handige tips voor de verzorging op wedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supernicky

Berichten: 139
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: vlaardingen

handige tips voor de verzorging op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 10:36

Haaj iedereen..,
ik ga erg vaak op wedstrijd, iig 2 x in de maand. Aangezien ik het heel erg leuk vind om mijn paardje mooi te maken voor de wedstrijd en dat zullen nog veel meer mensen wil ik jullie graag om handige tips vragen. wat doen jullie zoal om je paardje bijv mooi te laten glimmen, de staart mooi te laten krullen of extra dik te laten lijken en de knotjes extra mooi te krijgen etc. het is natuurlijk super als je er een 8 of een 7 voor krijgt! Pling Ik hoor het graag van jullie.. owjaah ik ben hier nog niet zolang dus als ik wat verkeerd doe of als hier al een x een topic over is geweest..sorry

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:43

De dag voor de wedstrijd was ik Camilla goed. Ik spuit haar kont, hals en benen in met Equi-Shine. De staart was ik ook goed. (Niet bij de staartwortel, als er restjes shampoo achter blijven gaan ze vaak schuren) Ook in de staart spuit ik veel Equi-Shine en ik doe er een grote vlecht in. Als je paard/pony een bles/kol heeft o.i.d. kun je die met wit krijt extra wit maken. Dan begin ik met knotten, en ik maak knotjes met naald & draad. Dat is véél mooier en chiquer dan met elastiekjes vind ik. Als de knotjes klaar zijn haal ik de vlecht uit de staart en kam ik hem goed door. Zo zitten er de volgende dag geen krullen meer in, want dat vind ik nogal lelijk. Soms bind ik de staart op met een bandage zodat er geen zaagsel in komt te zitten enzo. Maar eigenlijk heb ik 'm tot nu toe bij Camilla altijd gewoon los laten hangen. Ik doe een hele dunne deken op zodat ze zich niet vies maakt. Voorpluk natuurlijk ook netjes invlechten.
En dan klaar. Lachen
En natuurlijk mijn tuig schoonmaken. Meestal doe ik alleen mijn hoofdstel en laarzen, maar als ik veel tijd en zin heb ook mijn zadel.

Supernicky

Berichten: 139
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 10:53

daar zitten hele handige tips tussen.. Haha! bedankt!! Mijnes heeft een hele lange bles dus die van dat krijt vind ik echt heel handig!!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:57

Als het erg mooi weer is was ik Kim de dag ervoor helemaal, anders alleen haar (witte ) voetjes met shampoo.
In de week voor de wedstrijd trek ik elke dag ( als het nodig is ) een stukje manen, anders heb je op de dag ervoor zoveel te doen.
Dan ga ik vlechten, ik maak een vlecht, en het uiteinde van het vlechtje sla ik dan dubbel en doe er een stiekje omheen ( dit om te voorkomen dat er daarna nog allerlei plukken haar uitsteken )
In de staart spuit ik antiklit en kam ik heel goed door, daar maak ik dan een 'losse' vlecht in, om te voorkomen dat er snachts allemaal zaagsel in blijft hangen, op de dag van de wedstrijd haal ik die eruit en zitten er allemaal mooie krullen in haar staart! ( niet iedereen vind dat mooi Knipoog )
Ik knip ook de haren onder haar kin weg, en haar sokjes ,de staart scheer ik op, en zo heb ik eigenlijk altijd een 8 Clown

Voor foto's van de knotjes... kijk in mijn profiel Knipoog

Supernicky

Berichten: 139
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 12:17

Ik zelf vind het ook altijd wel mooi krullen in de staart.. bedankt voor de tips..blijkbaar zullen ze helpen want je hebt niet voor niks een 8 Pling

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:11

Als ik hem bijknip, oren, baard, sokjes ed doe ik dat een paar dagen van te voren zodat het er niet te geknipt uitziet.

Supernicky

Berichten: 139
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 13:25

bedankt voor de tip.. Haha!

