[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:51

Pepper2010 schreef:
Dat is zeker waar. Er zijn er ook nog die het ontzettend leuk vinden om te zien. Wat bedoel je trouwens met wat voor tink ik heb? Welke afkomst? of hoe ze er uit ziet? Als je dat wil weten kun je op m`n profiel kijken daar staat een foto van dr.

Ik bedoelde idd zo van 'vertel eens wat meer over je tinker'! Maar leuk dier zeg! :)

Punz, mooie collage, geeft een leuk beeld van de vorderingen!
Knetterhard, lekker joh zo dicht bij het bos. Nog lekker ff buitenrijden voordat de 'echte' winter komt!
En sjolvir heeft een braaf paard, ideaal!

Ik zit zelf al een weekje niet meer op het paard... Zit met de zoveelste peesontsteking in m'n pols. Poown wordt nu gereden door mn zus en het paard loopt niet 100% dus daar maar mee aan de wandel geslagen op het harde. Niet handig met een paard dat alles eng vindt en alles eerst van veraf stilstaand wil bekijken! Is wel goed voor d'r en bevestigt maar weer dat ik veel vaker een rondje buiten moet stappen!

Vorige week pittig lesje gehad met poown. Hij wordt nu echt een stuk sterker achter en kan steeds meer de gedragenheid en impuls behouden in de verzameling. Hij moest in de galop in travers op de volte wat hij al erg zwaar vindt (schouderbinnenwaarts is veel makkelijker) en van daaruit volte wisselen naar de andere hand dmv eenvoudige wissels. Hij wist niet wat hij met z'n benen aan moest. Doel was om hem losser te krijgen in de rug/lendenen/achterhand in galop. Pff, resultaat was een vermoeide poown en amazone. Maar wel heerlijk gereden!

Fredje! Z2+7 <3 Baida! (v. Van The Man): L1+11 bevallen op 24-04 van Lutando (v. Glamourdale)
<3

L_isanne

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:14

Klopt Paroeska! Reed met allebei beide dagen mee dat weekend. Vaste prik elk jaar! :) Is voor mij zo wat om de hoek dus lekker dichtbij. Vind het altijd een leuk klein concours. Moet ik even terugdenken hoor... met welke ben je gestart dan? Moest zelf M2 en B dus zal ik je wel gezien hebben! Is voor jou nog wel een eindje rijden dan denk ik? Shanna heeft daar nog gejureerd. :)

Fredje! Z2+7 <3 Baida! (v. Van The Man): L1+11 bevallen op 24-04 van Lutando (v. Glamourdale)
<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:26

De vos met vier witte benen kan ik me nog herinneren ja! Vond ik een van de weinige die goed voor elkaar leek te zijn. :o De andere kan ik me zo even niet voor de geest halen. Denk dat ik wel opviel met als enige een paard haha. Vind het altijd wel leuk om te zien al die arabieren bij elkaar. :) Haha ja, J.R. Luij mes was zaterdag jury inderdaad. Is zeker streng, maar heeft vaak wel de goede punten te pakken. Aan zijn commentaar heb je tenminste ook wat. En als je een winstpunt rijdt, weet je ook dat je hem verdiend hebt.
Losrijden vind ik inderdaad wel prut daar zo in de bak die er dit jaar bagger bij lag. Shanna heeft wel de B gejureerd, maar kan ook op de Zondag zijn geweest?

Kies je er speciaal voor om AV/NRPS wedstrijden te starten of start je ze ook gewoon reguliere concoursen? Omdat dit niet echt een groot evenement is altijd en je toch een eind moet rijden ervoor.

Edit: typo

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:59

Annash schreef:
Paroeska schreef:

Ik heb het ook al voorgesteld om alle wedstrijden open te stellen (ik had dan ook een extra pony bij). Vier wedstrijden moeten aflassen lijkt mij toch wel genoeg zeggen... we zullen het zien voor volgend jaar.

