Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 21:42

Ik heb geen idee of dit topic goed staat, zo niet mag het verplaatst worden.

Naar aanleiding van een gebeurtenis vandaag, heb ik toch een vraag die mij behoorlijk dwarszit.
Om het even duidelijk te schetsen, hier het verhaal:

Ik rijd nu een pony bij vanaf het begin van de zomer. Pony staat op een stal waar bijna elk weekend wedstrijden zijn, maar dit was in de zomermaanden geen probleem. Stal heeft namelijk 2 overdekte rijbanen, en 2 buitenbanen. Zomers worden de wedstrijden in beide buitenbanen gereden en wordt er in de zogenoemde 'kleine' overdekte rijbaan losgereden (de 'grote' rijbaan is volledig toegankelijk voor pensionstalling).
Nu zijn alleen de wedstrijden vanaf 1 oktober naar binnen gegaan. Dat wil zeggen het losrijden is nog steeds in de 'kleine' rijbaan, maar de proeven worden zelf verreden in de 'grote' rijbaan. In de buitenbaan rijden ging de eerste paar keer nog wel, maar de afgelopen 3 weken was het echt geen optie met de diepe plassen en vandaag de harde bodem en de koude wind. Ponylief is buiten met dit koude weer sowieso al absoluut geen lieverdje, en ik zoek dan toch liever de beschutting en de veiligheid van de losrijbaan op met meerdere mensen die er zijn als het mis zou gaan. Ik rijd dus zelf, zonder les of iets dergelijks, in de losrijbaan met andere dressuurruiters.

Een 'beetje' achtergrondinfo dus al gegeven, maar hier de kwestie van vandaag:
Er is mij duidelijk door meerdere personen die op stal werken, de staleigenaar zelf notabene, verteld dat als het geen optie is of ik me er niet goed bij voel om buiten te rijden, ik in de 'kleine' losrijbaan mag rijden, zolang ik geen andere dressuurruiters in de weg rijd. Dus ik zorgde ervoor dat ik netjes aan het begin van de pauze op de pony stapte, er reed verder maar één iemand los, en begon met wat loswerken. Langzaamaan kwam er nog een ruiter bij losrijden voor haar proef en kwam er net een vrouw uit de proef bij (noem haar even Mevrouw Marietje). Na drie rondjes stappen kwam die Mevrouw Marietje naar mij toe en vroeg of ik nog moest starten. "Nee, ik start niet met deze pony, ik rijd voor mezelf." En haar antwoord verbaasde me nogal: "Maar dan moet jij nu weg van hier, want jij mag hier niet rijden. Hier mogen alleen mensen rijden die vandaag starten. Want volgens de Federatie (van ik weet niet welke, gok de KNHS want daarvoor starten deze mevrouw) mogen er geen mensen rijden op het losrijterrein, die er niet thuis horen." Ik was hier behoorlijk verbaasd over, vooral vanwege de eerdere mededeling van anderen dat ik er wel mocht rijden en dat ik haar paard niet in de weg reed. Ik heb trouwens nooit eerder problemen gehad met andere dressuurruiters in de losrijbaan.

Mijn vraag luidt dus: Mag een ruiter met paard voor privé doeleinden (training, en dus niet voor losrijden voor een wedstrijd) op het losrijterrein rijden tegelijk met wedstrijdruiters volgens de zogenoemde Federatie?

Mensen die hier een antwoord op weten, zou ik graag het antwoord van willen horen, zit er behoorlijk mee in de knoop, alvast bedankt !

fresley

Berichten: 2291
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:45

Ik heb het 3keer gezien in de tijden dat ik mee ging op wedstrijd. Maar ik weet niet of het 'officieel' mag.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:52

Ik zou even overleggen met de staleigenaar hoe hij het verzekeringstechnisch heeft geregeld.
Het zou namelijk zomaar kunnen dat de organisatie die de wedstrijd organiseerd, bijv knhs, via de inschrijfgelden de deelnemers verzekerd heeft en verantwoordelijk is voor oa de inrijdbaan. Dan zou jij als niet deelnemer dus niet verzekerd zijn, want je hebt natuurlijk niet betaald, maar wel rijden op een plek waar zij aansprakelijk zijn voor eventuele schade. En dat is natuurlijk heel link voor de organisatie, bijv de knhs, want dat moeten zij bij een eventueel ongeval uit eigen zak gaan vergoeden. En dat zullen ze niet willen..

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:52

Officieel mag dat niet. Op de terreinen welke aangemerkt zijn als onderdeel van de wedstrijd mag alleen gereden worden door de combinaties welke deelnemen aan de wedstrijd.

