Stang en trens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:30

ambre schreef:
Over het algemeen kies je als onderleg dezelfde soort als je gewone trens.Dus normaal dubbel gebroken dan met st&tr ook dubbel.
Stang is gewoon uitproberen, veel of weinig tongboog en ook het model kan een wereld van verschil zijn.
Een bitfitter is fijn omdat je een hoop kunt proberen maar als stalgenoten hebt met een uitgebreide collectie kun je ook eerst zelf uitproberen.

Ik heb zelf de pest aan st&tr, die stangteugel gaat altijd strakker en zeker met een wat stugger paard worden ze er niet lichter op.
Toen de verplichting opgeheven werd heb ik gelijk weer een trens er in gegooid.
Bij de wat te lichte paarden vind ik het wel fijn, die drukken er vaak net wat meer tegenaan.Maar het kan ook aan mij liggen, misschien kan ik er gewoon niet mee rijden.


Die van mij is juist stug en werd super licht op s&t terwijl een ander juist licht is en stug werd. Het is gewoon heel paard afhankelijk.

de eerste keer dat ik met stang en trens ging rijden had ik van mijn instructeur een aantal bitten mee gekregen. Kijk maar wat fijn rijdt was de boodschap en ik merkte duidelijk verschil. Het werd uiteindelijk een dubbelgebroken vrij dunne onderlegtrens met een wat dikkere stang.
Moet wel zeggen dat er toen of nog geen bijzitters waren of ze waren nog niet erg uit de grond gekomen.

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+3 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:38

Ik lees even mee, ben ook erg benieuwd naar tips en ervaringen.
In principe is het dus meestal zo dat je trens even breed is als je gewone trens en de stang een halve cm smaller?
Of kan die ook even breed zijn of breder dan je trens?
Kun je zelf zien hoe breed die moet zijn of heb je daarachter een bitfitter voor nodig?

ik heb echt werkelijk geen idee dus vind het wel interessant om mee te lezen en zo wat info op te doen.

Anoniem

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:51

Hoe breed de bitten moeten zijn hangt echt van de mond van je paard af, als de mond van je paard overal ongeveer even breed is moeten je bitten ook even groot zijn maar als de mond van je paard boven wat smaller is heb je een wat smallere onderlegtrens nodig


Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:22

De reden dat de onderlegtrens vaak breder is, is omdat deze in en boogje in de mond ligt en daardoor de afstand tussen de ringen kleiner wordt in de mond. De stang heeft dit natuurlijk niet, want die buigt niet door. De huidge maat van de gewone trens is een goed uitgangspunt.

Het is verstandig om zelf eens goed in de mond te kijken hoe de lagen zijn, waar de tanden zitten en zo kan je zelf zien waar je bitten kunnen liggen, de trens gaat hoger en in de mond horen de twee elkaar niet te raken. Je hoort te beginnen met de trens en dan de stang erbij te doen, maar let wel goed op dat er geen tanden geraakt worden.

Wat betreft de kinketting is het zo dat de stang in principe losser ligt met een losse kinketting en makkelijker teveel aangenomen kan worden. Als de kinketting een schakeltje strakker doet, dan ligt de stang stabieler. Het is aan het paard om te vertellen hoe strak hij de kinketting wil hebben. De kunst is natuurlijk om deze zo los mogelijk te hebben en de stang niet door te laten slaan. Bij sterkere paarden, of paarden die graag een beetje hangen kan dit nog wel eens een puzzeltje opleveren.

Lanoca
Berichten: 366
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:52

Toen ik van een dubbel gebroken watertrens naar stang en trens ging, wees men mij er ook op dat de dunnere dubbel gebroken onderleg trens veel scherper in zou werken. Ook werd aangeraden om eerst gewoon rechtuit buiten te gaan rijden zodat het paard er niet teveel op terug zou komen. Misschien was dit helemaal niet nodig geweest, maar ze heeft het goed leren accepteren en was er heel fijn mee te rijden. Daarna was ze op de gewone watertrens fijner te rijden dan voorheen. Misschien omdat ze achter sterker was geworden. Of omdat we samen verder waren gegroeid.

BrittOllie

Berichten: 2286
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:36

Hoi!

Toen ik destijds wilde kijken of S&T wat voor ons was, heb ik zo’n extra bakstukje en een goedkope bittenset van imperial riding/Harry’s horse gekocht, wat ik zo gewoon aan mijn trenshoofdstel kon bevestigen. Volgens mij had ik gewoon een zelfde maat trens als mijn normale trens, en de stang een halve maat kleiner, weet ik niet meer precies.

