[HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 06:45

Snap ik wel ja !
Rustig aan met die jonge beestjes hoor.
Ja heel fijn !
Ze begint echt veel sterker en beter te worden in haar gangwerk!
2e proef was wat minder omdat de buitenplaat daar nogal zwaar is en paard daar zichtbaar voor moest ploeteren om er doorheen te komen :n
Ik zat te twijfelen om af te groeten omdat ik het niet eerlijk voor mijn paard vond eigenlijk :(

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:26

Jikkeee schreef:
In Uden Annetje! Ik had het terrein wel eens gezien van er langs rijden, maar dat was toch wel even wat groter dan ik gewend was :+. Gelukkig reed ik met een stalgenootje die in de ochtend startte bij de pony's dus ik had zelf even tijd om te acclimatiseren.

Dat dacht ik al. Ik was er namelijk ook :D ik heb je zien rijden en het zag er echt netjes uit. ik heb ontzettend veel ruiters de baan uit zien gaan die dag. Normaal mag je dan niet verder, maar volgens mij heeft iedereen zijn proef af mogen maken.
Ik had deze jurys ook voor de tweede keer en die vrouw geeft echt hele hoge punten. Bij haar had ik 192.5 en dat was toch wel hier en daar wat ruim. Die man bij de tweede proef vind ik normaal jureren. Hij wil veel lengtebuiging zien en dat hebben we vaak nog niet voor elkaar in de proef. Ik reed 171 punten. Groot verschil tussen de proeven, maar mijn tweede proef was ook echt niks. Ik was moe en paard maakt daar meteen misbruik van.
Ik start eigenlijk altijd in Uden, ik vind dat grote terrein wel fijn.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:12

Annetje schreef:
Jikkeee schreef:
In Uden Annetje! Ik had het terrein wel eens gezien van er langs rijden, maar dat was toch wel even wat groter dan ik gewend was :+. Gelukkig reed ik met een stalgenootje die in de ochtend startte bij de pony's dus ik had zelf even tijd om te acclimatiseren.

Dat dacht ik al. Ik was er namelijk ook :D ik heb je zien rijden en het zag er echt netjes uit. ik heb ontzettend veel ruiters de baan uit zien gaan die dag. Normaal mag je dan niet verder, maar volgens mij heeft iedereen zijn proef af mogen maken.
Ik had deze jurys ook voor de tweede keer en die vrouw geeft echt hele hoge punten. Bij haar had ik 192.5 en dat was toch wel hier en daar wat ruim. Die man bij de tweede proef vind ik normaal jureren. Hij wil veel lengtebuiging zien en dat hebben we vaak nog niet voor elkaar in de proef. Ik reed 171 punten. Groot verschil tussen de proeven, maar mijn tweede proef was ook echt niks. Ik was moe en paard maakt daar meteen misbruik van.
Ik start eigenlijk altijd in Uden, ik vind dat grote terrein wel fijn.


Ohh grappig! Dan heb ik jou niet gezien :P. Herkende wet terrein wel in je profiel. Ik reed warm tussen alle Z ruiters, pff moest wel even aan hun wennen :+. Ik startte als eerste in de B.
Ik vind die jury's erg fijn. Is een leuk echtpaar. Had bij hun ook BB gereden. Zij zijn gewoon van een vriendelijke hand, inderdaad veel lengtebuiging waar ik ook op afgestraft wordt. Lang leve koudbloed :'). En achter de LL is not done voor hun. Ward liep veelal voor de LL/tegen de LL maar wel stabiel en niet tegen de hand. Stalgenootje van mij wil niet meer bij hun starten vanwege dat zij haar pony niet met kalme hand kan rijden aldus haar :+. Zij punt inderdaad meestal hoger dan hij. Maar als je haar als tweede hebt kan dat best nog wel eens omgedraaid zijn.
Het terrein is inderdaad fijn hoor! Ik heb nooit eerder wedstrijden gestart en veelal particulier of kleinschalig bijgereden. Dus zo groot was voor mij even nieuw. Maar de grote parkeerplaats en ruime bak is inderdaad erg fijn. Terrein staat overigens te koop he. Ben benieuwd..
Zo tuften wij rond trouwens:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37119439_1723532944362959_2786224810529652736_n.jpg?_nc_cat=0&oh=062bae405abafbcbd7cadeab475ff5b3&oe=5BD20CD3