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:59

en je moet ook de staart een tijdje van tevoren knippen anders ziet die er ook zo geknipt recht uit Knipoog

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:50

als je je paardje echt heel erg sjiek wilt hebben, moet je wat babyolie nemen, en rondom de ogen en bij zn neus smeren. en natuurlijk de hoeven goed schoon schrobben, en invetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:25

Met shampoo wassen doe je beter net niet de dag vantevoren, maar liever nog 1 of 2 dagen eerder. Het haar glimt dan vaak net niet zo mooi omdat het dan net niet helemaal plat ligt. Elke dag heel erg goed poetsen met een zachte borstel (en elke slag afstrijken op een rosborstel om je borstel schoon te krijgen) blijft het beste om hem echt aan het glimmen te krijgen. Hetzelfde geldt voor de hoeven, als je die dagelijks schoonmaakt na het rijden hoef je er voor een wedstrijd niet zo op te boenen.

Aan de staarten doe ik nooit iets, ik pluk alleen met de hand het ergste stro eruit. Voor concours helemaal wassen, inspuiten met maan- en staartspul van Carr Day & Martin (witte fles met roze etiket) <-met dank aan Marjolein. en dan heel voorzichtig van onderuit uitborstelen met een gewone "mensen"haarborstel.

Benen krijg je het beste wit gewassen met gewoon afwasmiddel, of met Badedas.

Om ze op het laatste moment echt te laten glimmen spuit je glansspray op een droge handdoek, en dan pas neem je er je paard mee af. Als je het direct op je paard spuit krijg je altijd strepen. Cowboy Magic heeft de beste spullen naar mijn mening. De glansspray is een beetje vettig (en dus minder geschikt voor in de staart) en daar krijgen ze een hele mooie, diepe glans van die ook lang aanblijft.

Het hoofd echt goed schoonmaken en dan baby-olie of quick shade van Exhibitor's.

Zwarte benen voor je de ring ingaat even afnemen met een droge handdoek om het stof eraf te krijgen (m.n. op indoorconcoursen)

Olie op de hoeven

Manen vlechten met naald en draad.

Neus en evt frontriem kun je inspuiten met haarlak om het heel erg te laten glimmen. Dit moet even drogen, dus kun je het beste thuis al doen. Na afloop van je wedstrijd meteen heel erg goed schoonmaken met zadelzeep, anders bijt het leer helemaal uit. Zwart leer word er groen van. Sommige dressuurruiters spuiten ook de achterkant van het zadel ermee in, en je kunt het zelfs bij wijze van hoeflak op zwarte hoeven spuiten. Maar ook dan geldt weer: niet te lang laten zitten en goed eraf wassen want het bijt helemaal uit.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:42

Als je de staart niet bijscheert moet je hem invlechten, maar dan moet er natuurlijk geen glansspul in, want dan kun je de staart niet meer vlechten. Zelf heb ik ook babydoekjes, daarmee krijg je de neusgaten mooi schoon (indien ze wit zijn). En met wol alles afwrijven gaat hij ook mooi glimmen. Alle stof gaat er uit met wol.

Supernicky

Berichten: 139
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 23:34

Iedereen echt heel erg bedankt voor de tips..Hier kan ik echt wat mee *LOL*

Annash
Blogger

Berichten: 26509
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:02

Zelf doe ik soms nog een Zwitsal babydoekje gebruiken op haar hoofd, hals, lendenen en haar kont.. gaat ze extra glimmen! Ik gebruik idd ook wit krijt... wat een uitvinding!!!!!!

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 21:42

Ja die babydoekjes het is heerlijk in de omgang maar heel slecht voor de vetlaag van je pony/paard.

Ook ik gebruikte het want ze gaan er super van glimmen, maar zo'n babydoekje is nog slechter dan je paard met shampoo wassen. Je haalt hier echt zijn/haar vetlaag mee weg.

Alternatief: glimdoekjes kun je bijna bij ieder ruitersportzaak kopen, ze zijn veel beter dan die baby doekjes......en ze glimmen net zo mooi als met een babydoekje

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:09

Ik gebruik ook altijd babyolie rondom zijn neus behalve op een heel zonnige dag. Zal dit niet gaan branden, Sannie1984???
Gebruik ook altijd hoefolie i.p.v. hoefvet. Een vriendin van me poetst zelfs de ijzers met een schuursponsje. Moet hier altijd wel om lachen...

