Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Es_Anne
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-12-17

Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 11:24

Iedereen kent het wel, voor je gevoel heb je een fijne proef gereden maar de punten vallen erg tegen. Sinds een aantal maanden rij ik weer veel dressuurwedstrijden (M1) en ik merk dat het veel voorkomt. Achteraf hoor ik dan dat die jury bij veel mensen op de ''zwarte lijst'' staan en meerdere mensen komen niet op de wedstrijd opdagen. De oplossing nu is dus, dat meerdere afmelden door de jury terwijl er wel startgeld betaald moet worden.

Zelf denk ik dat er een andere oplossing moet komen. Graag hoor ik jullie oordeel hierover.

Situatieschets: Ik en mijn springpaard rijden in het M1. Het is een paard dat iets meer gedragen mag lopen, maar hij is erg vooruit gegaan en kan zijn proeven netjes en foutloos lopen.
Zo ook afgelopen weekend. De proef ging goed en er zijn geen fouten gemaakt. Hij stond zelfs vierkant stil. Normaal film ik mijn proeven niet, maar afgelopen weekend had ik toevallig iemand die mij kon filmen.
Er was 1 concurrent. Deze concurrent maakte veel fouten (uit galop vallen, in de middendraf aanspringen in galop, voltes rijden) en zij had meer punten.

Het jurycommentaar onderin was: Leuk paard, jammer van de proef.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:31

Ben je naar de jury toe gegaan om toelichting te vragen?

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:33

Wat zei de jury toen je om uitleg vroeg? En had je zware onvoldoendes? En wat stond daar dan aan uitleg bij?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:34

Es_Anne schreef:
Iedereen kent het wel, voor je gevoel heb je een fijne proef gereden maar de punten vallen erg tegen. Sinds een aantal maanden rij ik weer veel dressuurwedstrijden (M1) en ik merk dat het veel voorkomt. Achteraf hoor ik dan dat die jury bij veel mensen op de ''zwarte lijst'' staan en meerdere mensen komen niet op de wedstrijd opdagen. De oplossing nu is dus, dat meerdere afmelden door de jury terwijl er wel startgeld betaald moet worden.

Zelf denk ik dat er een andere oplossing moet komen. Graag hoor ik jullie oordeel hierover.

Situatieschets: Ik en mijn springpaard rijden in het M1. Het is een paard dat iets meer gedragen mag lopen, maar hij is erg vooruit gegaan en kan zijn proeven netjes en foutloos lopen.
Zo ook afgelopen weekend. De proef ging goed en er zijn geen fouten gemaakt. Hij stond zelfs vierkant stil. Normaal film ik mijn proeven niet, maar afgelopen weekend had ik toevallig iemand die mij kon filmen.
Er was 1 concurrent. Deze concurrent maakte veel fouten (uit galop vallen, in de middendraf aanspringen in galop, voltes rijden) en zij had meer punten.

Het jurycommentaar onderin was: Leuk paard, jammer van de proef.


ik zeg, kom maar op met dat filmpje en je protocol

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:36

Ja, laat dat filmpje en protocol maar zien! Ik ben benieuwd :)
En waarom denk je dat je bij die jury op de 'zwarte lijst' staat? Waar ik overigens totaal niet in geloof, anders verlies je je geloofwaardigheid als jurylid toch.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:38

Dat is inderdaad best apart. Helaas blijft het een jurysport.

Toen ik nog mijn sport merrie had en wedstrijden reed, had ik ook wat vooroordelen van de jury. Mijn merrie was relatief bekend op hoog niveau. Ik heb haar gekocht als leerpaard, ik reed thuis wel op niveau, maar op wedstrijd moest ik gewoon bij de B beginnen.
Ik reed nooit winstpunten, terwijl ik echt wel samen met mijn merrie toen goede proeven reed voor in iedere geval een winstpunt. Maar doordat ze gewend waren van mijn merrie om super goed op hoog niveau te lopen, namen ze dat mee in de beoordeling van mijn B proefje.