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37178565_1723532957696291_6446549476671750144_n.jpg?_nc_cat=0&oh=e6a982d0d5f8c12d27eb31df7e92c500&oe=5BD7E1CC

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 16:38

Hoihoi ben nieuw in dit topic maar ben sinds vandaag pas voor het eerst gestart.
Nou heb ik een vraagje.. Op mijn protocollen staat veel “aanleuning houden” “recht houden” “neus eruit”. Maar is dit verplicht in de B?

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:56

Het is niet verplicht maar dat is wel iets wat de jury tegenwoordig veel vaker wilt zien.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:13

Ghostattack schreef:
Wat een punten komen er voorbij zeg! Supergoed allemaal :D

Ik ga jullie voor een maandje verlaten, ik zit namelijk de hele maand mei in Amerika voor mijn werk :o Mijn wedstrijden worden dus verplaatst naar juni/juli :+


Ik kom even heel asociaal weer binnen vallen. Hierboven mijn laatste berichtje in dit topic.. Inmiddels is het halverwege juli. Er is erg veel veranderd bij ons, dusdanig veel dat mijn pony met 95% zekerheid op vervroegd pensioen moet :( Ze gaat heel slecht met haar gezondheid en ik ben inmiddels opzoek naar een plekje waar ze lekker 24/7 buiten kan staan.

Mogelijk meld ik me eind dit jaar weer in dit topic, aangezien ik wel opzoek ben naar een 2e sportpony :)

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:56

Ghostattack schreef:
Ghostattack schreef:
Wat een punten komen er voorbij zeg! Supergoed allemaal :D

Ik ga jullie voor een maandje verlaten, ik zit namelijk de hele maand mei in Amerika voor mijn werk :o Mijn wedstrijden worden dus verplaatst naar juni/juli :+


Ik kom even heel asociaal weer binnen vallen. Hierboven mijn laatste berichtje in dit topic.. Inmiddels is het halverwege juli. Er is erg veel veranderd bij ons, dusdanig veel dat mijn pony met 95% zekerheid op vervroegd pensioen moet :( Ze gaat heel slecht met haar gezondheid en ik ben inmiddels opzoek naar een plekje waar ze lekker 24/7 buiten kan staan.

Mogelijk meld ik me eind dit jaar weer in dit topic, aangezien ik wel opzoek ben naar een 2e sportpony :)


Ik heb het gelezen op insta, waar ik je al een lange tijd volg. Zo zonde en jammer, maar wat ben jij een super baas!

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:56

Ghostattack dit meen je niet, wat een ontzettend naar bericht. Heel veel sterkte de komende tijd en als je even je hart wil luchten dan staat mijn inbox voor je open :(:)

Amberkelsey, ik denk dat je dit soort opmerkingen moet zien als opbouwend en als dingen die je in je training mee moet pakken. Het is niet verplicht, maar hoe beter je paard voor elkaar is, hoe hoger de punten. Zulke werkpuntjes blijven er altijd natuurlijk, maar nu heb je iets om naar toe te werken!

Little_birdy, wauw wat een punten! Jullie timmeren lekker aan de weg :D!

______________________

Hier is het rustig. Ik ben mijn gips helemaal zat maar het mag er morgen af!! Hopelijk niet teveel krachtverlies en pijn, zodat ik snel weer op peerdlief kan! Meisje van stal heeft hem twee keer per week gereden (man wat vind ik het moeilijk om er iemand anders op te zien en hem uit handen te geven!) en hij deed het heel knap!

Door zijn grootte en een aantal dips hebben we het heel erg rustig aan gedaan, zowel met beleren als met doorrijden. Een half jaar geleden kon hij niet eens galopperen in de bak, dan haalde hij de bochten niet (slapjanus :D). En nu zijn we hard richting de B aan het trainen!

