Paard of pony voor 12 jarige op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:14

janedoe12 schreef:
safina schreef:
Dacht ik ook: koop een leuke pony voor haar en laat hem eerst maar lekker lessen op de manege. En als hij het een beetje onder de knie heeft zijn we een paar jaar verder. Kan ie mooi op je Tinker....

De tinker gaat niet groot genoeg worden. Die is nu 135. Wat lessen zijn zeker een goed idee... En dat zal ook wel gebeuren.... Nadeel van een leuke pony is dat die over een paar jaar te klein zal zijn en wij zijn niet zo goed in afscheid nemen... Maar het zal idd de beste keuze zijn...


Jaaaa, herkenbaar van dat afscheid nemen. Gelukkig ben ik een menner. Dan worden ze nooit te klein. :D

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:38

janedoe12 schreef:
safina schreef:
Dacht ik ook: koop een leuke pony voor haar en laat hem eerst maar lekker lessen op de manege. En als hij het een beetje onder de knie heeft zijn we een paar jaar verder. Kan ie mooi op je Tinker....

De tinker gaat niet groot genoeg worden. Die is nu 135. Wat lessen zijn zeker een goed idee... En dat zal ook wel gebeuren.... Nadeel van een leuke pony is dat die over een paar jaar te klein zal zijn en wij zijn niet zo goed in afscheid nemen... Maar het zal idd de beste keuze zijn...


Je man kan in principe leren rijden op een manege als hij toch maar 1 x per week wil rijden. Tinkertje zal het voor hem inderaad wel niet worden met deze afmetingen van tinker versus man.

Pony, Ach een flinke D of E, hoeft ze niet over paar jaar afscheid van te nemen, zou ze wel tussen de pony's kunnen starten. (En met flink bedoel ik boven in de maat en geen iel diertje, maar steviger type). Zeker gezien de zeer beperkte rijambities van je man, zou ik niet te veel rekening met hem houden. En die pony hoeft dan echt niet weg als ze 18 wordt. (zou zeggen kijk eens in het topic met een pony tussen de paarden starten, allemaal 18+ die met een pony start)
Zelf heb ik een D-tje en een grote E en ben zelf 1.87, oh ja en ik start er ook mee.
Zou wel voor je dochter leuk paard/pony kopen die de wereld al minstens een keer flink gezien heeft, zodat ze er lekker veel van kan leren, aangezien jullie al een junkie hebben. Zou die als ie nu 3.5 is lekker in de winter laten staan en van de zomer mee verder gaan werken met goede begeleiding, zodat de voorwaarts knop er goed op gezet wordt.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Paard of pony voor 12 jarige op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:03

Ik raad je aan of enkel pony voor je dochter en man naar manege. Maar dochter op paard en man op paard gaat wss beter. Hij moet leren rijden op groot genoeg paard vind ik

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:10

Mijn man van 1.87 en 74 kilo reed altijd op mijn tinkermerrie van 1.52.
Welke overigens M dressuur loopt.


Qua dier dat voor beide geschikt moet zijn en die je dochter bij de pony's kan starten is een tinker wel een van de meest geschikte opties.

Het is alleen van belang een goed doorgereden tinker van 1.50+ te vinden die het liefst ook al wat wedstrijd ervaring heeft.

Geloof mij, ik heb op dit moment 5 tinkers onder het zadel en geen 1 is een trage donder, het is maar net hoe ze ingereden zijn. Als je er een vind die altijd lekker fanatiem en correct gereden is kunnen je dochter en man er veel lol aan hebben.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:15

Mijn man van 1.87 op een pony van 1.50/52
Afbeelding


En hier op een van 1.57
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:19

Ik heb als klein meisje altijd tussen de volwassenen en paarden wedstrijden gereden.
Ik was 11 (kreeg dispensatie) en reed op paarden van 1.73 en eentje van 1.68. Zelf was ik denk ik 1.40 en kwam net met mijn benen onder het dressuurzadel.
Nooit nadelig beoordeeld of juist heel positief, ik heb zelf nooit tussen de pony's gestart dus weet het verschil niet. Ik deelde het bruine paard samen met mijn moeder en broer/vader (zij reden sporadisch).
Eigenlijk vloog ik door alle proeven heen en altijd winst. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard of pony voor 12 jarige op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 09:37

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vanaf mijn 15e tussen de paarden ben gaan rijden en wat was dit een tegenvaller.. Meer omdat de sfeer bij de paarden op wedstrijd zo ontzettend anders is. Met pony vond ik het zo ontzettend leuk om op wedstrijd te gaan, was zo gezellig met leeftijdsgenootjes. En natuurlijk gaat het daar niet om maar ik merk gewoon dat ik wedstrijden tussen de paarden gewoon een stuk minder vind... Het scheelde bij mij nog dat ik bij de ruiterclub nog tussen de pony's mocht blijven rijden, dat maakte het een stukje leuker :)

Verder zou ik het heel goed snappen als je een paardje koopt aangezien je man er ook op wil rijden.

