Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:59

0000 schreef:
Wat een nare opmerking :(
Het is soms heel erg lastig om los te rijden als je M of Z rijdt. Tijdens het rijden van zijgangen heb je namelijk voorrang, ook als je op de rechterhand rijdt. Helaas zijn er maar weinig ruiters die dat lijken te weten of er rekening mee willen houden. Het is nou eenmaal iets meer werk om een paard los te rijden voor een Z proef dan voor een B proef...Ik vind het tenminste niet prettig om mijn zijgangen niet mee te kunnen nemen met losrijden omdat er de plek niet voor is of omdat me die plek niet wordt gegund. Zoals ik probeer rekening te houden met het jonge B paard dat het nog spannend vindt zou het ook weleens fijn zijn als ik op mijn Z paard niet standaard van de sokken wordt gereden 'omdat die toch al wel ervaren is'. Niet dat jij dat doet hoor, maar ik vind dit wederom zo'n eenzijdige belichting dat ik het toch niet kon laten nog eens te reageren.


Het is sowieso moeilijk voor beide partijen. Als je M of Z rijdt heb je werkelijk de hele bak nodig om fatsoenlijk in te kunnen rijden, maar voor iemand van B of L die ermee samen rijdt is het ook lastig om ze niet in de weg te zitten en zelf nog fatsoenlijk te kunnen rijden.
Maar helaas hebben wel heel veel mensen die M of Z rijden een hoge eigendunk (NIET ALLEMAAL). Ik heb het vaak aan de hand gehad tijdens het inrijden op een buitenwedstrijd dat een een of andere hoge tut een deel van het veld opeiste als "haar deel", en ook echt kwaad werd wanneer andere ruiters binnen haar denkbeeldige lijnen kwamen rijden. Dat was me echt het toppunt hoor _O-

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:13

Ik denk dat iedereen wel eens iemand geen voorrang geeft omdat het nou eenmaal niet goed uitkomt. Het is met zijn alle een beetje geven en nemen tijdens het losrijden.

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 23:53

Sythaa schreef:
Tsja als het pico bello voor elkaar was bestond er überhaupt geen topic over :D


Urielle schreef:
Sowieso, het staat nu op Bokt dus iedereen die een locatie zoekt om te starten onthoudt nu al dat ze niet op deze stal moeten zijn :=


Dit vind ik dan weer vervelend worden. :( Ik geef het gelijk dat nu de ringmeester er niet meer is het een stuk ongeregelder verloopt en de ondergrond misschien ook niet voor iedereen zijn smaak het beste is. Men kan zelf beslissen of hij/zij op deze stal wil starten of niet, maar nu lijkt het net alsof het een chaotische bende daar is mét slechte bodem, geen controle en pensionklanten die overal door heen crossen. Perfect pico bello is het daar niet, en zal het waarschijnlijk ook nooit worden, maar bij iedere wedstrijdlocatie is altijd wel wat op te merken vind ik persoonlijk. Ik ben zelf over het algemeen wel tevreden over de manege en de pensionstalling (het onderwerp van dit topic ligt me wel als enige dwars).
Ik heb trouwens totale begrip voor de situatie waarin Sythaa zich bevond/bevind. Met jou ervaringen tijdens het rijden zelf en daarna het gesprek met de stalhouder vind ik het logisch dat je er liever niet meer start. Morgenavond ga ik even in overleg met de stalhouder hoe deze situatie nu eigenlijk bedoeld is en wat ik er voortaan van moet verwachten.
Ik heb liever dat de specifieke stalling die genoemd is (omdat iemand het toevallig vroeg vanwege een vergelijkbare gebeurtenis die dag) buiten beschouwing gelaten wordt. Dit topic ging hoofdzakelijk om de vraag of je überhaupt privé op het losrijterrein mocht rijden, met zicht op beide partijen zowel pensionklant als wedstrijdruiter. Ervaringen van mensen, zoals al eerder genoemd zijn, over hoe wedstrijdruiters het vinden als er pensionklanten of andere wedstrijdruiters in de bak rijden en die zich gedragen zijn verhelderend.
Ik hoop niet dat dit bij iemand in de verkeerde keelgat schiet, of dat er discussies komen in dit topic over onderwerpen waar het niet over gaat, want overkomen via internet is moeilijker dan je denkt.

