Ben ik klaar voor een BB proefje??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Debby87
Berichten: 12
Geregistreerd: 21-03-11

Ben ik klaar voor een BB proefje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 17:45





Sinds kort weer begonnen met paardrijden...
Op jonge leeftijd op manege gereden en nu heb ik sinds een paar maandjes de mogelijkheid om eigen paarden te mogen rijden.

Mijn niveau : Geen idee
Niveau paard: L2/M1 Leeftijd : 5 jaar

Ik heb 1x pw privé les en we oefenen nu voor mijn allereerste BB proefje.

Hebben jullie tips en opbouwende kritiek...ik hoor het graag.
Laatst bijgewerkt door Debby87 op 10-09-17 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:51

Of je er klaar voor bent kan ik niet inschatten, maar ik vind dit geen fijn beeld. Ik zie een paard met vrij veel spanning en een ruiter die het paard persee naar beneden wil... Je paard loopt grotendeels veel te diep met een weggedrukte rug... Verder heb je een vrij onrustig been en spoor je je paard iedere pas aan. Het lijkt ook alsof je achter de beweging komt, maar dat kan ik niet heel goed beoordelen.
Als tip zou ik je mee willen geven om je handen rustig mee te laten bewegen met de mond en niet te "zagen/kneden" en je benen stil te houden en zitlessen te nemen.
Laatst bijgewerkt door pien2010 op 10-09-17 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:52

Ja lekker gaan!!! Je hebt echt al veel sterke punten. Enige puntje is dat je paardje soms wat teugelkreupel wil lopen.. houd je hem teveel vast? Of zoek je onbewust wat steun in de teugels? Of of ongelijke druk?

Ik denk het tweede. Dus dat is echt goed om na te lopen. Als je dat overwint dan durf ik zelfs te zeggen dat je wel op kunt geven voor B!
Denk dat dat je grootste aandachtspunt is. Ga eens op zit les.

Succes

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ben ik klaar voor een BB proefje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:55

Wat een gave knol! Ik vind zijn aanleuning te onrustig, zelfs teugelkreupel. Ik zou het zonde vinden van de wedstrijd stress. Neem eens een les bij iemand die jou kan helpen om meer stabiliteit te krijgen.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:06

Caira schreef:
Ik vind zijn aanleuning te onrustig, zelfs teugelkreupel.

Welke aanleuning? :\

Ik ga mee met wat al eerder is genoemd; je dwingt het paard naar beneden en het paard drukt zijn rug weg. Ik zie het paard met zijn hoofd ongemakkelijk knikken en hij loopt idd teugelkreupel. Maar ik vraag me dan ook af of het zadel wel echt goed past.
Deze "aanleuning" heeft niks met nageeflijkheid te maken. De nek hoort het hoogste punt te zijn, niet de hals. Neus op de loodlijn. Dit is een valse knik. Ik zie een 5 jarig paard dat beroerd loopt en het paard zit al op M niveau qua trainen? -O-
En dat reken ik jou niet aan hoor!

Nu wil ik je niet finaal de grond in trappen TS, maar wat ik zo jammer vind; dit zijn niet je eigen paarden waar je op rijdt en ik snap niet dat de eigenaar/manegehouder/instructeur je niet GOED les geeft. Maar het schijnt dat het heel normaal is om een paard in een leuk krulletje te laten lopen en dat dat de standaard is geworden.

Ik vind je niet verkeerd zitten, je mag wel iets meer ontspannen en niet bij elke pas aansporen (op den duur reageert het paard niet meer op je hulpen) Ik denk dat je zelf wel klaar bent voor de B, maar het zou zo fijn zijn als je leert wat échte nageeflijkheid is ipv een trucje aangeleerd krijgen. Dat het paard zijn eigen lichaam draagt ipv rug hol trekt. Vanuit die ontspannenheid is het zoveel fijner rijden.

Veel succes en ik hoop dat je veel aan de tips zult hebben die je hier krijgt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ben ik klaar voor een BB proefje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:16

Ik zie niet of je paard echt kreupel is of teugel kreupel maar ik zou dat eerst eens laten na kijken. Want hij loopt niet zuiver zo.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:18

Heel leuk paard met goede begeleiding een paard wat zeker verder kan komen in de sport! Ik zou de tijd en het geld van de wedstrijden in goede les investeren!

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:20

Eeuhm hebben we in de BB al een echte aanleuning nodig? 95% van de B ruiters rijden ook met een valse nagevelijkheid.
Echte aanleuning krijg je pas met een goed ondertredende achterhand... nou das M1 materiaal die combinaties voor dat niveau vaak vals voor elkaar krijgen.


Tuurlijk hartstikke goed dat het meteen lukt en men er al op let. En ja ook ik adviseer ts zitles aan.

Maar latten niet hoger leggen dan de bedoeling is.
Als zij die teugelkreupelheid eruit heeft maar hij loopt nog wat hoog... zou ik zeggen -> lekker gaan met je paard!

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:30

Knert schreef:
Eeuhm hebben we in de BB al een echte aanleuning nodig? 95% van de B ruiters rijden ook met een valse nagevelijkheid.