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 11:17

Felien_Kyra schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vanaf mijn 15e tussen de paarden ben gaan rijden en wat was dit een tegenvaller.. Meer omdat de sfeer bij de paarden op wedstrijd zo ontzettend anders is. Met pony vond ik het zo ontzettend leuk om op wedstrijd te gaan, was zo gezellig met leeftijdsgenootjes. En natuurlijk gaat het daar niet om maar ik merk gewoon dat ik wedstrijden tussen de paarden gewoon een stuk minder vind... Het scheelde bij mij nog dat ik bij de ruiterclub nog tussen de pony's mocht blijven rijden, dat maakte het een stukje leuker :)

Verder zou ik het heel goed snappen als je een paardje koopt aangezien je man er ook op wil rijden.

ik wil wel dat ze er veel plezier aan beleeft natuurlijk, ik kan op knhs niet duidelijk vinden hoe het in zn werk gaat, we rijden nu fnrs wedstrijden en daar gaat het op nivrau, ongeacht of je nu een cpony of paard of 8 of 80 jaar bent....heb je bij knhs leeftijdscategorien of gaat het op hoogte van je pony/paard

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:20

Een jongere mag (moet?) t/m het hele jaar dat hij/zij 18 wordt met een pony bij de pony's rijden.
Een jongere met paard (stokmaat > 1.57 m) moet bij de paarden
Een 18+ ruiter moet bij de paarden, ongeacht of hij/zij een paard of pony rijdt.

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 11:24

Rex_Rolfo schreef:
Een jongere mag (moet?) t/m het hele jaar dat hij/zij 18 wordt met een pony bij de pony's rijden.
Een jongere met paard (stokmaat > 1.57 m) moet bij de paarden
Een 18+ ruiter moet bij de paarden, ongeacht of hij/zij een paard of pony rijdt.


dank je, maar heb je tussen de ponys dan ook weer verschillende categorien abcd en e pony rubrieken of gaat het op leeftijd van de ruiter?

amke1305
Berichten: 62
Geregistreerd: 27-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:26

Onze dochter rijdt al sinds haar 11e tussen de paarden. (inmiddels is ze 14). In het begin vond ik het niets, maar zij gaf er niet veel om. Maar ja, we hadden een paard en geen pony en ze is (net zoals jouw dochter) erg lang. Qua jurering wordt er, naar mijn idee, wel wat strikter gejureerd dan bij de pony's en wat mij echt opvalt is dat de protocollen vaak weinig informatie bevatten. Bij de paarden wordt er, denk ik, wat meer geredeneerd dat je dat allemaal wel weet. Dit is een aanname hoor, maar als ik soms de protocollen zie van de ponyvriendinnen van mijn dochter en dan die van mijn dochter er naast leg...

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:33

Ik zou nog heel even wachten. De leeftijd heeft al veel veranderingen zoals de brugklas en zo. En ze zal nog wel wat groeien met een vader die lang is. Is een bijrijd paard voor de komende 1 a 2 jaar niks voor haar? Kan ze ook een beetje aftasten wat ze nu precies zoekt en hoeveel sport ambities er daadwerkelijk zijn.

SamElisa

Berichten: 52
Geregistreerd: 20-04-17
Woonplaats: omgeving Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:36

Je hebt bij de pony's weer verschil tussen de maten abcde. Dit verschilt soms weer per wedstrijd. A en B pony's gaan bijvoorbeeld maar tot de M.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:37

janedoe12 schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Een jongere mag (moet?) t/m het hele jaar dat hij/zij 18 wordt met een pony bij de pony's rijden.
Een jongere met paard (stokmaat > 1.57 m) moet bij de paarden
Een 18+ ruiter moet bij de paarden, ongeacht of hij/zij een paard of pony rijdt.


dank je, maar heb je tussen de ponys dan ook weer verschillende categorien abcd en e pony rubrieken of gaat het op leeftijd van de ruiter?


