Aanpakken tijdens de proef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammielola13

Berichten: 956
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Dirksland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:47

ik doe het ook en heb er nooit commentaar op gehad, ik reed op een vervelende haflinger die liep te bokken enzo en rende weg :(:)
ik heb t altijd mooi opgelost qua aanpak

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:48

Kelly_Taco schreef:
Toch apart dat het probleem bij iedereen hier alleen in de proef ontstaat op wedstrijden...

Ooit weleens over nagedacht dat dit gedrag door de ruiter getriggerd wordt :)*

Bedenk je eens goed hoe je zelf anders rijdt in je proeven.
Ik zie 9 van de 10 keer een ruiter die alleen maar mooi wil zitten maar vergeet dat je een proef niet kan zitten maar een proef moet rijden!
Probleem ligt vaak dus helemaal niet bij het paard maar bij een ruiter die zelf teveel gaat doen of juist niets meer doet door de (onbewuste) spanning.

dé manier om op te lossen dat je vergeet te rijden lijkt me door...Juist ja, te beginnen met rijden? :)*

Kennelijk zijn er een hoop ruiters die vergeten dat een paard ook spanning kan voelen. :)* Het hoeft echt niet perse de ruiter te zijn die gespannen is. :) ;)

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:49

Lindy, zonde van je startgeld.. :P

Aanpakken hoeft toch niet een heel proef te duren, aanpakken doe je tijdens één onderdeel, en dan moet het effectief blijken. Anders doe je gewoon iets verkeerd..

Nooit commentaar lijkt me heel sterk. Bokken en wegrennen is verzet waar je volgens mij nog minpunten op kunt krijgen ook. Lijkt me ook een kwestie van controle houden.. Dat is toch een ander probleem als wat hier wordt besproken..

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:53

Ik heb een keer de complimenten van een jury gehad dat ik mn pony durfde aan te pakken.

Het betrof dan ook een draak van een pony die overduidelijk de kantjes er vanaf liep. Deze pony zocht graag der grenzen op en dat dus ook binnen de proef. Heb nauwelijks punten in mindering gekregen.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:53

Ik heb mijn vroegere pony ook wel eens een gigantische lel gegeven in de proef. En daarna liep hij als een trein. Dus helaas dan van die 2 op je onderdeel, maar daarna kun je 7ens rijden.. :))

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:54

Kelly_Taco schreef:
Toch apart dat het probleem bij iedereen hier alleen in de proef ontstaat op wedstrijden...

Ooit weleens over nagedacht dat dit gedrag door de ruiter getriggerd wordt :)*

Bedenk je eens goed hoe je zelf anders rijdt in je proeven.
Ik zie 9 van de 10 keer een ruiter die alleen maar mooi wil zitten maar vergeet dat je een proef niet kan zitten maar een proef moet rijden!
Probleem ligt vaak dus helemaal niet bij het paard maar bij een ruiter die zelf teveel gaat doen of juist niets meer doet door de (onbewuste) spanning.


Tuurlijk zal zeker meespelen. Maar ondanks dat hoort een paard wel te reageren op jouw hulpen en de combinatie zal daar samen sterker in moeten worden in de ring.
Is spanning ook niet een logisch iets? We zijn niet allemaal Anky's

Maar waar baseer je je uitspraak op dat het probleem alleen ontstaat op wedstrijden bij iedereen?
Mijn paard heeft thuis ook wel de nodige grappen uitgehaald en ook daar werd hij aangepakt.
Er wordt hier alleen gevraag hoe je daar mee omgaat in de ring.
Is volgens mij een stukje verder in de opleiding van het paard.

Liesje1234
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:57

Wat versta jij onder aanpakken?? en wat doet ze in de proef verkeerd en thuis wel?? want je mag best wel eens een hardere tik of een schop(je) verkopen maar niet echt aanpakken daar zijn juryleden niet echt van gecharmeerd.

Dus aanpakken mag wel op een eerlijke manier.. en idd een keer wat lagere punten is niet erg als je maar daarna wel verbetering ziet.

Als tip ga thuis echt proef gericht je paard trainen en als het goed is zal het door meer ervaring beter worden.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:58

Ik vermeld nergens dat je je paard niet mag "aanpakken" hoor ;)

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:59

Ik heb vroeger een merrie gekend die had ontdekt dat ze tijdens een proef gewoon kon stilstaan in de hoek zonder daarvoor op dr kop te krijgen. :+ Amazone heeft er één proef voor op het spel gezet door merrie een keertje wel aan te pakken (lees: met dr zweep de hoek uit getikt), daarna was het over met de fratsen. :)

Sven002
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:30

Ik heb dit probleem helaas ook. Mijn paard gaat zo nu en dan weleens in de staak op cc.
Thuis doet ze het absoluut niet! Ze gaat ook niet altijd in de staak maar ik ben ondertussen al een paar keer achterover geklapt.
Mijn instructrice begrijpt het ook niet omdat we met de trainingen haar toch al flink doorvragen en ze dan vol enthousiasme alles oppakt.
Soms denk ik dat het een combinatie van zenuwen en misschien angst zijn maar het kan ook zo zijn dat ik flink in de maling wordt genomen.

Tuurlijk is het écht niet gewenst dat je paard staakt in de ring. De 2e keer was de jury een soort van 'pissig' dat ik maar thuis moest blijven. Heb er verder nog nooit wat van gehoord of gezien omdat ik me dan afmeld en naar huis rijdt.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 16:56

Het is duidelijk dat de meningen niet helemaal unaniem zijn...
Ik zal zien...moet a.s. zaterdag weer rijden...laat jullie weten hoe het is gegaan en wat ik wel of niet heb gedaan! ;)

Maar afrossen vind ik absoluut niet overeenkomen met aanpakken...tenminste niet bij mij.
Er is denk ik een verschil tussen rijtechnisch aanpakken en gefrustreerd aanpakken. Vanuit boosheid/frustratie is het meestal niet probleemoplossend, maar wordt er vaak te heftig gereageerd en raakt het paard alleen maar over de zeik.

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:48

soms doet mijn pony lastig op wedstrijd,
op een kleine volte schiet hij dan in galop ookal heb ik mijn benen er helemaal af.
dit doet hij thuis ook,

ik geef hem niet op zijn flikker of word niet boos als hij schrikt ofzo of niet goed luister.
als hij niet aan het been is pak ik even het zweepje zodat ik hem wakker maak(dit is altijd voor de proef, in de proef let hij dan helemaal op) hij reageerd echt enorm op de zweep dus als ik hem maar net aanrak let hij alweer op.

sommige mensen zie ik dat ze hun pony of paard helemaal op hun kop geven als ze uit de proef komen,
dit vind ik zelf heel erg om te zien, zo krijgt die pony/paard een hekel aan wedstrijden rijden.

sommodore
Berichten: 86
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:04

Ik reed een paard in de L2 die thuis kon wijken voor een 8 en in de proef had hij ineens geen idee hoe dat moest. Toen ik dat na een paar keer zat was heb ik hem in een proef toen hij weer niet wilde wijken een tik op zijn bil gegeven, daar reageerde hij op met een grote bok, dus geen meter geweken maar ik kreeg evengoed een 4 met de opmerking erbij van de jury goed opgelost.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:32

liess1 schreef:
ik ben niet zo gecharmeerd van ruk en plukwerk in de ring,dat zegt wat over het talent van de amazone of ruiter,ik zie liever iemand die met veel ruitergevoel zijn paard door het moeilijke stukje heenrijd,dan met een rotschop zoals hierboven beschreven wordt.En dan zit ik niet op 1 lijn met andere juryleden?? dat vind ik raar aan deze discussie, meer niet.


Met mij zit je idd niet op 1 lijn.
Ik zie veel liever iemand die zijn paard een keer op zijn nummer zet, desnoods met een schopje indien dit nodig is dan de hele tijd braafjes doorhobbelen en iedere keer de spoor er een beetje in.
Van het eerste worden paarden wel beter, van het tweede absoluut niet.
Natuurlijk moet het niet te grof worden, maar ik vind best dat je je paard mag aanpakken in de proef.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:45

Ik heb pas ook mijn paard stil gezet in de proef tot 2 maal toe. Voor het eerst de M1 in, en moesten we bij B en E aanspringen in galop. Maar ze liep gewoon onder me vandaan. Als dit thuis gebeurd neem ik haar ook terug en spring ik rustig opnieuw aan op de lange zijde. Nu dus ook gedaan.. Had een 3 en -2 te pakken vanwege een volte maar wel met commentaar: Super opgelost, wou dat meer ruiters op deze manier rijden.

Heb haar ook wel eens een goed aangeraakt met mijn spoor. In de proef zette ze telkens haar rechterachterbeen er niet bij met halthouden. Nou dan staat ze niet vierkant. Thuis doet ze dit wel.. Dus in de proef dacht ik nu doe je het ook. Had ik ook een 4 te pakken. Wel met commentaar mooi opgelost maar hoeft nog niet in de L2 :P
Kan dit wel met spanning te maken hebben van mijn kant of van mijn paard zijn kant. Maar toch vind ik dat het moet lukken. Nou ken ik mezelf en voor

Ik zou ook liever iemand zien die zijn paard eerlijk een keer op zijn nummer zet dan iemand die het hele proefje doorrijdt maar geen lekker proefje rijdt. Liever iemand die echt rijdt en zijn paard een keer aanpakt mocht dit nodig zijn. Ookal is het dan in de proef, dan heb je maar voor een onderdeel een 2/3 of 4. :)

liess1
Berichten: 430
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:48

ik denk juist dat ik wel op dezelfde lijn zit als jij,alleen wordt het in deze discussie anders uitgelegd.Je weet zelf heel goed wat ik bedoel met een rotschop en wat jij bedoelt met een schopje,dat is nou net het verschil waar we in dit topic over praten.Helaas zie ik op wedstrijden niet dat schopje wat jij bedoelt maar de rotschop terwijl de ruiter/amazone niet weet waar hij of zij mee bezig is. De manier waarop iemand zijn paard corrigeert,dat is wat ik bedoel..dus..hoe los je het op.. Hoop dat het nu duidelijk is.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:57

Van de zomer kreeg ik na de proef van het jurylid het advies om de volgende keer de zweep een keer bovenhands te pakken en eens een keer 1 gigantische zwieper te geven zodat peerd eindelijk eens aan het lopen ging :o
(thuis mag ik er met mijn been nauwelijks aankomen, hier stond ik om de zoveel meter gewoon stil en niet meer vooruit te krijgen)
Dus de meningen zullen wel verschillen zeker.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:34

Nonnekuh schreef:
vibabu schreef:
Ik zou ook je paard streng aanpakken. Heb precies hetzelfde probleem, buiten de baan loopt hij geweldig maar zodra we de baan binnenkomen zakt hij in en laat hij me keihard zitten.

Wat je ook kan doen is een wedstrijd nabootsen dus een stukje land afzetten met een auto er op, iemand laten voorlezen en invlechten. Weet dat paard veel dat het nu niet echt is :)


Denk dat het paard dat wel door heeft. Je mist toch een stuk wedstrijdstress vooraf en zelf zal je ook geen spanning hebben zoals op een echte wedstrijd.


Vriendin van mij had een paard die rechtovereind kwam in de proef. Wat kan je doen? als je hem er doorheen reed werd hij de rest van de proef onstuurbaar en zo heet dat je niks meer kon. Ze heeft proef nagebootst... baan uitgezet in het land, haar auto neergezet, proef laten voorlezen, ingeknot en jawel hij kwam weer rechtovereind. Heeft ze hem doorheen gereden en daarna (bijna) geen last meer van gehad.

Kim14

Berichten: 921
Geregistreerd: 30-04-07
Woonplaats: In een gat in Gelderland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:43

Ja ik heb mijn haf ook een keer doorgepakt tijdens een proef. Ze had er een handje van om ongevraagd aan te galloperen constant. En ik weet toch echt zeker dat ik haar daar de hulp absoluut niet voor gaf. Ook ging ze ontzettend inkakken, hangen in m'n hand en vervolgens al mijn hulpen negeren. Was overigens op de regiokampioenschappen dat ze dit voor de 10e x flikte. Ff goed op dr nummer gezet. Er stond zelfs op mijn coupon dat ik het goed op had gelost!
Laatst bijgewerkt door Kim14 op 09-09-10 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:46

Nu moet ik alleen het geintje staken met springen er nog uit krijgen :( en nee, het is niet dat m'n paard niet KAN springen maar gewoon zelf bepaald tot wanneer hij springt.

Veroontje_P
Berichten: 32
Geregistreerd: 23-11-08
Woonplaats: Tussen Utrecht, Gelderland en Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:12

Is in principe geen probleem, als je het "netjes" houdt. Een corrigerend tikje erbij of extra been om door te komen is natuurlijk geen probleem en als je bang bent dat je je proef erdoor verknald, start je toch een keer hc. Doen veel ruiters. Sommige paarden zijn hun ruiter nou eenmaal te slim af door t alleen op wedstrijd te doen omdat een ruiter spanning oid heeft en er niet aan rijdt.
Gewoon proberen en t probleem opzoeken, anders kan je t nooit verbeteren!
Toi toi toi!

levine

Berichten: 1090
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Aanpakken tijdens de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:51

Nonnekuh: gelukkig ben ik toch redelijk te volgen :P

Sannnn: Stilzetten heb ik ook wel eens gedaan, pony was enorm aan het door duwen en we waren beiden gespannen, pony even stil gezet, en 50% rustiger verder gereden :)

Ik heb ook wel eens een friesje 3 keer opnieuw stil gezet, omdat ze het vertikte stil te staan zonder nog een aantal passen door te duwen. Dit deed ze ook altijd in de training en dan corrigeerde ik dat ook, dus waarom op wedstrijd niet?

Goediegoed
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:44

Dat zou ik niet doen want je hadt dan kans dat je aftrek punten krijgt en je krijgt dan zekker kometaar op

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:48

Heb niet het hele topic doorgelezen; maar mijn paard deed/doet het ook. Zoek gewoon een onderlinge wedstrijd op en als ze het dan in de proef doet kun je haar even aanpakken als het nodig is. ;)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 14:19

Vandaag gereden in annen. Ze was erg gestresst dus was ik vooral bezig om haar rustig/ontspannen te krijgen. Toen ze wat ontspannen was haar voordat ik de ring in ging even doorgepakt en voor de tweede proef ook weer. Wilde toch eerst dit proberen voordat ik het in de ring zou doen. Ze liep een stuk beter dan de vorige keer. Twee keer winst en een derde prijs!...nu M2 startgerechtigd. Nu eerst op drachtigheids verlof ;) Ga thuis rustig doortrainen voor de M2.