelijk niet gezien)
Een 4 omdat ik zogenaamd uit de galop viel maar wat in werkelijkheid een galopswissel was (en volgens iedereen echt een wonderbaarlijke wissel ) omdat ik in die verkeerde galop zat??
Een 4 voor het halsstrekken omdat ik zogenaamd de teugels losgooi?
Een 7 voor een van hand veranderen terwijl ik alleen maar versnel en niet veruim?

Verder allemaal 5en en 4en omdat hij geen stelling en geen buiging heeft en omdat hij de gehele proef achter de ll loopt? Dat vind ik dus een aanfluiting ja, omdat deze jury kennelijk niet helemaal weet waarvoor hij zijn punten geeft en met welk kritiek erbij. Heb zelfs punten waar hij omhoog komt met zijn hoofd, kan ik dus niet achter de ll noemen
Tuurlijk ben blij met een 7 maar dan moet ie wel terecht zijn en niet dit soort commentaar hebben, daar leer ik toch niks van Verward

[quote="runningkawa schreef:
Starten, wetende dat je minder punten kunt krijgen of hopen op een jury die het minder erg vind en doortrainen op hoe het hoort en dat dan wel een keer tot uitvoer kunnen brengen.


Ik hoop nooit op iets, ga altijd met een goed gevoel op wedstrijd en ben nooit zenuwachtig omdat ik vind dat ik niets heb te verliezen. Wel vind ik het frappant dat vrijwel iedereen het erover eens was dat ik echt een hele nette proef had neergezet..............
Laatst bijgewerkt door napoleon op 18-12-03 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sandyislief en 59 bezoekers