Pony's worden opgedeeld in hoogte vd pony, dus idd a,b,c,d,e rubrieken. En verder paarden.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:26

janedoe12 schreef:
Felien_Kyra schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vanaf mijn 15e tussen de paarden ben gaan rijden en wat was dit een tegenvaller.. Meer omdat de sfeer bij de paarden op wedstrijd zo ontzettend anders is. Met pony vond ik het zo ontzettend leuk om op wedstrijd te gaan, was zo gezellig met leeftijdsgenootjes. En natuurlijk gaat het daar niet om maar ik merk gewoon dat ik wedstrijden tussen de paarden gewoon een stuk minder vind... Het scheelde bij mij nog dat ik bij de ruiterclub nog tussen de pony's mocht blijven rijden, dat maakte het een stukje leuker :)

Verder zou ik het heel goed snappen als je een paardje koopt aangezien je man er ook op wil rijden.

ik wil wel dat ze er veel plezier aan beleeft natuurlijk, ik kan op knhs niet duidelijk vinden hoe het in zn werk gaat, we rijden nu fnrs wedstrijden en daar gaat het op nivrau, ongeacht of je nu een cpony of paard of 8 of 80 jaar bent....heb je bij knhs leeftijdscategorien of gaat het op hoogte van je pony/paard


Hoeft echt niet zo te zijn hoor! Maar ik ervaarde dat op deze manier en neem dat mijn ouders ook niet kwalijk. Ik ben zelf destijds voor een paard gegaan zodat ik de pony niet na 3 jaar weer weg hoefde te doen (kan natuurlijk ook met een pony tussen de paarden, maar dat zeg ik zelf niet zitten).

Nja zoals hierboven al is uitgelegd:
Een jongere mag (moet?) t/m het hele jaar dat hij/zij 18 wordt met een pony bij de pony's rijden.
Een jongere met paard (stokmaat > 1.57 m) moet bij de paarden
Een 18+ ruiter moet bij de paarden, ongeacht of hij/zij een paard of pony rijdt.

en zoals hierboven ook al werd gezegd werd had ook ik inderdaad dat ik bij de pony's nog veel meer te horen kreeg van de jury op een fijne manier. Veel meer uitleg ook op de protocol.

Maar ik heb verder nooit spijt gehad van 't paardje dat ik nu heb gekocht op dat gebied en nu ik ouder bent vind ik het ook helemaal prima zoals het is gegaan. Mijn leeftijdsgenootjes rijden inmiddels ook op paarden en heb het weer net zo gezellig op de les als een aantal jaren terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:55

Ik raad je aan om eens op wedstrijden te gaan kijken. Ik werk vaak mee als vrijwilliger. Ringmeester, schrijven etc. Persoonlijk vind ik fnrs-wedstrijden meestal heel gemoedelijk, sociaal.en informeel. Bij de knhs-ponys wordt dat al minder. Dan neemt het aantal bloedfanatieke ouders toe en is er al wat minder die sfeer van "gezellig met zn allen een wedstrijd rijden". Maar die toffe sfeer van vroeger, toen je met zn allen met de vereniging op stap ging met één vrachtwagen en er een leuke dag van maakte, is er al lang niet meer. Bij de dressuur paarden, met hoofdzakelijk volwassenen, vind ik de onderlinge gemoedelijkheid en gezelligheid nog wat minder. Soms zelfs ronduit onvriendelijk. Het is echt je trailer parkeren, je ding doen, protocol ophalen, misschien nog even een drankje doen met iemand die je kent en dan weer pleite. Lijkt me voor een kind niet veel aan. Of ze moet zelf ook bloedfanatiek zijn.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:34

safina schreef:
Ik raad je aan om eens op wedstrijden te gaan kijken. Ik werk vaak mee als vrijwilliger. Ringmeester, schrijven etc. Persoonlijk vind ik fnrs-wedstrijden meestal heel gemoedelijk, sociaal.en informeel. Bij de knhs-ponys wordt dat al minder. Dan neemt het aantal bloedfanatieke ouders toe en is er al wat minder die sfeer van "gezellig met zn allen een wedstrijd rijden". Maar die toffe sfeer van vroeger, toen je met zn allen met de vereniging op stap ging met één vrachtwagen en er een leuke dag van maakte, is er al lang niet meer. Bij de dressuur paarden, met hoofdzakelijk volwassenen, vind ik de onderlinge gemoedelijkheid en gezelligheid nog wat minder. Soms zelfs ronduit onvriendelijk. Het is echt je trailer parkeren, je ding doen, protocol ophalen, misschien nog even een drankje doen met iemand die je kent en dan weer pleite. Lijkt me voor een kind niet veel aan. Of ze moet zelf ook bloedfanatiek zijn.

