[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:55

Fijn Marietje, met goed gevoel dan naar de wedstrijd zaterdag!

Zit wel een officiële zzl-jury dus dat is fijn, dan heb je ook nog wat aan het commentaar. Onze club organiseert altijd een competitie in de zomer van 4-5 wedstrijden dus altijd fijn om zo keer te oefenen

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:04

Zondag :D :+

Dat is wel zo fijn ja! De meeste B-L juryleden slaan zo de plank mis :o
Van mij mogen ze eisen wel wat optrekken.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:06

Marietje35 schreef:
Zondag :D :+

Dat is wel zo fijn ja! De meeste B-L juryleden slaan zo de plank mis :o
Van mij mogen ze eisen wel wat optrekken.


Op wat voor manier slaan die de plank mis volgens jou?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:09

Eisen van hoe ze je beoordelen bedoel je marietje ?
Dat vind ik ook als je dat bedoelt. Sommige geven onterecht goede cijfers als het helemaal niet zo goed gaat. Daarentegen heb je natuurlijk soms ook slechte cijfers als je een goed gevoel had maar ik heb liever dat met veel commentaar dan goede cijfers dat ik denk huh wat ging er goed dan..
En dan al helemaal irritatie aan de 5/6en jurys zonder commentaar. Daar heb je echt niks aan. Liever een aantal 2en en 7/8 dan dat. Maargoed we hebben er geen invloed op helaas.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:11

Het gros heeft geen idee hoe een fijn door het lijf gereden paard eruit ziet, wat impuls is en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben altijd heel blij als er een jury zit die zelf ook op een aardig nivo rijdt.
De meeste B-L juryleden hebben zelf niet bepaald een staat van dienst en die moeten jou dan gaan beoordelen. Nu hoeft dat niets te zeggen natuurlijk, maar neem het gemiddelde commentaar en dan weet je al genoeg ....

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:13

Ah zo ja. Ik zag laatst wel iets voorbij komen van knhs over jurys ik weet niet meer wat het was maar misschien gaan ze dit wel verbeteren of de eisen voor jury hoger leggen?

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:14

Ik heb die ervaring hier niet zo hoor. Ken zelfs meerdere B-L juryleden die momenteel zelf nog Z of hoger rijden (en/of zz-licht hebben gereden).
Natuurlijk ook wel mindere juryleden, maar zoiets heb je overal toch?

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:16

Josien_ schreef:
Ik heb die ervaring hier niet zo hoor. Ken zelfs meerdere B-L juryleden die momenteel zelf nog Z of hoger rijden (en/of zz-licht hebben gereden).
Natuurlijk ook wel mindere juryleden, maar zoiets heb je overal toch?

Zeker! Maar ik heb het dan over de juryleden die net aan de eisen voldoen, ik merk heel veel verschil in het jureren als er zo'n jury zit. Nog niet eens de punten, maar waar er op gelet wordt en de (opbouwende) kritiek.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:21

Marietje35 schreef:
Het gros heeft geen idee hoe een fijn door het lijf gereden paard eruit ziet, wat impuls is en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben altijd heel blij als er een jury zit die zelf ook op een aardig nivo rijdt.
De meeste B-L juryleden hebben zelf niet bepaald een staat van dienst en die moeten jou dan gaan beoordelen. Nu hoeft dat niets te zeggen natuurlijk, maar neem het gemiddelde commentaar en dan weet je al genoeg ....


Aan wat voor opmerkingen stoor jij je en welke zou je juist graag meer als tips op je protocollen willen zien?

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:21

proven02 schreef:
En dan al helemaal irritatie aan de 5/6en jurys zonder commentaar. Daar heb je echt niks aan. Liever een aantal 2en en 7/8 dan dat. Maargoed we hebben er geen invloed op helaas.


Maar zijn het dan 5/6jes jury's, of zijn de proeven gewoon niet beter gereden dat de jurys geen hogere cijfers kwijt kunnen? Want hoor dit wel vaker, maar vaak ook door mensen die zelf geen onderdelen laten zien voor 7,5 of hoger, en als er dan ook niks echt fout gaat, kom je inderdaad op 5en en 6en uit.