Let wel, ik zou er zelf absoluut geen problemen mee hebben. Maar het mag dus niet.

fresley

Berichten: 2291
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:54

En wat nou als ik mijn paard pietje aan het longeren ben in de longeercirkel. Mag dat dan ook niet? Want ik ben wel op dat terrein bezig.
Sorry TS als ik nu je topic verpest.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:57

In de longeercirkel rijden de wedstrijdruiters niet, dus dat maakt uiteraard niet uit.

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:01

troi schreef:
Ik zou even overleggen met de staleigenaar hoe hij het verzekeringstechnisch heeft geregeld.
Het zou namelijk zomaar kunnen dat de organisatie die de wedstrijd organiseerd, bijv knhs, via de inschrijfgelden de deelnemers verzekerd heeft en verantwoordelijk is voor oa de inrijdbaan. Dan zou jij als niet deelnemer dus niet verzekerd zijn, want je hebt natuurlijk niet betaald, maar wel rijden op een plek waar zij aansprakelijk zijn voor eventuele schade. En dat is natuurlijk heel link voor de organisatie, bijv de knhs, want dat moeten zij bij een eventueel ongeval uit eigen zak gaan vergoeden. En dat zullen ze niet willen..


Dankjewel voor je snelle reactie. Verzekeringstechnisch zou dit inderdaad zomaar kunnen. Ik ga het voor de zekerheid nog maar een keer overleggen, want ik wil liever problemen vermijden dan op mijn hals halen, of die van de stal.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:01

ik zie het heeeeeel vaak gebeuren... en dan doe ik nog geen eens dressuur, maar voltige... en dan cirkelen ze om ons heen... al scheldend op ons :+
netjes gedragend, tussen andere ruiters waarom niet...

magdaboumaJarig

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:01

Ik heb het zelf al tientallen keren meegemaakt. Terwijl ik zelf wedstrijd had, mij maakt het helemaal niets uit.
Maar officieel mag het niet.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:03

Volgens mij mag het als de organiserende rijvereniging akkoord gaat.
Maar als wedstrijdruiter vind ik het echt schijtirritant, want het is al zo druk met losrijden over het algemeen. Als er dan ook nog mensen van de stal tussenkomen is het helemaal een grote stressbedoening waarin je nauwelijks nog normaal los kunt rijden.

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:04

Wiesje schreef:
Officieel mag dat niet. Op de terreinen welke aangemerkt zijn als onderdeel van de wedstrijd mag alleen gereden worden door de combinaties welke deelnemen aan de wedstrijd.

Let wel, ik zou er zelf absoluut geen problemen mee hebben. Maar het mag dus niet.


Dankjewel, zoals al gezegd, ik ga het nog maar weer eens overleggen voor de zekerheid. Ik heb al eens een keer met een andere onbekende dresuurruiter gezellig gekletst tijdens het rijden en die hij dat hij het ook niet erg vond dat ik erbij reed, dus er zijn meerdere mensen die er niets tegen hebben...

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:05

Heb het ook al vaker gezien. Persoonlijk het ik er als wedstrijdruiter geen problemen mee zolang iedereen met elkaar rekening houd, ik hoef geen "extra" voorrang, zolang ieder zich maar aan de rijbaan regels houd.
Sommige wedstrijden zijn van smorgens 9 tot zeer laat in de middag. Als je als pension ruiter dan al die uren niet kan rijden lijkt me dat ook vervelend.

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:06

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik zie het ook wel eens gebeuren dat er in de losrijhal/ losrijbak ruiters van de betreffende manege/ stal rijden. Ik vind het totaal geen probleem als er genoeg ruimte is.

In het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS staat in Artikel 7 punt 5: "De wedstrijdorganisatie is verplicht ervoor zorg te dragen, dat onbevoegden geen toegang hebben tot de wedstrijdring, de stallen, de oefenring, de juryaccommodatie en de rekenkamer."

Maar ja, wie is bevoegd en wie is onbevoegd?

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:09

miss_lizje schreef:
Sommige wedstrijden zijn van smorgens 9 tot zeer laat in de middag. Als je als pension ruiter dan al die uren niet kan rijden lijkt me dat ook vervelend.


Van toepassing bij mij. De wedstrijden beginnen veelal om half 9 of 9 uur 's ochtends, en door het winterseizoen duren ze vaak tot een uur of 8/9 's avonds. Dan zou ik er al op moeten zitten om 7 uur of half 8 's ochtends als ik een net half uurtje wil rijden. 's Avonds is geen optie, met mijn net geen 17 jaar en ouders die niet voor taxi-bedrijf willen spelen 's avonds laat.