Ben zo blij dat anderen dit dus ook zo zien _/-\o_

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:48

safina schreef:
Ik raad je aan om eens op wedstrijden te gaan kijken. Ik werk vaak mee als vrijwilliger. Ringmeester, schrijven etc. Persoonlijk vind ik fnrs-wedstrijden meestal heel gemoedelijk, sociaal.en informeel. Bij de knhs-ponys wordt dat al minder. Dan neemt het aantal bloedfanatieke ouders toe en is er al wat minder die sfeer van "gezellig met zn allen een wedstrijd rijden". Maar die toffe sfeer van vroeger, toen je met zn allen met de vereniging op stap ging met één vrachtwagen en er een leuke dag van maakte, is er al lang niet meer. Bij de dressuur paarden, met hoofdzakelijk volwassenen, vind ik de onderlinge gemoedelijkheid en gezelligheid nog wat minder. Soms zelfs ronduit onvriendelijk. Het is echt je trailer parkeren, je ding doen, protocol ophalen, misschien nog even een drankje doen met iemand die je kent en dan weer pleite. Lijkt me voor een kind niet veel aan. Of ze moet zelf ook bloedfanatiek zijn.


perfecte beschrijving van hoe het anno 2017 het op dressuurwedstrijden toe gaat. De gezellige sfeer van 30 jaar geleden is er allang niet meer. Ook bij de ponies wordt dat rap minder.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:52

Een forse E pony wordt toch een raar gezicht hoor denk ik. Voor je man dan. Mijn vader is ook 1.90 geloof ik en die heeft een paard van 1.60. Qua lengte vind ik dat het zeker niet kleiner had gemoeten.

De sfeer bij dressuurwedstrijden vind ik vreselijk. Bij menwedstrijden is het super gezellig. Dus misschien is dat ook overwegen waard :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:53

janedoe12 schreef:
Sjolvir schreef:
Oh, dat is weer handig dat je man weinig weegt! Kan hij rijden?
Tja, je jonge Tink moet gewoon nog veel leren en daar ook de tijd voor krijgen. Eentje die al veel meer kan zou dan best er bij kunnen, kunnen ze ook nog lekker samen te paard op stap.

Nee hij kan niet rijden, hij wil het graag leren aangezien wij hier dagelijks mee bezig zijn en hij het ook wel leuk begint te vinden.... Het zal misschien om 1 keer per week gaan....

En dan heeft hij 10 keer gereden en vind hij het toch niks.
Zit je met een paard dat niet 100 % matcht bij je dochter.
Ik zou zeggen koop voor haar een passend dier en laat je man nog lekker rijden op manege paarden en kijk over een paar jaar verder als je dochter ook weer groter is.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:58

dat ben ik idd wel met Apple eens. Ik rijd zelf op een paard die in de E maat is blijven hangen (hij is 1.54). Halve Groninger dus body heeft hij wel. En toch piep ik net met mn voeten eronder uit met mn 1.72.

sfeer op dressuurwedstrijden is idd vreselijk...niet voor niks dat ik overgestapt ben op een andere tak van paardensport (oke, oke, ik ben zelf dan ook geen fanatieke dressuurruiter, dus dat maakte de beslissing om geen dressuurwedstrijden meer te rijden super makkelijk)

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:16

Jennyj01 schreef:
Ik zou nog heel even wachten. De leeftijd heeft al veel veranderingen zoals de brugklas en zo. En ze zal nog wel wat groeien met een vader die lang is. Is een bijrijd paard voor de komende 1 a 2 jaar niks voor haar? Kan ze ook een beetje aftasten wat ze nu precies zoekt en hoeveel sport ambities er daadwerkelijk zijn.

Dat lijkt me heel verstandig :j Dan kan je, als zowel dochter als vader er aan toe zijn, op zoek naar een fijn paard.

En wie weet vindt je man dat gehobbel wel helemaal niks :') Dan kan je echt een passend dier zoeken voor je dochter.

janedoe12
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 22:51

Jennyj01 schreef:
Ik zou nog heel even wachten. De leeftijd heeft al veel veranderingen zoals de brugklas en zo. En ze zal nog wel wat groeien met een vader die lang is. Is een bijrijd paard voor de komende 1 a 2 jaar niks voor haar? Kan ze ook een beetje aftasten wat ze nu precies zoekt en hoeveel sport ambities er daadwerkelijk zijn.

Ze heeft nu een hele leuke bijrijdpony waar ze wedstrijden mee rijd. De ambities zijn er wel en als ze op mij lijkt blijft ze wel een paarden meisje, al had ik geen wedstrijdambities. We zijn bezig een woning te kopen met grond, we hebben een jonge tinker die straks door mij gereden gaat worden en er zal dus hoe dan ook een paardje bij moeten omdat ik hem niet alleen wil zetten...