Technische score kür op muziek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Technische score kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 11:17

Kan iemand mij uitleggen hoe de technische score in een kür op muziek wordt bepaald?

Laatst vond ik het al vreemd dat dit per jurylid kan verschillen.
En nu ik de uitslagen van het NK bekijk zie ik zelfs verschillen die oplopen tot 10%

Is het niet beter om een kür vooraf op papier te beoordelen. En hier een uitgangswaarde aan te koppelen. Voor fouten of niet getoonde onderdelen aftrek te geven. Net als bij bv. turnen.
Een onafhankelijke jury beoordeeld na de proef wat de uiteindelijke technische waarde van de proef is.

Ik krijg nu het gevoel dat er compensatiegedrag is bij juryleden in vooral de technische score.

MarijeHoofie
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-07-17

Re: Technische score kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:39

De technische presentatie is de beoordeling van de verplichte onderdelen op jouw niveau. Dus eigenlijk waar je op afgekerend wordt bij een voorbedachte proef.
Iedereen heeft een eigen proef , maar er zitten wel verplichte onderdelen in. Daarvoor wordt je beoordeelt, dus hoe je been geeft tijdens de oefeningen, paard onder controle, uitvoering van het onderdeel.

Dan heb je de artistieke: impuls, harmonie tussen ruiter en paard, choreografie, verdeling over de rijbaan, inhoud van het programma, moeilijkheidsgraad, muzikale interpretatie en muziekkeuze


dus:

oor de verplichte onderdelen krijg je een cijfer, net zoals tijdens een normale dressuurproef. Dit aantal punten is het totaal van de technische presentatie. Vervolgens komt er een beoordeling voor de algemene impressie. Hierbij gaat het om onderdelen als impuls, regelmaat en soepelheid van de gangen, de choreografie en verdeling over de rijbaan, moeilijkheidsgraad en de muziekale interpretatie en muziekkeuze. Ook hiervoor worden cijfers gegeven die elk vier maal meetellen. Bijzonder is dat bij de algemene impressie gewerkt mag worden met halve punten. Het totaal van de punten is de totale artistieke presentatie. Vervolgens worden er, indien van toepassing, strafpunten afgetrokken voor bijvoorbeeld het overschrijden van de maximale tijdsduur of een oefening die boven de moeilijkheidsgraad ligt. De technische en algemene impressie worden door 2 gedeeld en bij elkaar opgeteld, en vormen uiteindelijk je eindscore.
Als er sprake is van een ex-aequo plaatsing is de artistieke presentatie doorslaggevend.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Technische score kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:00


Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Technische score kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:14

...blijft natuurlijk staan, dat de beoordeling bij turnen eerlijker is.

Van te voren is bekend gemaakt welke sprongen etc (axel, rietberger, etc) op het programma staan en daar word je op beoordeeld, waarbij de hoogste en.laagste score wegvallen.

In principe vind ik het terecht dat er geoordeeld wordt op basis van 'artistieke kwaliteit', maar afgezien van muziekkeuze en opbouw van de proef/ moeilijkheidsgraad: dat hoort altijd mee te tellen.

Bij turnen staat de moeilijkheidsgraad van te voren vast , volgens mij moet de jury bij de kür zich maar zien te redden. (Bijvoorbeeld 2 pirouettes achter elkaar. Van uitgestrekte galop naar pirouette vind ik een bonuspunt qua moeilijkheidsgraad, 2 pirouettes is in principle zwaar, maar de 2e pirouette profiteert van de verzameling van de eerste - dat soort afwegingen.)

(Er zijn wel een paar zaken die een factor 2 hebben: vroeger in elk geval de vrije stap - "uitstrekken" vind ik een onduidelijk woord - en om historische redenen het rijden met 1 hand.)