Daarentegen reed ik altijd in de prijzen met mijn pony voordat ik over ging naar de paarden. Dus het zal echt niet alleen gelegen hebben aan mijn gereden proefjes.

In jou geval zou ik inderdaad aan de jury vragen waarom het 'jammer van het proefje' was. Je leert dan misschien wat over dingen waar zij oog op hebben die je zelf bijvoorbeeld niet hebt.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:40

Ik leerde ooit de regel: het is van 2en 1: of je hebt vertrouwen in de jury of je rijdt niet mee.
(Ik ben onderling wel eens gestart omdat het goot en ik dus binnen wilde rijden. :o Maar ik snap de wegblijvers wel.)

Of gaat je vraag over zoiets als kwaliteitsborging: als een jurylid echt niet goed oordeelt, zou er een systeem denkbaar zijn om dit te corrigeren...?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:42

Cayenne schreef:
Ja, laat dat filmpje en protocol maar zien! Ik ben benieuwd :)
En waarom denk je dat je bij die jury op de 'zwarte lijst' staat? Waar ik overigens totaal niet in geloof, anders verlies je je geloofwaardigheid als jurylid toch.


Volgens mij bedoeld ze dat die jury bij sommige ruiters op de zwarte lijst staat en dat als die jury jureerd, ze niet komen. Dat is in ieder geval wat ik uit het verhaal begreep.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:47

Nou....het bestaat wel degelijk die zwarte lijst maar niet alle verenigingen houden zo'n lijst bij. Als ruiter kun je het wel bijhouden maar niet bij elke wedstrijd staat de jury vermeld.

Daarnaast durf ik wel te beweren dat het bij een hoop ruiters ook aan zelfreflectie schort......ik ben nog niet zo heel lang geleden in een kantine voor zeik jury uitgemaakt en ik moest maar nooit meer uitgenodigd worden. Toen de dame in kwestie aangeboden werd dit met mij op te nemen, ik was nog aan het jureren en met tien minuten klaar, wist ze niet hoe snel ze moest vertrekken.

Ik ben dus echt geen zeikjury maar niet goed is niet goed. En het heeft geen enkel nut om naar een ander paard te kijken en dan vooral op fouten te letten want dat doen alle ruiters maar om naar jezelf te kijken. Doelen te stellen, te rijden en dat niet af te laten hangen van een jury.

En vraag je het mij persoonlijk, heb je jury's waar je liever niet bij rijdt? Tuurlijk heb ik die :D :D :D Wees eerlijk, we willen toch allemaal het liefst leuke punten ook al weet je diep in je hart dat het er wellicht een paar teveel zijn? Blijf eerlijk naar jezelf en naar je paard en laat het niet afhangen van wie er zit!

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:48

Cayenne schreef:
Ja, laat dat filmpje en protocol maar zien! Ik ben benieuwd :)
En waarom denk je dat je bij die jury op de 'zwarte lijst' staat? Waar ik overigens totaal niet in geloof, anders verlies je je geloofwaardigheid als jurylid toch.


Ik denk dat TS bedoelt, dat de jury op een 'zwarte lijst' komt bij deelnemers.
Ik ken ook mensen die afmelden als ze zien dat een bepaald jurylid op de startlijst staat. Of zelfs niet eens starten als ze de juryauto zien staan, ook al zijn ze al op locatie...

Overigens valt het me op dat men zich veel vaker negatief uitlaat over juryleden die te laag zitten, dan juryleden die te hoog zitten. Vaak denk ik zelfs: misschien was de jury met de lage punten, juist degene die het bij het goede eind heeft..

Tja,ik denk dat je dit altijd wel houdt in een jurysport aangezien jury's ook gewoon mensen zijn...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:51

Ik had het idd verkeerd begrepen. Verder ben ik het wel eens met daffodil dat het ruiters soms aan zelfreflectie schort.
Ik ben benieuwd naar het filmpje en protocol.

