[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Michelle__

Berichten: 3980
Geregistreerd: 06-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:58

Ayasha schreef:
Joh wedstrijden lopen wel eens uit.... O:)


Haha ja wil s middags best nog een keer rijden om een smoes te creëren maar dan is de m :=

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:01

Jammer michelle dan ben ik nog aan het werk.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:24

Nies_ schreef:
cp112 schreef:
Gewoon eerst hengst erop, kort vastzetten. Merrie ernaast, kort vastzetten (ze moeten niet kunnen neuzen) en rijden maar. Laat dat hooi maar mooi even wezen en zet ze aan de zijkant vast.
Als ze naast elkaar op stal kunnen maakt dat het wat makkelijker op de trailer.

Ik heb geen hengstenrek overigens.

Absoluut niet in de trailer gaan staan!

Heb jij je hengst gewoon tussen de merries staan? Wij hebben ze wel apart met ruin er tussen, Angel staat nog een stuk verder weg. Als ik Angel wil wassen komt ze er wel naast en tegenover te staan, maar dan zorg ik wel dat ze niet kunnen neuzen. Nou is Angel ook wel een aparte, want als ik aan het rijden ben en de hengsten staan in een weiland er naast gaat ze showen.. :roll: Er wordt ook best vaak gevraagd of het een hengst is ;( :')



Hij staat inderdaad gewoon tussen merries op stal. Zijn allemaal mijn eigen hoor :P.
Wij hebben vanuit t stamboek regelmatig wedstrijden over een heel weekend en dan huur ik dus ook een box. Mijn hengst kan je overal naast zetten ookal is het geen dichte tussenwand. Of het nu een merrie, ruin of hengst is. Op stal = niet dekken.

Dekken gaat hier aan een specefiek hoofdstel. Ik pak hem echter ook nooit uit de wei met dat hoofdstel. Uit de wei halen áltijd aan t halster en daarma wisselen. Ze hebben dat donderds snel door anders.

Hij staat hier nu gewoon met mijn 2 merries op de wei. Die zijn uiteraard wel drachtig :P.

Ik ben wel blij met zo'n makkelijk paard. Al is hij in het seizoen wel wat minder makkelijk en meer macho dan nu het dekseizoen over is.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:27

Queelens schreef:
Focussed: dan zijn dat nog geen belachelijke uitvoeringen hoor als je nog B moet starten haha.
Paard al wel hoger opgeleid (geweest?)
De mijne kon ook alle trucjes al maar die moest ik ook nog in de B gaan starten haha.
Dat werkpirouette doe ik ook wel eens voor de oefening vandaar

Komt goed hoor Lisa. Hoe laat moet je in Haarsteeg? Als dat nou middags is heb ik een goede smoes om niet naar verjaardag te gaan en te komen kijken als je dat leuk vind?


Ja het paard kan alles tm Grand Prix! Ikzelf kan nog niet zoveel maar af en toe is het wel leuk om de moeilijkere oefeningen te proberen , voel ik me net Anky :D
Maar de meeste trainingen gaan tot max L2 niveau. Wat wijken en een keer achteruit. En soms gewoon lekker basis en wat B proefjes oefenen!

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:34

Wel leuk zo'n paard te rijden :)

Annash
Blogger

Berichten: 26511
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:02

Mijn hengstje staat naast een ruin op stal (gewoon tralies, dus ze kunnen lekker sociaal contact hebben), tegenover een ruin en schuintegenover ook een merrie. Vorig jaar brulde hij ook snel alles bij elkaar, vooral als de merrie bewoog (die stond toen tegenover hem) maar inmiddels kijkt hij ook al niet meer op of om. :-)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:19

De hengst kan hier ook gewoon op stal naast de merrie, maar samen laden zou ik niet durven. Ik heb ze wel samen op de vrachtwagen gehad maar dan stond mijn ruin er als buffer nog tussen.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:22

Nicole schreef:
Paroeska schreef:
Hoe heb jij dat geleerd en ook met een merrie? Mijn 3-jarige hengst komt deze of volgende week naar huis en ik zou hem dus heel graag samen met een merrie mee op wedstrijd willen nemen. We hebben wel een hengstenrek in de trailer (voor mijn merrie die buurvrouw altijd lastig valt :o ) en ik had al bedacht om hier iets van een hoes oid omheen te maken. Wij zetten de paarden voorin de trailer vast zeg maar zodat ze nog hooi kunnen eten, daarom hebben ze nog best veel ruimte. Ze staan niet aan de zijkant vast of tussen 2 touwen.
Zijn jullie er de eerste keren ook bij blijven staan tijdens de rit?


