[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:35

Ja hoor. Thuis eerst weer iets grotere keertwendingen stappen met stelling en buiging en als ie dan weer recht wil worden de keertwending nog wat groter maken en buiging en stelling weer herstellen. Desnoods nog verder terug naar de basis en travers op een volte van 10 meter of meer stappen en die langzaam verkleinen en weer vergroten.

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:56

Keertwendingen vindt de mijne ook nog erg lastig. Zit m deels in gehoorzaamheid en deels ook dat hij lengtebuiging heel lastig vindt. Travers is dus ook nog niet z'n sterkste punt. Had laatste wel een 6 en 7 voor de keertwendingen, dus het komt eraan!
Wat hierboven staat is inderdaad wel de manier. Veel 'spelen' met opzij stappen, weer iets eruit, etc, gehoorzaam houden en leren dat ze kunnen buigen.

Ik vind de proeven zelf echt prima te rijden. Alles inderdaad snel op elkaar, maar dat is ook doel van deze klasse volgens mij. Je moét ze gewoon voor elkaar hebben, anders lukt het niet. Ik heb nu 1 selectie gehad (we mogen er 3, moeten er 2) en was daar 7e met 181. Prima tevreden mee, gezien hoe kort ie M2 loopt en hoeveel er nog beter moet.

Sowieso heeft de mijne nog wel wat moeite met vlug blijven en sluiten, dus dat kom je in de proef wel tegen. Maar dat is ook iets wat altijd nog beter kan, net als lossigheid en ruggebruik :D Daar blijven dus ook aan werken.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:39

@vur; moeilijk is dat he als ze zo snel kijkerig en gespannen worden..
Ik kan zo diverse keren op een bepaalde locatie wedstrijden rijden zonder problemen en dan ineens op diezelfde locatie is ineens alles eng...

@heleen88; tips mbt keertwending zijn hierboven al gegeven.
Op die manier heb ik de keertwendingen ook aangeleerd dus travers op de volte.
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 07-12-13 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:40

annika_s schreef:
Ik meld me ook! Heb inmiddels 4x M2 gestart ( 8 proeven) en tot nu toe 5 winst!



goed bezig +:)+ +:)+

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:45

Zo te lezen hier lopen de meeste een beetje tegen hetzelfde probleem aan.
Lossigheid, ontspanning, flitsend en alle oefeningen snel achter elkaar is toch best pittig.
Ik heb de proeven nu 2 x gereden en de proeven zelf vind ik niet pittig maar het complete plaatje is soms nog wel pittig.

Ik heb zelf altijd elke klasse helemaal uit of bijna helemaal uit gereden qua winstpunten (dus de max 30 wp per klasse) zodat we de hogere klasse goed genoeg konden bevestigen.
Meestal had ik altijd binnen wedstrijd of 3/4 wel de wp voor hogere klasse binnen maar ik wilde zelf niks overhaasten.
Hoe hebben jullie dat gedaan??
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 07-12-13 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:58

Ik ook alle klasses uitgereden :j amigo is ook m'n eerste wedstrijdpony waar ik actief mee op wedstrijd ga.
Ik vind t juist fijn dat alles zo dicht op elkaar komt, die van mij is heel fijn in de hand maar kakt na de stap onderdelen vaak in..

Heleen: Miss helpt het om traver in te zetten op de volte 10 meter en dan steeds kleiner maken, je gewicht verplaatsen naar de plek waar je heen moet lan ook wel werken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:50

tamaramt schreef:
@mypegasuss: heel herkenbaar stukje mbt heet/dribbelig worden bij stap/galop.
Daar loop ik ook nog wel eens tegenaan.

:j Bij mijne ook! Het probleem bij mijn merrie is dat ze behoorlijk sensibel is en omdat de oefeningen vrij kort achter elkaar komen, ze erg heet wordt. Ze is snel geirriteerd als ik er "teveel" aan zit. Maar dat moet nu juist wel in de M2.

Ze reageert dan erg overdreven op mijn been en draait dan als een slang onder mij door. Met spanning in het lijf als gevolg. Betekent dus gewoon dat ik O:) moet leren aanvoelen wanneer mijn hulpen veel beter gedoseerd moeten worden, maar ik vind het erg moeilijk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:02

tamaramt schreef:
@[***]: ja, moeilijk is dat he!
Ontspanning staat bij mij bovenaan in mijn basistraining natuurlijk.
Maar het is iets waar ik niet op kan trainen...
Zo loopt ze mega relaxed om vervolgens 5 min later helemaal gestresst en gespannen te zijn.
In zo n geval kan ik haar vaak ook de ring niet meer rond krijgen, laat staan de gevraagde oefeningen rijden.
Afgelopen zomer hebben we zelfs een primeur behaald door een 1 te krijgen v binnenkomst.
Steigerend, stuiterend en vervolgens plankgas aw word niet zo gewaardeerd door de jurys :)

Dat is inderdaad lastig. Mijne is eigenlijk altijd gespannen als ik "er meer aan zit". Het is voor mij de kunst om dit af te laten vloeien. Stuiteren en steigeren doet ze gelukkig niet.