Hier waait het ook hard maar niet harder als normaal bij een herfststorm zeg maar. Wij hadden geluk in Brabant :P Net een buitenrit gemaakt :brr: Ik was bevroren maar de paarden vonden het wel fijn. Het is nu gelukkig ook droog.

Als wedstrijden vanwege te weinig deelname inderdaad niet door kunnen gaan is wel erg jammer... NRPS/AVS van maken klinkt als een prima oplossing. Maar ondanks dat was het dit jaar in IJzerlo ook een stuk minder druk dan het jaar ervoor.

Denk dat dat in Ijzerlo ook komt (als ik dan voor mezelf spreek) door 8 euro inschrijfgeld en het enkel kunnen winnen van bekers en linten. Voor mij is het naast de deur, maar zou er zeker geen uren voor rijden. Daarnaast vind ik het losrijden ook bagger in de bak en zou dat liever op het gras zien. Maar vond in Ijzerlo dit jaar sowieso minder NRPS'ers dan vorig jaar. Denk dat veel NRPS'ers er niet extra voor komen omdat het voor hen niet specialer is dan een ander concours, terwijl dat voor av denk ik wel geldt. Maar je vergroot de doelgroep er natuurlijk wel mee, dus lijkt me in principe een prima oplossing.

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:53

Gefeliciteerd Saskiaojan met je punten en prijzen!
Urielle ook uiteindelijk toch tevreden, geeft weer moed!

Hier ook al eentje geschoren, het paard krijgt nauwelijks wintervacht dus dat is ideaal! Poown is volgende week weer voor de tweede keer de klos, want had hem half oktober al geschoren, maar zit er al weer aan. Hij staat 24/7 buiten dus dat gaat sowieso wel sneller dan anders, maar hij is met het rijden zo doorweekt dat hij eerst zolang op stal moet staan voor hij naar buiten kan en dat vind ik niks en hijzelf ook niet. Als ik het nu doe, dan heeft ie alweer iets reserve voor als het echt koud gaat worden. Ook is het voor zijn mok beter om het kort te houden.
Pff, ik vind het al veel als ik hem 3 keer moet scheren in de winter en jullie doen het zelfs 6 keer. :Y)

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:39

He wacht eens even... Unitedxwest = Nienke? :)

Maar het is vaak zo dat jury's standaard een cijfer geven voor de verzorging tenzij er iets extra goed of slecht is. Een 9 is wel lekker urielle!
Vind dat eerlijk gezegd altijd een waArdeloos punt... Zeker als er een 9 wordt gegeven heb je al 3 pluspunten voor een winstpunt en daar mogen dus 3 vijven tegenoverstaan en dan heb je nog een winstpunt... Voor dat punt hoef je niet eens goed te rijden! Vond het dan ook helemaal niet erg dat dat in de M verviel!

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:15

Ja, soms vind ik dat inderdaad een belachelijke regel! Er moet natuurlijk op een manier voorkomen worden dat er te laat nog wordt afgemeld, maar onder sommige omstandigheden zou de vereniging je toch tegemoet moeten kunnen komen. Hopen dat ze je willen matsen Sjolvir.

Heb vandaag les gehad met poown.. Niet een alledaagse les, maar een soort van schriktraining als voorbereiding op de oefendressuur van Zaterdag. M'n instructrice heeft allerlei enge dingen in de bak gegooid en gelegd en dan eens gezocht naar DE manier om hem door z'n angst heen te rijden voordat hij blokkeert. Ging erg goed en ik moet veel sneller en handiger zijn. Streng op het juiste moment en ook ontspannen op het juiste moment.

Shanna, ook oefendressuur Zaterdag zie ik, leuk! :)

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:42

Ik mocht ook niet lager starten bij overgang pony naar paarden. Had zelf nog niet tussen de paarden gestart.
Fijn paroeska!

