[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:00

Brittjuh97 schreef:
Vandaag weer les gehad met Fayah. ging echt super goed, Fayah heeft vrij vlakke gangen dus we zijn erg bezig om opgericht te rijden, dit voelde ik nu in de galop echt heel goed.

voor mijn blessure was Fayah erg sterk, niet mee willen werken, etc etc. ik ben daardoor erg naar voren gaan leunen tijdens het rijden, wat dus niet helpt met het opgericht te rijden, dus ben heel erg bezich om mijn houding te veranderen. verder is Fayah nu erg makkelijk te bewerken, het is alleen eerst een strijd om haar los te krijgen, en door mijn oude blessure vind ik dit best lastig en ben ik soms ook bang dat ik weer last ga krijgen.
Gelukkig denkt mijn instructrice goed mee en zoeken we naar oplossingen :)


Wat fijn dat je instructice zo mee denkt!

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:48

Zeker!

*Wow zie nu pas dat ik een verschrikkelijke slechte spelfout heb gemaakt :oo *

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:28

murphypower schreef:
Ik merk wel dat het wijken wel goed gaat maar dat Volumia dan een beetje omhoog komt met haar hoofd, iemand tips. Ik heb er echt zin in want ze deed het zo goed

iemand? Zondag al wedstrijd dus dan kan ik er nog even mee oefenen :)

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:26

Ja... heb wel wat tips haha..

Meestal als een paard omhoog komt, komt het doordat de verbinding met de buitenteugel verloren gaat.. buitenteugel en buitenbeen zorgen voor een nageeflijk paard. Dus je draait af, ofwel een wending, ofwel een halve volte halve baan, en zorgt ervoor dat je paard om jouw binnenbeen gebogen blijft. Bijv. Je rijdt op de linkerhand, dan stuur je met je rechterhand en been de wending door, en vervolgens blijft je buitenbeen wat achter de singel, je binnenbeen blijft op de singel en mooi lang, je zit dan op je linkerbil. Van daar uit duw je je paard voor je binnenbeen opzij waarbij je met je rechterteugel de verbinding houdt door als het ware naar links te sturen. Dus de teugel tegen de hals. Je linkerhand vraagt enkel zodra de stelling verloren drijgt te gaan. Verder heeft ie gewoon een lossige flexibele verbinding.
Wat je veel ziet is een ruiter die het paard aan de binnenteugel de hoek om helpt en vervolgens het binnenbeen naar achteren gooit en daarmee de achterhand naar de hoefslag duwt. Gevolg paard gaat hangen aan de binnenkant, gooit de kont naar buiten en de buitenteugel verliest het contact waardoor het hoofd omhoog komt. Tot overmaat van ramp vergeten ze het tempo en ritme te behouden met het buitenbeen. En hopla! Mislukt wijken! Haha.. succes!

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:53

Dank jullie wel allemaal! Ik heb het even bizar druk, dus bijlezen en meepraten is op dit moment even lastig. Binnenkort wel weer rustiger. Ik blijf komende wedstrijd nog L1, is op stal dus meedoen is makkelijk, maar L2 vind ik ons nog niet klaar voor. Wedstrijd is eind september, daarna pas weer in december geloof ik, dus heb ik even om door te trainen.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:54

Heel erg bedankt voor je uitgebreide tip! daar ga ik mee oefenen

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 18:11

murphypower schreef:
murphypower schreef:
Ik merk wel dat het wijken wel goed gaat maar dat Volumia dan een beetje omhoog komt met haar hoofd, iemand tips. Ik heb er echt zin in want ze deed het zo goed

iemand? Zondag al wedstrijd dus dan kan ik er nog even mee oefenen :)


Hoe is het gegaan?

Brittjuh wat fijn van jr les!