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 00:01

Snollygoster schreef:
Het is sowieso moeilijk voor beide partijen. Als je M of Z rijdt heb je werkelijk de hele bak nodig om fatsoenlijk in te kunnen rijden, maar voor iemand van B of L die ermee samen rijdt is het ook lastig om ze niet in de weg te zitten en zelf nog fatsoenlijk te kunnen rijden.
Maar helaas hebben wel heel veel mensen die M of Z rijden een hoge eigendunk (NIET ALLEMAAL). Ik heb het vaak aan de hand gehad tijdens het inrijden op een buitenwedstrijd dat een een of andere hoge tut een deel van het veld opeiste als "haar deel", en ook echt kwaad werd wanneer andere ruiters binnen haar denkbeeldige lijnen kwamen rijden. Dat was me echt het toppunt hoor _O-


Ik als L-ruiter heb inderdaad wel eens de moeite om met iemand die M of Z of hoger rijdt, goed samen te rijden. Ik probeer altijd rekening te houden met anderen, maar soms raak ik in de war wanneer wel en wanneer niet ik iets moet doen om ze niet in de weg te rijden. Dit gebeurt ook als ik samen met een andere pensionklant rijd op een doordeweekse avond bijvoorbeeld. Mijn trainingen bestaan vooral uit de 'simpele' oefeningen als voltes, figuren en dergelijke, met af en toe een zijgang erbij, maar M/Z ruiters hebben nou eenmaal meer ruimte nodig voor hun hogere oefeningen is mijn mening (niet dat zij diegenen zijn die geen rekening hoeven te houden met ruiters uit lagere klassen of zelfs onervaren ruiters).

Evaencoco
Berichten: 84
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:56

ik heb als L ruiter ook wel eens moeite met de M en Z ruiters… maar idd hebben ze meer ruimte nodig en die gun ik de meeste ook wel, alleen sommige 'hogere' ruiters moeten ook wel begrijpen dat een B ruiter je ook niet expres in de weg rijdt

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:01

Voor TS, je hebt het kortgesloten met jouw pensionhouder, die is akkoord, jij gaat rijden als de bak minimaal bezet is, dus wat is het probleem?
Dit gebeurd overal, laatst nog gezien bij de plaatselijke manege waarbij de manegepaarden bijgereden werden in de losrijbak, kon prima, er reden op zijn hoogst 3 wedstrijdruiters in die bak. (meestal 1 of 2)

Ik heb liever een losrij bak met 3 mensen erin waarvan er 2 pensiongasten zijn dan een met 8 man erin die losrijden voor de wedstrijd. Of losrijden samen met een groen paard die ervaring moet opdoen op een ander terrein (met alle onverwachte bewegingen van dien).

Om die lokatie maar voortaan te mijden vind ik een vreemd advies, als ik zou horen dat het daar zo stil is in de losrijbaan zou dat voor mij een pre zijn om te gaan rijden ondanks de pensiongasten. Het gaat er mij om hoeveel mensen er in de bak rijden in plaats van wat voor soort mensen er in de bak rijden.

moi22
Berichten: 901
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:34

Ik denk dat voor beide "partijen" wat te zeggen is.

Voor de mensen die losrijden voor een wedstrijd is het vervelend dat er anderen bij rijden en wil je een zo leeg mogelijke losrijbaan.

Ik ken ook de andere kant. Rijd een merrie bij die voor bijna 400 euro per maand gestald staat op een stal met meerdere wedstrijden in de maand. Voor dat geld kun je in mijn ogen echt niet tegen pensionklanten zeggen dat ze met wedstrijden niet mogen rijden als ze niet meedoen.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:54

Ik vind eigenlijk dat je voor die 25 Euro die je voor een uurtje rijden betaald ook wel op een fatsoenlijk rijdbare inrijbaan mag rekenen :o

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:52

Ik moet zeggen dat ik het niet heel prettig vind dat mensen aan het trainen zijn wanneer ik aan het losrijden ben voor een wedstrijd.
Zeker op krappe/drukke locaties.
Je weet wanneer de wedstrijd is, starttijden zijn bekend, probeer er dan rekening mee te houden.

Net als met lessen. Je geeft aan wanneer je les hebt.
Mocht het voor een stalgenoot echt niet lukken wat eerder/later te rijden dan prima. Maar als je een half uurtje eerder/later er op kunt stappen dan graag.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: Privé rijden op losrijterrein van wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:37

Pion bij ons op stal staat voor pension-klanten nooit duidelijk wanneer en hoelaat er wedstrijden zijn...
En dat precies zo met lessen.
En met wedstrijden is 't vaak wat langer dan een half uurtje.
(Hou er zelf wel altijd rekening mee, hou zelf startlijsten op internet wel in de gaten en rij op tijdens als er geen wedstrijd is. Maar begrijp best als niet iedereen hier continu rekening mee kan houden)