Eerste officiele wedstrijd starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Eerste officiele wedstrijd starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 17:09

Ben jaren manegeruiter geweest en heb inmiddels een eigen pony.
Ik miste het wedstrijd rijden wel maar heb nog geen startpas.
Heb ook al wat research gedaan van waar je allemaal aan moet voldoen om te kunnen starten.
Maar ik zit nog steeds met een aantal vragen.
Ik had gelezen dat als je op een pony meedoet je de meethistorie moet hebben en die heb ik dus niet. Als je die niet had moest de pony voor de wedstrijd gemeten worden. Maar is het heel erg als je dat niet hebt en word je ook gelijk als combinatie uitgesloten? En wordt de sportnaam de naam die in het paspoort staat, de roepnaam of mag je er zelf 1 verzinnen? Nou ben ik ook lid van een rijvereniging en heb ik even contact gehad met de knhs en die vertelde dat je moest vragen of je onder hun vereniging mee mocht doen. En nu snap ik er eigenlijk helemaal niks meer van.
Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Eerste officiele wedstrijd starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:20

Je bent onder de 18 neem ik aan?
Je moet lid zijn van een ponyclub. Je pony moet door een erkend ponymeter gemeten zijn wanneer deze 8 jaar of ouder is. Is pony nog geen 8, dan moet deze elk jaar gemeten worden tot hij wel 8 jaar is. Dit is zodat je in de juiste categorie wordt ingedeeld, maar ik weet niet hoe streng hier op wordt gecontroleerd, maar ik zou het risico niet nemen. Een ponymeter kost een tientje ofzo, daarvoor ga je geen diskwalificatie riskeren denk ik zo.
Je mag zelf een sportnaam kiezen voor je pony, dit kan de paspoortnaam zijn, of een andere naam die je leuk vindt.

Heb je hier genoeg aan voor nu?

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 13:38

Bowo schreef:
Je bent onder de 18 neem ik aan?
Je moet lid zijn van een ponyclub. Je pony moet door een erkend ponymeter gemeten zijn wanneer deze 8 jaar of ouder is. Is pony nog geen 8, dan moet deze elk jaar gemeten worden tot hij wel 8 jaar is. Dit is zodat je in de juiste categorie wordt ingedeeld, maar ik weet niet hoe streng hier op wordt gecontroleerd, maar ik zou het risico niet nemen. Een ponymeter kost een tientje ofzo, daarvoor ga je geen diskwalificatie riskeren denk ik zo.
Je mag zelf een sportnaam kiezen voor je pony, dit kan de paspoortnaam zijn, of een andere naam die je leuk vindt.

Heb je hier genoeg aan voor nu?

Ja hier kan ik wel verder mee, maar is lid van een rijvereniging niet genoeg?

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Eerste officiele wedstrijd starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:39

Als je rijvereniging jou lid heef tgemaakt van de ponyclub wel maar als het alleen een rijvereniging is en geen ponyclub dan dus niet. Want bij de pony's moet je lid zijn van de ponyclub en de paarden van een rijvereniging.

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:43

Nee, bij de pony's moet je starten in de categorie die past bij de stokmaat van de pony (plus het niveau natuurlijk). Je hebt op een wedstrijd dan ook veel categorieën, bv. D-B-dressuur (stokmaat D = 1.37 - 1.47 en dressuurniveau klasse B).
Zo voorkomen ze dat hele kleine pony's (en vaak jonge ruitertjes) in dezelfde groep rijden als de grootsten. De stokmaat moet gemeten worden door iemand die dit officieel mag doen, hij/zij geeft dit ook door aan de KNHS. Zo weten ze zeker dat het correct en eerlijk gebeurt.

Vaak regelt de ponyclub af en toe een ponymeter of kunnen ze je helpen om met iemand een afspraak te maken.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Eerste officiele wedstrijd starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:49

Vooral zomer's hebben bij vaak mee gemaakt dat de jury controleert of de pony is gemeten. Ooit hebben we ook mee gemaakt dat de meter een verkeerde datum in het boekje had gezet, dit moest helemaal gecorrigeerd worden inclusief handtekening. Ik denk dus wel dat het zeer verstandig is om de pony te laten meten want het risico dat je uitgesloten wordt is vrij groot.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:08

Citaat:
Ik had gelezen dat als je op een pony meedoet je de meethistorie moet hebben en die heb ik dus niet. Als je die niet had moest de pony voor de wedstrijd gemeten worden. Maar is het heel erg als je dat niet hebt en word je ook gelijk als combinatie uitgesloten?


Je kan een ponymeter laten komen en je pony op laten meten, dit moet elk jaar tot de pony 8 jaar is.
Meetbewijs moet mee naar wedstrijd, niet laten meten is uitgesloten kunnen worden.

Citaat:
En wordt de sportnaam de naam die in het paspoort staat, de roepnaam of mag je er zelf 1 verzinnen?


Dit mag je zelf verzinnen. Je kan de sportnaam opgeven als je je startkaart aanvraagt.

Citaat:
Nou ben ik ook lid van een rijvereniging en heb ik even contact gehad met de knhs en die vertelde dat je moest vragen of je onder hun vereniging mee mocht doen.


De meeste rijverenigingen hebben ponyafdeling. Neem even contact met jouw vereniging op en die kunnen je vast verder helpen met je vragen. Ook weten ze vast wel welke ponymeter je kan bellen om jouw pony op te laten meten.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 15:03

Heb al een polymeer en ponyclub gevonden waar ik binnenkort contact mee ga zoeken. Nou ging ik net even in het paspoort kijken bij eigendomsmutaties, en mijn pony staat dus nog op naam van de fokster (chipnummer is wel aangepast op mijn naam.) Maar kijken ze als ze controleren ook echt of jou naam op de startpas hetzelfde is als die op het paspoort bij eigendomsmutaties?

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Eerste officiele wedstrijd starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:10

Nee hoor, geen nood. Je kunt namelijk ook met het paard van iemand anders starten. Als jouw naam en de pony op de startpas maar overeenkomen, dan is het goed.