Ik vandaag weer op pad geweest, losrijden vond ze grote deur even spannend maar na paar rondjes ging ze fijn en kon ik heel fijn rijden en ook in de proeven had ik echt een fijn gevoel.
Jury kwam na de eerste proef ook hokje uit om complimenten te geven, moesten lekker zo door gaan en km maken. Uiteindelijk gewonnen met 210,5 en andere 197,5 dus hartstikke blij mer!

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 18:33

Ik ben helaas laatste geworden met een niet zo fijn gevoel, het losrijden wel SUPER fijn kunnen rijden! 184 punten gereden, ik vind ze zelf niet verdiend want ze schrok van alles en iedereen en ze had totaal geen stabiele aanleuning! Ik heb me pasgeleden afgemeld in het B topic omdat ik hierheen ging, maar ik kan me daar nu ook weer aanmelden met mijn verzorgpony!

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:52

@ Josien; Ik zet de slof vast aan de longeersingel, vanaf het ringetje in het midden bovenop en dan via het bit naar de zijkanten. Ik zet 'm dan niet aan de lage ringen van de zijkant vast, maar net iets hoger.
@ Murphy; Goed je buitenteugel erbij houden, met je binnenbeen je paard daar naartoe drukken
@Haike; ook hier, gefeliciteerd!
@ Murphy'; Jammer van je gevoel, maar toch een puntje!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:10

Haike en Murphy gefeliciteerd met de puntjes!

Jan longeert mijn vriend meestal met dubbele longe en een touwtje omdat hij er anders teveel tegenaan blijft lopen, dat gaat steeds beter.
Ik doe hem ook wel eens alleen aan de kaptoom, maar dan wordt hij snel sterk en loperig.
Werken aan de hand aan de kaptoom gaat hij wel steeds fijner doen.

Ik ben gisteren weer met Jan naar clinic van Herman Wientjes geweest en hij was echt al veel fijner dan de vorige keer, we beginnen weer ergens hoorheen te komen, dat geeft gelukkig weer een beetje positief gevoel.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:30

Dat is fijn Nouvel! De aanhouder wint. :)

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:50

@marietje; thanks voor de uitleg! Wie weet iets om uit te proberen!

Fijn dat het beter gaan Nouvel!

Wij hadden afgelopen week ook weer wat verbetering in de training. Kwam mooi uit want dit weekend het hele weekend wedstrijd op de club.
We hielden de verbetering zaterdag op wedstrijd mooi vol en was dan ook zeer tevreden met mijn punten.
Op zondag zaten we helaas weer even terug in het dipje en kwamen we er samen niet uit.
Maar al met al weer een fijn weekend gehad en gewoon weer lekker doortrainen :) .

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:28

@ Haike Gefeliciteerd!
@ murphypower He verdorie! Volgende keer beter! een nieuw niveau is altijd spannend!
@ Nouvel fijn dat het nu wel een fijne clinic was!
@ Josien, oh spannend! wel mooie punten gereden ?

Nou vanaf vandaag gaan de paarden weer 's nachts op stal. binnenkort gaan we over op ander bodem bedekking in de hoop dat Fayah stabiel blijft.
Ook ga ik opzoek naar een zadelmaker, en dan kijken of ik er een op maat laat maken of een 2e hands koop.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:37

@Brittjuh97 ja ondanks ik eigenlijk helemaal niet gespannen was, ik had ook al M1 gereden met een ander paard

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:07

@murphypower Ah okee!

Nou hier minder goed nieuws..
Mijn wedstrijd van 23-9 maar afgezegd, Fayah is weer enorm aan het hoesten, ook slijm ophoesten en benauwd. de les van mn bijrijdster heeft ze afgezegd en mn instructrice vond haar ook erg slecht.:(
Morgen komt de DA en die gaat ook even acupunctuur doen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:22

Oh dat is rot zeg, sterkte!
Hopen dat ze snel opknapt!
Het is er tijd weer voor, najaar, rui, lagere weerstand...

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:19

Klopt,maar het ging zo goed! maar helaas :(

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:38

Gefeliciteerd Murphy, met losrijden fijn rijden is ook alweer een overwinning, nu nog volhouden in de ring!