Toen ik na een tijdje proberen gewend was aan het rijden met twee teugels, begon te begrijpen wat ik met zo’n stang kon doen en er positief verschil in merkte, toen heb ik pas een bitfitter laten komen.
Zo kon ik ook beter het verschil voelen tussen de bitten en stangen. Uiteindelijk kocht ik alleen een nieuwe stang, en liep hij het beste op mijn goedkope Harry’s horse trens. Gelukkig maar, want die stang alleen al was al bijna 200€. :7

Raad je dus aan om voordat je allemaal investeringen doet eerst te proberen met een goedkoop of geleend setje of S&T wel bij jullie past. Elk paard reageert immers anders op S&T en ook de combinaties maken verschillen. Zou zonde zijn als je alle moeite voor niks doet.

Veel plezier en succes in het Z! :D

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 08:30

Lekker gaan oefenen met stang en trens. Dan kom je er zelf achter of het fijn is of niet.
Standaard “ regel “ is wat suzanne al zegt. Trens een halve of hele maat groter dan je stang, ik nam vaak de trens in dezelfde maat als het bit in mijn trenshoofdstel en de stang een half maatje kleiner.
Nog een standaard regel is dat als je nu met enkel gebroken bit rijd, je het beste kan beginnen met een enkel gebroken onderleg trensje.
Als je paard een beetje gewend is kun je een bitfitter overwegen, ik zou er niet mee beginnen mocht je paard niet fijn gaan op stang en trens heb je veel geld uit gegeven voor iets wat je misschien niet meer gebruikt.
Ik heb paarden gehad die op S&T echt beter liepen die op trensje toch altijd wat duwerig op de hand konden zijn. Ik heb paarden gehad die op trens zo fijn waren dat ik er nooit s&t in heb gehangen.
Ik heb ook een enkeling gehad die zo vreselijk te rijden waren op S&T dat ik snel weer terug ging naar een trensje.
Wel reed ik de paarden met S&T altijd een paar dagen per week gewoon op trens thuis om te controleren of ze in de basis nog steeds goed op trens te rijden bleven. Meestal reed ik 3 dagen op trens (1 x bos ) en 2 x S&T dat werkte voor mij t beste en heb ik geleerd op 1 van de grote stallen waar ik werkte. Zie nu vaak gebeuren dat mensen altijd S&T inhangen zelfs in t bos als ze eenmaal Z zijn

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:45

Gewoon lekker proberen inderdaad! Ik ben ook langzaam aan het oefenen terwijl ik officieel (nog maar) M2 rijdt. Mijn paard loopt er erg fijn op dus waarom niet?

Ik heb de sweet iron set van Harry's Horse en dat bevalt heel erg goed. Ik heb dus de stang een halve maat groter zelfs dan de onderleg trens gewoon omdat dit beter in de mond ligt. Dus er is niet echt een vast gegeven hiervoor. Een bitfitter kan uitkomst bieden maar als je iets kunt lenen van iemand om te proberen zou ik dat lekker doen. Vaak heeft een bitfitter alleen bepaalde (dure) merken.

Succes!

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:14

Nimber schreef:
Wel reed ik de paarden met S&T altijd een paar dagen per week gewoon op trens thuis om te controleren of ze in de basis nog steeds goed op trens te rijden bleven. Meestal reed ik 3 dagen op trens (1 x bos ) en 2 x S&T dat werkte voor mij t beste en heb ik geleerd op 1 van de grote stallen waar ik werkte.

Ja, zo heb ik het ook geleerd :j .

Je kan ook nog wel iets met de tongboog. Een stang met een kleine tongboog ligt meer op de tong en minder op de lagen. De inwerking van een stang met een kleine tongboog wordt daarom als “vriendelijker” omschreven dan een hoge tongboog. Een hoge tongboog geeft meer ruimte voor de tong en ligt meer op de lagen. Maar het is maar net wat je paard fijn vindt. Als je een paard hebt die een enkelgebroken trens fijner vindt dan een dubbelgebroken, dan is er kans dat het paard een hoge(re) tongboog fijner vindt. Die van mij liep met een dubbelgebroken trens met de tong uit de mond. En dat deed hij ook op een stang met een lage tongboog, tot een blauw aangelopen tong aan toe. Of hij pakte de scharen van de stang vast. Die reed ik dus met een stang met een hoge tongboog, daarop was hij vederlicht. Paard was ook heel beweeglijk in de mond, was altijd wel een beetje aan rommelen met de tong. Daar moest hij gewoon ruimte voor hebben en dat kon wel met die hoge tongboog.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 11 bezoekers