veel te nerveus op wedstr.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:52

Romkabouter schreef:
Vraag je eens af waarom je nerveus bent....
Thuis kun je het ook! Voor een jury is het vaak net zo moeilijk om jou goed te beoordelen.
Het ls je eenmaal inziet dat er geen reden tot zenuwen is, zal het snel beter gaan!


Ondanks dat ik zelf ook jureer en weet hoe het is om in het 'hok' te zitten, stik ik nog steeds van de zenuwen.
Ik denk dat het ook een beetje in de aard van het beestje zit.

Overigens slikte ik in mijn ponytijd ook die valeriaantabletjes. Een bruin flesje met een oranje etiket.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:03

Tyrza schreef:
valium is een generiek medicijn, bestaande oa. uit opium, dacht ik. Valeriaan is een homeopatisch kalmerend middel.


Nou dan zal het wel valeriaan geweest zijn, ik neem niet aan dat mijn moeder me aan de drugs wilde hebben. Haha!

Vaak zijn mijn zenuwen over als ik op het paard zit en ik even kan voelen hoe die is.
En dan is het meestal over, behalve als er mensen staan te kijken die in mijn ogen beter zijn dan ik. En dat ze op al mijn fouten gaan letten, ik kan niet rijden, heb een stomme bok enz enz.
Ik kan mezelf wel makkelijk gek maken in elk geval..
Ook nog na 12 jaar wedstrijden rijden.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:16

essie79"]
[quote="Tyrza schreef:
behalve als er mensen staan te kijken die in mijn ogen beter zijn dan ik. En dat ze op al mijn fouten gaan letten, ik kan niet rijden, heb een stomme bok enz enz.
Ik kan mezelf wel makkelijk gek maken in elk geval..
Ook nog na 12 jaar wedstrijden rijden.


gewoon oogkleppen opzetten. Je rijdt voor jou en jou alleen. Je laat de jury enkel en alleen zien wat je tot dusver kan. En daar zitten ze ook voor. Het zijn geen boemannen/vrouwen. Het doel is om wat te leren van de cijfers die ze je geven.

Je maakt ZELF de keuze om wedstrijd te rijden.

Probeer je niet te meten met anderen die bij je losrijden. Dat kán gewoon niet, want elk paard en elke proef is altijd anders. JIJ kent je paard het best en als anderen daar wat op aan te merken hebben, is dat hun probleem.

Ga bij jezelf eens te rade: WAAROM rij ik een wedstrijd? Omdat het leuk is? Omdat ik punten krijg? Omdat ik een beker kan winnen? Of omdat ik ervan leer?

Zo ja, waarom zou je dan nerveus zijn???

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:24

Ik blijf erbij dat het hem echt in de aard van het beestje zit. Ik heb me die vragen al 100 x gesteld. Ik weet dat er geen redenen zijn om nerveus te zijn en toch ben ik het.
Ik heb me er dus maar bij neergelegd, dat is het beste wat je kunt doen.
Ik weet dat ik nooit voor 100 % kan functioneren op wedstrijden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:26

Het zal ook een beetje gewoonte zijn hoor! Knipoog Ik krijg ook al de kriebels als ik op een wedstrijd kom, waar ik zelf niet hoef te rijden...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:35

Als ik er bij na ga denken kan ik mezelf nog aardig gek maken, maar tegenwoordig doe ik dat dus haast niet meer en ik rijd omdat ik dat leuk vind.
Dus je kunt het wel afleren, alleen dat laatste stukje blijf je houden, maar dat is een beetje gezonde spanning volgens mij.
Ik ervaar het niet meer als last dus dat laat ik bij mij als graadmeter gelden. Als ik er zelf last van heb, moet ik er van mezelf wat aan doen.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:41

Ik ken het ook hoor, ik heb het voor een proef met mijn eigen paard niet echt, ja gezonde kriebels maar met andere wedstrijden, ik speel Bowlingcomptitie en daar gaat het vaak mis, zeker in het begin, ik leg teveel druk op mijzelf en ga daardoor fouten maken, waarom? als je in je oefenpotje gemakkelijk 165/170 per game gooit zou je dat ook heeeel graag in je wedstrijd gooien Haha! maar nee hoor..... alle training gaat zoeeeeeeeeeeef en ik ga denken aan mijn prestatie
Ik ga zeker die druppels proberen want met die ademhaling kom ik in de problemen *LOL* hihi even wat meer op trainen denk ik

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:49

Tyrza schreef:
Het zal ook een beetje gewoonte zijn hoor! Knipoog Ik krijg ook al de kriebels als ik op een wedstrijd kom, waar ik zelf niet hoef te rijden...


Dat had ik dus ook.
Daarom ben ik veel bij wedstrijden gaan kijken en zo kan zien dat ik me dus nergens druk om hoef te maken voor als ik zelf ga starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 14:47

Tyrza schreef:
Probeer je niet te meten met anderen die bij je losrijden. Dat kán gewoon niet, want elk paard en elke proef is altijd anders.