Nog wel te zien dat het een puppy is, vooral aan de achterkant!
Afbeelding

Iets waar we op het moment mee bezig zijn is het iets ronder instellen. Vin loopt uit zichzelf in een vrij hoge hals/hoofd houding, maar omdat hij nog veel kracht mist heeft hij dan de neiging zijn kaak en rug te spannen. Dat zie je op de standfoto goed. Hij mag dus nog meer zakken vanuit de schoft, zonder activiteit te verliezen of compleet op de voorhand te denderen.

Afbeelding

Hier zie je goed dat hij net iets meer zakt, maar dan ook impuls verliest en wat op voor valt.

Afbeelding

Zijn galop wordt steeds beter en makkelijker! Dit is verreweg zijn beste gang; super fijn in de cross straks! Hij heeft weinig moeite met vergroten en verkleinen (moet alleen nog even de hulpen wat subtieler maken) en voelt in het werk helemaal niet zo groot.

Afbeelding


Hoor heel graag wat jullie zien! En of jullie nog tips hebben voor dingen die we in de training mee kunnen pakken. Ik vind het ook altijd heel fijn om te horen hoe jullie deze zaken aan zouden pakken :)

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:49

Amber

Als de aanleuning heel onrustig is zien ze dat niet graag indd.
Ze zien graag een constante verbinding .
Of dat nu wat dieper of minder diep is zal in de b niet veel uit moeten maken .
Maar wel een constante verbinding.

Jeetje GA wat heftig zeg !!
Wat heeft ze als ik vragen mag

Gave haf heb je jikke komt wel goed met die punten geloof ik zo

Dat is den kwestie van kilometers maken saar.
Ik heb ook vaak op jonge paarden gereden en die moeten gewoon echt kracht opbouwen en dat heeft gewoon tijd nodig.
Vergelijk het met jezelf die ineens naar de sportschool gaat dan moet je ook een tijdje trainen om sterker te worden

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:01

little_birdy schreef:
Jeetje GA wat heftig zeg !!
Wat heeft ze als ik vragen mag


Chronische luchtwegproblemen. We weten niet of het genetisch is (misschien heeft ze het al haar hele leven) of dat ze het spontaan heeft ontwikkeld. Ze staat in ieder geval dusdanig slecht dat ze van mij mag gaan genieten als grasmaaier. Misschien af en toe nog een recreatief ritje als haar gezondheid het kan hebben. Ze gaat absoluut niet meer de sport in, dat vind ik oneerlijk voor haar. Ik ga haar verhuizen naar een 24/7 buiten plekje waar ze gewoon paard kan zijn, ik merk dat dat nu al mentaal veel goeds doet voor haar (i.p.v. al dat dressuurmatige geneuzel).

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:54

Oh ga wat erg :(
Sterkte daarmee wat naar zeg

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 07:49

Wow wat een naar bericht, GA! Heel veel sterkte.

Amber; een jury schrijft natuurlijk op waar je nog in kunt verbeteren. Niet per se omdat het "verplicht" is, maar om verder te komen met de opleiding van je paard. Verder willen ze in de B voornamelijk (naar mijn idee) een makkelijk, ontspannen proefje zien. Een ontspannen/stabiel paard wat de hulpen aanneemt en rustig wordt rondgestuurd.

Saar; Die jonkies moeten inderdaad echt kracht opbouwen. Ik zou wel proberen om de knik in de polsen van de ruiter te corrigeren (draffoto's), zodat je paard ook echt de ruimte krijgt om van achter naar voor door te lopen. Hand iets mee naar voren (evt teugels korter) en gaan schakelen tussen en binnen de gangen. Verder vind ik het er zeker al B-waardig uitzien :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:13

@Saar88 ziet er netjes uit hoor zo op de foto's. Als je een beetje rustig rond kunt sturen dan kun je prima in de B starten.

Afgelopen weekend mijn debuut in de B gehad, ik had het nooit zo op wedstrijden rijden, maar heb me door een aantal stalgenotes en instructeurs over laten halen. Ik vond het eigenlijk stiekem heel erg leuk en heb een paard wat er helemaal voor gaat. Enige puntje waar we nog goed aan moeten werken is het aanspringen in de galop vanuit draf, daar zit soms nog een hakkel in of ze valt heel erg terug. Het is echt leuk om doelen te hebben.