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:13

Benita schreef:
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik zie het ook wel eens gebeuren dat er in de losrijhal/ losrijbak ruiters van de betreffende manege/ stal rijden. Ik vind het totaal geen probleem als er genoeg ruimte is.

In het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS staat in Artikel 7 punt 5: "De wedstrijdorganisatie is verplicht ervoor zorg te dragen, dat onbevoegden geen toegang hebben tot de wedstrijdring, de stallen, de oefenring, de juryaccommodatie en de rekenkamer."

Maar ja, wie is bevoegd en wie is onbevoegd?


Bevoegdheid vind ik inderdaad sowieso al een moeilijk idee, wanneer iemand wel en wanneer iemand niet. Maar het wordt overleggen met de staleigenaar over de regels.

tinker6

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:14

lijkt mij dat als de pensionstalling er zelf geen moeite mee heeft dit gewoon kan, het is hun terrein en daar gelden hun regels toch ?
een keer navragen bij de pensionhouder.
dressuurruiters hebben tegenwoordig een grote mond, laat je daar niet door tegenhouden, sommige denken dat ze alles kunnen maken of zeggen.

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:18

Dankjewel allemaal voor de onwijs snelle reacties ! Officieel mag het dus niet, omdat ik geen wedstrijdruiter ben en dus is het verzekeringstechnisch waarschijnlijk ook niet goed. Ik ga van de week even vragen en overleggen met de staleigenaar over dit onderwerp, anders moet ik me toch echt maar aanpassen en eerder of later gaan rijden. Nogmaals dankjewel iedereen. Dit topic is voor mij voorbij, maar misschien eventuele vragen van andere personen die er nog over gaan mogen er van mij best worden geplaatst, anders kan dit topic gesloten worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-13 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: lettertype aangepast

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:20

Zou ik mogen weten waar jij rijdt? Ik heb vandaag iets gelijkaardig gezien op wedstrijd :')

kleinvosjeJarig
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:22

Ik heb even snel gezocht in het Algemeen Wedstrijd reglement, maar kan zo snel niets vinden over dat het niet toegestaan is wat TS omschrijft. Het enige wat ik nu kan vinden is dat de wedstrijdorganisatie ervoor moet zorgen dat er geen onbevoegden op het terrein rondlopen, maar in mijn ogen valt TS daar niet onder. Zij heeft recht op het rijden en verzorgen van haar paard op die locatie. Dat daar toevallig een wedstrijd is, kan TS niets aan doen.
Wiesje, kun jij aangeven waar je het gelezen hebt?

Ik denk dat het de moeite waard is even een mail naar de KNHS te sturen waarin je dit voorlegt, en kijkt wat voor reactie zij geven.

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:23

Snollygoster schreef:
Zou ik mogen weten waar jij rijdt? Ik heb vandaag iets gelijkaardig gezien op wedstrijd :')


Ik reed op de Boleemhoeve in Zevenaar, zo rond een uur of 3/half 4. Bonte pony, af en toe bokkend voorbij komend, behoorlijk uit de bocht gevlogen qua karakter en zelf lag ik half te creperen van de pijn aan mijn zij/heup na een 'goede' val van de fiets gisteren haha.

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:24

tinker6 schreef:
lijkt mij dat als de pensionstalling er zelf geen moeite mee heeft dit gewoon kan, het is hun terrein en daar gelden hun regels toch ?
een keer navragen bij de pensionhouder.
dressuurruiters hebben tegenwoordig een grote mond, laat je daar niet door tegenhouden, sommige denken dat ze alles kunnen maken of zeggen.


Nog even snelle reactie op de jouwe :) Ik merk zelf inderdaad dat de meeste ruiters wel aardig zijn tijdens en na het rijden (zo had ik ooit een vrouw die paniekerig naar mij toeliep nadat ze zag rijden, of haar dochter mijn cap mocht lenen voor de wedstrijd want ze was de hare vergeten. Na afloop kreeg ik een blikje cola, zakje chips en een zakje snoep :). Maar er zijn ook vast wel wat uitzonderingen helaas, waarschijnlijk wedstrijdspanning ofzo.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:27

Cheerio schreef:
Snollygoster schreef:
Zou ik mogen weten waar jij rijdt? Ik heb vandaag iets gelijkaardig gezien op wedstrijd :')


Ik reed op de Boleemhoeve in Zevenaar, zo rond een uur of 3/half 4. Bonte pony, af en toe bokkend voorbij komend, behoorlijk uit de bocht gevlogen qua karakter en zelf lag ik half te creperen van de pijn aan mijn zij/heup na een 'goede' val van de fiets gisteren haha.


