Stilzitten in galop

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celine12345
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-08-10

Stilzitten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:20

Heey,

Ik rijd nu bijna een jaar op mijn eigen paardje. Maar bij galop lukt het mij nooit om stil te zitten.

Ik heb de neiging om mijn bovenbenen aan te klemmen en dan gaan mijn voeten uit de beugels.
Ook als ik aandrijf verlies ik mijn beugels en verder word ik veel omhoog gebonkt.

Hebben jullie tips om stevig in het zadel te blijven zitten?

Groetjes

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Re: Stilzitten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:21

Zonder zadel gaan galopperen, daarmee krijg je een zelfstandige zit.

Piepdruif
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-10
Woonplaats: Hart en ziel op stal, lichaam in een rijtjeshuis.

Re: Stilzitten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:23

Meer achterover zitten, bovenbenen ontspannen, benen lang maken, maar vooral: neem eens een paar zitlessen!

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:25

Je kunt algemene oefeningen doen voor een meer onafhankelijke zit: werk aan de longe waarbij jij te paard moet 'gymnastieken', en rijden zonder beugels (zonder zadel moet je weer heel anders zitten, dus dat zal je probleem met zadel niet zo snel oplossen). Ook kun je werken met veel draf-galop-draf-galop overgangen, steeds ongeveer drie passen. :)

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Re: Stilzitten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:27

Bij mij heeft het wel erg geholpen om zonder zadel te gaan rijden. Ik stuiterde ook alle kanten op zodra ik mijn bovenbenen losliet. Juist door zonder zadel te rijden leerde ik om ze te ontspannen en een ontspannere (?) zit aan te nemen.
Zonder zadel en met zadel mag eigenlijk geen verschil uitmaken qua zit toch?

celine12345
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:28

Dat klopt. Met draf in het zadel blijven zitten lukt ook niet zo goed maar zonder zadel gaat dat helemaal perfect. Ik weet alleen niet of ik zonder zadel galop durf. :Y)

De rest, bedankt voor de tips, ik zal kijken wat ik er tot nu toe mee kan.:)

Piepdruif
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-10
Woonplaats: Hart en ziel op stal, lichaam in een rijtjeshuis.

Re: Stilzitten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:48

Zonder zadel in galop is fijner dan draven! En als je een beugelriem of touw om de nek van je paard doet, kun je je daaraan vasthouden, voor extra zekerheid. Maak jezelf lang, leun achterover en laat je bovenbenen ontspannen.
Probeer het ook eens zonder beugels, als je in het zadel zit.
Zet jezelf over de drempel en probeer het!
Oefeningen om je bovenbenen te leren ontspannen: knieen optrekken tot boven het zadel en dan weer "laten vallen"; als je het nog eng vindt om het met beide benen tegelijk te doen, doe je ze 1 voor 1 en om de beurt je benen over de hals van je paard brengen zodat beide benen aan 1 kant zitten. Wel in stap doen hoor, hoewel de 1e ook in draf en galop kan. En aan een longeerlijn is in het begin wel zo prettig. Je paard moet misschien ook even wennen aan dat gedoe op zijn rug.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:09

WD-V -> YRT

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 01:37

Misschien dat je beugels te lang zijn? Of zijn de blokjes (als je die al hebt) helemaal gesleten? Zo glij ik altijd weg nl.
Je kunt ook wat oefenen met naar achteren zitten en lekker doorzitten als je nog niet tevreden bent ;)
Als je lekker ontspannen gaat zitten, blijf je meestal vanzelf heel makkelijk stilzitten.

Loesol
Berichten: 44
Geregistreerd: 16-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:10

probeer eens zonder beugels te galopperen en je hakken naar beneden te drukken