Verplichte rustdagen na wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Verplichte rustdagen na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 21:09

Ik weet niet of er hier een beetje mensen zitten die dit mogelijk zouden kunnen weten, maar ik ga het toch maar wagen *\o/*

In het endurance-wedstrijdreglement van de KNHS staat beschreven hoeveel verplichte rustdagen je paard dient te krijgen na een endurance-wedstrijd, alvorens je weer deel mag nemen aan een volgende wedstrijd.

Voor een klasse 1 wedstrijd is dit 5 verplichte rustdagen, klasse 2 12 verplichte rustdagen, enzovoorts oplopend.

Mijn vraag is nu of je na een endurancewedstrijd (bijvoorbeeld klasse II, 12 dagen verplichte rust) wel binnen die 12 dagen een dressuurwedstrijdje zou mogen starten.

Om een voorbeeld te schetsen:
14 december ( :+ ) start ik een 45 kilometer wedstrijd. Voorgeschreven staat 12 verplichte rustdagen in het endurance-wedstrijdreglement. Mag ik op 24 december (10 dagen later) dan ook geen dressuurwedstrijd starten? Endurancewedstrijd lijkt me logisch, want om zo'n grote prestatie kort achter elkaar te leveren is me nogal wat, maar in mijn geval rijd ik nog (maar) B en is deze 2 x 6 minuten niet dezelfde inspanning als een klasse II endurance-wedstrijd. Hiermee wil ik zeggen dat het fysiek (en in mijn paard zijn geval ook niet mentaal) geen schade aanricht.

In het reglement staat dit niet (of niet duidelijk) beschreven en ik heb gekeken in de indexen van de overige reglementen, maar kan er geen gerelateerd onderwerp over terugvinden. Heb de KNHS ook al een mailtje gestuurd, maar het is natuurlijk weekend.

Ben benieuwd of iemand dit weet :)

Instagram: teamhadaya <3


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Verplichte rustdagen na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:47

het staat er niet duidelijk, de vraag is of hier met 'wedstrijd' specifiek een endurancewedstrijd wordt bedoeld of dat het om alle typen wedstrijden gehad. Aangezien het artikel met algemene bepalingen en definities alleen het volgende meldt:

Een endurancewedstrijd is een wedstrijd waarin de snelheid en marathoncapaciteiten van een paard onder het zadel worden beproefd.

is verder het algemene reglement van toepassing. Dan zou het dus om alle wedstrijden gaan, maar ik denk niet dat dat bedoeld is. Mailtje lijkt me idd het handigste.

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Verplichte rustdagen na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 15:27

Heb inderdaad even contact gehad via FB, want ze wilden mijn reglementaire vraag wel aan, maar het duurt nu toch wel erg lang voordat ik antwoord krijg :+ Ga maar eens bellen.

In principe snap ik dat je geen twee endurancewedstrijden op dat niveau in dezelfde week zou doen, want dat is zowel fysiek als mentaal superzwaar, maar na een dag of 5/6 (afhankelijk van toestand paard) pak ik mijn training weer wat op. Geen lange afstanden, maar wel rustig loswerken in de bak en wat dressuurmatige oefeningen. Dit heeft niet zo'n hoog inspanningsniveau als een endurancewedstrijd op dat niveau..

Moeilijk, moeilijk.

Instagram: teamhadaya <3

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Verplichte rustdagen na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:02

Voor mijn gevoel zou het moeten mogen, maar ik weet niet met welke gedachte de KNHS het reglement heeft geschreven. Je kunt het niet goed uit het reglement halen.

Bij de SGW is er ook een beperking mbt het aantal te starten wedstrijden in een bepaalde periode, maar dan mag je tussendoor wel op dressuur- of springconcours.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Jolindaa
Berichten: 1363
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Verplichte rustdagen na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 22:08

Ja precies, fysiek en mentaal voor het paard zal het geen schade aanrichten op dit niveau (B).. Maar idd, hoe denkt de knhs erover? Ik heb contact gehad, maar krijg geen antwoord.... Denk dat ze het zelf ook niet weten, haha!

Instagram: teamhadaya <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 54 bezoekers