Oh neen, dan heb ik me iemand anders voor. Ik was vandaag ook op wedstrijd in een stal waar ze 2 binnenbakken hadden, waarvan de kleine werd gebruikt als inrijpiste en de grote op de proef te rijden. Tijdens het inrijden was ook een meisje van de stal aan het rijden met haar pony, ik had er op zich geen probleem mee, maar andere mensen waren er blijkbaar niet zo blij mee. Daarmee dat ik dacht dat jij dat wel eens kon zijn :')

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 22:28

kleinvosje schreef:
Ik heb even snel gezocht in het Algemeen Wedstrijd reglement, maar kan zo snel niets vinden over dat het niet toegestaan is wat TS omschrijft. Het enige wat ik nu kan vinden is dat de wedstrijdorganisatie ervoor moet zorgen dat er geen onbevoegden op het terrein rondlopen, maar in mijn ogen valt TS daar niet onder. Zij heeft recht op het rijden en verzorgen van haar paard op die locatie. Dat daar toevallig een wedstrijd is, kan TS niets aan doen.
Wiesje, kun jij aangeven waar je het gelezen hebt?

Ik denk dat het de moeite waard is even een mail naar de KNHS te sturen waarin je dit voorlegt, en kijkt wat voor reactie zij geven.


Een mail is misschien wel een goed idee, kan ik de zaak van twee kanten bekijken (KNHS en staleigenaar). Bij ons op een wedstrijd lopen altijd her en der mensen rond, ze mogen alleen niet in de manegestalling en pensionstalling komen. Dus óf er zijn heel veel onbevoegde mensen óf mensen die wel allemaal bevoegd zijn... vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:28

Cheerio schreef:
Snollygoster schreef:
Zou ik mogen weten waar jij rijdt? Ik heb vandaag iets gelijkaardig gezien op wedstrijd :')


Ik reed op de Boleemhoeve in Zevenaar, zo rond een uur of 3/half 4. Bonte pony, af en toe bokkend voorbij komend, behoorlijk uit de bocht gevlogen qua karakter en zelf lag ik half te creperen van de pijn aan mijn zij/heup na een 'goede' val van de fiets gisteren haha.


Sorry maar als je zo rond rijd op een losrijterrein zou je van mij ook een uitbrander krijgen..

Ik vind het erg vervelend, al die extra mensen. En als die extra mensen dan ook nog eens hun paard niet braaf door de bak heen laten lopen.. Ja dan ben je vooral erg hinderend..

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:31

Kleinvosje, dit staat in het wedstrijdreglement dressuur:

Artikel 121 – Losrijterrein
1. Het losrijterrein dient alléén gebruikt te worden voor het losrijden en dient een minimale afmeting te hebben van: 35 m lengte en 15 m breedte.
2. Wanneer de grootte van het beschikbare losrijterrein in verhouding tot het aantal deelnemers beperkt is, kan de wedstrijdorganisatie aanvullende voorwaarden stellen met betrekking tot het maximum aantal deelnemers, dat tegelijkertijd van het losrijterrein gebruik mag maken.
3. Het losrijterrein dient te worden afgebakend; daartoe dient materiaal te worden gebruikt dat de kans op verwonding van paarden en/of deelnemers zo klein mogelijk maakt. Buiten het afgebakende losrijterrein mag door de deelnemers niet losgereden worden.
4. De bodem van het losrijterrein dient zo vlak mogelijk en goed verzorgd te zijn; ook tijdens de wedstrijd dient de bodem zonodig regelmatig te worden verzorgd.
5. Op het losrijterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te rijden proef of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart worden gewerkt. Het rijden van een paard door een ander dan de met dit paard voor de desbetreffende rubriek(en) in geschreven deelnemer is - op straffe van uitsluiting van het paard – niet toegestaan. Onverminderd het hierboven bepaalde mogen derden (verzorgers/helpers, e.d.), in het zadel gezeten, met een paard op het losrijterrein stappen, mits dit aan een lange teugel gebeurt. De ingeschreven deelnemer is verantwoordelijk voor het gedrag van derden (verzorgers/helpers).
6. Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het losrijterrein voldoende groot is en er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van de wedstrijdgevende organisatie en de official belast met het toezicht op het voorterrein. In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van het longeren worden gehinderd.

Hieruit begrijp ik dat je dus niet mag rijden op het losrijterrein als je niet deelneemt aan de wedstrijd.