Nouvel fijn dat de les weer leerzaam was.

Josien een fijne en minder fijne dag maar al met al dus toch tevreden. Weet je waar het dipje door kwam?

Brittjuh wat een pech, beterschap!

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:50

Zo daar zit je dan, paard loopt niet goed zeiden al meerdere mensen die kwamen kijken. Het leek mee te vallen op de filmpjes, maar nee in de loop van de week is ze achteruit gegaan :( ze krijgt nu rust dus 2 weken op de wei met als het goed gaat af en toe longeren en dan kijken we wel. Verklaart misschien waarom ze jiet fijn was

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:43

@ Josien; Wat fijn van je weekend! Had je ook winst?
@ Brittjuh; Dat is niet zo fijn! :(:) Hopelijk knapt ze snel weer op
@ Murphy; Hoe kan dat nou, was ze ineens niet goed? :(:)

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:51

Ik had afgelopen weekend in totaal 3 winstpunten.
Het dipje wat we hebben komt door stress in de baan waardoor mijn pony haar hoofd in de lucht steekt en rug wegdrukt. Dat leek zaterdag even weg te zijn.
Zondag hielp het ook niet dat ik last had van mijn rug en dus niet lekker zat. Ben bang dat ik daardoor mijn pony een beetje in de weg zat, daar wordt het rijden natuurlijk niet beter van.

Wat balen van Fayah zeg britt, is het sinds ze weer op stal staat?

Verelend Murphy, gelukkig kan rust veel helpen :) .

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:58

Dat is prima toch, 3 punten. Voor de stress lekker veel kilometers maken!

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:34

@haike dankje!
@murphypower Ohnee! wat vervelend, weet je ook hoe dit zo ineens?
@Marietje35 dankje! ik hoop het ook
@Josien_ Iedergeval wel 3 punten! stress is onder controle te krijgen, ik had er ook altijd enorme last van.
Het is indd balen, nee is nu +- 2 weken zo. gister is de les van mn bijrijdster afgezegd omdat ze al aan het hijgen was van het stappen :(

Vandaag is de arts geweest, Fayah heeft mogelijk een nieuw virus onderleden, dat is dus waarom ze zo kort ademig is, en nog geen slijm heeft. Nja slijm heeft ze wel maar niet zo erg als 2 jaar terug. dus dat is een mee valler. in feb krijgt Fayah als het goed is een injectie die sport paarden op hoog niveau ook krijgen zodat hun weerstand goed blijft en dat is precies wat Fayah nodig heeft.
Ook heeft ze Fay los gemaakt en kwamen we er achter dat er wat blokkades zitten waar haar zadel zit, dus mijn idee om een zadelmaker te laten komen was toch nog niet zo slecht. ook heeft ze accupunctuur gedaan en hebben we haar medicijnen even aangepast. Dit zal nooit over gaan, en het voor en na jaar zal altijd een aandachtspuntje blijven. maar het enigste wat we kunnen doen is het onder controle proberen te houden :)
Ook weer een heel trainings schema gemaakt, nja het is gewoon simpel weg eerste paar dagen longeren en daarna stappen en draven, niet in het zweet werken. over 3 weken heb ik weer contact met de arts.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:33

Ze heeft al eerder een zware peesblessure gehad maar dit was volledig weg volgens de dierenarts, kans van 3% dat het terug kwam. Als ze over een week nog niet beter is komt de dierenarts even kijken

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:05

Vervelend murphypower! Maar als je bang bent voor evt een beginnende peesblessure, zou ik juist niet longeren tussendoor, dat dan niet goed voor het herstel. Geef eens rust en kijk daarna eens op het harde bv als iemand anders mee laat lopen?

Britt, vervelend maar hoop ondernomen! Waarom duurt het nog zo lang voor ze injectie zou krijgen? En wat voor medicatie heeft ze al?