Ik moet weer heel erg wennen aan de beoordeling in de L1, tot nu toe vaak positiever dan ikzelf zou beoordelen :o En hier ook wel wisselend niveau natuurlijk, maar weet ondertussen wel wie er meer/minder kijk op hebben en hecht dan ook niet zoveel waarde aan van de coupons van sommige jurys

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:25

haike schreef:
proven02 schreef:
En dan al helemaal irritatie aan de 5/6en jurys zonder commentaar. Daar heb je echt niks aan. Liever een aantal 2en en 7/8 dan dat. Maargoed we hebben er geen invloed op helaas.


Maar zijn het dan 5/6jes jury's, of zijn de proeven gewoon niet beter gereden dat de jurys geen hogere cijfers kwijt kunnen? Want hoor dit wel vaker, maar vaak ook door mensen die zelf geen onderdelen laten zien voor 7,5 of hoger, en als er dan ook niks echt fout gaat, kom je inderdaad op 5en en 6en uit.

Ik moet weer heel erg wennen aan de beoordeling in de L1, tot nu toe vaak positiever dan ikzelf zou beoordelen :o


Hm daar heb je zeker een punt daar heb ik niet echt over nagedacht.

Ik denk dat de irritatie hem dan misschien meer zit in het weinig tot geen commentaar erbij dan de 5/6en. Commentaar is juist het fijnste van een wedstrijd vind ik of je nou een 2 een 5 of een 8 rijdt en zeker als je wat lagere cijfers rijdt en er geen commentaar bij krijgt vind ik dat heel jammer.
Nou moet ik zeggen dat ik mezelf bijna altijd nog lagere cijfers zou geven dan de jury doet dus het valt bijna altijd mee maargoed alsnog is uitleg erbij fijn.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:26

@ Haike; dat denk ik dus ook :o Het zijn ook heel vaak maar 5-6jes proeven.

@ Ynskek; Ik denk in eerste instantie dat een jury meer moet leren herkennen hoe een goed door het lijf gaand paard loopt.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:34

Marietje35 schreef:
@ Haike; dat denk ik dus ook :o Het zijn ook heel vaak maar 5-6jes proeven.

@ Ynskek; Ik denk in eerste instantie dat een jury meer moet leren herkennen hoe een goed door het lijf gaand paard loopt.


Ik laatst op wedstrijd geweest, kende jury niet en na elke ruiter werden de punten op een beeldscherm bekend gemaakt dus was leuk om te volgen. Zelf had ik al gereden en stond tegen alle verwachting in nog op prijs, dus de laatsten maar gekeken ook om te kijken of we al naar huis konden of toch maar beter konden wachten op de uitreiking.
Liep er één onregelmatig, niet heel erg, maar erger dan mijn eigen merrie en die heeft sindsdien 5 maanden op rust gestaan, dus heel erg verbaasd dat die vervolgens 65%+ kreeg. Daarna eentje die echt in de krul werd getrokken, maar wel heel constant en zonder fouten liep daardoor maar 0 ontspanning, en die kreeg nog hoger.... We zijn maar naar huis gegaan, volgende keer neem ik deze jury toch niet zo serieus :o

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:38

Marietje35 schreef:
Josien_ schreef:
Ik heb die ervaring hier niet zo hoor. Ken zelfs meerdere B-L juryleden die momenteel zelf nog Z of hoger rijden (en/of zz-licht hebben gereden).
Natuurlijk ook wel mindere juryleden, maar zoiets heb je overal toch?

Zeker! Maar ik heb het dan over de juryleden die net aan de eisen voldoen, ik merk heel veel verschil in het jureren als er zo'n jury zit. Nog niet eens de punten, maar waar er op gelet wordt en de (opbouwende) kritiek.


Misschien ben ik gewoon onwetend want ik ken inmiddels een paar juryleden die ik nu meerdere keren gehad heb en een paar waar ik les van heb gehad. Maar verder heb ik meestal geen idee wie de jury is en wat ze zelf gereden hebben.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:41

Jammer is dat Haike. Wat ik nog het meest jammer vind is dat de meer onervaren ruiters die het verschil ook niet goed zien dit soort proeven als voorbeeld nemen en denken dat het zo moet.