Nee niet bij blijven staan *hebben ook camera*, we hebben vaak gewandeld met andere paard gewoon naast hem en hij als leid paard erop rijdend en andere paard aan halster en touw. Wij leren ze hier dat ze alleen mogen springen/dekken met hengstenbit en daarbij horende hoofdstel hebben ze halster of normale hoofdstel in mogen ze dit onder geen enkele beding. Je dier hoort ook respect voor je te hebben en weten wanneer jij zegt dat het niet mag dit te moeten accepteren anders heeft ie nog gewoon lak aan je. Hengsten rek is alleen maar + puntje als je dat hebt. Maar als inderdaad op stal gewoon kan moet ook op trailer kunnen maar hij moet wel weten dat hij niks mag doen. Ligt er ook nog aan hoe erg hengst hij natuurlijk is :)


Wat had ik het dan toch makkelijk met champ :D
Ook gewoon met merrie op de trailer, zonder hengstenrek oid. En met rijden/werken helemaal geen problemen, reed gewoon met de ponyclub springlesjes mee (ivm afstanden kon ik niet bij de paarden.) en die kindjes op hun merries maar afsnijden... en Champ was de braafheid zelve. Meestal reden mensen echt al een heel uur bij mij in de les/bak ook wel naast ons en als ik dan terloops vermeldde dat hij een hengst was zag je hun ogen ineens groot worden :') "HUH?! maar ik rij er al heel de tijd naast met mijn MERRIE!" Eh ja, dat kan dus gewoon :+
En bij de pensionstalling lekker makkelijk, want ook geen probleem om hem gewoon naast een merrie te zetten.
Oke, was wel een friese merrie, hij hield absoluut niet van Friezen :') (Met KI dekken moesten we speciaal onze merrie (eigenlijk 'zijn' merrie) meenemen, anders wilde meneer niet eens springen. :+ )

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:24

Links heer, rechts merrie
Afbeelding



Achterste is de hengst
Afbeelding

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:02

Jeetje wat een makkelijke hengsten hier allemaal :wow:
Pony d'r proefje van zondag, ben best wel trots voor nog maar een dikke 2 maand terug onder het zadel te zijn doet t toch wel goed. :D
Ben al lang bij dat ze zo'n mooie lengte in dr hals wilt aannemen, tis nog niet constant maar betert elke dag :j En heb de indruk dat t ook wel wat aan m'n zadel ligt, maar zadelmaker is gemaild en heb al 2 zadels gevonden om te passen, komt dus wel goed.
En over mezelf daar zwijgen we maar even over, een springzadel zit echt k*t om door te zitten en tsja... mijn handen :+ Drill-lesje is al geboekt. :') :=

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:20

Al een tijdje heb ik niet gereden en ben ik tussendoor naar de osteopaat en chiropractor geweest voor lichamelijke klachten. Alleen dat is allemaal leuk en aardig en het gaat lichamelijk een stuk beter :D.

Ik ben alleen tot de conclusie gekomen, dat mijn zit slechter is geworden omdat ik losser in mijn lichaam ben geworden. Ik zit echt voor geen meter voor mijn gevoel... :+
Herkennen jullie dit ook? En doen jullie ook oefeningen voor een betere zit? Zonder beugels kan ik nog niet rijden :+

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:23

Met springzadel doorzitten, dan leer je wel zitten hoor :') _O-

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:26

__Astrid schreef:
Met springzadel doorzitten, dan leer je wel zitten hoor :') _O-

Ik vind het helemaal nog zo slecht nog niet hoor!
Jullie zijn pas 2 maanden een combinatie en dat vanaf niks! Ik zal al blij zijn, als ik de baan heelhuids door kom :))

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:35

Wat een maffe proef Astrid! Vind dat je voor zo'n jong ding erg veel moet doorzitten zeg!

knetterhard ik loop zelf ook bij de osteopaat, merk juist na de behandeling dat ik veel losser in m'n bekken ben en daardoor juist beter kan meebewegen. Waardoor ik weer steviger zit :=