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:07

Paroeska, fijn dat de castratie goed lijkt te zijn verlopen!
Cp, fijn van je zadel! Countrymill staat goed bekend! :)
Sjolvir, het was hier toch helemaal niet zo geweldig weer als bij jullie zo te horen. Hier was het bewolkt, hele dag miezerregen en koud.

Vanmiddag heb ik een proefje bij de oefendressuur gereden met poown. Instructrice was mee om te helpen en te kijken of zij iets wist wat hem door die blokkades van spanning heen kan helpen of ze zelfs te voorkomen. Maar het ging boven verwachting goed! Ik moet er zelf aan denken dat ik blijf zitten en me niet uit het zadel laat trekken en dat ik blijf rijden juist op het moment dat hij niets eng vindt. De hele proef met overdreven stelling gereden op de hoefslag en met als resultaat dat hij maar een keertje weggesprongen is en ik voor de rest gewoon m'n proef uit heb kunnen rijden. Hij was weliswaar nog niet fijn door de spanning, maar ik ben al zo blij hiermee! Hadden 196 punten en de jury was erg positief. "Het is erg jammer dat je PAARD zoveel spanning laat zien en heeft want het is een ontzettend kwaliteitsvol dier dat al hele mooie stukken van verzameling en gedragenheid laat zien. Hij kan erg goed gaan zitten en als ie dat de hele proef kan laten zien dan vliegen de punten je om de oren. Dus overkoepelende boodschap is de spanning af laten vloeien." Zelf moest ik meer blijven zitten en meer blijven rijden om controle te houden.
Was erg fijn. Mijn instructrice kende het jurylid en had even verhaal gedaan waarom ik daar startte en ik kreeg mee dat als hij teveel spanning opbouwde, dat ik dan net zoveel voltes mocht rijden waar nodig om de spanning af te laten vloeien en ze zag wel wanneer ik weer verder ging. Dus erg tevreden en ik heb weer wat hoop voor het indoor starten! :D

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:19

Ja klopt. Huiswerk hebben we zeker meegekregen, erg fijn! Ja dat heeft zeker meer voeten in de aarde.
Zodra hij iets eng vindt wil hij op een of andere manier controle overnemen en zijn nieuwe truc is nu dus mij in zijn houding proberen te trekken en van het achterbeen aflopen zodat ik even uit balans ben en hij zijn kans kan grijpen. Dus op het moment dat ik mezelf in het zadel plant zeg maar, krijgt hij minder de kans om bovenstaande uit te voeren. Ik moet dus mijn bekken kantelen en been eraan houden zodat hij op het achterbeen blijft en het gewicht dus niet op de voorhand (en dus in mijn handen) kan gooien. Om het even kort uit te leggen.

Edit: Ook nog huiswerk meegekregen over het rechtrichten. Hij wil in de verruimingen zijn kont links van de voorhand plaatsen. Aandachtspuntje dus!

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:35

Ja vind ik ook! Was eerlijk gezegd een beetje cynisch over dat hele oefendressuur-gebeuren. Maar ik heb me alweer opgegeven voor Januari haha!

Hm, apart. Wel een directe feedback van je pony dat er iets niet goed is. :)
Die van mij is wel recht bij vertrek maar wordt gaandeweg scheef. Denk om het binnen/buitenachterbeen te ontlasten?

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:09

Urielle, inderdaad! Al scheelt het al wel of je 60 meter of 40 meter hebt naar mijn ervaring!
_Astrid, ja klinkt herkenbaar! Die van mij schiet alle kanten op en mijn instructrice zei dus van je moet zien dat je over minstens een ding controle ziet te houden en dat is in mijn geval dus stelling want zodra hij zich recht kan maken ben ik hem kwijt en trekt ie mij in zijn houding en kan hij zijn gang gaan. Dus hij mocht alles doen; piroutjes achterwaarst wat dan ook, maar ik moest hoe dan ook stelling houden. En dat kost in het begin echt wel even veel kracht, maar ik merk gelijk dat hij het na een paar keer al minder heftig doet.