Dat klopt, bij onze sport hebben we nauwelijks invloed op elkaars prestatie, terwijl het toch een wedstrijd is. Ieder zet zijn eigen individuele prestatie neer en dat moet je zo goed mogelijk doen.
Je kunt elkaar natuurlijk dwarszitten op het voorterrein, maar dat is zo verschrikkelijk onsportief, dat doen we niet. Het enige wat je kunt doen is zelf zo goed mogelijk voor de dag komen.
Lachen

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 14:50

ik heb ook iedere keer last van zenuwen ook al hou ik mezelf
voor dat mijn leven er niet van af hangt

gelukkig heb ik de laatste keren mijn rots in de branding
(spokey Haha! ) meegenomen, want ik verlies ongeveer mijn
hersens van de zenuwen Clown

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:15

Ik heb geen zenuwen voor de wedstrijd/poef zelf, maar meer over hoe mijn paard gaat reageren op "zijn" nieuwe opgeving. En dan vooral het eertse kwartiertje. Mijn andere is altijd braaf, overal...dus geen zenuwen.

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:43

En tijdens de proef 'vergeet' ik nogal eens om te rijden. Ik hobbel in het rond, rijd mijn figuurtjes maar ik rijd alleen maar mee zeg maar. Maar gelukkig wordt ook dat beter.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-03 19:42

cornelie schreef:
En tijdens de proef 'vergeet' ik nogal eens om te rijden. Ik hobbel in het rond, rijd mijn figuurtjes maar ik rijd alleen maar mee zeg maar. Maar gelukkig wordt ook dat beter.


dat heb ik dus ook. Ik vergeet gewoon eraan te rijden, waardoor het voor mijn paard wel heel makkelijk wordt om vanalles uit te spoken wat niet de bedoeling is. het gaat wel steeds beter nu ook, maar het is toch moeilijk.
Het lijkt wel alsof ik denk dat ik minpunten ga krijgen door er wat meer aan te gaan rijden, terwijl het eigenlijk wel de bedoeling is... Scheve mond
xxx

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 19:58

Nou vroeger had ik dus ook heel erg wedstrijdstress, ik had ook van die druppeltjes van Bach en die hielpen best wel. Ik wilde altijd zo goed mogelijk presteren dus werd ik zenuwachtig. Toen reed ik een keer mijn laatste wedstrijd op mijn oude pony en toen ging het niet meer voor de punten dus was ik heel rustig en bij de prijsuitrijking was ik 1e en 2e Cool geworden en 3 winstpunten, ik had nog nooit zo goed gereden. Sinds die tijd ben ik helemaal niet zenuwachtig meer en het rijd veel en veel lekkerder

ik hoop dat al de tips helpen Lachen
groetjes annabel

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:13

Ik heb daar met dressuur en springen ook heel erg last van. Dat kon ik echt niet. En aangezien mijn paard een heethoofd is werd dat dan ook niet echt geweldig en voelde ik me zwaar voor schut (ik werd geeneens laatste).
Totdat ik endurance ging rijden, daar had ik eerst nooit last van stress en zenuwen, maar de laatste tijd ben ik zo zenuwachtig dat ik van te voren gewoon over m'n nek ga (het viel wel mee zondag, maar ik had het zwaar). Toch is het véél relaxter dan dressuur omdat ik dan gewoon niet kan rijden van de zenuwen en zelfs bang word van mijn paard, terwijl dat altijd en eeuwig het enige paard is waar ik NIET bang van ben (de anderen ook niet meer, maar als een paard echt idioot gaat doen denk ik: doe mij mijn KWPNer maar, die is gek, maar die kén ik tenminste)...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:30

Ik reed zo'n superpony die liever werd als jij zenuwachtiger werd. Gewoon kon ze een kreng zijn en van alles uithalen, maar op moment dat je wedstrijd had en dus de zenuwen deed ze alles.
Ik heb enorm last van faalangst, heb daar ook af en toe problemen mee op school, maar met wedstrijden (als er geen mensen komen kijken) kon ik gewoon relaxed rijden, ten minste, als ik weer voelde hoe hard Jakcy haar best deed...
Vrees alleen dat je hier niet erg veel aan hebt Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 00:49

Hmm, waar ken ik het zenuwenprobleem van? Haha! Ik hobbel meestal rond als wit lijkje van de zenuwen... en waarom? geen idee, want wat boeit het nou als het niet goed gaat? Maar ja... er vanaf komen lukt nog niet... toch misschien eens de drank proberen *LOL*

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:27

Ik heb daar ook heel erg veel last van!
Op wedstrijden ben ik echt heel zenuwachtig niet normal meer!
Ik ga de tips die hier boven staan zeker uitproberen!
Maar ik merk nu ook wel dat het steeds minder word als je vaker op wedstrijd gaat.

daredevil
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:30

Hi, nou je bent echt niet de enige die last heeft van wedstrijdstress. het is wel het geval dat het steeds minder wordt . Op zich kunnen zenuwen ook wel goed zijn, dan ga je je beter concentreren. Zolang je het niet op je paard gaat afreageren ,( ik ken zo'n geval). En je moet wedstrijden ook niet heel serieus nemen, lukt het deze keer niet zo, gaat het de volgende keer vast beter!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-03 22:28

hey
bedankt allemaal voor de tips. Blij dat ik niet alleen ben Lachen
Ik denk dat ik eerst nog even verder ga oefenen, zodat ik absoluut zeker ben dat het goed KAN gaan Knipoog anders loop ik alleen nog maar meer te stressen dat het niet gaat lukken ofzo.
xxx


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers