endurance training met sportpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:44

Wedstrijdspanning genoeg hoor Lachen Maar dat verschilt van ruiter tot ruiter. Springwedstrijden waren voor mij een ramp: ik was zo zenuwachtig dat ik elke keer het verkeerde parcours sprong.. Dat ging uiteraard steeds beter, maar ik bleef er niet van houden dat er 30 paar ogen op je gericht waren, je houding en gewoonten beoordeelden, wat nog erger is bij Dressuur maar hier heb ik bijna geen wedstrijdervaring mee.
Maar.. Endurance.. Ik eet de hele dag niks, teer op mijn adrenaline, krijg soms zelf hoofdpijn van alle spanningen.. Begin dit seizoen ben ik zelfs ná de wedstrijd een week thuis gebleven omdat ik niks meer kon door vermoeidheid. Ik was van binnen zo zenuwachtig geweest dat dat te veel vn me had gevergt, waardoor ik dus oververmoeid was. Dusseh.. Spanning.. Jazeker Haha!

Zoals Karin al zei: je paard verkeerd zeer waarschijnlijk al in een ebhoorlijke basisconditie, wat wil zeggen dat je een klasse 1 zonder problemen in een rustig tempo uit zou moeten kunnen rijden. Qua afstand en intensiteit van de wedstrijd (klasse 1) kan elk paard zonder problemen een wedstrijd uitlopen, maar zoals Karin al zei: als je paard er niks aan vind, en er mentaal dus niet aan toe is, kom je nergens. Zelf voel je dat het beste aan, en ik denk dat dat bij jullie wel goed zit.

Leer je paard zijn energie netjes te verdelen. Wij zijn nu ruim 2,5 jaar bezig met Endurance (training dan) maar dit blijft nog een punt waar ik zo mijn twijfels over heb. Ze wil gewoon ontzettend graag lopen, en hier thuis in het bos wil ze dan ook het liefst een snelle start.. Het eerste uur is dus erg veel drammen en duwen ("mag ik nou???") en voor mij in draf proberen te houden, wat vooral thuis niet goed lukt. Het gevolg is dat zij al binnen de kortste keren kleddernat is van het hitsen en daarbij gaat uiteraard ook energie verloren. Ik ben daar ook bang voor in klasse 2, een rit van 40 red ze met gemak, ook op deze manier (al is dat absoluut de foute, maar daar werken we hard aan. Vooral gehoorzaamheidsritjes Lachen ) maar 80 km met zo spurtstart? Nee, dat wordt moeilijk. Maar, we hebben nog even en zijn dan ook hard aan het trainenn om dit te verbeteren.

Verder heeft Karin al het nodige verteld Lachen Ganna (Annalyn) hier op Bokt is ook een erg ervaren Enduranceruiter, met heel wat meer ervaring dan mij (ook klasse 2 en geloof zelfs 3). Ik sta uiteraard open voor je vragen!

Leuk dat je in elk geval ook een kansje wil wagen in de Endurance. Ik vind het meer dan geweldig, kan het niet omschrijven, maar ben echt zo dankbaar dat ik bij deze sport terecht ben gekomen.. Hoop dat jij net zo enthousiast bent na afloop als ik nu nog ben!!
En Karin.. Heerlijke foto in je profiel

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.



Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:14

Fitzroy schreef:
Hoe snel is 15 km per uur eigenlijk, moet je dan de hele tijd draven of zeker een half uur galopperen, kortom vragen genoeg ....


Dat verschilt per paard, en per parcours. Met Navy rijd ik in een gunstig parcours zo de op de 18 km/u, en heb dan alleen gedraaft. Soms draaf én galopeer ik en zit ik op de 13. Over het algemeen heeft Navy in draf wel een hoog tempo, en doet dat dus makkelijk zonder ook maar een paar meter te galoperen, maar ja, dat is een Draver en een gemiddeld paard zal daar iets meer voor moeten doen..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 20:46


Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:59

Annalyn, wat heb je een geweldige instelling

Overigens verschillen alle bloedpaarden onderling ook nog eens gigantisch. Ik heb vaak zat met Arabieren meegereden die in mijn ogen echt langzaam waren, maar ook met Haflingers die stevig doordraafde en Navy met gemak bij hielden. Met de juiste training is inderdaad héél veel te bereiken. Dan heb ik wel een makkelijker ras misschien (een Draver dus) maar deze heeft wel én een gigantisch zwakke rug, én hoefkatrolontsteking. Toch rijden we nu met gemak 40 km op tempo..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 11:41

Inderdaad, die sfeer doet het ´m Lachen Niet alleen ik, maar ook mijn ouders/grooms voelen zich hierdoor lekkerder. Op spring- en Dressuurwedstrijden voel je veel meer onderlinge concurentie, en lijkt alles veel meer vcan het paard te moeten komen (HIJ tilde zijn benen niet goed, HIJ was wat stijfjes, HIJ lette niet goed op, HIJ was tegen mijn been), terwijl daar bij Endurance niet de schuld kan worden gelegd. Uiteraard voelt deze zich ook wel eens minder, maar het is zo anders.

En Annalyn, bedankt Lachen Paarden die eigenlijk afgekeurd waren bewijzen zich op deze manier toch maar wel weer even Lachen *kijkt trots*

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida en 33 bezoekers