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:39

Nou dat viel mij ook op. Stel gekken daar in België ;)

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:45

Precies mijn gedachten! Als dit het 'laagste' is wat je kan starten dan is dat doorzitten nog wel een flinke drempel voor de jonge paarden/pony's. De B in Nederland is er niks bij!
Je kunt aan jouw pony ook zien dat ze zelf nog niet zoveel balans heeft en dat jij moet doorzitten bevordert dat niet heb ik het idee. Dat ligt niet aan jou hoor, maar dat is de reden waarom je over het algemeen nog niet gaat doorzitten bij dieren die net onder het zadel zijn.
Mag ik je een tip geven :o... Veel binnenhoefslag rijden, dat ze geen steun kan hebben aan een omheining oid.

Maffe proef dus... Maar wel netjes gereden! Voor een eerste keer gedraagt ze zich keurig!

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:45

Nies_ schreef:
Nou dat viel mij ook op. Stel gekken daar in België ;)

In principe moet je gewoon alles doorzitten, behalve de middendraf.
Is heel uitzonderlijk dat je hier hele stukken moet lichtrijden...

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:47

lisannee93 schreef:
Precies mijn gedachten! Als dit het 'laagste' is wat je kan starten dan is dat doorzitten nog wel een flinke drempel voor de jonge paarden/pony's. De B in Nederland is er niks bij!
Je kunt aan jouw pony ook zien dat ze zelf nog niet zoveel balans heeft en dat jij moet doorzitten bevordert dat niet heb ik het idee. Dat ligt niet aan jou hoor, maar dat is de reden waarom je over het algemeen nog niet gaat doorzitten bij dieren die net onder het zadel zijn.
Mag ik je een tip geven :o... Veel binnenhoefslag rijden, dat ze geen steun kan hebben aan een omheining oid.

Maffe proef dus... Maar wel netjes gereden! Voor een eerste keer gedraagt ze zich keurig!

Ik rijd bijna nooit op de hoefslag, gewoon omdat de kanten altijd zo nat liggen. :+
Maar zondag moest t uiteraard wel een keer. :j
En ze mist idd nog een heel stuk balans, maar is omdat ze op dr achterhand nog heel wat spieren en kracht mist, maar komt wel goed :j

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:48

knetterhard schreef:
__Astrid schreef:
Met springzadel doorzitten, dan leer je wel zitten hoor :') _O-

Ik vind het helemaal nog zo slecht nog niet hoor!
Jullie zijn pas 2 maanden een combinatie en dat vanaf niks! Ik zal al blij zijn, als ik de baan heelhuids door kom :))

Dat was ik ook, had al hele rampscenario's uitgedacht :') :=

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:51


cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:59

In NL is het pas vanaf L2 doorzitten behalve bij middemdraf :=

_Michelle__

Berichten: 3980
Geregistreerd: 06-04-05

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:01

Kan niet wachten om door te zitten. Veel fijner :=

Gekke proef inderdaad. Maar ze gedraagt haar eigen keurig!

Flora_horses
Berichten: 243
Geregistreerd: 15-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:03

Hier even een ponypower update!

Ben net terug van een wedstrijd en heb echt heerlijk gereden.
Ik startte m2 met als resultaat 191 en 190 en 2 keer een 1e prijs!
Ik had maar 1 concurrente, wat toevallig ook een pony was! Echt grappig, leuke pony was dat trouwens.
Wel losgereden tussen mega friezen en paarden, dan voel je je wel ff iniminnie ;), het was bij de nieuwe heuvel dus daar kom je zeker een fries tegen ;)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:05

Ik vind doorzitten ook veel fijner, maar voor jonge paarden vind ik het geen optie eigenlijk.

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:07

iet_patron schreef:
Hier even een ponypower update!

Ben net terug van een wedstrijd en heb echt heerlijk gereden.
Ik startte m2 met als resultaat 191 en 190 en 2 keer een 1e prijs!
Ik had maar 1 concurrente, wat toevallig ook een pony was! Echt grappig, leuke pony was dat trouwens.
Wel losgereden tussen mega friezen en paarden, dan voel je je wel ff iniminnie ;), het was bij de nieuwe heuvel dus daar kom je zeker een fries tegen ;)

Super! :D