Ik kan wel altijd wel rondkomen, maar als ze zo gespannen is gaat dat ten koste van mijn aanleuning.

Je hebt een gaaf paard trouwens! Ik heb ook nog een Flemmingh ruin, van 1.73, daar heb ik vroeger M2 mee gestart. Hij doet nu al een paar jaar dienst als uit de kluiten gewassen "gezelschapshet", hij heeft spat en artrose.

Mijn merrie is klein 1.61 en heftig }> .

_/-\o_ Een 1 voor het binnen komen, dat is ook knap :D . Ik heb met mijn andere paard wel eens een 0 gehad voor een volte 10 mtr in galop. Mijn paard sprong nl contra aan en ik heb gewoon een volte gegaloppeerd zonder dat ik het in de gaten had :o . Kon er wel om lachen. Later sprak ik de jury (die ik al een tijdje ken) en ik vroeg hem of hij me niet een 1 voor de moeite had kunnen geven :+ ? Toen zei hij dat verkeerd aanspringen nog niet eens zo erg was, maar het niet in de gaten hebben en gewoon een volte 10 meter in de verkeerde galop rijden, toch wel heeeeeel fout was :') :') . Dit is al ruim 10 jaar geleden hoor.... :o

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:18

Heel herkenbaar ook met dat heet/geirriteerd worden en dan als een slang onder je draaien. links rechts etc..

Bedankt trouwens! Ik ben er zelf ook erg blij mee en vind haar ook erg gaaf!!

wat leuk dat je ook een flemmingh hebt... jammer van zijn verplichte penioen maar fijn dat je toch nog een paard hebt wat je kan rijden.
1.61 is idd niet heel groot maar zal vast groter tonen als ze zo heet is :D

knap he; 1 vh binnenkomen! Hihihihi, achteraf moest ik daar ook erg om lachen.
De jury waardeerde het dat ik was blijven zitten en zelfs de proef gewoon nog uitgereden had.
Als ik geen 1 had gehad voor het binnenkomen dan had ik zelfs ook gewoon nog een wp gereden toen :)

Anoniem

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 09:57

Dat is op zich wel jammer dat je net je wp misgelopen bent.

En het is idd zo dat niemand gelooft dat mijn merrie maar 1.61 is. Ze kan zich heeeeeel groot gedragen.

Ik vind het in de M2 dingen als keertwendingen vooral lastig. Omdat dit in stap moet en ze zich dan heel erg gaat spannen. In draf en galop kan ik de spanning makkelijker laten afvloeien. Is ook zo als ik met haar op buitenrit ga. Als er iemand mee is die bijv langzaam en veel stapt in het begin, dan wordt ze echt heel vervelend. Dan stappen we zo ongeveer overdwars of achterstevoren. Als ik dan even lekker kan draven in een goed tempo, is de spanning zo weer weg.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:45

Ach ja, wp maken mij niet zoveel uit.
Het is sowieso echt een jurysport en heb al paar keer gehad dat mijn gevoel heel anders was dan de punten.
Ik maak me daarom nooit zo druk over de punten, ik vind mij eigen gevoel belangrijker.

Ik heb meestal juist dat mijn paard sneller ontspant in de stap zeker met buitenrit.
Hele enkele keer is dat niet zo en dan moet ik idd draven/galopperen en eigenlijk galopperen.
In galop raakt ze het makkelijkst haar spanning kwijt.
Haar spanning is meestal het ergst in draf, dan kan ze zich heel erg opblazen en sterk maken en drammerig worden.
In de galop of stap heb ik dit probleem nagenoeg niet.

AnoukvW
Berichten: 1964
Geregistreerd: 02-03-06

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:20

Trouwens, voor de liefhebbers heb ik nog wel een filmpje per PB…
Noukie… Jij staat nu in Harmelen he? Ik kom daar volgende week starten :)

heleen88

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-05-09
Woonplaats: leens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 15:23

Dank jullie wel, travers op een grote volte wil aardig, alleen op een gegeven moment besluit ze dat het genoeg is geweest en buigt ze dus om, het word denk ik een kwestie van herhalen..herhalen..herhalen,
Travers heeft ze dan in de training en proef niet veel moeite mee in de draf, soms iets te weinig lengtebuiging maar kom er wel met een 7 van af.
Wat ik dan een onhandig stukje vind is dat je dan bij F moet afwenden dan een keertwending moet maken en dan weer F E van hand moet veranderen in midden stap. Dus je tikt de hoefslag aan en direct met een boog er weer af :+ . Vind het wel leuke proeven in de zin van leuke uitdaging alleen soms wat onlogisch en voor de paarden zeer voorspellend.
Na de keertwending moeten ze steeds aanspringen vanuit stap dat weet die van mij dus ook, zodra ik haar heb recht gesteld begint ze al te dribbelen.