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:34

Bora super! Mooie vooruitgang dus al.

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:40

Zow dat is een echte bink geworden cp! Gaaf hoor! :D
Springen doen mijn paardenbeesten ook gewoon. Wegens een deuk in mijn vertrouwen laat ik het met mijn poown even over aan m'n zus en met het paard aan mijn instructrice. Maar mijn paard is er zo makkelijk in dus die gaat me hopelijk weer over mijn angst heen helpen. Ben nooit bang geweest dus moet weer kunnen toch. :)

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:24

Sjolvir, leuk overzicht! Ook om later weer even terug te kijken. Herinner je je alles toch weer even he!

Zow gave actie Saskia! Leuk dat je ook nog een filmpje van de NOS als aandenken hebt!

Hier even heel gefrustreerd. Gisteren concours gehad en zo fijn als het vorige keer met de oefendressuur ging, zo'n drama was het nu. Eerste proef heeel veel spanning en weer opnieuw blokkeren met als gevolg dat ik er niks mee kon beginnen. Zo goed als het kon de proef uitgereden en net voor de laatste oefening een halve volte gereden en afgegroet. Jury begreep het niet en heeft voor de laatste twee onderdelen een 1 gegeven en nu heb ik dus 152 punten en dus 2 verliespunten... Alles was al ingevoerd en ondertekend dus was niks meer aan te doen.
Tweede proef was al wat beter en 190 punten. Had ie alweer stukken dat je wat ontspande.

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:46

Sjolvir schreef:
Oei.. zoiets had ik tijdje terug ook.
Nou is het wel zo dat je volgens mij 2 onderdelen voor het einde uiterlijk af moet groeten volgens mij.
Ik was toen ook even kwijt waar ik was, wist bijna het einde, maar niet helemaal dat ik al bij de voorlaatste zat.
Leverde een boze jury op, die niet snapte waarom ik afgroette en me niet melde na het afgroeten.
Gelukkig uiteindelijk geen verlies opgeleverd.

Echt balen dat het dat bij jou wel deed.
Les die ik toen geleerd heb, na afgroeten als je echt al bijna aan het einde bent, dus als er twijfel kan ontstaan, naar jury toe rijden en uitleggen dat je vrijwillig afgegroet hebt en waarom.
Ik had mazzel... jij minder.. echt balen.

Er waren nog twee onderdelen die zouden moeten volgen toen ik afgroette. -E-X halve volte -I halthouden en groeten..
Ik snap de verwarring wel hoor, was idd ook kwijt waar ik was in de proef door alle hectiek. En ik had nog geen lijn gereden zoals hij had gemoeten dus wellicht omdat ik ook een halve volte draaide dat de jury dacht dat dat per ongeluk zo slecht ging. Maar ik had bij twijfel als jury toch deruiter het voordeel van de twijfel gegeven met zulke punten. Maar goed helaas. Volgende keer bij mogelijkheid tot twijfel toch even naar de jury toe inderdaad. En niet meer netjes willen afgroeten maar gewoon stoppen zonder een soort oefening te rijden. Maar erg balen ja!

Gelukkig had jij wel mazzel!

Urielle, dat is apart! Heb tot nu toe al 5 keer op bovenstaande manier afgegroet en tot nu toe hebben alle jury's het begrepen en 'vrijwillig verlaten' op de coupon gezet. Ik heb juist altijd geleerd netjes op de AC-lijn te gaan staan en af te groeten, uit respect en als bedankt voor de jury.

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:48

En daarnaast volgens mij is een 1 niet getoond dus dan geeft de jury toch eigenlijk zelf al aan dat de laatste twee onderdelen niet getoond zijn?

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:59

Sjolvir schreef:
Ik ga ook altijd op de AC lijn staan en dus maar 1 x dit misverstand gehad, maar dat was ook bijna aan het einde van de proef en met punten aantal van zeg 175 als ik was doorgereden, maar naar mijn idee ging het echt bagger.

