Op concours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 14:21

Ik weet niet of het hier mag staan, of dat dit stuk tekst beter geschikt is voor paardenpraat, maar aangezien het wel over wedstrijdrijden gaat en voor vele wedstrijdruiters (of hun partners) waarschijnlijk wel herkenbaar is Knipoog Haha! , heb ik het toch maar hier neergezet.

Citaat:
Op concours
"Verschrikt sla ik de wekker uit op zondagmorgen om 4.30 uur. Dat moet een vergissing zijn. Is de wintertijd ingegaan, ga ik op vakantie of heb ik koorts en is het half vijf 's middags? Mijn vrouw kijkt me ook verschrikt aan, valt dan uitgeput terug in de kussens en beveelt in steno: jij voeren, ik aankleden dan ik vlechten. Dan weet ik het weer: ik ben getrouwd met een gek geworden vrouw die niet alleen zichzelf, maar haar hele omgeving terroriseert met haar vrijetijdsbesteding.
Als ik de verbaasde paarden heb gevoerd - is het al zo laat? - en verkleumd achter een kopje koffie zit, komt er een portier van een Engels hotel naar beneden. In een belachelijke slipjas met hoge hoed enzo, en dat blijkt bij nadere inspectie mijn vrouw te zijn. "Zit mijn knot goed?" En ohwee als je dan op zo'n belangrijk moment een grapje maakt. Paardig zijn is een genetische afwijking en ben je niet paardig, dan stel je op deze momenten ineens niets meer voor. Waan je jezelf een belangrijke meneer, met een goede en belangrijke baan en met relaties, die je beleeft en met respect behandelen: op de dag van de wedstrijd, de hele dag, degradeer je ineens tot voetveeg, tot infantiele sul die zich de hele dag laat commanderen en uitschelden, die nare klusjes krijgt en die ogenschijnlijk de schuld van alles is. Ze kijkt me razend aan: "Waarom regent het nou, verdorie!" Ik mompel een excuus en probeer in mijn koffiekopje te kruipen. "Heb je ook de vliegenspray in de auto gelegd?" Ik spring meteen op. "Nee, blijf jij maar zitten, ik doe het allemaal wel weer zelf!"
We zijn eindelijk op weg. Zij rijdt, natuurlijk rijdt zij. Ik ben minder dan niets op dit moment, een blok aan haar been die altijd domme dingen zegt waar paardige mensen bij zijn. Zo iemand die nooit kan antwoorden wat voor afstamming het beest is. Volgens mij stamt hij af van de ponydinosauriërs. Maar grapjes mogen niet en worden later heel erg afgestraft.
Het is wel vroeg he, probeer ik nog. Ik word doodgezwegen. Oorlog of zenuwen? Na vijf kwartier draaien we stapvoets het parkeerterrein op. Ze zet de motor af en kijkt me dan enige ogenblikken doordringen aan. Dan zegt ze vol verachting: "Als je verkeerd leest...." Mijn vrouw probeert binnensmonds vloekend, in de spiegeling van de autoruit, haar knot, hoed en wenkbrauwen in één lijn te krijgen en als ik voorzichtig vrqaag of ik misschien iets kan doen, slaat ze de ogen ten hemel.
De eerste proef gaat uit het hoofd en ik sta zenuwachtig, naar later blijkt de verkeerder proef, mee te lezen om direct aansluitend lovende krititek te geven, "de slangenvolte was super," steek ik een duim in de lucht, maar die zat er dus niet in. Mijn vrouw kijkt het terrein over, alsof ze iedereen goed kent, behalve mij.
De tweede proef lees ik voor; de juiste balans zoekend tussen onderdanig, behulpzaam, leidend en geroutineerd.
Veel later, als ik murw in de trailer zit te wachten, zwaait de deur ineens open en zie ik een rood en een groen lint en een onbegrijpelijk zilver gebruiksvoorwerp. "Goed gelezen hoor!" omhelst ze me en ik krijg een kus. Ik ben blij dat ik weer een hele steun ben geweest."


Dit stuk stond afgelopen maand in ons verenigingsblad, Het Zweetblad, helaas zonder vermelding van auteur erbij.
Ik heb er om in een deuk gelegen en ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:26

briljant! Overigens heb ik niet zo'n vriendje, maar mijn moeder en ik vullen elkaar aardig aan op concours. Voordeel is dat wij om en om de slaafje/voetveeg/groom rol vervullen, dat houd je bescheiden.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:35

Heb het laatst al ergens gelezen.
In de BIT? Of de Hoefslag?
Weet het zo niet meer.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 14:37

Cody schreef:
Heb het laatst al ergens gelezen.
In de BIT? Of de Hoefslag?
Weet het zo niet meer.

Dat zou best eens kunnen, ik weet nl niet waar de redactie van ons clubblad het uit heeft gehaald, omdat ze er geen bronvermelding bij hadden staan.
Maar toch maakt 'm dat niet minder leuk, vond ik zelf.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:37

Staat altijd in de hoefslag. Helemal geweldig! echt super deze stukjes, moet er altijd onwijs om lachen Lachen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:08

Hihi ik lag in een deuk!!!!!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:11

Klopt Marije_jiplover het is een erg grappig stukje.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:12

Leuk stukje!! En kan je ze voortaan scannen als ze in de hoefslag staan?? (speciaal gericht aan merel blom, die leest ze waarschijnlijk)

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:13

In 1 woord: "geweldig" Haha!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:07

haike schreef:
Leuk stukje!! En kan je ze voortaan scannen als ze in de hoefslag staan?? (speciaal gericht aan merel blom, die leest ze waarschijnlijk)


uh, gata niet lukken, ben echt ontzettend a-technisch.... dus zou echt niet weten hoe wat en waar... sorry!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:53

Die is echt goeeeeed he, heb hem ook al eens gelezen. zooo gaaf! Haha!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 00:24

Hartstikke leuk stuk. Opent wel je ogen. Had het nog nooit van die kant bekenen, mijn man moet namelijk ook altijd mee. Wil altijd graag helpen, maar mag dat van mij niet. Ik heb zo een bepaalde routine voor de wedstrijd en daar past zijn hulp niet in. Pas bij het voorlezen van de proef heb ik hem nodig en daarna moet hij alles aanhoren. Hij heeft namelijk een gewilliger oor dan mijn paarden. Ik geloof dat ik toch eens een keer moet zeggen hoe ik het waardeer dat hij meestal aanwezig is.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:49

Herkenbaar! Haha! Zeker dat stukje waarin HIJ de schuld van alles wat fout gaat krijgt. Ik doe dat tijdens de wedstrijdstress dus ook, mijn man (die alleen maar zijn best doet) de schuld overal van geven... Haha!

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:54

Hahaha hij is echt leuk!!

*LOL*

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 16:55

Haha ik herken het ook!
Ik rij dan wel geen wedstrijden, maar altijd als er iets fout gaat is het meestal Joe ze schuld Haha!

Net zoals afgelopen zomer ging hij een proef voorlezen, dus ik zeg zo ja dat kan marilyn niet dat weet je toch. En dan is het weer dat kan niet daar is het te klein voor etc etc...

Het is ook vaak zo van Joe geef jij ff water, doe je dat ff
Eigenlijk best banketstaaf, ik zal het proberen af te leren. Maar dat verhaal is wel erg humoristisch!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 02:55

wat een sukkel zeg, je laat je toch niet zo behandelen, ik vind het wel grappig om te lezen, maar ondertussen irriteer ik me wel eraan. Wat ook heel erg leuk is, in de hoefslag staan regelmatig dit soort stukjes, heel erg leuk.