Inclusief mezelf vroeger hoor. Ik ging ervan uit dat jurys en de mensen die hoger rijden het automatisch beter weten dan ik maar weet nu dat dat helemaal niet altijd zo is.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:41

haike schreef:
Marietje35 schreef:
@ Haike; dat denk ik dus ook :o Het zijn ook heel vaak maar 5-6jes proeven.

@ Ynskek; Ik denk in eerste instantie dat een jury meer moet leren herkennen hoe een goed door het lijf gaand paard loopt.


Ik laatst op wedstrijd geweest, kende jury niet en na elke ruiter werden de punten op een beeldscherm bekend gemaakt dus was leuk om te volgen. Zelf had ik al gereden en stond tegen alle verwachting in nog op prijs, dus de laatsten maar gekeken ook om te kijken of we al naar huis konden of toch maar beter konden wachten op de uitreiking.
Liep er één onregelmatig, niet heel erg, maar erger dan mijn eigen merrie en die heeft sindsdien 5 maanden op rust gestaan, dus heel erg verbaasd dat die vervolgens 65%+ kreeg. Daarna eentje die echt in de krul werd getrokken, maar wel heel constant en zonder fouten liep daardoor maar 0 ontspanning, en die kreeg nog hoger.... We zijn maar naar huis gegaan, volgende keer neem ik deze jury toch niet zo serieus :o


Zulke jurys ben ik ook al wel tegen gekomen. Dit zijn helaas vaak ook juryleden die hoger dan t B en L mogen jureren...

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:43

Josien_ schreef:
Josien_ schreef:

Zeker! Maar ik heb het dan over de juryleden die net aan de eisen voldoen, ik merk heel veel verschil in het jureren als er zo'n jury zit. Nog niet eens de punten, maar waar er op gelet wordt en de (opbouwende) kritiek.


Misschien ben ik gewoon onwetend want ik ken inmiddels een paar juryleden die ik nu meerdere keren gehad heb en een paar waar ik les van heb gehad. Maar verder heb ik meestal geen idee wie de jury is en wat ze zelf gereden hebben.[/quote]

Hier nog iemand hoor.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:44

haike schreef:
Ik laatst op wedstrijd geweest, kende jury niet en na elke ruiter werden de punten op een beeldscherm bekend gemaakt dus was leuk om te volgen. Zelf had ik al gereden en stond tegen alle verwachting in nog op prijs, dus de laatsten maar gekeken ook om te kijken of we al naar huis konden of toch maar beter konden wachten op de uitreiking.
Liep er één onregelmatig, niet heel erg, maar erger dan mijn eigen merrie en die heeft sindsdien 5 maanden op rust gestaan, dus heel erg verbaasd dat die vervolgens 65%+ kreeg. Daarna eentje die echt in de krul werd getrokken, maar wel heel constant en zonder fouten liep daardoor maar 0 ontspanning, en die kreeg nog hoger.... We zijn maar naar huis gegaan, volgende keer neem ik deze jury toch niet zo serieus :o

Dit moet toch niet kunnen ....

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:45

Josien_ schreef:
Misschien ben ik gewoon onwetend want ik ken inmiddels een paar juryleden die ik nu meerdere keren gehad heb en een paar waar ik les van heb gehad. Maar verder heb ik meestal geen idee wie de jury is en wat ze zelf gereden hebben.

Ik loop al wat langer mee he ;)
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 15-08-18 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:50

Marietje35 schreef:
haike schreef:
Ik laatst op wedstrijd geweest, kende jury niet en na elke ruiter werden de punten op een beeldscherm bekend gemaakt dus was leuk om te volgen. Zelf had ik al gereden en stond tegen alle verwachting in nog op prijs, dus de laatsten maar gekeken ook om te kijken of we al naar huis konden of toch maar beter konden wachten op de uitreiking.
Liep er één onregelmatig, niet heel erg, maar erger dan mijn eigen merrie en die heeft sindsdien 5 maanden op rust gestaan, dus heel erg verbaasd dat die vervolgens 65%+ kreeg. Daarna eentje die echt in de krul werd getrokken, maar wel heel constant en zonder fouten liep daardoor maar 0 ontspanning, en die kreeg nog hoger.... We zijn maar naar huis gegaan, volgende keer neem ik deze jury toch niet zo serieus :o

Dit moet toch niet kunnen ....