Ja precies!
Ach je kunt dan beter maar geen risico nemen en gewoon afgroeten. Heb ik toen ook gedaan waarbij een jury heel schappelijk had gejureerd ondanks alle spanning en was ik op 184 uitgekomen in het Z dus lang geen verliespunt. Maar normaliter vliegen de tweeën en drieën je om de oren bij explosies van spanning en het daardoor niet kunnen rijden van de goede lijnen. Dan gaat het toch hard richting een verliespunt.

Vreemd dat die jury daar niet van op de hoogte was! Maar zo te lezen gebeuren daar wel meer vreemde dingen. :+

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:37

Punz, ja vragender! Nogmaals, wil de jury niet afvallen ofzo. Ik moet gewoon de volgende keer zorgen dat het duidelijk is. Maar had stiekem gehoopt dat de jury zelf ook wel het voordeel van de ttwijfel zou geven.

Urielle oh zo! Ja dat klopt, maar dan is het ook wel erg laat om af te groeten. Volgende keer doe ik het inderdaad zoals jij zegt.

Ook ik vind dat een jury zulke dingen gewoon moet weten. Dingen die niet vaak naar voren komen zijn begrijpelijk als daar fouten mee worden gemaakt. Maar vind de voorbeelden die jij aandraagt wel heel simpel.

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:57

Punz schreef:
Vroeg het niet om de jury Lisanne, maar mn omdat er dan de kans is dat we elkaar nog wel eens tegenkomen op concours :D
Ik startte dit keer ivm paar dagen weg niet, maar vragender ligt ook binnen mijn "actie radius"!

Dat jurygedeelte had even een enter tussen gemoeten want was niet gericht naar jou!

Leukleuk! Heb de eerstvolgende dressuurconcoursen (incl oefendressuur) daar ingeschreven dus dan is de kans erg groot inderdaad! :)

Edit: hele fijne kerstdagen iedereen! {:) {:)

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:27

UnitedxWest schreef:
Ik hoop wel dat de punten blijven staan, want ik sta nu op L2+10 en als de punten niet meegaan ben ik dus L2+0. Maar ik wou graag direct over naar M1 bij de paarden. :)
Maar ik had al wel eems eerdee gevraagd in dit topic en toen vertelde iemand mij met veel zekerheid dat de punten wel blijven staan.

Gelukkig, sportief, maar bovenal een succesvol 2014 iedereen!

Even hier nog op inhaken. Ik weet zeker dat de winstpunten blijven staan. Ik was L2+5 toen ik overging naar de paarden en die winstpunten heb ik gewoon gehouden. Ik werd vervolgens bij de paarden L2+6 en dan staat er bij mijnknhs: Stand pony's: L2+5 en Stand paarden: L2+6, maar dan ben je gewoon M1 startgerechtigd.

Nienke, waarom niet eerst nog een paar keer L2 bij de paarden en dan pas M1? Gewoon interesse hoor! :)

Saskiaojan, volgens mij kan dat gewoon bij MijnKNHS onder 'mijn startpassen'.

Die kleine opdondertjes die zo gruwelijk goed springen zijn echt geweldig!

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:30

Suelza schreef:
Er wordt bij de ponys over het algemeen inderdaad wel wat milder gejureerd. En terecht, we hebben het over 'kindersport' he... Ervaring leert, zeker in de B en L, dat als die ponys een beetje netjes in de rondte lopen, je al snel winst hebt. Bij de paarden ook wel, maar wordt er toch wat kritischer gekeken vaak...

Maar op zich, als jij gewoon netjes rijdt, moet jij tussen de paarden geen problemen hebben hoor! Ik debuteerde een D ponytje van 4 tussen de paarden en die liep direct winst en prijs in een relatief grote rubriek. Maar dan rij ik wel nette proefjes. Heb een maand later L2 gestart, liep ze ook direct goede punten.