Het probleem spanning loop ik dan ook heel erg tegenaan. En dan laat je al snel punten liggen die moeilijk op te halen zijn!

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:28

Ik heb inmiddels mijn (dubbele) M2 debuut erop zitten en duidelijk waar we aan moeten werken nu :)

Beide keren geen winst maar dat had ik ook nog niet verwacht.
Gisteren ging het losrijden super fijn en heel ontspannen liep ze alle oefeningen top.
Ik ga de ring in, meld me aan , mag starten en draaf aan en ineens paard helemaal over de flip, tong over bit en tong uit mond...
Ik was zelf in shock, dit was nog nooit gebeurd in de bijna 4 jaar dat ik haar had.
Nog ff snel volte 10 m gereden maar ik kreeg het niet opgelost.
Ik heb op automatische piloot mijn proef gestart en uitgereden zo goed als ging.
Maar ik had geen stuur, ze liep met kin op borst te shaken en zodra ik maar iets van ophouding maakte flipte ze helemaal.
Ik heb geen enkele oefening normaal kunnen rijden en veel fouten ook nog.
Ik had me gewoon af moeten melden maar was beetje in shock dus ik dacht er helemaal niet bij na...
Had dus terecht hele hele lage punten, bijna een verliespunt. Heel zwaar puntenaftrek bij elk onderdeel voor tong over bit en mond open en tong eruit.
Stond ook onderaan coupon.
Heel jammer maar overmacht en niks aan te doen..

Vandaag weer nieuwe poging.
Maar is op locatie waar ze vaak heel veel spanning heeft in de ring en moeilijk rond te rijden is.
Losrijden ging vandaag heel slecht en veel hectiek en spanning.
Ik kon er met mijn linkerbeen niet aan komen want daar brak ze doorheen of begon te stuiteren en omhoog te komen. Ze wilde absoluut niet buigen...
De ring was erg kijkerig met kerstboompjes met lichtjes op de letters!!
Wonder boven wonder gaf ze daar niks om en was ze best ontspannen in de ring.
Helaas wel paar flinke fouten( 2 x stap/galop wat helemaal verkeerd ging) en de travers helemaal verprutst doordat ze kijkerig werd en daardoor verkeerde stelling aan nam en wegsprong.
Daarnaast nog aantal slordigheidjes van mijzelf..
Ik had wel aantal hogere cijfers vd goede onderdelen maar ook terecht veel lage cijfers vd dingen die echt fout gingen.
Dus zeer terecht lage punten maar weer stuk beter als gisteren.

Ik ben voor vandaag heel tevreden dat ze de ring rond ging en aantal onderdelen toch goed aanpakte met ontspanning.
De gemaakte fouten kwamen samen met spanning dus daar moeten we weer aan werken.
Maar dat komt helemaal goed.
We hebben onze oefenrondjes gemaakt, leuke dagen gehad en vanaf nu kan het alleen maar beter gaan.

AnoukvW
Berichten: 1964
Geregistreerd: 02-03-06

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:39

Jammer Tamaramt… Maar bedenk wel dat als je geen spanning/fouten hebt je punten vast een stuk hoger zullen zijn. M2 worden fouten en spanning echt veel harder afgestraft dan in het M1 dus dan zak je echt veel sneller!
Wanneer mag je nu weer? :)

Anoniem

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:00

Ai, inderdaad jammer Tamaramt, maar je bent wel weer een ervaring rijker. Ik vind het knap van je hoor! En je weet waar je aan moet werken.

Veel succes bij je eerstvolgende wedstrijd!

claucarlien

Berichten: 285
Geregistreerd: 28-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:01

Wil in het nieuwe jaar ook M2 starten.
Helaas paard net ziek geweest en nu heel rustig weer aan het opbouwen.
Hopelijk februari ofzo.
Vind ook de keerwending en de traver best pittig.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:13

@anoukvw; Ja, dat is zeker!
In de m1 kreeg ik bij een fout/spanning nog wel eens een 5 of als het echt erg was een 4 maar kreeg nu echt 2en en 3en!
Dat is dus idd even wennen. Maar ik ben het wel eens met de punten.
Net filmpje bekeken van vandaag en daar is goed te zien wat er allemaal mis ging.
Ik mocht vandaag met mijn linkerbeen niet aan komen dus de keertwending naar rechts ging ook finaal verkeerd en dramde ze gewoon door heen en zwaaide uit.
Daarna begon ze te huppelen want ze dacht dat ze moest galopperen!
Deze maand mogen we nog een keer en hopelijk gaat het dan weer iets beter!