En dit moeten we maar normaal vinden? Dat 95% in de B ook rijdt met een valse knik? Het leuke is, dat in de reglementen van de KNHS exact staat beschreven hoe het paard hoort te lopen en waar op beoordeeld wordt. En daar hoort een 'gedragen, losgelaten houding' van het paard bij. Niks M niveau, gewoon in de B!
Maar weinig juryleden die er op letten volgens mij, want ik zie ze in het Z aanbelandt zijn, met NOG STEEDS een paard dat zijn eigen rug wegdrukt en een hoop ruk en plukwerk.

In de BB is het nog niet zo spannend allemaal nee, wordt er ook nog niet zo streng op beoordeeld. Maar waarom nageeflijkheid goedkeuren en af laten dwingen? Ga dan eerst letten op je zit etc etc. En die tip gaf je ook Knert, ik denk dat TS daar veel aan kan hebben.

EquiWorks
Berichten: 68
Geregistreerd: 13-05-17

Re: Ben ik klaar voor een BB proefje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:39

Wat een leuk paard :)

Ik sluit me qua tips grotendeels aan bij bovenstaande dingen.

Voor dat stukje onregelmatigheid wat we zien op de film denk ik dat je, met name linksom, meer je buitenteugel erbij moet houden. Dit is niet gemakkelijk om zelf voor elkaar te krijgen, een instructeur die meekijkt kan je dan helpen!
Denk verder aan je eigen (hand)houding: je armen zijn te strak en recht. Blijf een knik houden in je ellebogen en draag je eigen handen met je duimen naar boven gericht.
Voor de rest van je houding: probeer je rug wat minden hol te maken. Je bekken wat naar achter te kantelen (als het ware je navel in te trekken). Dan zit je iets rechter en minder strak.

Succes!

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:43

Ik krijg het idee dat je eigen zit nog wat stabieler en onafhankelijker kan. Het lijkt alsof je steeds je balans verliest waardoor je je gewicht niet goed boven je paard houdt, je benen onrustig worden en je handen het fijne gevoel missen. Hierdoor raakt ook je paard weer uit balans wat het onzuivere beeld kan geven.

Wel een heel leuk paard en een leuke combi, dus lekker doortrainen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:49

EquiWorks schreef:
Wat een leuk paard :)

Ik sluit me qua tips grotendeels aan bij bovenstaande dingen.

Voor dat stukje onregelmatigheid wat we zien op de film denk ik dat je, met name linksom, meer je buitenteugel erbij moet houden. Dit is niet gemakkelijk om zelf voor elkaar te krijgen, een instructeur die meekijkt kan je dan helpen!
Denk verder aan je eigen (hand)houding: je armen zijn te strak en recht. Blijf een knik houden in je ellebogen en draag je eigen handen met je duimen naar boven gericht.
Voor de rest van je houding: probeer je rug wat minden hol te maken. Je bekken wat naar achter te kantelen (als het ware je navel in te trekken). Dan zit je iets rechter en minder strak.

Succes!


Goede post!

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:50

Karma schreef:
Knert schreef:
Eeuhm hebben we in de BB al een echte aanleuning nodig? 95% van de B ruiters rijden ook met een valse nagevelijkheid.


En dit moeten we maar normaal vinden? Dat 95% in de B ook rijdt met een valse knik? Het leuke is, dat in de reglementen van de KNHS exact staat beschreven hoe het paard hoort te lopen en waar op beoordeeld wordt. En daar hoort een 'gedragen, losgelaten houding' van het paard bij. Niks M niveau, gewoon in de B!
Maar weinig juryleden die er op letten volgens mij, want ik zie ze in het Z aanbelandt zijn, met NOG STEEDS een paard dat zijn eigen rug wegdrukt en een hoop ruk en plukwerk.

In de BB is het nog niet zo spannend allemaal nee, wordt er ook nog niet zo streng op beoordeeld. Maar waarom nageeflijkheid goedkeuren en af laten dwingen? Ga dan eerst letten op je zit etc etc. En die tip gaf je ook Knert, ik denk dat TS daar veel aan kan hebben.


Eeuhm Tis niet zo dat ik je tegenspreek. Ben het wel met je eens! Nagecelijkheid is de beste basis! De B van Basis. Maar dat wil niet zeggen dat het gebeurt. Ken zat combi's die oprecht leuk door de ring hobbelen en een nette winstpunt rijden zonder dat er er een nagelijkheid bij komt kijken.

Lees; Dus geen teugelkreupelheid of vals naar beneden maar dan bedoel ik een wat hoger (wel stabiel maar dus niet echt nagevelijk).

Daar Kun je best nog wel BB of stiekem B mee rijden. Hoewel ik idd net als jij die basis belangrijk vind.


Maar over die M1 en ondertredende achterhand.. zie nog regelmatig een onzuivere twee takt draf bij de M1 + niveau. Das toch ook niet mogelijk bij een juiste nagevelijkheid?
Maar das off topic.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Ben ik klaar voor een BB proefje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:56

Ja. Gewoon starten. De beste manier om ervaringen op te doen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Ben ik klaar voor een BB proefje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:26