ambre schreef:Over het algemeen kies je als onderleg dezelfde soort als je gewone trens.Dus normaal dubbel gebroken dan met st&tr ook dubbel.
Stang is gewoon uitproberen, veel of weinig tongboog en ook het model kan een wereld van verschil zijn.
Een bitfitter is fijn omdat je een hoop kunt proberen maar als stalgenoten hebt met een uitgebreide collectie kun je ook eerst zelf uitproberen.
Ik heb zelf de pest aan st&tr, die stangteugel gaat altijd strakker en zeker met een wat stugger paard worden ze er niet lichter op.
Toen de verplichting opgeheven werd heb ik gelijk weer een trens er in gegooid.
Bij de wat te lichte paarden vind ik het wel fijn, die drukken er vaak net wat meer tegenaan.Maar het kan ook aan mij liggen, misschien kan ik er gewoon niet mee rijden.
Die van mij is juist stug en werd super licht op s&t terwijl een ander juist licht is en stug werd. Het is gewoon heel paard afhankelijk.
de eerste keer dat ik met stang en trens ging rijden had ik van mijn instructeur een aantal bitten mee gekregen. Kijk maar wat fijn rijdt was de boodschap en ik merkte duidelijk verschil. Het werd uiteindelijk een dubbelgebroken vrij dunne onderlegtrens met een wat dikkere stang.
Moet wel zeggen dat er toen of nog geen bijzitters waren of ze waren nog niet erg uit de grond gekomen.