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:58

om de staart wat dikker en krullender en dus mooier te maken moet je de dag van tevoren een vlecht over de hele staart doen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 19:49

Voor het glimmen van de vacht: schapenwol. Is ook goed voor de huid, het wordt vettig. Ze gaan er enorm van glanzen. Gewoon bij een schapenhouder vragen!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:20

LuvdaTossa schreef:
Voor het glimmen van de vacht: schapenwol. Is ook goed voor de huid, het wordt vettig. Ze gaan er enorm van glanzen. Gewoon bij een schapenhouder vragen!


Let dan alsjeblieft wel op dat de schapenvacht vrij is van stekels!
vaak zitten er vele stekels in de vacht, vind je paard niet zo prettig Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:32

Zorgen dat je gauw in het M1 zit.........dan krijg je toch geen punt meer voor verzorging Haha!

Het belangrijkste is goed rijden........die 1 a 2 punten voor verzorging maken op het totaal niet zoveel uit als je allemaal 4en of 5en scoort Haha!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 07:51

het leuke vindt ik altijd dat ik vaak een 8 heb voor mn verzoring terwijl ik er eigelijk weinig aan doe! ik vlecht haar (hengstenvlecht) en een knotje voor in de manen. staartvlecht, en dan zorg ik met speciaal spul dat de stontvlekken weg zijn (het is een schimmel) en dan ben ik klaar. Ik zou haar graag elke keer willen wassen, maar omdat ze verschikkelijk gevoelig is voor mok laat ik dat liever achterwegen. Het is namelijk zo dat als ze al te veel in de douw staat te trappen en het zonnetje erop dat ze mok krijgt en dat wil ik niet meer hebben. Mijn laagste cijfer voor mn verzorging is trouwens een 7en.
als je meer tips wil

*hoofd insmeren met babyolie (gaat die dus mooi glimmen) je kan ook het hele lijf doen na het wassen, dan glimt die helemaal.
*zorgen dat je zelf er ook netje uitziet en je laarzen schoon zijn en je tuig dat scheelt ook al heel erg.
*dus zorgen dat je paard schoon is en netjes ingevlochten.

Supernicky

Berichten: 139
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-03 00:04

Haha.. Haha! Dat is een handige tip. Snel m1 worden..Duurt denk wel ffies ben net een 1,5 maand gestart met hem in het B dressuur.. Maar ik vond je tip wel heel grappig.. Haha! Dus iedereen nog een x bedankt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:18

fabienne schreef:
Het belangrijkste is goed rijden........die 1 a 2 punten voor verzorging maken op het totaal niet zoveel uit als je allemaal 4en of 5en scoort Haha!


Dat ben ik dus niet met je eens. Als de afwerking goed is (en tuurlijk, als je een bagger proef rijd op een perfect getoiletteerd paard heb je nog steeds geen punten) scheelt je dat meer punten, omdat iedere keer als de jury twijfelt hij 2 kanten uit kan: omhoog en omlaag. De kunst is dus om te zorgen dat hij dan iedere keer voor een 6 kiest ipv een 5, en je verzorging speelt daar zeker in mee.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 10:40

Dat schapenwol werkt heel goed.
Je kunt bij de ruitershop ook een soort handschoen van schapevacht kopen.
Vet de hoeven niet in als je nog schroeven moet zetten want dan krijg je erg vette handen, en met een witte rijbroek is dat niet zo Haha!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 11:24

voor krullen spuit ik de staart altijd een beetje vochtig en maak er dan 3 of 4 vlechten van boven tot onder in, ligt aan de dikte van de staart

met een beetje babyolie in een washandje wrijf ik altijd over de neus, hals, borst en kont van het paardje (liever niet op de benen, want zand blijft er aan plakken)

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 17:24

glimmen doe je met van die coat &shine doekjes heten ze gelof ik! speciaal voor op wedstrijden als je de proef ingaat even zo een doekje over je pony en hij glimt weer je kan ook zwitsal doekjes gebruiken!