Even iets anders... Heb afgelopen weekend een groot springevenement mee gereden hier in de buurt en daar eindigde toch een E ponytje in de kopgroep bij het L springen paarden! Zag wel dat die pony al Z gesprongen had tussen de ponys, maar toch. Je moet het maar net even doen hoor! En dan ook nog eens bij de eerste 10 eindigen van de 60 starts!

Ik heb deze ervaring net als Nies_ ook niet. En dan heb ik het niet over de ABC-categorie want ik heb wel het idee dat daarin milder gejureerd wordt ten opzichte van de DE-categorie. Maar ik heb hier in de regio nog geen verschil gemerkt tussen pony's en paarden.

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:04

Iedereen gefeliciteerd met alle resultaten!

Nicole, wat lees ik nu? Is hij al verkocht? Snel gegaan zeg! Begrijpelijke keuze, dat wel. Sterkte! Wel fijn dat hij naar een goed nieuw thuis gaat!

Edit: typfout & uitleg waar ik het las: Via Shanna's facebook. ;)

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:13

Michelle, spannend! Komt vast goed. Denk dat het goed is om eerst even een keer L2 te starten om even te proeven hoe of wat. En of er voor jullie verschil is tussen de pony's/paarden.

Ik lees ook gewoon mee, maar jullie gaan hard! :)
Ik heb toch veel liever een bokkend paard dan een steigerend paard, al is een braaf paard toch het fijnste. :Y) Die van mij zijn gelukkig wat dat betreft superbraaf. Wel eens een bokje, maar bijna niet noemenswaardig. En als ze al een poging doen tot hoog komen, dan komen ze nog geen 20 cm van de grond af. Gelukkig, want dat zijn dingen waar ik slecht mee om kan gaan.

Wij hebben afgelopen weekend weer oefendressuur gehad en ben daar een stuk positiever geworden mede dankzij de jury van de eerste proef. Zij gaf zo ontzettend positief commentaar. Ze heeft na mijn proef nog een kwartier de tijd genomen (ik was als laatste dus de ring moest verbouwd worden dus had mooi wat extra tijd) om me te laten voelen wat ze bedoelde. Wauw, wat gaf hij me toen een gaaf gevoel. Ze bleef maar roepen: "Wat een fijn paard!" (was gewoon mijn poown) Het kwam er vooral op neer dat ik van te voren al veel spanning opbouw en in plaats van de rust te willen bewaren door in stap overal langs te gaan, juist met lef die ring binnen moet gaan en op die manier de spanning af te laten vloeien. Dus kortom, gewoon rijden! En ook voor de proef even halsstrekkend in galop de ring rond te gaan om op die manier ff te ontspannen. Ik kon me daar heel goed in vinden. Ik weet waar en wat hij kan/gaat doen dus ik ga daar toch al naar zitten. En om voor mijn gevoel toch nog controle te houden ga ik het tempo terugnemen omdat ik het gevoel heb ik dat ik dan meer kan. Dus het enige wat ik vooral moest doen was: "Oren erop rijden en schakelen" en zelf ontspannen. Was echt fijn om zulk positieve feedback te krijgen. :D
Er mocht gefilmd worden vanuit het juryhokje en ze heeft tijdens mijn proef ook nog eens heel uitgebreid per oefening uitleg gegeven wat ik kon verbeteren en HOE. Echt super fijn zo'n jury. Onderaan de coupon stond: mooie combi. Leuk compliment dus.

Dus we hebben aankomend weekend weer officieel concours in Vragender en ik weet dus wat me te doen staat!

Even een filmpje met stukjes uit de oefendressuur.

<3

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:35

Dankjulliewel! :o

Astrid, precies dat ja! Door ze op die manier bezig te houden krijgen ze geen tijd om te denken of iets te zoeken. :D

<3