Es_Anne
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 11:51

Ik ben niet naar haar toegegaan. Ik heb mijn instructrice het filmpje gestuurd en om haar mening gevraagd. Toen ik de naam noemde van de jury zei ze al dat het een jury was waar meerdere klachten over zijn geweest. Mijn instructrice zegt dan: Geniet ervan dat je fijn hebt gereden, je paard weet niet of je punten goed waren. We trainen rustig verder. Vandaar dacht ik: Laat maar. In de proef van het filmpje had ik 171,5 punten.

Met de zwarte lijst bedoel ik inderdaad jury waar sommige ruiters niet starten. Ook wedstrijden hebben vaak een zwarte lijst (een jury waar klachten over zijn geweest) (is vaak niet tastbaar)

Daffodil: Ja ben het zeker met je eens!

Ah goed idee, ik stuur de link van de video: https://www.youtube.com/watch?v=UJg5EWgE-FI
Protocol ligt thuis, deze kan ik einde van de dag erop zetten.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Niet eens met oordeel jury -zwarte lijst-

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:55

Ik ga je filmpje even bekijken zonder dat ik je protocol heb gezien!

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:55

In het geval van de t’s had ik toch ook even de jury aangesproken want wat jij beschrijft lijkt het of het protocol verwisseld is. Natuurlijk altijd lastig oordelen want ik heb beide proeven niet gezien. Heb jij het protocol van het andere meisje/paard gezien?
Als zij een goede beweger heeft en onderaan meer punten heeft gehad kan dat ook het punten verschil verklaren.

Es_Anne
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 12:00

Alice13 schreef:
In het geval van de t’s had ik toch ook even de jury aangesproken want wat jij beschrijft lijkt het of het protocol verwisseld is. Natuurlijk altijd lastig oordelen want ik heb beide proeven niet gezien. Heb jij het protocol van het andere meisje/paard gezien?
Als zij een goede beweger heeft en onderaan meer punten heeft gehad kan dat ook het punten verschil verklaren.

Ik heb even vlug gekeken want dat idee had ik ook, maar het was wel echt haar protocol. Ze had namelijk wel haar -2 gekregen voor de volte. Verder heb ik het niet gezien. Ze heeft mij zelfs nog een berichtje gestuurd toen ik thuis was omdat ze het niet eerlijk vond en er niks van snapte.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:00

ook benieuwd naar je procotol
Laatst bijgewerkt door Olga89 op 18-12-17 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:00

Heb het filmpje deels even bekeken en moet zeggen dat ik 171,5 inderdaad laag gepunt vind.
Qua lopen, nageeflijkheid en afwerking valt er nog wel wat te sleutelen, maar niet zo zeer zo slecht dat je (gemiddeld) voor alle onderdelen op onvoldoendes uit komt.

Ben benieuwd naar je protocol.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:02

Ik heb je filmpje na een minuut uitgezet, blijf lekker springen. Het is niet slecht, het is niet goed, maar ik denk dat ik zo wel kan raden wat er op je protocol stond, meer dragen, vlak, en dan overal een 6je voor.

Ik denk niet dat het jurylid je tekort heeft gedaan.

sorry, kan er niks anders van maken

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:02

AH dat is altijd lief!

Ik heb je proef bekeken en ik ben geen jury dus ik kan geen punten geven. Maar ik denk dat de jury je heeft afgestraft op je aanleuning, takt, lengte buiging, middengangen in stap en draf en contra galop.
Als je een beetje strenge jury hebt heb je in de hogere klassen sneller geen winst hoor. Maak je er niet druk om en geniet er vooral van!

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:05

Ik vind het een echte 6jes proef. Paard is net niet stil in de aanleuning, wat veel op de voorhand en in stap niet helemaal regelmatig. Daarnaast valt het paard nog uit elkaar in de contra en is de overgang naar draf niet 'gereden' maar valt het paard meer in draf. Geen drama, maar op de genoemde onderdelen pak je snel een 5 en als er dan geen punten tegenover staan om te compenseren kom je snel op een dergelijke score uit. Zeker bij een jury die van nature 'lager' punt.