Ontspanning, ontspanning, ontspanning :)
Ook bij mezelf, ik was vandaag(in tegenstelling tot gisteren) zelf ook wat gespannen en dat zie je ook direct terug aan mijn houding waar mijn paard dus ook weer op reageert.

@[***]; Zo is het maar net :)
En van elke ervaring leer je van!

@claucarlien: ai, dat is balen.
Nu dus weer gewoon rustig opbouwen en dan komt jouw debuut er ook al snel aan :)
Travers en kw zijn best pittige onderdelen idd.
Maar oefenen en oefenen en dan komt dat ook wel goed :)

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:17

Mijnes doet de traver zeer gemakkelijk..
Maar idd die overgang stap/galop dat brengt spannend met zich mee.

Keertwendingen gaan redelijk..

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:19

travers links gaat eigenlijk altijd goed(maar nu op wedstrijd niet :o ) maar rechtsom gaat het beenwerk goed alleen de lengtebuiging nog niet altijd.
Vandaag dus ook weer veel last van gehad omdat ze wat kijkerig was. Heel moeilijk om ze dan te buigen om binnenbeen ...
Dan heb ik liever sb in zo'n geval v spanning :D

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:32

Mag ik me ook melden? Ben nu een paar keer M2 gestart en heb 1 wp. Ik ben er nog niet helemaal uit wat de jury nou wil zien in het M2, de eerste proef (debuut) ging niet zo goed, omdat hij niet vooruit te branden was en de keertwendingen gewoon omdraaien was, daar 188. Sindsdien gaat het steeds beter en de laatste keer liep hij een nagenoeg perfecte proef, mensen langs de kant zeiden dat het eem hele dikke wp zou zijn, maar helaas blijven steken op 171. Dus moet echt nog wennen aan het verschil in jurering

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:34

Tamaramt, jammer van de spanning joh! Maar wat Anouk ook zegt, als je dat goed hebt, stijg je ook direct. De afstraffing in het M2 is daar inderdaad wel groter voor.

Anouk, weet je al hoe laat je moet de 14e? Ik moet zelf 's avonds weg voor selectie, dus als je een beetje gunstig rijdt voor mij qua tijd kom ik even kijken!

Merel, welkom! En wat een leuk paard heb je :j

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:03

Ik meld me ook :D . Ik ben 1x M2 gestart, 176 punten. Ik vind het een hele moeilijke klasse, ook tussen mn oren :( . Zowel voor mij als mijn paard is het nieuw en het is de 1e klasse waarvan ik me afvraag of we dat wel gaan redden. Ik heb nu even een wedstrijdstop om alles te bevestigen. De puntjes die wij moeilijk vinden:

- galop-stap overgangen, valt op voorhand en maakt dan nog een huppeltje
- keertwendingen, maar die gaan steeds beter
- travers rechtsom, die lengtebuiging vindt hij moeilijker
- contragalop over de korte zijdes bij A en C, dan springt hij soms nog over. Gebroken lijnen en slangevoltes gaan wel goed

Ik hoop dat we dit voorjaar klaar zijn om het weer te gaan proberen :o .

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:56

Ik meld ook!

4 keer M2 gestart nu, maar helaas veel last gehad met spanning en 1 keer zelfs tegen de verlies aan gereden... Die spanning hebben we al een hele tijd, maar mijn theorie was dat ik de concentratie beter zou kunnen behouden als de onderdelen sneller op elkaar zouden volgen (zoals in de M2 dus). Maar helaas, tot nu toe nog geen effect.
Maar we gaan vrolijk verder :D

En behalve dat we nu een paar weekjes even lekker rustig aan gaan doen, trainen we thuis hard verder zodat ik de volgende keer wat zelfverzekerder de ring in kan (hopelijk).

Ben benieuwd te lezen hoe het jullie verder af gaat! :)

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:31

@niobe; herkenbaar! Die theorie had ik ook en qua spanning was ze ook veel beter te hanteren dan eerst maar nu gewoon paar grote grote fouten.
Wij trainen ook gewoon lekker door :)
De oefeningen thuis gaan super maar nu zorgen dat we dat ook op wedstrijd laten zien :)

Binnenkort nog een keer M2 en dan weer even een paar weken niks.