Wat me wel opviel is dat iedereen, op mezelf na, al reed met een spoortje. Zijn er meer die dat doen?

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:46

Hier ook zonder sporen. Nog een maand dan is ons debuut.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:56

Sakura ik rijd ook zonder sporen. Ik wil zelf zo min mogelijk hulpmiddelen gebruiken.

Amber het is inderdaad de bedoeling dat je paard gewoon nageeft en je krijgt puntaftrek wanneer je paard met zijn hoofd omhoog gaat.

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:09

Hier ook geen sporen. Ik rijd wel met een kort springzweepje voor als hij eventueel door mijn hulp heen wil lopen. Deze heb ik eigenlijk niet meer nodig voor voorwaartse hulpen, soms nog wel voor eenzijdige kuitdruk.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:15

Het zweepje gebruik ik meestal bij het inrijden als de reactie op het been iets te traag is. Dat heb ik niet in de proef gedaan, want dan is ze meestal scherp genoeg. Thuis wissel ik van hand met de zweep, dat moest ik wel even afleren, want tijdens een oefenwedstrijdje had ik de zweep in m'n afgroet hand :')

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:23

Sakura, zweep in afgroethand is toch niet zo erg? Ik rijd het liefst met mijn zweep in mijn rechterhand, dus mijn zweep zit in de proef standaard in die hand. Is zo'n automatisme dat ik het met teugels (en dus ook zweep) overpakken om te groeten niet eens doorheb :')

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:24

Oooo ik dacht dat het een doodzonde was, maar goed ben niet zo heel erg thuis in het wedstrijden rijden :')

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 17:22

Ik rijd wel met een spoortje, maar dat is wel om de hulpen te verfijnen. Vaak rij ik met kuitdruk maar nu voor het wijken en schouderbinnen is het wel heel fijn om te corrigeren. Ook is het een betere en lichtere "straf" dan de zweep. Irocco wil nog wel eens tegen het been komen bijvoorbeeld in mijn proef, en dan is het fijn dat ik een prikje kan geven ipv gelijk een tik te moeten geven. Als ik een tik(je) met de zweep geef vliegt hij namelijk vooruit. Is een goede reactie, maar als ik middendraf net iets meer wil en een tik geeft, vliegt hij in galop vooruit. En dat wil ik niet in mijn proef natuurlijk!

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:57

Mag ik me hier melden?

Binnenkort wil ik met mijn 5 jarige gaan starten. Lidmaatschap voor de vereniging is eruit!
Wordt voor mij weer voor het eerst in 7 jaar dat ik weer wil gaan starten. Spannend haha!

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:44

Welkom !
Ik ben inmiddels b plus 12 :D
Over een week les van patr.ick mole.naar
En dan even kijken of we daarna l1 kunnen gaan starten .
Moet wel winst rijden anders vind ik het zonde

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:06

Spannend zeg! Mijn laatste wedstrijdje ooit was in 2004 :')

Mijn tweede staat ook gepland, de eerste ging zo belachelijk goed dat de tweede alleen maar tegen kan gaan vallen :+

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:18

Welkom, Lindy! Wat leuk dat je ook gaat starten. Ik ben sinds juli ook weer begonnen na jaren, dus ik herken het gevoel haha. Komt vast helemaal goed!

Gaat lekker dus, LB! Als de B goed gaat en het wijken ook, dan moet de L geen probleem zijn lijkt me. Ik ben benieuwd! In ieder geval veel succes :)

Sakura, of het wordt nog beter, hahaha! Ik dacht dat mijn 2e wedstrijd ook wel tegen zou vallen na zijn debuut, maar hij nee hoor. Nu denk ik dat het indoorseizoen dan wel tegen zal vallen :') Ach, zolang het maar leuk is!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:22

Klopt, het moet vooral leuk zijn en ik wil mijn paard graag heel houden.

Ik wist niet of ik het leuk zou gaan vinden, maar ik heb een paard die helemaal in de wedstrijdmood zit en dat is wel heel erg leuk! Hoe klierig ze soms thuis kan zijn, zo voorbeeldig was ze op ander terrein. Ik rij nooit in binnenbakken, dus dat wordt straks inderdaad even afwachten.