Kortom: paard meer op het achterbeen, constanter aan de voorkant en proef beter afwerken/markeren. Dan gaan die scores vanzelf omhoog.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:07

Goed, komt ie, even in aanmerking genomen dat ik niet helemaal vanuit de juiste positie kijk maar dan heb je een idee

1. 7
2. 5 op voorhand, meer verruimen
3. 6 iets diep
4. 5 let op tact
5. 6 meer buiging
6. 5 veel meer buiging
7. 7.5
8. 7
9. 6 losser door het lijf, loperig bij op maat maken
10. 6 aarzelend
11. 7
12. 4 scheef, meer verschil
13. 6 buiging, volte rond rijden
14. 6.5
15. 6 opvangen in overgang
16. 4 Moet hand volgen, onrustig
17. 5 neemt aanloop, mag vloeiender
18. 6.5 overgang terug markeren
19. 6 meer buiging
20. 6.5
21. 6 opvangen
22. 6 iets diep, netter halthouden
23. 6
24. 6.5
25. 6.5
26. 7
27. 6 Paard mag losser door het lijf, meer buigen, let op diepgaan
28. 6.5
29. 6.5
30. 7

Nette combinatie, geheel mag iets soepeler, losser door het lijf. Geheel mag wat flitsender gereden worden.

Totaal 182.

Dat is hoe mijn protocol eruit zou zien. Wat ik je mee wil geven is dat je minder "netjes" moet willen rijden maar veel meer schwung, en dat kan je paard best. Werk aan sneller omstellen, meer buiging, en wat losser door het lijf zodat je paard ook iets meer kan gaan dragen en minder zwaar aan de voorkant wordt. Ik vind jullie wel echt een leuke combinatie!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:08

danzzz schreef:
Ik heb je filmpje na een minuut uitgezet, blijf lekker springen. Het is niet slecht, het is niet goed, maar ik denk dat ik zo wel kan raden wat er op je protocol stond, meer dragen, vlak, en dan overal een 6je voor.

Ik denk niet dat het jurylid je tekort heeft gedaan.

sorry, kan er niks anders van maken


Goed....vooral geen jury worden geef ik je mee, dit soort commentaar is nou net wat je niet hoort te geven. Dat je het denkt is tot daaraantoe maar leg mij nou eens uit in hoeverre dit opbouwende kritiek is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:14

171,5 zijn toch geen slechte punten, vooral omdat je zelf al aangeeft dat ie meer gedragen mag lopen.. Het is tenslotte wel M1 :j Geef haar gewoon een reden dat ze je de volgende keer wel een winstpunt moet geven en train hier lekker voor door.

Ik vond het altijd nogal bijzonder om jury's op een zwarte lijst te zetten.. Natuurlijk heb je voorkeuren, maar een zwarte lijst (en dus niet starten bij betreffende jury) vind ik een beetje ontwijkend gedrag.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:15

Ik denk dat de jury iets heeft gezien aan jouw paard en het in ieder onderdeel heeft meegenomen. Ik ben geen jury maar ik mis vooral lengtebuiging (schouderbinnenwaarts, voltes) . Ook bij het verruimen in de stap en het halsstrekken duikt je paard erg diep in plaats van naar voren en laag. Ook overgangen terug vanuit de middengangen kunnen duidelijker. Als je dan een strenge jury hebt dan kan dat hard gestraft worden.

Ik ben het ook niet altijd eens met het jury commentaar. Soms krijg ik te weinig punten en soms te veel. Je moet vooral naar jezelf kijken en als je tevreden was met je proef dan moet je dat gevoel zeker vasthouden. :)

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:16

Aanvulling, ik vind 171.5 ook niet heel verkeerd hoor, als je het hebt over zwarte lijst, dat zou van toepassing zijn als je met zo'n proef lager dan 165 zit. Dat is namelijk niet nodig.

Maar pas nog met de bijscholing, hoofdjury geeft een 7,5 en vindt onze 8 ook nog prima. Zegt de man naast me nou ik geef een 4......zulke verschillen krijg je er nooit uit. Hoewel ik de beste man uitgenodigd heb om een keer samen te gaan jureren, punt ik misschien iets minder hoog en hij een stuk hoger :D :D :D