Eigenlijk niet, maar ze lopen vanzelf tegen de lamp wss.
Over jaar heen bekeken denk ik dat je gemiddeld wel kloppende punten krijgt

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:51

haike schreef:
Eigenlijk niet, maar ze lopen vanzelf tegen de lamp wss.
Over jaar heen bekeken denk ik dat je gemiddeld wel kloppende punten krijgt

Dat denk ik ook wel hoor :j
Alleen je hebt mensen die echt wekelijks op concours gaan en zo toch de puntjes sprokkelen.
Ik zie heel vaak op concours mensen dat ik me echt afvraag hoe die in een klasse terecht zijn gekomen.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:58

Haha Marietje dat ik natuurlijk ook weer waar.

Enne, ik heb altijd het idee dat als wij een slechte dag hebben mensen ook denken wat ik daar in hemelsnaam in die klasse doe :Y) .

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:00

Dat zal heus wel meevallen Josien!

Ik heb het echt over de mensen die hun paard in de krul trekken, zitten te stuiteren etc.
Of mensen die eigenlijk te zwaar zijn en hun paard vreselijk in de weg zitten.

En, inhakend op het verhaal van Haike;
Ik stond een keer langs de kant op concours, paard wat werd losgereden was duidelijk kreupel, maar de ruiter reed vrolijk of er niets aan de hand was. Toch maar even aangesproken en ze ging met een vragend gezicht naar haar voorlezer, kwam ze weer terug om te zeggen dat het paard altijd zo liep, dus niets aan de hand :+ Gelukkig werd ze na 2 onderdelen uitgebeld door de jury

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:00

Ik heb het vooral met de regio gezien in, de normale wedstrijden die ik rijd valt het tot nu toe mee. Maar paarden die enorm staken, onregelmatig lopen en vol spanning zitten en toch dikke punten rijden. Aan de ene kant snap ik het, want de onderdelen die wel goed gaan, zijn echt gaaf. Maar ik zou liever zien dat ze nog meer op de happy athlete letten en sommige dingen wat harder afstraffen.

Ik heb het enorme talent om bij proeven met meerdere juryleden bijna geen verschil te hebben. Op de regio ook weer, soms 20 punten verschil en ik heb beide dagen redelijk gelijk tot precies hetzelfde gescoord. :+ (191,5/194 en 192,5/192,5) Alleen de plaatsing was anders. :') Ik ben voor mezelf vaak strenger, vrijdag vond ik niet winstwaardig bijvoorbeeld, dus helemaal geen 190+. Aan de andere kant vond ik de finale proef wel dubbele winst waard, maar goed, regio en finale. Ik zit vaak zo'n 10 tot 15 punten lager bij mezelf dan de jury. :') Maar ik hecht vooral veel waarde aan het zijn van een sympathieke combinatie en tot nu toe krijg ik daar bijna altijd complimenten over van de jury, ook op belangrijke wedstrijden. Dat zijn toch wel hoogtepunten voor mij.

Qua 5en en 6en jury's, dat zijn vaak eerder de proeven dan de jury. Je moet wel rijden voor een 7 of een 8 om hem te krijgen, net als je wel iets moet doen om die 3 of 4 te krijgen. ;)

Josien, dat valt vast wel mee joh! En daarnaast, ik denk dat ze dat over mij met inrijden ook vaak denken. :') Eerste stuk lijkt vaak nergens op en dan zijn we een beetje aan het rondtuffen tot we op gaan pakken.

Marietje, wat fijn dat het weer goed gaat! Nu weer langzaam naar oude niveau, maar dat debuut moet goed komen als hij niet weer zo bang wordt toch?

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:36

Dat verschil hoort natuurlijk niet, maar aan de andere kant; het scheelt zo enorm of je bij C zit of op de hoek/lange zijde. Ik neem als voorbeeld het binnenkomen over de A-C lijn, een slinger zie je niet zo snel op de lange zijde, terwijl als jury bij C je dat niet kunt missen.

@ Mywishmax; Dat moet goedkomen dan ja, maar je zegt het zelf al, als hij niet bang wordt. :D :+
Vandaag les, even aan de bak.